Fórum - Téma


Příprava auta na sezónu 1.


Fórum O článcích Příprava auta na sezónu 1.



Diskuze o článku

Příprava auta na sezónu 1

V tomto článku se s Vámi podělím o osobní zkušenosti a postřehy, jež se mi během mnoha let péče o auta osvědčily. Nejnáročnějším obdobím pro provoz aut je zima a jízda po zasolených cestách či posypech z kamínků. Na co se tedy zaměřit při průběžné a především jarní očistě, aby nám auta vydržela v pěkném stavu co nejdéle a odolávala korozi? Exteriér důkladné vymytí podvozku, podběhů a skulinek ...


1  2  3

doris  
Doris
2016-04-04 08:42:36

magnetto: Cíl je důležitý, ale stejně tak i ta cesta k němu - ač zdlouhavá a náročná, přináší člověku smysluplnou činnost a také ho těší ty dílčí úspěchy a posun vpřed. Já si tu práci docela užívala a nelituji času ani námahy. I tak je třeba se o ta auta pravidelně starat, nyní je to už pohoda a člověk si v klidu užívá jízdy, když se může na své auto plně spolehnout a navíc když to auto vypadá uvnitř i vně nádherně.

2016-04-26 20:45:21

Doris, prosím o radu.

Často jsem hledal radu ve tvých článcích a vždy jsi výborně poradila.

Během května / června budu kupovat novou červenou M3.

Rád bych aby auto vypadalo co nejlépe a co nejdéle nejlépe s nejnižším úsilím.

Je jasné že auto musí jít ihned na nástřik podvozku, protože zespodu není vůbec žádná ochrana, v tomto jsou japonci blb..

Co ale s lakovanou částí?

Zvažuji tyto varianta:

1. celopolep ochrannou folii a zvesela pravidelně do myčky.

2. nanokosmetika

3. voskovat ( stejně jako doposud svoji důchodkyni )

Při nájezdu cca 40000km ročně bude úsilí vložení do voskování nemalé.

Co je optimální volbou ?

doris  
Doris
2016-04-26 23:51:22

vojtavojta: Ahoj, předně gratuluji k volbě skvělého auta a přeji spoustu šťastných kilometrů.

Dodatečná antikorozní ochrana je u těchto aut velice dobrou investicí a dovolím si tvrdit, že je to skoro až nutnost - výrazně se tak prodlouží životnost auta nemusí se časem řešit drahé opravy načaté nebo již rozlezlé koroze. Prevence je vždy nejlepší řešení.

Co se týče ochrany laku, tak každá varianta přináší své pro i proti. Hodně záleží, zda Tě baví o lak auta pečovat, zda máš čas mýt ho ručně a nebo preferuješ pohodlí a minimální pracnost. Pokud chceš mít auto stále jak nové, tak je vždy třeba do toho pravidelně vnášet úsilí a šetrnou péči.

1) celopolep fóliemi - asi nejpohodlnější verze z výše uvedených a pro Tebe vzhledem k vyššímu km nájezdu i nejpraktičtější

+ vysoká odolnost vůči drobným poškozením (kamínky, provozní oděrky, agresivní látky apod.)

+ nezničíš si origo lak v myčkách

+ fólie není problém sundat a vyměnit za nové, když dojde k jejich mechanickému poškození

+ pokud jsou nalepeny kvalitně, téměř to není poznat

+ propouští UV záření, takže i u částečného polepu lak pod nimi bledne od sluníčka stejně, jako na zbytku auta a po sundání je tedy odstín laku na celém autě stejný

  • obyčejné fólie vydrží jen cca 5 let, ty kvalitnější vydrží až dvojnásobek, ale jsou bohužel velice drahé (často to vyjde dráž, než nový lak)
  • stejně jako lak je musíš udržovat/voskovat, jinak ztrácejí lesk a vizuálně stárnou
  • některé druhy fólií mají tendenci žloutnout - na světlých lacích to pak nevypadá pěkně
  • fólie se rovněž poškrábou a v myčkách na nich vzniknou hologramy jako na laku
  • možné zářezy/záseky v origo laku, smítka a další vady pod fóliemi při neodborném nalepování - jen málokterý servis to umí udělat opravdu špičkově
  • při lokálním poškození není fólie opravitelná a musí se vyměnit komplet celý díl

Osobně bych do celopolepu asi nešla, ale dala bych to jen na předek auta (nárazník, kapota, blatníky + zrcátka) a případně i na dolní části dveří + prahy, kde narážejí kamínky odletávající od kol

2) nanokosmetika - záleží jaká? Těch výrobků je na trhu celá řada. Některé výrobky vydrží na laku v řádech týdnů či měsíců, jiné vydrží i rok nebo více. Možnou alternativou je nano-keramická ochrana laku, která vydrží i několik let, ale za to si i podle toho pěkně připlatíš - cena za základní ošetření startuje někde na 4000,- ovšem může se vyšplhat až na x-násobek, který převyšuje dokonce i cenu nového celolaku!! A není to určitě všelék, který umí 100% ochránit lak před poškrábání, kamínky apod. Fyziku ošálit nelze. Byť ta nanesená vrstva nano-keramiky může být kolem 3,5um silná, kamínky to tak jako tak prostřelí a stejně tak to odřeš, když zavadíš o nějaký tvrdý předmět. Je třeba si uvědomit jeden nezvratitelný fakt - že pod tím je lak určité tvrdosti, který dělá jakýsi nosný podklad, a ten, když je měkký, má své limity a i přes relativně odolnou vrstvu keramiky do něj vrypy uděláš. Pokud bych se zde měla rozepsat o různých ochranách laku a osobních zkušenostech, tak bych na to potřebovala několik stránek....

Takže aspoň tedy stručně.... Vždy je třeba zvážit kritéria jako jsou například poměr ceny/užitné hodnoty/trvanlivosti/ výsledného efektu/času a pracnosti k aplikaci daného výrobku/ vliv na následnou údržbu - snadnější mytí nebo naopak nutnost používat speciální prostředky/ možnosti to sundat z laku, když by bylo potřeba auto lakovat (u keramiky docela problém) a nebo i šetrnost k materiálům auta.....

Já osobně bych vzhledem k výši ceny do nano-keramické ochrany laku nešla, protože i přes svou vysokou odolnost nezabrání mechanickému poškození laku a také ulpívání odolných nečistot na exponované části auta, takže tak jako tak bych musela každý rok dělat dekontaminaci laku, aby vypadal k světu.

3) běžné voskování auta - pokud používáš kvalitní přípravky, tak Ti musí vydržet i při takovém km nájezdu alespoň půl roku. Já třeba opečovávám auta směsí vosků (využívám i nanotechnologii), které si připravuji přesně na míru laku pro dosažení dokonalého výsledku. Vosk se spojuje s lakem na molekulární bázi, která je velice trvanlivá, a třeba u auta, které je denně v provozu a negarážované to vydrželo od srpna 2015 už téměř 9 měsíců a vosk ještě stále funguje a odpuzuje vodu (mohu doložit fotky i video). Auto už bylo voskováno celkem 3x ( od listopadu 2014) a s každou další aplikací je výsledek hezčí a trvanlivější. Mne osobně třeba vyhovuje, když autu věnuji 1-2dny v roce, kdy ho navoskuji a je pak jako nové - lak je dokonale čistý a vydrží krásně hladký a lesklý po mnoho měsíců. Vosk ho zároveň chrání a zakonzervuje, ale opět je třeba si uvědomit, že to není všelék, který by dokázal zamezit mechanickému poškození laku od kamínků apod. Umí to pouze zmírnit. K mytí takto ošetřeného auta nepoužívám a ani nepotřebuji žádnou chemii. Když si spočítám náklady, tak jedno kompletní voskování a ošetření středně velkého auta mne vyjde na cca 250-300,- , takže když tohle budu dělat 2x ročně, tak do údržby laku dám těch 500 - 600,- + několik hodin svého času a energie (na druhou stranu nemusím pak chodit do fitka, protože jsem parádně rozcičená tou prací.... ).

Tahle varianta by Tě vyšla nejlevněji, ale jak píšu, člověk se tomu musí nějaký ten čas věnovat.

Co bych tedy zvolila jako optimální volbu? Můj názor je udělat si částečně polep fóliemi a auto 2x ročně kvalitně navoskovat ( = dekontaminovat lak i fólie, vyleštit je šetrnou cestou a zakonzervovat). Nenapsal jsi ale nic ohledně ceny, která by v takové volbě rovněž hrála roli. Já se přikláním vždy k optimálnímu poměru cena versus užitné vlastnosti.

2016-04-27 09:07:20

Dekuji za radu. Zvolim tedy nejspis kombinaci folii a vosku. Na novem aute by mohl vosk odpuzovat vodu snad lepe nez na starem...

doris  
Doris
2016-04-27 09:40:27

vojtavojta: Pokud máš kvalitně zakonzervovaný jakýkoliv lak ( i starší), tak vodu a nečistoty odpuzuje vždy výborně. Zásadou je právě pečlivá příprava laku, což obnáší jeho důkladnou dekontaminaci od různých odolných nečistot (zbytky asfaltu, pryskyřic ze stromů, polétavé rzi, pozůstatky hmyzu aj.). Následně se lak šetrně přeleští - zmírní se nebo i úplně zmizí jemné škrábance a hologramy (postup je nutné opakovat vícekrát, pokud leštíš ručně). V této fázi už je lak krásně hladký a lesklý a zbývá už jen nechat působit vosk nebo jiný konzervační prostředek, který toto celé uzavře a dlouhodobě bude chránit. Já osobně tohle všechno dělám tím jediným na míru připraveným voskem (přesněji řečeno směsí, neboť obsahuje 7 různých složek včetně vosků). Samozřejmě existují různé specifické výrobky, které používají detaileři a leštiči.... ( spešl šampony, claye +lubrikační prostředky, leštěnky, brusné pasty + el. leštičky a konzervační vosky nebo i jiné výrobky.....), ale já preferuji svoji metodu, která se mi to těch mnoha letech dokonale osvědčila nejen při péči o lak, ale i o ostatní hladké materiály aut, jako jsou okna, světlomety, polepy z fólií, elektrony, nerez, chrom a hladké plasty. Zdravý lak poznáš už i na dotek, je hladký jako sklo a "nešumí", když po něm přejedeš suchou dlaní. Takový lak mám i na našem 24letém Nissanu.

Dá se tím "zachránit" i hodně vyšisovaný lak a auto, pokud už se dál udržuje šetrnou cestou (ruční mytí, žádná agresivní chemie), tak si tento krásný stav uchová. Viz přiložené fotky stavu před a po ( je to práce mého kolegy Robina, který auto voskoval ručně právě tou směsí, kterou jsem mu připravila na míru daného laku).Tolik pro inspiraci.

2016-04-27 20:27:37

doris: Ano udělá to divy.

doris  
Doris
2016-04-27 21:51:31

vojtavojta: Krásná práce!

2016-04-29 15:46:12

Tak jsem se s Vámi rozhodl podělit o to jak se předchozí majitel o Magdu staral....zvažuju zda li to nechat tak jak to je a nebo se do toho vrhnout a zamakat na tom.

2016-04-29 15:59:10

kikilo: hlavně ta poslední fotka

2016-04-29 18:26:21

magnetto: Ano...to jsem zjistil až dnes:( Mechanikem co Magdu děla mi bylo řečeno že je možnost sehnat zdravou kastli a vše přehazet...hlavně motor do kterého zahučelo 30tis :(

2016-04-30 07:43:22

Bohuzel to vypada ze uz i japonci vyrabeji auta na 3 roky. Auta se rychle zbav bude to jen a jen horsi. Kde to jednou rezlo bude reznout stale, at udelas cokoli...

2016-04-30 15:53:42

No...dal jsem 30tis za opravu motoru a to jsem na 80tis i s koupi. Zkusim sehnat nekoho kdo by se do toho spotku pustil a necham to nejsois udelat a doufat ze to vydrzi pet let a pak poridit jinou.

2016-05-01 12:21:33

kikilo: 80 000 Kč za takové auto? Tak to bych teda rozhodně nečekal TOP stav za tuto cenu. Nechápu proč shánět kastli nebo někoho kdo to zamázne. Není lepší sehnat kus jiného auta a co je špatné vyměnit? Víš jak se to dneska dělá? Auto se po třeba nárazu na zadek rozřízne vejpůl a z druhého které je nabourané na předek se vezme celý komplet který je zdravý. Pff.. Víš kolik bude stát kompletní vyvaření, očištění a lak? Nezlob se na mě ale při koupi jsi toto musel vidět a pokud to tam nebylo či bylo v menší fázi, je to tvojí údržbou. Mám auto jak jistě všichni vědí zespod jako nové a Doris to stejné. Je to v tomto případě tím že to udržujeme.

Vojta: Zbav jsi myslel jak? Jako že to má prodat? Na díly možná ale pokud to zakamufluje a prodá do bazaru, koupí to nějaký jiný chudák a ten tu potom bude řešit stejný problém. To auto je neprodejné - o motoru se nebavím protože nikoho nebude zajímat kolik v něm je. Abych pravdu řekl, kdyby to auto bylo moje, celé si ho komplet rozeberu a celé generálkuji.. Naštěstí si vše udělám zdarma takže super ale nedokážu si představit kolik bych si naúčtoval za zmiňovanou výměnu kastle.. To by byl teda ranec.

2016-05-01 18:03:50

To je ten problem ze kdyz si ( pravdepodobne) daval vyhledat v inzetatech mazda 6 hned si se chytil na crepy ktere se ponukaji za 40 ci 50 tisic. Su to stocene vykopavky a za taku cenu nemuzes nic seriozniho chtit. Myslim si ze je rozumnejsi se divat na cenove relace 70 a vic. To uz budou auta ktere nejak vypadaji maji urcitej vzhled a nejakou tu udrzbu. Ne to co ma magnetto a doris ale budou v lepsim stavu nez ty levne vykopavky.

Napokon zistil si to sam ze si musel do toho vrazit 30 tisic sa opravu motora... dat za autak 50 a vrazit v zapeti do neho 30. Tak to se mi nezda moc rozumne. Co jeste odide co te pripravy o dalsi prachy? Jsou naklady ktere jeste se oplato dat do vozu aby bylo v cajku ale jsou nektere auta ktere uz nestoja ani za to aby si dal do nich co i len korunu a najme kdyz oprava te vychadzi vic nez jeho koupni cena.

Muj mazel mne zati mnestal ani korunu a to byl ten drahsi. Skveli majitel. Starostlivost atd. Jasne ze rezne ktere ne. Ale pp motoristicke strance tip top. Bohuzel mel sem havarku takze kupna cena plus 30 tisic skoro ale to byla ma chyba. Jinak bych do neho nemusel davat ani korunu. Co to jeste pujde na osetreni karoserii od rzi ale jinak nic.

2016-05-01 18:51:01

agg84: Souhlasím s tebou a cenovými relacemi. Ono je potřeba si uvědomit jestli si to auto člověk chce nechat na delší dobu a částka se mu za opravu vyplatí třeba jako tobě. Já jsem své auto koupil za 40 000 Kč a mám v něm když nepočítám kupní cenu přes 100 000. Jsou to věci většinou takové, které nejsou na pohled vidět ale i přes toto všechno se mi to vyplatí.

Bohužel hodně a ještě více lidí opravuje a vyměňuje věci až potom co se to rozsype. Pak buď auto prodají nebo zlikvidují. Auto stojí peníze stejně jako rodinný dům, oblečení a další. Stačilo by, kdyby si někteří lidé místo toho aby si kupovali novou televizi místo té která funguje a peníze či alespoň část dali do auta.

Občas si říkám že jsem pouhý blbý automechanik ale ono to má své výhody. Znám i gympláky kteří neumí otevřít dekl v kufru nad rezervou.

2016-05-02 07:31:22

magnetto: Auto jsem kupoval loňské září. O lemech které byli tak jak jsou teď jsem věděl a dostal slevu 10tis :) Bohužel na spodek před zimou nevypadal tak jak vypadá teď a ta díra tam vůbec nebyla. Buť jsem ji přehlédli a nebo byla zamaskovaná. Obrovská chyba byla vzít první auto na, které jsem narazil. Mazdu 6 jsem chtěl od doby co sjel první kus z výrobní linky a tak po nasednutí do tohodle auta jsem nechtěl vystoupit. Chyba. Po zhruba měsíci a pul jsem zjistil že to žere 12l olej na 1000km. I když mi všichni říkali...."Vráť to!" tak já si tvrdohlavě řekl o slevu 10tis.

Auto si (chtěl bych) chci nechat minimálně 5 let a proto jsem do něj chtěl investovat. Teď vidím že ho vzít byla blahovina a po vašich příspěvcích se mi do něj peníze už dávat nechce. Když říka Agg84 že když to "zašmudlám" tak to stejně vyleze...

2016-05-02 08:23:11

kikilo: to sem nerek. Je jasne ze tyhlety auta reznou a kdyz si ho chces nechat musi prejst kvalitnou antikoroznou kurou.

Ja sem naopak psal o tom motoru ze si do neho musel dat hned po koupi 30 tisic teda skoro jeho kupni cenu. To ma trocha zarazilo a poton kdyz si ukazoval foto spodku to jsou naklady navyse. Takze po oprave budes na sume vyssi nez jsi za ten autak dal. Kdyz ji ale milujes neni co resit.

2016-05-02 10:03:34

agg84: Jo táák :) No měl jsem to auto vrátit hned na začátku, když jsem zjistil jak je to hladové a olej tím jen protéká. Teď už je pozdě. Rozhodl jsem se že spodek dám do kupy. Sic to bude hromada peněz, ale snad se to trošku zachrání.

2016-05-02 13:00:32

kikilo: Mazlici ktere milujeme stoji za zachranu. Hlavne je si ho pred koupi poradne peclive skontrolovat, protoze kdyz donses domu crep tak bude te stat dalsi a dalsi penize a buch vy kdy to nabere konce. Jinak co se tyce opravy kontaktuj typka menem magnetto. ten mi ponuka sve sluzby a podle toho jak sme psali vy o tom hodne a odvadi dobrou praci podle referenci. zaden servis. puvodne sem to chtel davat take do servisu, ale prave te jejich lajdariny a fuserstvi sem se obaval, takze to budu davat take k magnetovi.

Kdyz se to ma udelat tak nech e to udela poradne a kvalitne, at to jeste par let drzi a at se skor rozpadne motor nez kastle

2016-05-02 15:23:12

agg84: Díky za tvoji referenci avšak jsem ochotný. My dva jsme domluveni a pokud bude chtít i někdo další, není problém. Jen abych si koupil ještě jednu lahev s Argonem


Odpovědět

1  2  3