Fórum - Téma


Při volnoběhu nebo dobržďování tuhnou brzdy


Fórum Technický koutek Při volnoběhu nebo dobržďování tuhnou brzdy




2015-12-02 20:38:08

Dobrý den,

sem tu nový, protože mám novou (starou) Mazdu. Jedná se o Mazda Premacy 2001 74kw diesel 1998ccm. Je koupená z bazaru.

Teď neberme historii koupě atd., co bylo bylo...

Mám problém, že při rychlém mačkání brzdy (cca 3x-4x) začne brzda tuhnout. Děje se to při nízkých otáčkách - dobržďování, neutrálu. Při plynulé jízdě a náhlém zabrzdění brzdy brzdí standardně.

Navíc při rychlém mačkání brzdy se nachvíli rožne kontrolka s vykřičníkem, která pochvíli zhasne a pedál začne měknout...(namačkám na maximum ztuhnutí a pak držím brzdu a ona začne měknout).

Domněnka je, že vývěva při vyšších otáčkách dává dostatek podtlaku a při nižších otáčkách asi podtlak není dostatečný...

Otázka je zda máte nějaké nápady. Nenašel jsem zde úplně přesné téma na daný problém, ale vytušil jsem, že problém může být vývěva. Na tu mám podezření ale nevím jak otestovat... Při odpojení hadice (od vývěvy) co vede k posilovači tam nějaký podtlak je (nasaje mi to prst) ale čert ví zda to stačí.

Vyměnil jsem nějaké tlakové hadičky (průměr 4mm) co vedou kolem vývěvy, ale nepomohlo to..

U dvou hadiček je ventil. Jeden jde profouknout oběma směry. druhý jde profouknout jen jedním směrem.

No prosím o nápady.

P.S. mám mechanika, poradil mi ať vyměním právě ty hadičky. Nevyměnil jsem ale všechny. No nechci ho hned otravovat a zároveň chci slyšet i vaše názory...

Na obr. je právě ten ventil který je oboucestný. Má být oboucestný?? proč tam pak tedy je?

2016-02-03 22:00:12

miwno: Ten ventil by měl být jen jednocestný pokud se teda nejedná o nějaký pofidérní filtřík což asi ne

To že tuhnou brzdy může být také způsobeno tím, že jsou přidřené pístky ve třmenech nebo se špatně vrací do polohy.. No, vzadu jsou také kotouče nebo bubny?

2016-02-04 06:42:38

magnetto: Magnetto, předem děkuji za odpověď, už jsem ani nedoufal, že se někdo ozve.

Předně odpovím na Vaši otázku - vzadu jsou brzdy bubnové.

Dále v soustavě hadiček je ještě jeden ventil, který je jednocestný a ten jsem zkusil prohodit s tím na obrázku - ale nepomohlo to...

Ty pístky bych zkontroloval jak?

Nějak mi nehraje fakt, že při tuhnutí pedálu se objeví vykřičník (dle manuálu na test posilovače, není dostatek podtlaku v posilovači...). Pedál prostě vytuhne v horní poloze a brzdy nebrzdí - nejsou posilovány, musím na to dupnout ze všech sil a stejně to stojí za prd. Jakmile zvýším točky tak se posilovací účinek obnoví ale opět tak na cca 4 zabrždění.

No je to fakt zapeklitá věc...

2016-02-04 08:40:39

miwno: Ačkoli je to blbost a velká amatérština zeptám se na základní věci:

  • Je v nádobce dost kapaliny která není hlavně zvětralá (prošlá) ?
  • Není někde skřípnutá hadice nebo trubka?
  • Brzdí všechny kola když se auto zvedne?

2016-02-04 10:55:50

magnetto: Díky za zeptání, já taky amatér jsem

1. kapalina v nádobce je, ale nevím, zda je zvětralá. Auto jsem kupoval z bazaru a kapalinu jsem neměnil.

2. Ověřím (hadice jsem kontroloval a pár jsem jich vyměnil preventivně, ale trubky jsem nekontroloval).

3. Nezkoušel jsem, ale auto je po technické - 12/2015, kupováno 12/2015, nicméně asi všichni víme jak to chodí v bazarech...

Začíná to být zajímavé...

2016-02-04 12:45:55

miwno: Další co mne napadlo je, zda je okruh (oba) správně odvzdušněny..

Možná si řekneš co to tu jedu ale musíme na to přijít a začneme od nejlevnějších a nejjednodušších věcí..

Hele, ber to tak, že mám k dispozici všechny díly které jsou s tímto spojené... Pokud se zjistí závada třeba na hl. brzdovém válci, nic se neděje. K tomu se ale dostaneme

2016-02-04 13:27:40

magnetto: Dobrá, sem rád že se mě někdo ujal.

Takže čím začneme? (p.s. předchozí auto byla felicie 1.3 MPI kombi, tak snad to bude vše podobné...)

Schvalte mi teda postup.

1. Kontrola potrubí (zda není někde seknuté)

2. Výměna brzdovky (nevím jaké, snad to někde dohledám nebo poraďte prosím)

3. Odvzdušnění starou metodou (jeden našlapává, druhý odvzdušňuje)

4. Zvednu kolo po kole (heverem) a zkusím, zda kolo brzdí (skusím to tak, že otočím kolem pouze ručně?)

to by zatím stačilo, nebo? Jo a asi to bude běh na trochu delší trať

2016-02-04 13:35:45

miwno:

Snad se teda nebudu opakovat nebo to nebude úplně zcestné ale zkusil bych toto:

1. Které kolo brzdí a které ne - tak že buď najedu na písčitou cestu a šlápnu brzdu jak to půjde třeba v rychlosti 40 - 50 km/h.. Pokud bude cesta opravdu prašná, auto se bude snažit jet smykem. Tím se jistí to, zda je jeden z okruhů nefunkční. Toto však berme s rezervou protože je to blbost

2. Postupoval bych tím, že vyzkouším krok s brzděním každého kola zvlášť. Pokud jedno z nich nebude brzdit, hledal bych závadu tam.

3. Rozhodně bych vyměnil kapalinu v celém okruhu (patří tam DOT4). Kapalina se vyšlape a poté se zbytek odsaje i z vyrovnávačky u brzdového válce. Pozor však na spojku. Pokud je to řešené jako u mého auta s tím, že je i spojka hydraulická a má stejnou nádobku, musí se poté odvzdušnit i spojka (to ale není žádný problém).

4. Odvzdušňování tímto stylem snad už ani servis nedělá ale pro domácí účely je to pořád nejlepší způsob.

Dalo by se případně natočit co to dělá přesněji?

Ono ta kontrolka blikne a pak zhasne nebo svítí či vyblikává nějakou chybu?

2016-02-04 14:11:58

magnetto: Natočit to můžu ale zkusím to popsat ještě jednou.

1. nic nesvítí (normální jízda)

2. šlápnu na brzdu i třeba prudce - brzdí to jak čert (flokuje to defakto zpustí se ABSko takže flokuje prd)

3. například jedu zase normálně 50km/h - opět můžu šlápnout na brzdu a "flokuje".

4. - problémový stav - jedu, šlápnu na brzdu brzdí, ihned znova šlápnu na brzdu brzdí jakš takš, opět znova šlápnu na brzdu (třeba 4x za sebou) a brzda zatuhne v horní úvrati, respektive postupně s brzdou došlápnu méně a méně(první brzdění až na podlahu, poslední čtvrté páté už pedál zůstane nahoře). Při stavu kdy je pedál nahoře a posilovací účinek je nulový se rožne kontrolka červený vykřičník. Pokud nadále na pedálu stále stojím, vykřiční pochvíli shasne a pedál se trochu propadne, ale ne až na zem.

5. tento stav mohu navodit i při zastavení (neutrálu). Vyženu otáčky např na 2500. Brzda krásně przdí (propadne se k podlaze). Zmáčknu ale opět 3x,4x za sebou(našlapu) a brzda tuhne v horní úvrat, rožne se kontrolka. Pak stojím na brzdě a kontrolka shasne a pedál se začne trochu propadat. Pustím brzdu dám plyn 2500 otáček a opět brzdí pěkně (furt stojím, mám ten neutrál). No a pak zase šlapu 3x 4x a opět průser a furt to samé.

Já mám prostě podezření, že ten podltlak se z toho posilovače vytratí při nízkyých otáčkách (buď špatná vývěva - nedává podtlak,podtlak se ztrácí, netěsnost v systému, nebo chyba v posilovači- to mi zas ale nehraje stím že při běžném brzdění to funguje).

Někde jsem četl, že ta kontrolka se právě rožne pokud je nízký podtlak v posilovači brzd. Byl na to dokonce test, že se vakuometrem měřil podtlak a při určitém malém podtlaku se ta kontrolka má rožnout. Někde je aj hodnota toho podtlaku. No nemám vakuometr...

Ještě napíšu, že vlastně dokud není dosaženo těch vyšších otáček (třeba 2000 nevím přesně) tak se brzdný účinek neobnoví-a nebo za hodně dlouho, to ještě mohu odzkoušet.

Video mám kdyžtak poslat kam?

2016-02-04 14:17:18

miwno: Video se nahrává na Youtube (například) a poté vloží do příspěvku kde je na to kolonka... No, jak to tak čtu, nebude problém ani s kapalinou ani třmeny... Toto vypadá fakt na ten posilovač / vývěvu.. No, poslední levná oprava co mě napadá je, mrknout na hadici co jde ze sacího traktu do posilovače.. Toto je fakt divné a stalo se kamarádovi s Fordem.. Po výměně posilovače to fungovalo. No, zkus mrknout na tu hadici jestli je při nastartovaném motoru tvrdá jak kamen a napiš.. Ať ti někdo zkusí šlapat na brzdu na neutrál a ty mačkej tu hadici...

Nevěš hlavu - posilovač případně mám..

2016-02-04 14:43:51

magnetto: To mi přijde jako rozumný plán, to sem nezkoušel. Ale tvrdá? Má tam být podtlak ne? takže by se měla spíš bortit, ne?

2016-02-04 14:48:32

miwno: Ano, tak nějak

2016-02-04 14:51:58

magnetto: Tož teď nevím, tak tvrdá nebo měkká???

2016-02-04 15:03:07

miwno: Tvrdá

2016-02-04 18:41:46

magnetto: ta hadice je z jakési vyztužené gumy tak je tvrdá... Z vývěvy vede hadice do "téčka" a z tohoto téčka teprve do posilovače. Obě ty hadice jsou tvrdé. No musím hodně zabrat abych ju mírně promáčkl...

všiml jsem si ale jedné věci, nevím, zda to má souvislost, ale při přidání plynu, jakoby v prostoru motoru něco syčelo ( něco jako unikající vzduch) při mírném plynu je to docela slyšitelné. Při volnoběhu ten zvuk neslyším. Zkusím zjistit co to je ale nevím zda to není přirozené...

2016-02-04 22:33:15

miwno: mě zase syčí alternátor... Je to úplně přirovnatelné turbu a proto na mě čumí všichni jako blázni

No, zkus jít lépe po tom syčení ale je fakt pravděpodobné že je to jen přetlak od klapky nebo ze sání.. No, uvidíš a dej vědět.

2016-03-09 07:44:00

magnetto: Ahoj po delší době. Mám vyměněné všechny malé podtlakové hadičky. Bohužel to problém nevyřešilo. Mě už teď napadá jedině varianta posilovač - vývěva ...

Akorát nevím jak zjistit který z těch dílů by mohl být ten špatný


Odpovědět