Fórum - Téma


Výměna oleje v převodovce


Fórum Návody Výměna oleje v převodovce




MAX6  
J.
2013-10-20 19:35:15

Velice často se tu Mazďáci ptají jak a kdy vyměnit převodový olej. Proto jsem se rozhodl udělat tento jednoduchý a snad i pochopitelný návod jak na to. Hodně lidí psalo jestli se to dá vůbec udělat doma například na parkovišti před barákem. Z osobní zkušenosti říkám ANO dá se to udělat i na parkovišti,ale největší problém je dostat se ráčnou a rukou pod auto (pod převodovku),aby se dal povolit vypouštěcí šroub a zároveň je při vypouštění a dolívání nutné mít auto pokud možno co nejvíce v rovině,tak aby vytekl všechen olej a zase aby při dolívání nenastalo zkreslení kvůli náklonu auta. Takže hubený lidi mají na parkovišti o hodně snažší práci anebo si trošku pomůžeme heverem. Další otázkou se kterou se tu často setkávám je „Jak se to dělá u mého auta ?“. Tento návod by měl být dostačující pro všechny lidi s převodovkou typu G (G15M,atd...) a typu F (F25M-R,atd...). Respektive se to týká asi 80% Mazd s manuální převodovkou,benzíny i diesely vyrobených cca mezi 1992 a 2009. V podstatě pokud vaše převodovka vypadá totožně nebo podobně jako ta na obrázcích (G15M-R),tak lze tento návod použít. Mnoho lidí také psalo, že se dočetli,že v těchto převodovkách je náplň „celoživotní“. Nevím jestli autor textu, ze kterého to četli, měl namysli životnost balených párků nebo hořčice, ale opravdu to tak není a tyto převodovky mají psaný interval výměny oleje mezi 90000km až 150000km. Opět z vlastní zkušenosti doporučuji u sportovněji laděných převodovek typu R (F25M-R, G15M-R,atd...) výměnu provádět nejpozději po 90000km a v případě že se vaše auto vydalo i na nějaký závodní okruh nebo se s ním jezdilo převážně jen po městě,tak výměnu udělat i dříve. Jestli se ptáte jak se projeví příznaky degradovaného převodového oleje na jízdě,tak asi jako první čeho si řidič všimne je že přeřazení začne jít ztuha. Poté některé převody půjdou i blbě zařadit. Nevím proč,ale jak podle sebe tak i podle reakcí ostatních půjde nejprve špatně zařadit 2 stupeň potom se to rozšíří na 1 stupeň a pak 3 převodový stupeň společně se zpátečkou. Proč je to zrovna v tomto pořadí,to nevím,ale dle popisu mnoha lidí to s velkou převahou probíhalo vždy v tomto pořadí.

A zřejmě nejčastější otázkou je „Jaký olej koupit?“ Z mého pohledu je to jednoduchý. Zkoušel jsem Castrol a Total v různých variantách a jediná věc na kterou to řadilo absolutně krásně jak u novýho auta byl CASTROL Syntrans TransAxle 75W-90 a jsou ho zapotřebí cca 2,5 až 2,9 litru. Případně koukněte do návodu svého auta nebo na mazací plány. Co rozhodně nedoporučuji jsou jaké koliv převodové oleje co maj označení LongLife. S těmy se vám může stát,že třeba tři měsíce od výměny už nezařadíte vůbec nic.

Teď už k samotné výměně.

Co za nářadí a věci k tomu budete potřebovat:

Nádobu na zachycení starého převodového oleje (alespoň 3 litrovou) ; ráčnu/golu ; oříšek velikosti 23 ; hadici s trychtýřkem na dolívání oleje ; nový převodový olej ; hadřík na utírání oleje

jako doporučené nářadí bych uvedl momentový klíč a nějakou lampu ať na to vidíte

Jakna to:

Nejdříve si najdeme na převodovce dolejvací (obr1) a vypouštěcí (obr2) šroub. Jako první povolíme za pomoci ráčny a 23ky oříšku dolívací šroub (obr3). Je to proto,aby nám pak olej lépe vytejkal. Poté si pod auto dáme nějakou nádobu na zachycení vytékajícího starého oleje. Vyteče ho do tří litrů,tak podle toho volte nádobu. Povolíme za pomocí ráčny a 23ky oříšku vypouštěcí šroub (obr4). Necháme vytejkat starý olej (obr5) pokud možno tak dlouho aby ho vyteklo co nejvíce. Na obou povolených šroubech je podložka. Pokud bude podložka už hodně poničená,tak si seženeme novou (obr6). Poté si vezmeme momentový klíč a nastavíme ho na hodnotu 40-58Nm (obr7) a dotáhneme vypouštěcí šroub zpátky. Pokud nemáme po ruce momenťák tak šroub dotáhneme rozumně ráčnou. Dále si vezmeme hadici s nějakým nalejvacím trychtýřkem (obr8) a zasuneme jí ze shora dolu k převodovce (obr9). Dolní část hadice zasuneme alespoň 4cm do nalejvacího otvoru (obr10) a začneme postupně dolívat olej. Jen co olej dosáhne horního okraje dolejvacího šroubu a začne přetékat ven,tak to znamená že je náplň plná (obr11). Vytáhneme hadici a přebitečný olej necháme dolejvacím otvorem vytéci a vykapat (obr11). Poté opět vezmeme momentový klíč nastavený na 40-58Nm a dotáhneme nalejvací šroub (obr12). Před prvním nastartováním trocha zahejbeme řadící pákou a zkusíme zařadit kvatly. Poté nastartujeme a uděláme zkušební jízdu. Po cca 500-1000km zkontrolujeme oba dva šrouby jestli se nepovolily a nevytéká kolem nich olej.

Toť vše. Doufám,že poslouží....

2013-10-20 19:58:15

Pěkné, díky moc. Návod opravdu detailní.

2014-04-04 21:46:24

Fakt dost dobře popsané a nafocené

2014-04-05 21:46:12

krása, moc díky

2014-06-18 09:29:25

max6: Zrovna chci měnit. Díky za článek, težko mohl přijít vhodněji a být lépe napsaný. To nemá chybu. P.S. Prosím, piš dál a o všem

2014-06-19 12:35:19

max6: supr navod, za pul hodiny bylo vymeneno a ted radi jako za mlada.

Diky

2014-07-11 11:29:43

sice mi auto řadí skvěle, ale jelikož začal kapat olej kolem výpustného šroubu, je jasné, že to rovnou vyměním.

takže akorát musím sehnat správný rozměr podložky, co tam patří. někde jsem viděl i magnetické výpustné šrouby, tak pouvažuji i o tom.

MAX6  
J.
2014-07-11 17:10:45

radomiláček: Jsem tydýt,mohl jsem tehdá změřit velikost tý podložky.

2014-08-28 20:58:22

Podlozky maji vnitrni prumer 18mm


Odpovědět