Fórum - Téma


Svetla


Fórum Technický koutek Svetla



1  2  3

2008-11-19 10:21:20

Ja som si kupil Osram N.-Breaker a som s nimi nadmieru spokojni.Vies,ze nemaju velku zivotnost,ale vacsinu casu(hlavne v zimnom obdobi) jazdim po tme a bezpecnost je u mna na prvom mieste,tak mi nerobi problem do toho investovat.Hlavne,ked ich mam za nakupnu cenu.

2008-11-19 11:53:49

vojtavojta: No nevím jak dlouho máš 626, ale ty světla v ní stojí za hov... taky jsem to přikládal špatný světlům a vypáleným čočkám, ale stejně ani nová nepomohla. xenony jen mají tu nevýhodu, že nerozplývají světlo tak jako klasická žárovka, takže tam kam dosvítí udělají rovnou hranu a šmitec. Zajímalo by mě tedy od jakého výrobce máš světla - dělají se dva typy Koito a ještě jeden který teĎ nevím jak se jmenuje. Já mám original koito a prostě tam ten problém je a docela rád bych se podíval někdy na tvá světla protože tvrdit, že světla z 93 svítí výborně je dle mého názoru blbost - už ohledně vypálení čočky a s tím ti nepomohou sebelepší žárovky. Spíš je to o tom na co jsi asi zvyklý, jelikož hodně střídám auta a to s novějšíma, která mají svit lepší tak mi to prostě nestačilo a vadilo. CO se týče seřízení tak to bylo několikrát seřizováno na gyroskopu na STK i pak po asi 6té výměně žárovek za "lepší" (plněné xenonem, kde slibovali 5000 nebo 6000 kelvinů) a prostě je to na houby. Samo že pokud někoho vezu tak světla stahávám na manuální regulaci dolů. I když auto se mi se sport podvozekm moc nenakloní, ale i přesto pro jistotu. Jinak mi pak tedy vysvětli proč máš na autě napálené přídavné světla? Ty podle mě nemají význam a jsou jen čistě pro parádu. A o kmitajících světlech škoda mluvit, přitom to stačí jen vypodložit a je po problému, ale pro ostatní je to dost nepříjemné

Peca: Jo v poho, ujasnili jsme si to xenon patří do čočky a pak už je to o řidiči jak se k tomu chová.

2008-11-19 11:57:21

Jen ještě pro info - u vw passata po 5ti letech v háji komplet světla právě kvůli těmto "super svítivým" žárovkám, jelikož víz hřejí a čočky kvůli tomu prostě odchází. A to samé paraboly. je jen pár žárovek které by mohli být dobré, ale já bohužet to štěstí na 6ti kusech neměl. Mezi ty blbé patří např. Osram cool blue.

2008-11-19 12:22:34

Cawes.No dufam ze ti tam pojdu dobre.Lebo vazne ja uz nic nevidim a chcem tam dat to najlepsie

2008-11-19 12:35:52

Nazdar.Myslis ze by to bola chyba vo svetlach?Lebo mne tie svetla krasne akoze rysuju vsetko a nikde nesvietia mimo proste svietia ale len slabo.Vies tu mazdu mam z nemecka a neviem ake mali tam normy.Ale jednoznacne musim neco vymyslet ale ked dojdem z anglicka a zarobim si nejake peniazky tak skusim s tym neco vymyslet.Zatial na nej jadzi moj otec a uvidim snad neco on vymysli a ked nie tak uz zakrocim.A to som chcel ze uz ked je to denne svietenie nebolo by vazne lepsie tam dat tie xenony?Vsak predsa len maju mensiu vyhrevnost a v lete v takych 40 stupnovych teplotach a to nehovorim vo svetle....

2008-11-19 12:55:33

Svetla jsou tam original 15 let stare, nekdy az pojedes na severni moravu tak se rad sejdu za tmy a ukazu. Vypalene je urcite nemam protoze sviti nadherne, na dalnici svitim do vetsi dalky a intenzivneji nez Ochcávky 1. Bouzel se mi trepe cely predek, naraznik, mlhovky i chladic, celo mam ale utazene dobre tak nevim co s tim. Jo trepou se ale ne tak aby oslnovali ostatni. Taky stridam vic aut a reknu ti ta moje mazdicka sviti nej. Rad kouknu na tvoje modre faro S tema autama mam spis opacny problem, radej jedu za tmy s mazdou nez s RX400h, sice mi v RX nic nesviti do oci ale zas nevidim tak daleko... bouzel.

2008-11-19 13:30:28

Neni to gyroskop ale regloskop

A k teplu, pokud má žárovka příkon 55W tak bude topit furt víceméně stejně. A může na ní bejt nápis jakej chce. A výbojka topí taky fest. Nebojte se že ne.

Na zbytek radši reagovat nebudu, abych se nějakýho moralisty moc nedotknul

2008-11-19 14:00:54

Jj, ja taky nekde cetl, ze xenon topi vic nez klasickej halogen...proto taky vetsinou resi vypalene paraboly, ale nevim nic moc presne. Jen se vsude psalo, ze xenon potrebuje lepsi chlazeni. Zrejme to ale nebude takova hruza, kdyz to v cockach nedela neplechu.

to Boda: moralista? myslel si tim nekoho konkretniho? v nektere diskuzi jsem cetl, ze uz xenon nemas...nebo je jeste provozujes?

Jinak na zajimavou diskuzi jsem narazil tady: http://electro.freeforums...tika-h4-a-xenon-t113.html

vetsine se asi libit nebude, ale davam to sem hlavne kvuli poslednimu odstavci v poslednim prispevku

2008-11-19 14:55:46

Tohle fakt nemá smysl, tvrdit, že xenon topí na výbojce více jak halogen - jinak xenonu se taky říká studené světlo, ale dobrý - jinak max. 35W dle výrobců: Zhruba o 50 - 150° nižší provozní teplota xenonů oproti klasickému halogenu. Pozná to i blbc, jelikož laicky když si dám ruku před světlo s xenony a před světlo bez nich tak snad poznám co hřeje víc, a u xenonů je to dost znát. Boďa jo sorry mevím proč furt píšu gyroskop, ale taky to tak v podstatě je, typ gyroskopu je sklonoměr a ten je např. taky k seřízení sklonu světel - určité typy - neboli regloskop. Jinak vím své a vaše názory vám vymlouvat nebudu.

vojtavojta: Na tvé se rád mrknu, ale stejně se světly nevěřím. Je to problém všech 626 a mám také 93 rok a prostě tomu nevěřím, ale rád se přesvědčím na vlastní oči a pokud to tak bude tak klidně tady uznám,, že jsi měl pravdu.

Jinak někde jsem našel i takovouto věc:

Teplotní rozdíl xenonů nemá vliv na to jak zřetelně a daleko řidič vidí, ale na odstín-barvu světla které xenony produkují. Vlnová délka xenonů 10 000K je svou charakteristikou šetrnější vůči zraku Vás i protijedoucích a přitom optimálně svítí, ale je více do modra. Vlnová dáleka 6000K je zase téměř jasně bíle xenonové světlo tak jak jej znáte z aut na silnici která jedou do protisměru.

Já mám 10 000K a můžu z osobní zkušenosti potvrdit, že svítí o něco méňě než třeba 6000K takže i u prodejců xenonů je spousta blbých informaci. Mám 10 000K kvůli očím, jinak bych volil 6000K ale z toho mě po delší jízdě v noci bolí oči.

2008-11-19 15:12:03

Jinak tedy ještě ukázky svítivosti - docela dobře provedené:

http://fuja.s22.xrea.com/...kaku/super/217/index.html

A nějaké obecné info:

Proč jsou xenony / bixenony lepší než halogeny ? Především poskytují daleko vyšší svítivost a přirozenější teplotu světla, která je podobná denní (pozn. 5800K). Odebírají méně proudu - běžně používané xenony / bixenony mají spotřebu 35W a přitom svítí asi o 50% více než standardní žárovky H4/60W.

Přínos bezpečnosti je zde bez diskuzí. Více světla = lépe vidíte a tak můžete včas reagovat na nenadálé situace na vozovce. Sice se ozývají hlasy, že xenony / bixenony negativně ovlivňují protijedoucí řidice, ale jde spíše o zvyk a svědomitost řidičů.

Xenony jsou bežně nazývány světlomety, které jako zdroj světla používají výbojky. Výbojky obsahují vnitřní atmosféru ze směsi plynů. Často zde převládá plyn xenon, odtud tedy lidové označení těchto světlometů jako "xenony". Zjednodušeně xenonová výbojka funguje jako běžná zářivka, tj. nesvítí zde vlákno v ochranné atmosféře, ale světlo zde vzniká výbojem mezi dvěma elektrodami v atmosféře. Proto má xenonová výbojka také značně jiné charakteristiky od klasické běžně používané halogenové žárovky. Předně xenonová výbojka potřebuje ke svému startu vysoké napájecí napětí (přes 20kV) tzn. musí zde být vysokonapěťové trafo. Toto napětí je potřeba ale pouze po dobu startu xenonů, tedy asi 0,5 - 1 sekundu.

Toť vše. Já je prostě mám, jsem s nima spokojen. Dle mě je to prostě o řidiči.

2008-11-19 15:28:12

A ještě poslední věc je že jsou xenony a xenony. Dají se koupit dobré a kvalitní sady (i když většina je stejně made in china) např. Philips a nebo taky xenony prodávají Vietnamci na tržnicích.

2008-11-19 15:40:38

Jj jasny...ja se nepru...sam se o xenony nejak nezajimam...jen vim, ze se to nekde psalo, ze xenon potrebuje lepsi chlazeni. Mam dojem, ze problem neni v tom ze by hrala vybojka, ale asi nejake ty startery bo menice napeti...pokud se znovu nepletu tak vybojka nepracuje s 12V....no radeji to uz nebudu resit kdyz tomu nerozumim Kazdopadne mas recht, ze z toho plyne mensi riziko poskozeni paraboly od samotne vybojky nez od halogenu.

2008-11-19 15:47:29

Výbojka pracuje na start v 23kW (třeba u těch mých) k tomu slouží vysokonapěťový měnič. Některý shity mají tento měnič špatně chlazený a třeba v plastovém pouzdře - tak se na první pohled pozná shit. Nicméně stále zůstává pravdou to, že xenony dle vyhlášky na autě být nemají to uznávám. Problém může být u novějších aut, které mají signalizaci prasklé žárovky, protože tato signalizace si hlídá 55W a xenon má míň, takže vám to může signalizovat prasklou žárovku. Teď jsem koukal, že už se prodávají sady ke xenonům na automatickou regulaci náklonu světel. Zjistím víc a určo pořídím, pak už jen domontuji odstřikovače světel, jelikož mi je nějaký dědek při couvání urazil a snad už to pak bude vše OK. Napíšu pak co a jak. A ještě jedno info - zde je test žárovek a docela pěkné povídání k tomu tak určitě si počtěte.

Test:

http://auto.idnes.cz/exkl...80401_170845_automoto_fdv

Výsledek testu:

http://data.idnes.cz/g/au...ografika_autozarovky.html

2008-11-19 15:52:09

Jj, na ten test jsem dnes taky narazil jak jsem vyhledaval na netu

2008-11-19 16:01:31

ajajaj. Ja vedel, ze se nemam zpaojovat, ale i bez meho prispeni je z toho tady pekny flame podobny tomu, ktery byl v sekci pro mazdu 6. Ja uz se k tomu vyjadrovat radeji nebudu

2008-11-19 18:10:43

Peca, výbojky jsem vyndal. Páč s nima záčíná jezdit čím dál víc aut a už byly okoukaný.

Kámoš za ně v Octávii dostal flastr 2 litry a ještě si měl nechat auto odtahnout. Ale to ukecal. Někde u Tábora to bylo a policajti šli vyloženě po takovejch jedincích. Říkali, že nebyl ani, první ani poslední...

U těch výbojek jsem si hrál se stínítkama. Jelikož to byly H4 telescopic.

Nelíbilo se mi, jak svítí dálkové. Moc před auto a zvednou to nešlo kvůli tlumeným. Nebyl jsem taky úplně bezohlednej a když jsem je konečně odladil, tak na mě neblikali... Ale pohled proti příjemnej moc nebyl, je to větší plocha, ale dalo se to. Jenže každej druhej vidí bílý světýlko a kuk do něj... a pak se diví, že vidí hovno...

Ale k těm stínítkům, letoval jsem tam něco z měděnýho plechu... Cín to neudržel, páč se roztekl Kolik má cín teplotu tání si najdite

Možná by šlo něco změřit tím "paprskovým" teploměrem. Ale jak moc by se tomu dalo věřit netuším. Možná to někdy vyzkouším...

2008-11-19 18:27:40

Re: Diakon. Jo jo prijet, zkusel jsme tu vzdalenost za jizdy na dalnici s jinyma autama ktere aktualne sjizdi z vyrobnich linek, bylo to jako nebe a dudy, jak dosah na dalku tak osvit krajnice. Dalo by se rict: Kde ostatni koncili tam ja zacinal. Ochcávka osvetlila tak tak do pulky druheho plastoveho sloupku ( 75 m ) a ja videl az na 2 sloupky a kdyz jsem porovnal osvit ceduli na dalnici nebo treba odrazek na sloupcich tak to bylo naprosto neporovnatelne. Kia nebo Ochcávka vubec nedokazala osvitit reflexni ceduli, ja osvitil naprosto vpohode, nebo se mi casto stava ze kdyz predjizdim auto na okresce tak 10m za autem svitim osvetluju cestu mnohem lip nez to auto predemnou. Vubec netusim cim to je ale kamos ma uplne tu stejnou mazdu jako ja taky si nestezuje....

Re teplota xenonu: Je usmevne kdyz nekdo tvrdi ze xenony topi vic jak halogen, kdyz u xenonu je vyssi ucinnost a nizsi vstupni vykon. Navic i elektrikar Venito tvrdi ze musi obcas se svym Probem zastavit a otrit svetla protoze na nich ma snih, coz se mu s halogeny nestavalo.

2008-11-19 19:35:31

vojtavojta: Jo tak já se někdy podívám, jinak ty tvoje žárovky opravdu v tom testu vyšly fakt dost dobře. A s tou teplotou je to jasné, i kamarádovi na toho passata doporučovali xenony aby mu tolik neodcházeli světla.

Boďa: Jo s policajtama je to blbý, ale tak snad až někde seženu tu regulaci a tak tak to bude ofiko - to bych moc rád, protože mám rád když mám na autě vše ofiko - viz. kola, tónování atd. Jinak rozveď malinko to stínění, to mě zajímá. Ty jsi jako zkoušel vymysled odstínění těch xenonů aby neoslňovali nebo jak? Nějak jsem to nepochopil, asi jsem přepracovaný

2008-11-19 21:26:23

Mám jen takovou drobnost: v premacsce a jim podobných autech tě tak neoslňují protože sedíš asi o 20cm víš než u sportovnějších aut. A mám vyzkoušené xenony v laguně96 a svítí stejně jako halogeny v premacy 02.Ale když tomu někdo rozumí a vezme to zodpovědně tak ať si tam xenony dá.

2008-11-19 22:34:35

Diakon, H4 výbojka vypadá trochu jinak. Musí totiž být tlumená a dálková...

V žárovce jsou dvě vlákna za sebou a jedno je zakryto plíškem. Koukni na ní a uvidíš. Jenže ta výbojka má jen jednu "baňku" co svítí a řeší to pousaváním pomocí elektromagnetu dopředu(tlumená), dozadu(dálková) - pohled od řidiče.

A s tou "baňkou" se posouvá takovej plíšek, kterej to má celý na starosti...

Páč na tlumený Ti svítí pouze "vrchní půlka" a když přepneš na dálku, plíšek s baňkou se posune do zadu a "otevře" okýnko aby mohlo světlo do celý paraboly. Jenže to okýnko je malý. Trochu to tam překáží tomu světlu.

Na žárovce nic nepřekáží, tam je vlákno krásně "holý".

Tlumený svítily dobře i na regloskopu, ale dálkový byla taková mazanice, proto jsem si s tím chvíli hrál. Bylo to lepší, ale stejně to nikdy nebude "kreslit" jak ta žárovka, který tam nic nepřekáží.

To upravený vyfocený nemám...

Jinak tyhle nejsou napájený z patice od žárovky, ale přímo z baterky. Je připíchlá pouze jedna patice pro ovládání tlumené/dálkové.


Odpovědět

1  2  3