Fórum - Téma


Pohasínání světel, dobíjení


Fórum 323 V BJ Pohasínání světel, dobíjení

Informace o modelu: Mazda 323 / Familia / Protegé V BJ


1  2  3

2010-11-17 22:28:43

Dneska večer jsem si po nastartování všiml, že mi na 323 BJ docela výrazně poblikávají světla podle toho, jak přidám plyn. Pak jsem se rozjel, byla hrozná mlha, tak jsem zapnul mlhovky a v tu chvíli mi při přepnutí na dálková světla začalo vypínat rádio. Mlha přešla, tak jsem mlhovky vypnul a při jízdě na dálnici rádio vypínalo i při zapnutí blinkru.

Vypínání rádia potom na dálnici po nějaké době přešlo, nicméně poblikávání přetrvává. Stačí aby blikal blinkr a třeba podsvícení displeje s kilometry na palubovce docela znatelně pohasíná.

Auto nemám dlouho, tak nemám moc vyzkoušené, jak se to chovalo předtím. Každopádně u předchozího o fous staršího modelu jsem si nikdy ničeho takového nevšiml a zapnutí blinkru nebo dálkových světel mi rádio nikdy nevypnulo.

Netušíte, čím to může být? Odchází alternátor nebo něco podobného?

2010-11-17 22:46:00

me problem se svetlama delalo ukostreni. mam teda 626 rv 94 ale v servisu to vyresili v pohode. nevim co presne to bylo protoze to motoru a elektriky moc nevidim ale prej to bylo ukostreni. a haprovalo mi to celkem dost. svitilo jedno svetlo a v druhym jenom parkovacka, pri dalkovych svitilo kompletne jenom jedno svetlo a druhy bylo ve tme. zkus nejakyho autoelektrikare...

2010-11-18 11:58:36

Elektrika je na autě dělaná tak, že pokud se sniží napětí na neunosnou mez, začnou se odpojovat spotřebiče. Tak nejdříve se vypne rádio a jiné nepotřebné věci, aby se šetřila energie.U Tebe bych to typnul na altík, podle reakce světel na přidávání plynu. Mě odešel altik , po výměně se vše vrátilo do normálu.

2010-11-18 13:59:15

A kolik taková sranda - nový alternátor - stojí?

2010-11-18 17:47:27

Elektrika rozhodně není stavěná tak, že se cokoli začně odpojovat v případě nedostatku kapacity baterie či způsobené například nedostatečným dobíjením!

Jediné co v tuto chvíli reaguje je rádio - všimni si, že když startuješ, tak se taky vypne a hned zapne, což ale např. v případě rozsvícených světel neplatí.

Návod konkrétně pro Tebe:

Vezmi multimetr ( pokud nemáš, skoč do nejbližšího Tesca a kup za 100,- , v této cenové kategorii pro Tebe stačí bohatě ), nastartuj a připoj multimetr přímo na baterii ( měřící rozsah nastav na stejnosměrné napětí ) a zde musíš mít při vypnutých všech spotřebičích a Volnoběhu cca od 13,5 - 14,5 V. Pokud zapneš světla, může tato hodnota klesnou někam ke 13V max. ( znovu připomínám - vše na volnoběh ). To je normální stav a takhle to funguje.

V případě, že máš nižší napětí, budeš mít pravděpodobně prostřelené nějaké diody v alternátoru = dobíjí nedostatečně, v otáčkách jakž takž. V tomto případě může být matoucí to, že to tedy vlastně nedobíjí, ale zároveň ještě nesvítí kontrolka dobíjení na přístrojovce a právě proto to nejjednodušeji zjistíš za použití multimetru.

Na špatnou kostru bych se zaměřil až nakonec, protože si nemyslím, že zde bude problém, nicméně vyčištěním všeho jistě nic nezkazíš ( čisti kontakty na baterii oba + a -, od - na baterii najdi kam vede kostra na motor a na kastli, opět pročisti, očisti nejsilnější drát vedoucí k alternátoru ). Dej vědět jak jsi dopadl, zkusíme radit dál

( p.s. předpokládám, že Ti neprokluzuje klínový řemen - nepíská Ti auto za jízdy náhodou? Nědělám z Tebe blbce, jenom se ptám, i to může mít zásadní vliv )

2010-11-18 18:25:01

kounect .... nevím jak dlouho máš možnost jezdit autem, ale asi zkušenosti nic moc,jinak jak píšeš, při startu se radio odpojí, tak asi proč? No pokud chceš přesvědčit,odpoj altík a jeď kam chceš, pust si v autě co nejvíc a zjistíš, že nekecám, ale dohadovat se nebudu, každýho věc, jestli chce nějak poradit ze zkušeností...

2010-11-18 18:46:52

Co má tohle co společného s délkou jezdění v autě?

Zapomeň na rádio, ukaž mi další věc, která se vypne stejně jako rádio, ze zkušenosti, tááák?

Když odpojím alternátor, pojedu tak dlouho, jak velkou kapacitu baterie mám ( a jak jsem ji měl nabitou v okamžiku odpojení akumulátoru ).

Jednoduché počty ukazují, že 50Ah baterie, rozsvícená světla = jednoduše dle vzorce I=P/U cca 140/12 = 11,6A, něco vezme zapalování, řekněme 5A = 16,6A. Nějaké ztráty, puštěný větrák atd. a pro jednoduché počty řekněme odběr 20A - jízda benzínového auta s rozsvícenými světly a topením. V tom případě mě auto bude fungovat po dobu 2,5 hodin. Poslední hodina bude krize, světla bludičky, nakonec zapalování začne vynechávat a šmitec.

Ale kde jsme to skončili? Jo, máš mi povědět ten spotřebič co se automaticky odpojí, protože elektrika na to je stavěná. Fakt mě to zajímá.

2010-11-18 18:48:38

A rád bych připomenul, že odpojení věci se NEROVNÁ tomu, že je baterka na konci s dechem.

2010-11-18 19:48:24

No tak jak chceš, mě je jedno co a jak, prostě se rádio odpojí, když poklesne napětí pod určitou mez, nakonec i ostatní nepujde, ventilátory a tak, je to otáska relátek, chceš říct, že všechno bude makat jak má dokonce kapacity baterie?... a končím.

mmj, myslím, že kvuli takovímto debatam o ničem chce ,,323.Hans.626 zkončit.

Jsem tu už nějaký rok, v mazdě jezdím cca 20 let a něco mám už prožité a odzkoušené.

Chtěl jsem jen poradit a...............

Měj se fajn.

2010-11-18 22:10:37

Nejsem úplný elektrický analfabet, z dávných let mám dokonce maturitu na elektroprůmyslovce. :)

V autoelektrice se bohužel detailně nevyznám, každopádně si ale nemyslím, že analogová elektrika v autě je udělána tak, že se odpojí rádio kvůli přetížení.

Spíš bych řekl, že při zapnutí nějakého spotřebiče (dálková světla, blinkr, klima) dojde k nárazovému poklesu napětí pod hodnotu, která je pro napájení rádia kritická a rádio se restartuje. Bohužel nemám žádný osciloskop s pamětí nebo něco podobného, co by dokázalo změřit, jestli to napětí klesne na nulu nebo jenom na nějakou pro rádio kritickou hodnotu.

2010-11-18 22:48:30

Petr: Připadá mi, že zabanovanyhans chce skončit kvůli Tobě. Nepíšeš ani jeden fakt, který by cokoli vyvracel, akorát se tu oháníš tím, že máš něco naježděno v Mazdě a já asi ne. Nemusím mít v Mazdě najeto nic, autoelektrika je něco o co se zajímám a za čím si stojím a dokud se nezačneš bavit na trochu jiné úrovni, než že Ty jsi král všech Mazd a já jenom lůzr, už Ti taky dál asi taky nic nenapíšu.

Relé jako komponent? Ano, zůstanou sepnuté do poslední chvíle, až už i potkávací světla budou svítit srovnatelně jako parkovačky při normálně nabité baterii, ono je něco jiného přitáhnout cívečku v relé...energeticky tak nenáročného, že to prostě fungovat bude.

Jinak rádio je nastavené na pokles napětí, obvykle pod 11V ( což na baterii během startování vzniká ), kritická mez v automobilovém průmyslu ve vývoji je nastavena na 7,5V ( u automobilu s 12V elektrikou - většina ).

Plně vybitá baterie má méně než 11,88V při hustotě elektrolitu méně než 1,12g/cm3.

Z tohoto faktu, řekni mi co bude fungovat do poslední chvíle? Baterie nebo auto? Řekl bych, že dokud auto baterii nevycucne, tak bude vše fungovat, ale jestli nevěříš, tak si jezdi Mazdou dál a buď v pohodě. Víc Ti nepřeju.

b.o.y.: Je to přesně jak říkáš, nicméně na tohle nepotřebuješ osciloskop, na to Ti stačí ten multimetr z Tesca za 100Kč a hned uvidíš na čem jsi. Nezměříš sice tu výkonovou špičku, která Ti způsobí to, že se rádio vypne ( digitálním multimetrem ne - nestihne to změřit a zobrazit na displeji ), ale na to aby jsi zjistil, že Ti to dobíjí málo to stačit bude bohatě. A i když nic nezjistíš, tak multimetr se doma neztratí :o)

2010-11-18 22:53:33

b.o.y. : A případně napiš odkud jsi, když to bude někde v okolí, tak se můžeme sejít a mrknout na to.

2010-11-18 22:58:11

Multimetr doma samo mám, jenom jsem od včerejška ještě nebyl s autem doma, takže ještě nebyl čas to změřit. Bydliště mám na Moravě - okolí Brna nebo Zlína.

2010-11-18 23:04:33

Tak mě klidně písni do soukromé zprávy kontakt a kdybych se tam měl objevit, tak Ti dám vědět. Já jsem z Tábora, takže to si "jentak" výletík neudělám, i když bych rád pomohl.

Ale neboj se toho, změř to a hned budeš vědět na čem jsi, od tohoto se odpíchneš natotata.

2010-11-18 23:13:10

Dobrá, zkusím. Ještě se chci zeptat na jednu věc - když je vadný alternátor, mění se to kus za kus, nebo se dá opravit jenom to, co je v něm pokažené?

2010-11-18 23:21:16

Obvykle pokud Ti to bude dobíjet málo, tak se dá vyměnit jenom diodový můstek, případně budeš mít oholené uhlíky, takže to se vymění a jezdí se dál, ale když už je to rozhozené, tak je dobře vyměnit i ložiska a udělat takovou malou GO. To by Ti měl schopný autoelektrikář udělat cca 1000 - 2500 dle toho na jakého narazíš, přes 2000 si myslím, že je to vydřidušina, ale když Ti nic jiného nezbude...?

Na vrakáč to můžeš taky zkusit, ale je jasně lepší nejdřív zkusit tu opravu, bo jedině tak víš co máš a že Tě to nepotká během dalších 10t km znovu.

2010-11-20 00:32:35

Tak jsem to dneska změřil a na baterce je při volnoběhu něco přes 13 voltů. Pokud ale dojde k zapnutí dalšího spotřebiče (úplně stačí blinkr), tak napětí na moment spadne. Nedokážu to digitálním multimetrem přesně změřit, ale ten pokles je docela znatelný. Rychle se to ale vrátí na původní hodnotu. Zítra ještě bude víc času, tak to zkusím s připojením dalších spotřebičů.

Jak je řešena tvrdost zdroje a stabilizace napětí, aby nedocházelo k takovým poklesům napětí ve chvíli zvýšení odběru? A v čem teda může být problém?

2010-11-20 07:39:54

Pokud máš 13V při volnoběhu, změř kolik budeš mít při volnoběhu a zapnutých spotřebičích jako při standardní jízdě - takže zkus si vzít pomocníka a zapni světla, zapni větrák na 2, zapni rádio, šlápni na brzdu.

Ideálně si změř před touto akcí samotné napětí na baterii. Pokud bude např. 12,5V a Ty se dostaneš či přiblížíš k této hodnotě tím zapnutím spotřebičů při nastartovaném motoru, víš že Ti to málo dobíjí na volnoběh a už to je samozřejmě špatně. Dle mě by jsi měl být na volnoběhu okolo těch 13V se spotřebiči ON.

Ještě upozorním na jednu věc co by byla možná dobrá zařídit a to by bylo dobití baterie do plna nabíječkou. Ať víš, že je fakt natřískaná. Ono toto totiž šoupe pomyslnou hranicí toho měření, takže když budeš mít baterii OK a napětí na volnoběh 13,5V, tak když budeš mít baterii NOK, tak napětí klidně 13,2 a bude to normální.

Nejezdíš nějak moc jenom po městě a časté starty? Že by se nestihla dobíjet...to je taky možnost způsobená režimem provozu.

No, zkus to měření při zapnutí více spotřebičů a uvidíme co dál. Musíš postupovat logicky od té nejjednodušší možné závady po ty nejhorší. Nejjednodušší = změřit v co nejvíce režimech baterii a vědět, že to dobíjí/dobíjí málo ( což se pravda hrozně blbě hledá, protože hranice mezi je velmi tenká ) a až pak postupovat podle toho co jsi zjistil => pravděpodobně pokud bude okruh dobíjení OK, hledat závadu v kostře, protože to co popisuješ je docela dobré vodítko k tomu, že by to kostra být měla. A zde je další rada na závěr, abys měl co dělat o víkendu, pokud bys na to chtěl jít z druhé strany, nic neměřit a bádat tu kostru, doporučuju se vzít červený a černý drát, upevnit na baterii + a - a natáhnout do kabiny, klidně na hulváta skrz kapotu a dveře ( omotej v místě přechodů izolačkou - pro jistotu ) a přepoj na toto napájení rádio. Pokud se za jízdy přestane vypínat, víš že je to kostra a už Tě čeká jenom dohledání kostřícího bodu, kam je vedeno rádio a pravděpodobně i přístrojovka.

P.S. o tvrdosti baterie jako zdroje vůbec nepochybuj, je to jeden z nejtvrdších zdrojů ( nevím jakou máš baterii, ale určitě startovací proud pod 400A nemá že? ) to že se sníží napětí je normální stav, ale ničemu to nevadí, hned se to zase vrátí a děje se to i u dobře fungujícího auta. Tato problematika se řeší až u autohifi kde bys tento jev poznal a řešil ho jako negativum ( do cesty napájení zesilovače se přidává kapacitor -> vyrovná průběh ) jinak je to nic proti ničemu.

2010-11-20 09:24:39

Maš v prdeli baterku tahne to z valne časti altik a ten nestiha na všechno

2010-11-20 12:17:42

Na 100% bude baterka v pytli. Zkus si někde od kámoše vypujčit jinou a uvidíš. Tohle je nemoc hlavně francouzů a italů. Clia, Twinga, Megany a Punta dělají přesně to co tu popisuješ. Dá se nová baterka a je klid.


Odpovědět

1  2  3