Fórum - Téma


Xenony Mazda 6, oprava autom. naklápění


Fórum Návody Xenony Mazda 6, oprava autom. naklápění




2012-03-26 11:21:37

Xenony jsou řízeny jednotkou uloženou vespod světlometu Litronic 4.1 D (číslo BOSCH 1 307 329 086). Po demontáži světlometu a prohlídce vnitřku za víkem výbojky jsem vyloučil, že by byl vadný krokový motor, který zajišťuje naklápění. Krokáč je poměrně jednoduchý a trvanlivý strojek. Běžným způsobem ho nelze "spálit", jako komutátorový motorek. Spíše se odporoučí elektronika nutná k jeho provozu.

Vzhledem k tomu, že jednotka Litronic řídí kromě krokového motorku i mnohem náročnější buzení VN trafa k zapalování xenonu (samotné VN trafo je uvnitř reflektoru), neviděl jsem důvod, proč by odcházela řídící část pro krokové motory a ta pro xenony pracovala dále. Zapátral jsem a objevil tuto dílenskou příručku pro Ochcávie, kde se dá dozvědět velmi mnoho o funkci naklápění xenonů pomocí Litronic 4.1: http://www.scribd.com/doc...ektricka-zarizeni-Octavia

Podle příručky Litronic jsem začal pátrat po snímačích POLOHY (náklonu) NÁPRAV. Přední je umístěn na levé straně u uchycení tyče stabilizátoru k ramenu a je výborně dostupný po demontáži kola. Pokud máte zdvihák, jde to i bez demontáže kola. Zadní snímač je cca uprostřed zadní nápravy. Pokud najdete přední snímač, zadní je podobný a dá se snadno najít. Snímače jsou asi z produkce Automotive Lightning, nebo BOSCH: 0 307 865 007. Obrázky komplet snímačů z různých vrakáčů získáte vyGooglováním čísla 0307865007.

Samotný snímač je zřejmě inkrementální čidlo, nikoliv potenciometr. Inkrementální čidlo je obecný název a používalo se např. ke snímání pohybu kuličky v počítačových myších. Umí rozlišovat směr, rychlost a zrychlení otáčení snímacího kolečka... Mimochodem samotné snímače jsou stejné vpředu i vzadu, liší se pouze převodovým mechanizmem. V SAMOTNÝCH SNÍMAČÍCH PROBLÉM NEBYL.

JDE POUZE O ROZHÝBÁNÍ ZKORODOVANÝCH KULOVÝCH ČEPŮ PŘEVODOVÝCH RAMÍNEK snímače. Náporem svinstva tyto čepy zreziví a poměrně malé pohyby nápravy vůči karoserii se namísto pootáčení ramínkem snímače změní pouze na různé zkroucení převodových ramínek (páček).

1. Demontujte CELÝ KOMPLET SNÍMAČ I S UCHYCENÍM. Pozor na pojistky elektrického konektoru snímače. Jdou špatně zmáčknout a mě se podařilo dvě odlomit

2. K demontáži kulových čepů a jejich očištění budete potřebovat vrtačku s kruhovým ocelovým kartáčem. Šudlání čepů ručním kartáčem je k ničemu a o smirku vůbec neuvažujte. Čep se nesmí obrousit.

3. Okartáčujte co nejlépe obě matky čepů a ten zbytek závitu čepu, který z ní vyčnívá. Potom závit namažte WDčkem, nebo Konkorem. Pozor! Silně zkorodovaný závit půjde těžko. Čím důkladněji ho očistíte, tím menší je pravděpodobnost, že závit ukroutíte! Mě se to povedlo, ale neštěstí až u konce a závitu ještě zbylo dost

4. Tím samým mazivem zvlhčete kulový čep v pouzdru. Protočte, rozhýbejte a s citem vytrhněte z pryžového pouzdra. Bez promazání a rozetření po co největší ploše kuličky to nejde!

5. Vyšroubujte matici (ze strany čepu je úběr pro uchycení stranového klíče 10). Okartáčujte rez do bleskového lesku ze všeho, kde je to možné.

6. Vyčistěte pryžové pouzdro čepu od rzi a promázněte vazelínou.

7. Natlačte zpět namazaný čep do pouzdra. 1. pokus půjde těžko, čepem se musí napřed vytlačit přebytečná vazelína. Kulička čepu musí ze 4/5 zmizet v pouzdru! Pozor na nasazení zpoloviny! Já jsem po vytlačení vazelíny pro jistotu ještě jednou čep vytrhl a znovu nasadil.

Zbavte rzi a namažte všechny zbývající šrouby a závity na karoserii.

A to je vše. Po této kůře musí snímač a jeho protikus zcela volně bimbat na spojovací trubičce jako Pinokio. Zkuste připojit konektor a zahýbat protikusem ještě nepřimontovaným ke stabilizátoru. Při zapnutém zapalování a potkávačkách, budou paprsky xenonů mávat nahoru a dolů jako o život.

Hodně zdaru Tom

2012-03-27 22:18:28

Čus, moc díky za podrobný popis, čeká mě to samě, snad to zvladnu Těd mám ale jiný problém, zústalo mi vyset pravé světlo svítít dolu, tak jsem zkusil přehodit řídící jednotky a nic, pořád stejny a navíc po několika dnech přestalo svítit úplně. Nevíš co s tím múže být, že by trafo a kde by se daly sehnat ty motorky pro naklápění? Ješte múžu zkusit přehodit ty jednotky zpět a snad se to alespoň rosvítí. Moc díky za odpověd a radu

2012-03-28 09:15:59

Já jsem se začal zabývat automatickým náklonem až v okamžiku, kdy jsem si uvědomil, že byť mám xenony, tak potmě nevidím o mnoho lépe, než majitel Fanouše s halogeny H4. Je to stejně plíživý efekt, jako u opotřebených tlumičů. Člověk si pomalu zvyká. A mimochodem se mi taky jevil světelný kužel pravého světlometu "spadený" dolů. Nicméně po rozhýbání snímačů polohy se zázračně vrátil do správné polohy. Alespoň se mi to tak jeví. A vysvětlení pro to nemám.

Co se týče krokových motorků náklonu: Vycházím z toho, že celý světlomet i vnitřní výstroj je od Automotive Lightning. Pokud do Mazd s halogeny pasují naklápěče pro Ochcávky s halogeny a v Ochcávkách s xenony jsou stejné ŘJ, jako v Mazdách s xenony, tak nevidím důvod, proč by neměly být stejné i krokáče naklápěčů. Neřkuli celé šasi xenonové výbojky uvnitř světlometu. Krokáče nabízí např. tento obchod: http://www.skoda-dily.cz/...n-svetlometu-octavia.html

To samé by mělo platit pro VN trafo.

Na tvém místě bych postupoval takto:

1, rozhýbat snímače na nápravách. Stačí mít rozhýbaný zatím přední snímač. Připoj ho zpět na kabelovou zástrčku, zapni zapalování a rozsviť xenony (nestartuj motor). Když budeš ramínkem ručně hýbat nahoru a dolů, budou obě světla chodit nahoru a dolů za docela hlasitého hučení naklápěcích motorků. Pokud bude autonivelace takto fungovat na obou světlech, jsou jejich ŘJ a krokáče naklápění živé.

2, Pokud bude ten pravý mrtvola: nesvítí ani nenaklápí, dokonči repasi snímačů náklonu, vymontuj světlomet a zajeď na nějaký Škoda vrakáč, abys mohl vyzkoušet nějakou ŘJ z Ochcávky. Než připojíš ŘJ z vrakáče, zkontroluj jestli sedí její číslo s tou tvojí. Promiň mi tuto poznámku: jeď tam s Mazdou i s vymontovaných světlem, ať si to můžeš vyzkoušet okamžitě na místě.

3, Jestli naklápění bude fungovat ale nebude svítit xenon, zkus napřed navzájem prohodit výbojky. Pokud pravý světlomet stále nebude svítit, zkus postupovat podle bodu 2. Pokud se výbojka nerozsvítí ani po výměně ŘJ je pravděpodobné, že odešlo VN trafo.

4, Teprve teď bych se pustil do rozlepování světla aby ses dostal k VN trafu a případně krokáči naklápění. Oba díly by mohly být totožné jako u Ochcávky. Po vymontování nezbude, než na nich přečíst výrobce, kód dílu, zkusit Škoda vrakáč a Googlit a hledat do jakých aut se takové díly montují. Mazd je málo. Daleko pravděpodobnější a levnější je zjistit, že se používají třeba v Renckách, Fiatech atd.

Hodně štěstí Tom


Odpovědět