Fórum - Téma


Nadměrná spotřeba oleje a jak ji omezit


Fórum Technický koutek Nadměrná spotřeba oleje a jak ji omezit



1  2  3  4

2014-12-29 22:13:44

Zdravím ve spolek . Mám podobný problém u Mazdy 5 s motorem 1.8i DOHC 84 kW. Nedávno jsem ji zakoupil v jednom pražském autobazaru jako celkově zachovalý vůz s 80tis. km s pravidelným servisem po 1 majiteli. Od zakoupení jsem na ni najel cca 1500km a dolil po kouskách již 4.5l oleje, což mi začíná být podezřelé. Je to o to víc divné, že motor je zcela suchý, pod autem žádné mastné fleky a ani z výfuku se nekouří, žádné mastné mapy v nádržce chladící kapaliny. Motor běží tiše a zcela pravidelně, jen občas při rozjezdech jakoby se motor na chvilku dusil, a také se mi zdá, že hůře startuje (nechce občas chytnout na 1. škrtnutí). Jediné co jsem byl schopen sám zkontrolovat zda nemizí přes odvětrávací hadici do sání, ale také negativní. Pořád si lámu hlavu nad tím kam se tedy podělo oněch 4.5L oleje beze stopy???? Pročítal jsem vaše příspěvky, ale ve většině případech mizení oleje doprovázely další vedlejší příznaky jako např. zvýšená kouřivost. Kdyby olej mizel spalovacím prostorem tak by to mělo typicky modrý dým a nasládlý pach. To se ovšem v mém případě neděje. Pouze při studeném startu jde z výfuku bílý dým, ale jen do té doby než se motor trochu zahřeje a potom už nic viditelného ani když se zvýší otáčky motoru. Nevěděl by někdo poradit co s tím? Volal jsem do autobazaru, kde jsem vůz koupil a také nevědí, mám vůz přivézt po novém roce a nechají jej prohlédnout mechanikem. Tak jsem zvědav zda na něco přijdou.

2014-12-29 22:29:28

mypex: Když mizí olej, nemusí to znamenat že kouří výfuk.. Podle toho kolik je stupňů venku buď kouří nebo nekouří. Poznáš to nejlépe na kufrových dveřích zda je na nich (a nárazníku) jakoby popílek nebo spíše saze.. Pokud ano, jde to přes spalovací prostor.

Pokud není olej pod autem a opravdu ti mizí, nikudy jinudy než přes výfuk to nejde. Máš buď pístní kroužky ve stavu jako já, nebo to jde přes gufera ventilů.

  • Zaznamenal jsi nějaké výkonové díry v různých (převážně vysokých) otáčkách?
  • Sledoval jsi kouření z výfuku i delší dobu po nastartování?
  • Jak vypadá koncovka? Jako u diesela (okouřená - černá) nebo krásně čistá?

! To že jde bílí dým neznamená že to není olej. Přece-jen máš katalizátor a používáme moderní oleje a ne takové jako se používali u Škodovek (100, 120, Favoritů)... Tam to opravdu kouřilo modře. Jen bych dodal že za mnou nikdy žádný modrý dým nebyl (jen bílý jako pára) a olej se mi ztrácí.... !

Kouří? = Žere olej!

Edit:

Zkus ihned po nastartování jít za auto, vezmi bílý hadr (např. staré prostěradlo) a přilož ho k výfuku.. Nemyslím ucpat ale spíš tak jako kdyby jsi jej chtěl uzavřít podobně, jako sklenici s medem.... Na hadru poznáš co ti jde z výfuku.

4,5l na 1500 km je více než dost... Na můj rekord ale zatím pořád nemáš

2014-12-29 22:43:20

magnetto: prostě záhada!

1. okouřený zadek nemám

2. koncovka výfuku normální (nijak výrazně okouřená)/výfuk zřejmě ještě původní podle vizuální kontroly

3. výkonové díry jsem nezaznamenal jen občas ty horší starty (až na 2. pokus a váhavé rozjezdy) a když mohu porovnat výkon ve vyšších otáčkách např. s novým Peugeotem 5008 1.6HDI 84kW, tak bych řekl, že ten benzínový od Mazdy je pocitově mnohem živější a silnější.

4. ten bílý kouř je jen při současném mrazivém počasí a když dám ruku před výfuk tak je po chvilce mokrá od vodních výparů což bych spíš přisuzoval vysrážené vodě ve výfukovém potrubí.

Zvažuji, že bych zkusil zajít na kontrolní měření emisí a myslím si, že pokud by olej šel spalovacím prostorem tak se to musí na emisích projevit, nebo ne?

MAX6  
J.
2014-12-29 22:47:11

mypex: Pozor,to že pod autem nevidíš louži oleje nemusí znamenat že ten olej někudy neteče. Teď nevim přesně,ale tyhle novější řady 3,5,6 atd.. měly kryt pod motorem na kterym byla taková molitanová tlumící látka a ta právě do sebe dokáže nasát neskutečný množsvtí oleje aniž by něco ukáplo na zem. Jestli to auto nemá nějakou nesmyslnou vadu která by způsobovala úbytek oleje jako třeba zadřenej PCV ventil,ale prostě to baští timhle stylem olej,tak buď zapomeň na to že to má najeto 80000km a nebo jestli to opravdu má najeto 80000km tak servis byl na tom prováděnej asi tak nikdy a olej byl používanej možná tak 3x vyjetej.

Tenhle katalizátorovej systém dokáže po jistou dobu pohltit hrozný věci,takže proto třeba auto nekouří.

Každopádně,já bych jako první udělal tohle:

Zkouknul ten spodní kryt motoru jestli není nasáklej olejem. Pokud bude nasáklej olejem tak hledat místo odkud teče. Pokud najdeš místo odkud teče a bude to nějaký gufero tak u MZR motoru bych ještě před výměnou toho gufera/simerinku zkouknul PCV ventil a hadičky od něj (případně i separátor oleje do kterýho je PCV ventil zapíchlej). Pokud by PCV ventil byl v pořádku,tak bych okamžitě nechal zkontrolovat tlaky ve válcích jestli nejsou moc malý nebo jestli třeba ten tlak i když je dostatečně vysokej tak po chvíli neklesne. Teda ten tlak ve válcích bych zkontroloval tak jako tak ať aspoň víš jak na tom motor je. Pokud by byly špatný tlaky tak to znamená že buď že okolo pístních kroužků prochází moc velkej tlak a ten nadměrně tlakuje celej blok motoru a nutí olej protékat třeba okolo těsnění a gufer. Ono se dá tohle poznat tak nějak na oko i bez měření tlaků ve válcích a to tak že při nastarovanym motoru otevřeš víčko na dolívání oleje. Pokud to bude foukat jak z fénu,tak je problém.

Pokovaď by tlaky ve válcích byly v pořádku a zároveň nikde nebyl viditelněj úbytek olej (nikde by nic neteklo),tak bych se zaměřil na spalování oleje v samotný spalovací komoře. Takže vyndat svíšky a kouknout na písty. Pokud je ten motor v TOP STAVU,tak po 80000km musí bejt písty pořád "čistý". respektive budou maximálně lehounce začerněný Jak budou zahnojený a bude na nich bazén oleje nebo i na svíčkách bude napálenej černej humus,tak to buď prosakuje přes gufera ventilů nebo stírací kroužky nestírají a teče to přes kroužky.

Těch možností je samozřejmě víc kam ten olej může utíkat,ale u tohodle motoru bych prostě zkouknul tohle. Buď to poteče někudy ven z bloku motoru a tim pádem zkoušet proč to teče ven (jestli jen špatný těsnění nebo moc velký tlakování motoru) a nebo jestli to ven z motoru neteče,tak zjišťovat kam v bloku se ztácí (buď se spaluje ve spalovací komoře a nebo teče někam kam nemá jako třeba do vody).

Prostě chce to zjistit kam ten olej mizí. Jestli mizí VEN z motoru a nebo mizí V motoru.

2014-12-29 22:54:58

mypex: Ano, emise to musí zaznamenat avšak neřeknou ti kudy to přesně jde. Jak jsem napsal, pokud není kaluž pod autem, tak další možnost je do vody (chl. kapaliny)... To by znamenalo prasklinu bloku / hlavy nebo fouknuté těsněné (má to ale další symptomy jako nižší výkon, auto vaří....)

V tomto případě to musí jít přes lauf protože není možné aby to šlo jinudy.. Mám druhý motor a u obou stejný problém takže vím o čem píšu. Díky katu není tak jednoduché poznat zda to kouří i za jízdy a aby někdo neřekl že kecám, tak to popisuji tak že:

Pokud jedeš po dálnici 100+ km/h tak za tebou jde díky větru jen malý plamínek kouře. Ten se vlní za výfukem a v zrcátku jak zpětném tak vnějším není vidět..

Ještě můžu poradit jednu věc. Je to sice prasárna ale tím to zjistíš naprosto přesně...

1. Zahřej motor na provozní teplotu

2. Nech ho pár minutek na místě klapat.

3. Postav někoho za auto

4. Šlápni 3x dlouze na plyn (ne až na omezovač ale spíš jako tůrování)

5. Poté šlápni plyn alespoň na 3 sekundy až na zem (až na omezovač).

6. Zeptej se kolegy za autem co viděl.....

Než na mne někdo začne útočit, rád bych napsal že takhle jsem zjistil únik oleje a ověřil spolehlivost motoru byť ten olej žral víc jak benzín... Pokud má někdo strach vytočit motor před barákem, nemůže věřit motoru na silnici protože pokud neodrovnáš motor tímto, neodrovnáš ho v blízké době ničím.

EDIT: Zapoměl jsem dodat: Místní expert je tu MAX6 takže jeho radu ber jako primární.. Nebejt jeho, nevím ani co mám koupit za svíčky...

2014-12-29 23:08:15

max6: na ty svíčky mrknu zítra a ten PCV ventil a separátor oleje najdu kde? Každopádně děkuji za rady na co se zaměřit. Až odvezu auto zpátky do bazaru tak je na tyto věci upozorním, ovšem pokud mají alespoň průměrně šikovného mechanika tak by všechny tyto věci měl být schopen prozkoumat. Jen se mi nechce čekat až do příštího týdne tak jsem se rozhodl zatím pátrat na vlastní pěst. Auto jinak na svůj věk vypadá velice zachovale až skoro nově a rozhodně v člověku nebudí nedůvěru k těm deklarovaným km. Ale je fakt, že zdání může klamat.

MAX6  
J.
2014-12-29 23:29:52

mypex: pcv ventil a separátor oleje je pod sánim. když koukneš na tenhle odka tak obě tyhle věci jsou pod číslem 13-570: http://japancars.ru/index...2&cat=AECV04&blk_id=1370A

víš netvrdim že je to tvůj případ,ale karoserie může mít 80000km ale motor třeba ne. U takhle mladý věci se při správný údržbě tohle dít nesmí.

2014-12-29 23:41:25

max6: hmm, tak tam se bez demontáže sání nedostanu. Do tak velké akce se raději pouštět nebudu a raději počkám co zjistí v tom autobazaru. Na ty svíčky, ale mrknu. Každopádně až budu vědět co s tím je tak dám vědět.

2014-12-29 23:50:06

max6: ještě dotaz, kdyby olej unikal do chladicího sytému tak by to bylo vidět v nádobce, nebo ne? Nádobka je čistá a kapalina v ní krásně jasně zelená. bez olejových skvrn.

MAX6  
J.
2014-12-29 23:52:03

mypex: časem by se tam udělala emulze.

2014-12-30 14:02:16

Zdravím . Takže dnes ráno jsem se akorát zmohl sám pořádně prohlédnout tu plastovou vanu pod motorem a kromě vody co tam nacákala z provozu je tam zcela sucho. Potom jsem ještě zvládnul vymontovat ty svíčky a mírně nahlédnout do válců skrz otvor po svíčce. Nejsem sice odborník, ale na můj vkus mi přijdou docela černé a zanesené vrstvou karbonu. Posuďte sami z přiložených fotek. Na válcích mi také připadá, že je tam nějaká vrstva mastného bordelu, ale asi lepší by bylo tam strčit endoskop a pořádně se tam porozhlédnout. Takže zatím dle mého laického soudu to vypadá na silně znečištěný motor karbonovými nánosy. Na netu jsem se dočetl, že existuje něco jako dekarbonizace motoru nějakým speciálním přípravkem a to jak olejový prostor tak i spalovací prostor. Máte s tím někdo zkušenosti jestli to funguje? Přemýšlím zda to tedy nezkusit dřív než se pouštět do nákladnější varianty GO motoru. Resp. spíš řeším jak se připravit na jednání s tím autobazarem jelikož jak je všeobecně známo když kupujete jakékoliv auto z bazaru tak dle technického protokolu se téměř vždy jedná o vrak který nutno celý komplet zgenerálkovat aby bylo možné s ním jezdit. Ale v tomto případě si myslí, že se jedná o skrytou závadu, kterou jsem při nákupu nemohl poznat a ani při zběžné kontrole v servisu na nic nepřišli. Jelikož, motor běží kultivovaně, tiše bez podivných zvuků, jde slušně za plynem př akkceleraci a z výfuku se nijak zvlášť nekouří. Mimochodem dnes ráno jsem nastartoval zcela studený motor a vůbec nic z výfuku nekouřilo, po zahřátí a jízdě cca 5km také nic. Takže pořád nevím???

2014-12-30 14:21:16

mypex: nezkoušel bych žádné zázraky, snažil bych se jít cestou skryté vady, toto vypadá, že by jsi mohl uhrát

MAX6  
J.
2014-12-30 14:52:33

Asi tak jak píše Rado. Tohle bych se pokusil uhrát na skrytou vadu,protože už jen podle fotek je ten motor zapečenej snad úplně všude. I podle množství oleje co jsi psal co ho to zbaští,to bude chycený na kroužkách a možná i gufera na ventilech budou protejkat. Takovejhle sajrajt jsem nenašel ani na tý naší M6 kterou jsem dostal po švagrovi v popelnicovym stavu a která ve 280000km žrala 1 litr oleje na 400. Ten tvůj motor buď nemá najeto 80000km a jestli má,tak od samotnýho zajíždění po pravidelnej servis se tam museli dít katastrofický věci. K motoru se někdo musel chovat jako ani nevim jak a v servise do toho lili fritovací olej jestli to vůbec někdy servis mělo,protože tohle u motoru co má 80000km jsem opravdu ještě neviděl pokud měl správnou údržbu a zacházení.

To že to nekouří je díky docela dobrýmu emisnímu systému co tyhle motory maj,ale to nevydrží věčně. Takovýhle množství bordelu ten katalizátor neuhlídá dlouho,potom se zanesou všechny emisní prvky jako EGR,PCV atd... a nakonec tenhle karbon co vidíš na těch svíčkách se začne usazovat i na ventilech a jednoho dne dojde k jejich podpálení a auto se zastaví.

Kdyby jsi neměl jinou možnost,tak ti samozřejmě nějaký čističe atd.. doporučim a kdyby to nepomohlo,tak takovou malou GO udělat,ale nejdřív bych se opravdu pokusil jim tohle auto hodit v tom bazaru zpátky na hlavu.

Oni v těch bazarech prodaj cokoliv. Už jsem jednou řešil s jednim klukem tady na klubu co koupil M6 všecko voňavka,ale baštilo mu to taky 1 oleje asi na 2 centimetry jízdy a po rozebrání se zjistilo že je jeden válec úplně v kytkách a musela se dělat velká generálka s výbrusem atd.... Ten kluk si dal práci a podařilo se mu najít původní německej inzerát (od kterýho to zřejmě koupil ten českej bazar) a v tom inzerát bylo jasně německy napsáno motorschaden (nebo jak se německy řekne motor v prd). A tady bazáč v ČR mu to prodal jako TOP STAV.

2014-12-30 19:44:47

No, tak přesně takhle vypadal stav mého původního předchozího motoru..

MAX6: Na toto je možné použít nějaký čistič? Myslel jsem že tyto čističe fungují jako rozpouštědla před GO.. Nebo se mýlím?

2014-12-30 19:47:01

Ještě když jsem tady s vámi v této diskuzi dokázal byste mi někdo objektivně říci, kolik by taková malá G.O. mohla stát, ale nemyslím v autorizovaném servisu, tam si myslím, že by se do toho ani nepouštěli a nutili by mi spíš nový motor. Případně doporučit kontakt na někoho v okolí Prahy kdo se takové práci věnuje. Předem díky

2014-12-30 20:05:57

Tímto jsem prošel. Ber prosím v úvahu že můj motor je 14 let starý, měl najeto 112 000 km a taky byl po inženýrce která s tím jezdila jako s traktorem.

  • GO v autorizáku Mazda by mne vyšla na 85 651 Kč bez DPH.
  • GO u nějakého vo*a který mi ji nabízel ve sklepní dílně by mne vyšla na 25 000 Kč vč. DPH
  • Těsnění pod hlavu = 800 - 1200 Kč
  • Těsnění sacího a výfukového traktu = 400 - 1000 Kč
  • Gufera ventilů = mne vyšli na 1520 Kč
  • Pístní kroužky = 2617 Kč
  • Olej + olejový filtr = 980 Kč
  • Chladící kapalina = zhruba 800 Kč
  • Olej do převodovky = zhruba 900 Kč
  • Těsnící tmel a nějaké ty přípravky = 600 Kč
  • Svíčky = zhruba 300 Kč
  • Gufera vaček = 400 Kč
  • Těsnění víka ventilů = 370 Kč
  • Rozvody = Dle výrobce kolem 2900 Kč (já je nekupoval ale mělo by se měnit při sundání hlavy [údajně])

Toto jsem všechno nakoupil s tím že si to udělám sám.. Nicméně byla pro mne daleko jednodušší a cenově dostupnější varianta - koupit jiný motor a vyměnit ho za barákem... To jsem nakonec udělal a všechny tyto díly mi zůstali doma..

EDIT: Ještě bych doplnil informaci že žádný s těchto dílů nebyl od výrobce STARLINE SHIT PERFORMANCE a snažil jsem se vybírat nějakou tu zlatou střední cestu - až lepší než průměr... Převážně eLring / Reinz ...

Pokud ti neuznají vadu, vyměnil bych spíš motor ale to je loterie s úspěšností tak maximálně 50 / 50.... Pokud uděláš GO (na tu se teď chystám já), budeš mít alespoň jistotu že motor je funkční a dělanej profíkama...

2014-12-30 20:16:30

magnetto: No jo, ale taky jsi si mohl koupit stejnou vraždu. Je to myslím tak 50 na 50 pokud to není ze zaručeného zdroje. Vadu mi snad budou muset uznat, vždyť to nemám ani měsíc. Ale sám jsem zvědav co vymyslí za řešení jestli nějaké.

mypex, 2014-12-30 19:47:01 napsal:

Ještě když jsem tady s vámi v této diskuzi dokázal byste mi někdo objektivně říci, kolik by taková malá G.O. mohla stát, ale nemyslím v autorizovaném servisu, tam si myslím, že by se do toho ani nepouštěli a nutili by mi spíš nový motor. Případně doporučit kontakt na někoho v okolí Prahy kdo se takové práci věnuje. Předem díky ..

2014-12-30 20:22:42

mypex:

  • ahoj, osobně si myslím, že se budou vymlouvat na původního majitele a stav odpovídající stáří vozidla, pod to schovávají skoro všechno. osobně si myslím, že na autě za 20tis. nemůžeš čekat bezvadný stav prakticky ničeho. připrav se na motor, čidla, chlazení, startér nebo alternátor, kotouče na brzdách a čepy na nápravách. mazdy 626 mám dvě (GF benzin a diesel) a i když byly dražší a v dobrém stavu, postupně mě to čekalo skoro všechno na obou autech.
  • jinak všem co se ztrácí 1L oleje na 1000-2000km: bohužel tento stav neznamená nic jiného než hoření oleje v motoru buď přes ventily nebo pístní kroužky a motor je zralý na GO, což obnáší opravu za cca 8-12tis.Kč. jediná vyjímka je, pokud vám protéká olej vanou nebo někudy jinudy z motoru. ale jakmile za studeného startu, vytvoříte bílomodrý obláček cca 2 x 2 x 2 m, je to konečná a žere to olej. veškeré snahy marné. jak se motor ohřeje, tak prakticky nekouří.
  • cukání motoru a s tím spojené kolísání otáček volnoběhu je druhou největší slabinou 626 GF 2.0 (85kW; 100kW). důvody jsou různé, od ucpaných trysek až po zanesené čidlo váhy vzduchu. někomu stačí vyměnit to či ono. já osobně jsem zkusil vyměnit svíčky, kabely, rozdělovač a sací klapku. vše vedlo ke zlepšení stavu, ale bohužel ne úplně k vyřešení. takže ještě budu pokračovat s vyčištěním trysek a dalším co mě napadne. hrát si s těmi šroubky na klapce u modelu GF nedoporučuji, jeden šroub je na nastavení zpoždění nástupu volnoběhu a druhý je na regulaci vzduchu, ten ovšem nemá vliv na výšku otáček tak, jak tomu je u předešlých modelů. v podstatě to rozvrtáte a nepojede to vůbec a jediná možnost je opravdu šikovnej automechanik. největší úspěch jsem měl s nastavením polohy potenciometru volnoběžných otáček, ale i zde chodíte po tenkém ledu. ladil jsem to celej den, protože se to chová jinak když to túrujete a jinak když s tím skutečně jede. jakmile dojdu k výsledku, tak samozřejmě budu informovat.
  • tak ať vám to v novém roce 2015 jede ;)

2014-12-30 20:22:46

mypex: Moje auto má sice nějakou tu kosmetickou vadu ale i tak jsem s ním spokojený byť motor byl KO.. Co však považuji za super je, že jsem koupil levně nový motor a namontoval si ho sám (nic než pár výdajů na benzín do druhého auta to nestálo)...

Další věc co jen tak neuvidíš je, že i když motor žere olej víc jak benzín, pořád jedeš.... Motor se mi nikdy nezastavil ani nezadřel

Když se podívám na stav motoru který jsem koupil, stál nějakej ten rok v nabořeném vraku takže nemůžu čekat že si nevezme ani kapku.. I když jsem koupil motor se stejnými vadami (tedy v daleko menším rozsahu) nehodlám se ho zbavovat ale udělat na něm GO doma v garáži..

Nevím co si myslel tou vraždou ale kdyby měl prodejce co mi motor prodal ještě jeden, jedu si ihned pro něj.

2014-12-30 20:26:07

vcelda: Myslel jsem že se tady bavil o Mazdě 5... Řekl bych že je to o dost novější motor než mám já ale v žádném případě nevěřím tomu, že má najeto na MPV jen 80K km..... Možná 380K km.


Odpovědět

1  2  3  4