Fórum - Téma


STK 2016 - zkušenosti


Fórum 6 GG / GY STK 2016 - zkušenosti

Informace o modelu: Mazda 6 GG / GY

Diskuze o vozidlu

2007 6 GG / GY 2.0

62 diskuzí

Palivo diesel. 6-rychlostní Manuální převodovka. Motor 1 998 ccm (122 cui).


1  2  3  4

2016-01-12 17:04:31

magnetto: Proto jsem se ptal na ten egr. Dpf mám a snad v cajku, nedává o sobě vědět. Ale mám plech na egru, tak jestli ho mám vyndat právě.

2016-01-12 17:41:33

pipa: Ahoj,dnes jsem byl na STK (v pátek jsem koupil mazdu 6 dovoz D)a přesně tento problém jsem měl já.Nenačetl se mi Readinnes code,takže zjišťuji,jak to napravit.Je možné,že po odpojední baterie se resetuje?a za jak dlouho najede sám?Já najel od odpojední baterie 370km :(

První jsem myslel že jsem zase koupil auto se skrytou vadou, protože 2 diagnostiky neukázaly žádný problém...

Prosím o rady a názory...Děkuji

 Magnetto  
2016-01-12 19:27:28

4lin: Tak tobě se nenačetl vůbec, nebo se načetl v podobě 00000000 ?

2016-01-12 20:04:08

magnetto: --1 -------0 takto načetlo viz foto...

 Magnetto  
2016-01-12 21:20:08

4lin: No, a co je na tom nepochopitelného? Vždyť je to v pořádku

EDIT: Ono není ani tak problém s tím že kód by se neukázal nebo nenačet. On je problém v diagnostice která ani tyto operace neumí. Na kódu je vidět, že je závada na lamba sondě.. Zbytek nejspíš OK.

Nicméně se ještě zeptám na jednu věc, a to je: pomocí jakého diagnostického zařízení a software byla diagnostika provedena?

Asi jsem toho ze školy zapomněl více než pánové na této STK kdy zjistí...

Ještě si tak matně vzpomínám, a to mám dost dobrou paměť že jsme se ve škole učili o tom, jak má Readiness "osmi" místné pole nikoliv jedenáctimístné... I VAG má 8 míst..

2016-01-12 21:35:20

magnetto: Tak teď jsem z toho uplně blbý...Já nějaký Readiness kód dnes viděl poprvní a vím akortá to,co mi dnes řekli na STK a potom na druhých emisích o tom,že to nebylo načteno celé...Jak vidím,servisu Mazda se nevyhnu a to už jsem doufal v to že najedu ještě nějakých 200km a Readiness kód by se načetl celý s nulama... :(

Mmj nechápu proč by byla špatná lambda sonda...

 Magnetto  
2016-01-12 21:41:36

4lin: Nechci tady moc o tomhle psát protože mě naposled označili za idiota v jednom tématu, nicméně našel jsem ti i co znamenají čísla.. Pokud je to první srozumitelné číslo v pořádku, je to lambda ve třetí pozici. Pokud ne, můžeme jen hádat..

Hele, jsou tu lidi co jsou kuchaři, zedníci a třeba obch. zástupci. Dále taky automechanici se zaměřením jako autotronik a pod..

Software který ti blbci použili je prostě a jednoznačně LITE!

1 - zpětné vedení výfukových plynů

2 - vyhřívání lambda-sondy

3 - lambda-sonda

4 - klimatizace

5 - systém sekundárního přívodu vzduchu

6 - odvětrávání palivové nádrže

7 - vyhřívání katalyzátoru

8 - katalyzátor

EDIT: Pokud je Readiness správně načtený, musí být tvar XXXXXXXX s tím ze pokud je chyba, je označena jako 1 a v pořádku znamená že je tam 0

Pokud by jsi měl špatný výhřev lambdy a zbytek v pořádku, kod bude vypadat takto 01000000

2016-01-12 21:44:55

magnetto: jj děkuji to jsem taky našel ale pak jsem nechápal,proč to bylo 3+8

a ještě hned po stk jsem zajel napichnout to na bosch diagnostiku a tam nic nebylo...

Nedalo mi to a začal jsem obvolávat všechny,co by o tom mohly mít informace - servisy,emise,autoelektrikáře a také výrobce diagnostiky...

Nakonec se ukázalo že o Readiness kódu nemají potuchy především autorizované servisy,obyč. servisy už na tom byli lépe a nejvíc mi k tomu řekl výrobce diagnostiky,kterou bylo auto prováděno.

Budu mít od něj do hodiny prohlášení a vysvětlení problému i vysvětlení,proč je kód 3 místný,pak 8 místný...totiž to bude hrát zřejmě velkou roli v novelizaci o emisích...ozývají se majitelé aut různých značek z celé republiky a momentálně je tento problém v řešení...

Jelikož se mě tenhle problém velice týká,budu se snažit se naházet všechny užitečné informace,které by někoho mohli zajímat před emisemi v tomto novém roce....

Emise 2016 aneb co vás čeká

kontrola-vyfukoveho-systemu-chiptuning.pngRok 2016 bude v mnohém nový a na pořad dne přichází řada změn v legislativě. Jednou z takových zásadních změn je i postup měření emisí a protože se opět jako vždy objevuje nejen v dikusních fórech mnoho polopravd a mýtů, přinášíme vám ucelené informace o tom, jak měření emisí od příštího roku bude probíhat.

Novela zákona zavádí novinky jak pro měření emisí, tak pro samotnou technickou prohlídku na STK. Pro méně znalé doplníme, že měření emisí je nutné absolvovat pro získání technické způsobilosti před tím, než dochází k samotné technické prohlídce na STK, což je každé dva roky (s výjimkou nových vozidel, kde jsou to 4 roky). Měření emisí je možné provést přímo na STK, nicméně si emise můžete nechat změřit i na mnoha jiných místech, které měření emisí prováději, což je i velké množství běžných autoservisů. V tomto směru se prozatím nic nemění, autoservisy mohou dále provádět měření emisí, nicméně dochází k velmi podstatné změně.

Jak bude probíhat měření emisí

Samotné měření emisí spočívá v tom, že se na výfukový systém vozidla umístí sonda, která kontroluje spaliny. U naftových motorů se měří hodnota kouřivosti, u benzínových motorů se sleduje více parametrů, např. obsah CO, HC a další. Pro jednotlivá vozidla existují tabulky hodnot, které musí pro daný typ motoru a emisní normu splňovat. V tomto směru se nic nemění.

Již v průběhu roku 2015 však došlo ke změně metodiky měření vznětových motorů. U naftových motorů se měří zejména kouřivost. Maximální hodnota kouřivosti vozidla vyjádřená součinitelem absorbce je uvedena v technickém průkazu vozu. Do roku 2015 se k této hodnotě po mnoho let chybně připočítával koeficient +0,5 jako povolená tolerance. Tato tolerance je ale již započítána v údaji uvedeném v technickém průkazu, čímž se vlastně připočítávala dvakrát. Od 1. 1. 2015 je povinnost již tento koeficient nepřičítat, nicméně protože mnoho emisních stanic nemělo ještě aktuální software, bylo stanoveno přechodné období. V roce 2015 tak docházelo k absurdní situaci, že pokud vaše vozidlo trochu více kouřilo, už v lednu jste na některé stanici měření emisí, která již měřila podle nových hodnot, neprošli, zatímco podle staré metodiky ještě ano. Přechodné období ale skončilo k 30. 6. 2015 a od té doby by metodika měření měla být jednotná.

Rok 2016 však přinese ještě další novinky a tím je zejména povinné provádění diagnostiky vozidla s kontrolou všech emisních systémů.

Diagnostika a readiness kódy

readiness-kody.pngKromě samotného měření emisí od roku 2016 přibudou nové úkony. Tím hlavním je diagnostika vozidla. Diagnostika je nejenom vyčtení paměti závad, ale také kontrola tzv. Readiness kódů. Pokud máte na vozidle nějakou závadu, typicky např. EGR ventil nebo vadné klapky sání, rozsvítí vám kontrolku motoru na palubní desce. Dříve však stačilo diagnostikou závadu před měřením emisí smazat. Závady se totiž často do paměti vozu vrací až po najetí mnoha desítek kilometrů.

To už ale teď nebude nikomu nic platné. Při měření emisí se budou kontrolovat tzv. readiness kódy, neboli česky kódy připravenosti. Ty jsou součástí normy OBD a kontinuálně kontrolují jednotlivé systémy vozidla - viz obrázek. Typicky je to např. právě funkce EGR ventilu, funkce palivové soustavy (dodávka a regulace tlaku paliva), lambda sonda, katalyzátor a další.

Status těchto kódu je buď 0 - připraven a funkční nebo 1 - neprošel nebo test nebyl dokončen. Smazání jakékoli závady vám tak již nepomůže, dokud se nedokončí všechny testy. Stanice měření emisí mají za úkol všechna vozidla s vadným readiness kódem ihned odeslat pryč. K samotnému měření emisí tak ani nedojde a vy budete muset vozidlo nejprve opravit. Stejná situace nastane, pokud budete mít nefunkční diagnostickou zásuvku. To platí samozřejmě pouze pro vozidla, která jsou vybavena normou EOBD, tedy téměř pro všechny vozy vyrobené po roce 2000.

Tento způsob nepůjde nijak obejít, protože vyhodnocení testu a tisk pozitivního protokolu o měření emisí proběhně pouze ve chvíli, kdy je vozidlo online připojeno na diagnostiku, všechny testy jsou v pořádku a řídící jednotka motoru je bez závad. Jediný readiness kód, který smí být nefunkční, je readiness kód pro klimatizaci. A protože součástí OBD diagnostiky je v mnoha případech i VIN kód testovaného automobilu, nikdo si nebude moci vypůjčit pro měření jiné funkční vozidlo.

Všechny tyto postupy mají za cíl zajistit, aby nedocházelo k obcházení měření emisí na vozidlech a aby se na našich silnicích nepohybovala vozidla překračující emisní limity. Pro budoucnost našich dětí bezesporu pozitivní krok.

Kdo neprojde na emisích

Vzhledem k tomu, že se letos výrazně snížili limity pro měření kouřivosti u naftových motorů (u novějších vozidel až na polovinu) a že se bude kontrolovat vozidlo pomocí online kontroly readiness kódů, budou mít na emisích problémy zejména vozy, které mají závadu ovlivňující kouřivost. A takových příčin je celá řada:

EGR Ventil - pokud má někdo na svém voze nefunkční nebo vyřazený EGR ventil, nemusí to automaticky znamenat, že neprojde. Bude hodně záležet na celkovém stavu vozidla, protože i se zavřeným EGR ventilem nemusí hodnota kouřivosti na volnoběh limity překročit. Při vytočení motoru do vysokých otáček EGR nemá vliv, protože by i podle řídící jednotky motoru měl být beztak zavřený. Pokud je ale vozidlo vybaveno EOBD normou, která má kontrolovaný EGR ventil readiness kódem, záleží na způsobu, jak byl EGR ventil v řídící jednotce deaktivován. Některé způsoby vyřazení EGR ventilu způsobí, že se readiness kód do stavu Připraveno už nikdy nedostane. Pokud máte zájem readiness kódy zkontrolovat, můžete k nám přijet na diagnostiku.

klapky v sání - některé vozy mají v sání klapky, které slouží k regulaci sekundárního přívodu vzduchu. Mnoho vozidel, které tyto klapky mají, mají na tento sekundární přívod vzduchu samostatný readiness kód. Pokud tedy máte nefukční klapky v sání a nebo je máte odprogramované, nejen že přicházíte o výkon motoru, může vás readiness kód snadno prozradit i na emisích.

vstřikovací ventily, tlak paliva - dalším okruhem je dodávka paliva do motoru. Pokud budete mít závadu na vstřikovači nebo problém s regulátorem / snímačem tlaku paliva, nemusí vám trvale svítit kontrolka motoru na přístrojové desce a přesto můžete mít readiness kód pro palivovou soustavu jako neprovedený.

žhavení - závada na žhavení bude znamenat také automaticky vyhazov z emisí, ačkoli vám automobil žhaví správně a i v zimě bez problémů nastartuje a žádná kontrola vám na přístrojové desce nesvítí. Je to případ např. mnoha Octavií PD nebo všech BMW, které mají v řídící jednotce uloženu závadu všech žhavících svíček, ačkoli zcela bez problémů žhaví a startují a na palubní desce nemáte o závadě ani ponětí. Dříve se na závadu na emisích nepřišlo, protože se diagnostika neprováděla, nyní se objeví. Tyto závady často nelze vymazat diagnostikou, protože se ihned objevují nazpět. Objevení takové závady na emisích vám ale může zachránit filtr pevných částic, protože ten je často na správné funkci žhavícícíh svíček závislý.

odstraněný filtr pevných částic - letos již také zcela jednoznačně dochází k tomu, na co zákazníky již několik let upozorňujeme. Pokud jste si nechali odstranit filtr pevných částic, vozidlo je nezpůsobilé k provozu. Dosud však ale nebyly žádné zákonné normy, jak vozidlo bez filtru pevných částic odhalit. Od příštího roku na základě nefunkčního readiness kódu vozidlo na emisích neprojde. Navíc, kontrola může přijít i na silnici. Jedinou možností pro všechny majitele vozidel s odstraněným filtrem pevných částic je montáž filtru DPF zpět do vozu. Ti, kdo nemají zálohu původního softwaru se zapnutým filtrem pevných částic, mohou mít velké problémy, protože samotná montáž nestačí, musí se opět aktivovat software řízení motoru, aby probíhali regenerace. Za dobu provozu vozidla bez filtru pevných částic navíc mohla přestat fungovat různá čidla, která se budou muset nahradit za nová, což ještě více prodraží uvedení vozu do funkčního stavu. Více o této možnosti zde...

stagové úpravy - větší vstřiky - problematické bude i vlastnit automobil s mechanicky upraveným motorem. Zejména vozy s upgradem vstřikovačů, které opravdu kouří a na emisích neprojdou ani omylem. A protože bez auta, které se online nahlásí do systému, už emise nenaměříte, budete auto muset používat opravdu jen na sportovní účely a nebo podstoupit downgrade softwaru.

Připravenost na emisní test

Očekává se, že vozidel, které neprojdou na emisích, bude obrovské množství, často kvůli banalitě. Emisní stanice nebudou stíhat a nebudou mít čas vyhodnocovat, proč ten který test neprošel a automaticky budou majitele vozů odesílat pryč. Rozhodli jsme se proto nabídnout všem, kdo projeví zájem, vstupní kontrolu před emisním testem, kde provedeme kontrolu celého systému vozidla a doporučíme opatření, na základě kterých vozidlo na emisích projde bez potíží... Více informací zde...

2016-01-18 18:35:42

Tak připojuji výsledky měření emisí 2016 s odstraněným DPF. Dle info od Kubajse, softwarově je vše OK.

2016-01-18 18:59:25

Mě ale tohle přijde, jako by jeli na starým režimu. Kde je výpis readiness code

2016-01-19 08:36:42

wirda: Je to možné, že to bylo ve starém režimu, protože jim stále padal systém. Bohužel jsem nebyl přímo u toho, jak jsem psal na začátku této diskuse. Čekám, že už někdo napíše další opravdovou zkušenost, ne pouze teorii.

2016-01-19 12:18:07

Tak já to vyřešil tak,že mi tam pan emisák napsal do poznámky,že byla měněná baterie a když někdo bude mít s tím problém,tak si to uhájí...Měl jsem Readinnes kód 001 -------0 ,takže správně mě to nemělo projít.Hodnoty jsem měl 0,1 a 0,01Žádné úplatky,prostě slušné jednání(pravda trošku mě tam znají na tom ESTEKU)

2016-04-12 08:34:00

Nevíte, jestli MAZDA nemá podobné STANOVISKO jako někteří jiní výrobci ?

http://www.mdcr.cz/cs/Sil...doprava/sme/Stanovvyr.htm

Čeká mě STK na mazdě, za rok pak na škodovce, chtěl bych obě auta udělat ještě před 30.červnem a mám z toho docela obavy

2016-04-16 19:28:43

Má někdo nějaké nové zkušenosti s měřením emisí v letošním roce s odstraněným DPF filtrem?!...

2016-04-16 20:44:55

michalk: na readiness se momentalně nehledí a kouřivost se ještě poctivě na mnoha stk neměří. Pokuď to bude online kouřivost už může být problém. Faceliftová mazda podporuje jen 2 readiness EGR, tam to je ok a Komponenty, na kterých to háže 1. Záleží jestli je pod tím nějaké čidlo dpf apd. nebo je to jen nějaký renonc. co mají i jiné značky.

doris  
Doris
2016-04-17 10:15:09

Byli jsme před pár dny s M6 1.8i (10let starý vůz) na ME+STK, emise v naprostém klidu, akorát technik chvilku hledal přípojku na ten svůj kabel...... Nakonec ji úspěšně našel nad pedály. Všechny hodnoty O.K., chyby 0 a emise jako u nového auta. Spíš jsem se trochu pousmála, jak chtěl tu sondu hodit do falešné koncovky výfuku.... Ještě, že máme benzín, s dieselem bych tam rozhodně nejela, když nám vykládal, jak přísně to řeší a že bez DPF ta auta neprojdou - pozná to prý už od pohledu podle začouzené koncovky výfuku, která má být při správně fungujícím DPF čisťounká jako ta naše "falešná" u benzínáku (zajímavé no, když i u benzínu ta funkční koncovka vykazuje jistou míru znečištění a to máme emise zcela v pořádku...). Primeru by tenhle "odborník" asi ukroutil k smrti, i když to auto nikdy na maximální otáčky nejezdí a vesměs ho technici na ME točili na cca 50-60%, jak se u těch starých aut jinak obvykle dělává...Má 24 let a najeto skoro 500.000km, považuji to za zvěrstvo takový motor točit 6x po sobě naplno..... Prostě někteří blbové hledají způsob, jak starší auta zlikvidovat.

Horší to bylo na technické (tentokrát jsme byli na ME i STK jinde, než kam jezdíváme vždy - tlačil nás čas) a tam byl tak "příjemný" technik, že jsme podobné jednání a buzeraci ještě nezažili. Prolezl úplně vše, kontroloval, co nám nikdy nikde jinde nekontrolovali a ani neřešili. Auto bylo O.K., ale snažil se najít i sebemenší nedostatek a když se mu to povedlo, tak říkal: "za tohle se jinak vyhazuje....." Například, že jsme měli na zimácích nižší rychlostní index, než je v techničáku (to by mu nevadilo), ale zdrbal nás, že tento údaj není na zvláštním štítku vylepený na palubovce před řidičem..... Nakonec nám dal akorát do nízkých závad silné LEDky ve zpátečkách, že jsme mu prý vypálili sítnici v očích, když to kontroloval....., a jeli jsme konečně pryč. Do Stonavy k 9. Květnu už asi nikdy nepojedem, za ty nervy to nestojí.

Sečteno a podtrženo, je to hlavně o přístupu lidí, kteří na STK pracují. Když narazíte na přílišného pedanta, která se vám akorát pochlubí, kolik aut v ten den vyrazil, co si o tom máte asi pomyslet?

2016-04-17 12:57:28

Například, že jsme měli na zimácích nižší rychlostní index, než je v techničáku (to by mu nevadilo), ale zdrbal nás, že tento údaj není na zvláštním štítku vylepený na palubovce před řidičem....

Tak to má správně být Musíš tam mít papírek, že vzhledem k nižšímu indexu můžeš jet max. 210km/h místo 240km/h

Také mě chtěli jednou nachytat, ale řekl jsem, že to mám nastaveno v palubním počítači, a že mě to při 210km/h upozorní, tak byl technik spokojen

doris  
Doris
2016-04-17 18:49:09

pantauleo: No, jezdíme s auty na STK zhruba 16let a nikdy to po nás nikdo nechtěl. I v pneu servisu se tomu podivovali, někde to sice věděli, jinde naopak ne. Nikdy nám nedávali nějaký štítek k zakoupeným pneu, že si ho máme na palubovku nalepit. Tak mne to na STK překvapilo. Mne spíš na tom zaráží jiná věc - kde se u nás dá jezdit i těch 210km/h? Ale asi to tak má být, jak píšeš, beru to.

Uvidím, co bude za pár týdnů na STK, kde jedeme s Primerou.

2016-04-17 20:26:47

doris: já si dělám srandu. Také nechápu, co má za smysl lepit si, že můžeš jet jen 210 místo 240km/h, když v ČR je max. 130km/h. Já jsem to právě pročítal, protože v techničáku je index V a zimní pneu jsem sehnal jen v H, tak tam dávali rady, že má člověk říct, že to má v palubáku nastavené a nikdo nic nemůže. Ale v ČR je možné vše

doris  
Doris
2016-04-17 20:41:16

pantauleo: Jj, je to tady jako v Kocourkově. Laik se diví, odborník žasne. Navíc v zimě se stejně jezdí opatrněji, tak kupujeme hlavně "bezpečné" pneu, které máme osvědčené. Rychlostní index jsem neřešili, mám ale pocit, že ani vyšší rychlostní index zimáků pro náš rozměr kol (15") nebyl v nabídce.


Odpovědět

1  2  3  4