Fórum - Téma


stáčení kilometrů


Fórum O článcích stáčení kilometrů




2008-05-05 21:04:57

Stáčení tachometru je dnes již takřka národní sport. S najetými kilometry podle slov lidí, kteří se stáčením tachometrů zabývají, ovšem nečarují pouze jednotlivci a bazary. Tato praxe je prý dnes obvyklá i u oficiálních dealerů nebo, leasingových firem.

K problematice velmi častých změn ujetých kilometrů u ojetých vozů prodávaných v česku, se pro server TipCars.com rozpovídal majitel "stáčírny", která své služby nabízí veřejnosti.

"V dnešní době upravuje stav kilometrů na tachometru prakticky každý druhý majitel vozidla," říká majitel autoservisu.

Kupující by měl hlavně dbát na to, aby byl technický stav vozidla v co nejlepším stavu, ujeté kilometry na tachometru nejsou v dnešní automobilové džungli důležité. Mnoho napoví volant, pedály i řadící páka (pokud nejsou taky měněny).

Jejich ohmatání hned naznačí, že auto nemá najeto např. zobrazovaných 130tis kilometrů. Další věcí je stáří vozidla. "Jestliže dieselové auto, staré 3 roky, má najeto 30tis kilometrů je pozornost na místě. Musíme si uvědomit, že třeba 6 let staré auto asi těžko najelo jen 60tis kilometrů," říká muž, který se stáčením tachometrů živí.

Kilometry si ubírá každý

"Mými klienty jsou kromě klasických občanů třeba menší autobazary a dokonce i leasingové společnosti," říká majitel autoservisu, který nechce být jmenován. "Nejčastějšími zákazníky jsou právě malé bazary. Velké bazary si auta stáčejí sami, protože se jim to vyplatí a navíc to lidem sami nabízejí."

"Spousta zákazníků si přeje upravit tachometr v řádů tisíců – jde hlavně o zaměstnance po návratu z dovolené. Jinak se jedná o stažení průměrně o přibližně 30 – 50% z najetých km."

Většinou se tedy jedná o stažení o několik set či tisíc kilometrů a to zejména u mladších aut se servisní knížkou. Maximálně k poslední kontrole v servisní knížce (to jsou hlavně praktiky oficiálních dealerů a leasingových firem). "Takto se upravuje prakticky každé auto," říká automechanik.

Kilometry dolů

Pokud automobil nemá servisní knížku nebo ji prodejce k autu nedodá, může být stav tachometru upraven až o statisíce kilometrů. Slušný německý obchodní zástupce, který najezdí ve svém VW za dva roky i 300 000 km, jezdí pravidelně na servisní prohlídky a o automobil se stará, nekouří v něm a pravidelně ho čistí, pak prodává auto v lepším stavu, než spousta dalších, kteří servis pravidelně nenavštěvují, špatně řadí, kouří v autě a tak dále. Takže zde máme dvě stejná auta, ale ve zcela rozdílném stavu a ceně. Pak se takováto úprava tachometru nabízí. Tachometr se upraví o 200tis km níže a nikdo nic nepozná. Ani dobrý mechanik!

Služebním autem na dovolenou

Tachometr si nechají často stáčet i zaměstnanci firem, kteří používají služební auto k soukromým účelům. Je léto a spousta lidí se chystá na dovolenou ve služebním automobilu. Jelikož platí řádově 2 – 4,- Kč za kilometr, může je tak cesta na dovolenou bez pohonných hmot a poplatků stát i 10 000,- Kč. Pak stačí za 500,- upravit tachometr zpátky a je to, peníze jsou ušetřeny.

Stejně tak to dělají i zaměstnanci nejmenovaného automobilového koncernu. Mají k použití služební auta, ale s výrazně omezeným počtem kilometrů na ujetí zdarma. Pak platí za každý kilometr. Před koncem roku všichni tachometry upraví a je to.

Stočené kilometry nepozná ani profesionál

Tachometry dnes stahuje prostě mnoho lidí a není náhodou, že je jeden automobil takto "stažen“ i několikrát.“ Dodává oslovený profesionální "upravovač kilometrů“:

Jaká auta se nejčastěji stáčí?

Stáčí se všechny, ale samozřejmě nejčastější jsou ty nejpočetnější – koncern VW (Volkswagen, Škoda, Audi, Seat), pak Opel a Renault.

Může laik (třeba kupující v autobazaru) poznat přímo na autě, že byl přetočen tachometr?

Laik to může poznat podle opotřebení interiéru a hlavně podle logického usuzování, ale pokud to je udržované auto se zachovalým motorem, tak to nepozná ani profik v servisu. U novějších aut se úprava km dá poznat, ale jenom za pomoci drahých technologií, které nejsou často ani v autorizovaném servisu.

Jaká je průměrná cena za stočení analogového a digitálního ukazatele kilometrů? Závisí třeba cena na počtu stočených km? Jak dlouho servisní zásah trvá a jaké pomůcky k úpravě jsou potřeba?

Cena se pohybuje od 500,- do 1500,- za digitál, práce na max. 5 min a o kolik to stočím je jedno. Úprava manuálního tachometru je dražší, musí se demontovat a pak namontovat zpět, což trvá asi hodinu, takže se pak dostáváme na částku kolem 2000 Kč. K úpravě digitálních tachometrů používám kabel do diagnostické zásuvky, notebook a potřebný software.

***

Z diskuse pod články na TipCars.com:

*Já stáčím tachometry už spoustu let a začínám na 50 000 km. Běžně 100 000 km a víc. Rekord mám asi 350 000tis. na jednom starším autě. Kolikrát poznám ze už to někdo přede mnou dělal. Český člověk totiž ještě nepochopil že 300 000Km na voze z roku 2000 je normální věc a rád se nechá klamat.

Příklad pro vše: měl jsem dvě Octavie TDi, r.v. 2001 z jedné firmy. Ta hezčí a nebouraná se servisní knížkou, najeto

2008-05-05 23:52:34

hezký pro mě ale bohužel už dávno žádná novinka... uzákonil bych to jako trestnej čin... nic víc se podle mě v dané oblasti udělat nedá... člověk se musí mít při výběru ojetiny opravdu hodně na pozoru... specielně u nás... Proto bych si asi auto z CZ už nikdy nekoupil anebo by to musela být opravdu výhodná nabídka, či nabídka od známého

2008-05-06 05:48:20

spolupracovník když kupoval auto, tak si zjistil, kde naposledy byla dělaná STK, tam zjistil, že když tam na STK bylo auto před rokem, mělo najetých 190000km, ale teď ho bazar prodával se 110000km, aspoň se tak dozvěděl, kolik tomu stáhli. Toto jde použít ale jen pokud ty informace dokážeme získat a zároveň pokud auto nemá technickou "čerstvou", protože tam už mohlo být se stočenými km.

2008-05-07 09:09:48

Takže musím s velkou radostí oznámit,že vůz,který jsem koupil má skutečně najeto 83000,jak radil Radek tak se dá skutečně dohledat zda-li bylo auto na stk a tam mělo ty,které kilometry vyjede to vlastně s počítače,horší však je,když máte auto dovoz tam je to pak na důvěře toho kdo vám to doveze,takže můj případ, auto co jsem koupil,bylo na stk v roce 2007,mělo najeto 68000,nyní má najeto 83000.Pokud tedy budete kupovat auto podívejte se do technického průkazu velkého ,na razítko stk,tam podle čísla a místa kde to bylo děláno jde snadno a rychle zjisti počet kilometrů.

Tolik asi k tomuto tématu,která jsem měl v hlavě asi týden co jsem koupil vůz,nyní budu klidně spát a snad hodně jezdit.

2008-05-12 18:39:30

kdyby jsi tento článek napsal dříve, mohl jsi autí kupovat s absolutním klidem

2009-03-25 03:02:43

krásná diskuze, jen dodám že jsem se sešel už i s tím že když máte v ruce u prodávajícího auta duplikát velkého tech. prukazu tak nic nepoznáte ani počet majitelú ani počet kilometru je to smutná pravdfa

2009-03-25 07:21:13

V dnešní době se hold nedá věřit už nikomu. Jak si to neuděláme sami tak nemáme 100% jistotu nikdy. Já měl kupříkladu třeba taky řádně vyplněnou servisní knížku až do posledního okamžiku. Dle km a data naposledy při 105 tis. Když sem auto kupoval, mělo 114tis. Ale i přesto se zjistilo, že svíčky byly naprosto zanesené. Tak zapráskanou svíčku sem v životě ještě neviděl. Ta tam musela být původní, jinak mi to nejde do hlavy

2009-03-25 17:22:14

to je ale normální praxe tohle, zažil jsem i lepší věci, třeba že palubka byla stříklá černou barvou ve spreji aby se zakrilo vysvícení, pak sme se s mistrem divily proč má felicie noví těsnění kolem dveří když normálně ty těsnění neodcházej a přišli sme na to že snad učen tam navařoval jinej díl a sprasil to a nesedělo to tudíž tam zatýkalo a tak to vyřešily nevymačkanim těsněním, píšu to tady že stáčení kilometrů je jen malá část prasáren co se dělá naprosto běžně, lidi totiž nevěří autům jde sice o to jaký prase s nim jezdilo ale taky že jsem zažil novou oktávku s rozletenou převodovkou při 120 000 tisících kilometrech pak sem videt vylágrovanýho citroena c3 po 90 000 tisících a toho je hodně moje mazda má najeto 215 000 tisíc zhruba a auto je ve skvělim stavu a podle servisních záznamů se tam nikdy nic pořádnýho nestalo..

2009-03-25 17:53:27

Bobyk: prasáren se dělá tolik, až se člověk diví, dělal jsme ve firmě, co "připravovala auta k prodeji", které vykoupil jeden autobazar. Vykoupil se šrot a za 2-3 týdny se vrátil do stejného bazaru jako nový! Ty metody byly šílené, raději nepopisovat Jsem asi slaboch, ale mé svědomí nebylo tolik touto firmou placené, abych tam zůstal. Dal jsem výpověď.

2009-03-26 22:58:18

a nejsi jedinej na tohle bych asi žaludek taky neměl, i když sem něco podobnýho už dělal ale tam šlo čistě o skládání z jednoho vraku nacpad do pojízdnýho auta a udělat ho pojízdný a bezpečný, jedna věc je opravovat nebo měnit ale dělat tyhle prasárny co múžou akorát někoho stát kejhát to teda ne.

2009-03-27 11:56:59

Dnes již není problém si s autem dojek kamkoliv kde je diagnostika a přes tu se dá zjistit skutečný počet najetých km i když na palubním PC jsou stočeny. U starých autech bez PC je to problém no. Jinak co se týká vraků a jejich opětovných prodejích jako pěkných NEBOURANÝCH autech, tak to bych mohl vyprávět. A to se nebavím o obyč autech, ale třeba o Porsche Cayen, carrera a nebo o Audi RS6 či Q7 a jim podobných. Kamarád dělá v jedné prodejně luxusních dovezencýh aut a viděl jsem aco přivezou jako co to prodávají.


Odpovědět