Fórum - Téma


Nadměrná spotřeba oleje a jak ji omezit


Fórum Technický koutek Nadměrná spotřeba oleje a jak ji omezit



1  2  3  4

2011-02-20 07:21:16

Zdravím všechny mazďáky. U mé 626 mi kouří motor a žere cca litr oleje na 600 km (píšu o tom v jiné diskusi). Včera jsem s tím byl v jedné firmě, která se specializuje na oleje a dozvěděl jsem se tam pár věcí, které budou třeba zajímat i vás.

První na co mě upozornili bylo, že pokud motor nadměrně "žere" olej, tak se nemá nikdy olej nalívat až po maximální hladinu. Některé motory prý spotřebovávají olej jen po určitou hladinu a pak už si tuto hladinu drží. Je lepší nalívat oleje míň a raději ho častěji kontrolovat. Další věc je, že do oleje se dá nalít přípravek, který olej zahustí a vytvoří na povrchu válce film, který zabraňuje pronikání oleje do spalovacího prostoru. Přípravek se velmi trefně jmenuje No smoke Jiná možnost je nalít do motoru hustější olej. Já používám polosyntetiku 10w 40, to je ale prý lehkoběžný olej a není vhodný do motorů, které už mají něco za sebou (mám najeto 200 tis. km). Doporučili mi olej 15w 50, který má i při vyšších teplotách vysokou viskozitu.

Ochotný pán si potom vzal kapku oleje z mého motoru a dal ji pod mikroskop. V oleji zjistil spoustu kovových špon a šupinek a našel tam i kamínky o velikosti cca 300 mikronů (olej měl po výměně a výplachu motoru najeto pouhých 1200 km!). Tak se hned šel podívat na vzduchový filtr a ten byl řádně zanešený, navíc měl zvlněné lamely, což je prý známka udušeného motoru. Přes filtr se do motoru dostávají kamínky, které v něm samozřejmě působí jako brusivo a zanesený filtr způsobuje, že motor dostává bohatší směs (je v ní míň vzduchu, než by mělo být), při jejímž spalování vznikají vyšší teploty než obvykle a vyšší teplota zase způsobuje větší spotřebu oleje z důvodu jeho nižší viskozity a větších vůlí v motoru.

Takže závěr byl takový, že si mám vyměnit vzduchový filtr, udělat výplach motoru a vyměnit olej za minerál 15w 50, samozřejmě taky vyměnit olejový filtr a olej dolívat jen asi 1 cm nad minimum. Prý je možné, že se tím spotřeba oleje spraví a vyhnu se poměrně nákladné výměně pístních kroužků. Zdá se mi to všechno docela logické, tak to vyzkouším a uvidíme. I když pokud jsou pístní kroužky v háji, tak ani vzduchový filtr, ani hustější olej už mi je nespraví

2011-02-22 13:03:28

Z technického pohledu si neumím vysvětlit, jak souvisí spotřeba oleje s jeho hladinou Rozdíl v hladině je cca 15mm, takže nasávácí výška erpadla se neuplatní a pokud jsou někde vůle (důvod zvýšené spotřeba), tak bude olje nutn unika při min i max. hladině stejně.

Dále si,dovolím upozornit na nsprávnou interpretaci toho, co je miner. olje, co je polosyntetik a pod. za tímto účelem doporučuji dobře pročíst vlákono o olejích na www.subaruclub.cz - jpřípěpvky od člena Harry - je tam toho kvantum a člověk si leccos v hlavě srovná.

Částice o velikosi 300um (=0,3mm) je viditelná okem a hlavně, cítíš ji mezi prsty. mám takový pocit, že "pán" ti dal ne příliš pravdivé informace. jediné, s čím se dá sohlasit, je zvýšní viskozity (nikoliv hustoty!! ) oleje. Samosobou výměnou vzudhového filtru ic nepokazíš a zaměřil bych se na kvalitu olejovéo viltru a vlastní kvallitu oleje. Do oleje se doporučují aditiva např. Bishop´s . dobré zkušenosti s tím mme na Subaru.

Zvyšování viskozity nese určitá úskalí v zimě.

2011-02-24 17:55:23

No s tou hladinou oleje mi to bylo vysvětlené tak, že písty jak jdou dolů, tak ten tlak působí právě na hladinu oleje, který pak vzlíná po stěnách válců nahoru. A samozřejmě čím víc oleje, tím víc vzlíná. Jinak díky za upozornění s tou polosyntetikou a minerálem, já žiju v domnění, že do 5w je to syntetika, 10w polosyntetika a od 15w minerál. Asi je to jinak, až budu mít čas, tak na ty články mrknu. Vzduchový filtr jsem už vyměnil, auto jede líp - hlavně při nízkých otáčkách necuká, ale na spotřebu oleje to žádný vliv nemělo. S těma kamínkama nevím, nevěděl jsem, jaká část mm je mikron Mohli se mu tam dostat zvenku, když nabíral vzorek oleje a nebo mě opravdu jen chtěl vyděsit. Ale ta kovová šupina tam opravdu byla, tu mi ukazoval. Už nevěřím ani tomu, že ta výměna oleje pomůže. Každopádně kšeft si pán neudělal, protože filtry jsem nakoupil u jiné firmy

2011-02-24 19:33:15

Pokud tam jsou ocelové šupiny, je to divné. Mj, měl by tam být magnetický odlučovač. Pokud tam jsou ocelové (magnetické) piliny či šupiny, znamená to, že motor šel bez oleje a něco se přidřelo (vačka, klika??)

2011-02-24 20:19:19

No asi jsem se špatně vyjádřil. Nevím, jestli jsou ty šupiny magnetické, mně ten "pán" tvrdil, že jsou buď z pístních kroužků nebo válců. A je pravda, že jednou tam bylo tak málo oleje, že nedosáhl ani na měrku (auto mám chvíli a to jsem ještě netušíl, že tam je problém se spotřebou oleje - v době koupě ho tam bylo dost). Pak jsem ale dělal výplach motoru a výměnu oleje, takže je divné, že ty šupiny tam byly a to po najetí pouhých 1200 km. Na motoru žádné evidentní známky poškození nepozoruju (třeba ztrátu výkonu nebo nějaké podivné zvuky) a olej si od té doby pečlivě hlídám. A co se týká té spotřeby oleje, nepomohl ani vzduchový filtr a nepomáhá ani to, že ho nedolívám po maximum - žere to pořád stejně (cca litr na 600 km).

2011-02-24 20:22:38

Jo a ještě k té šupině - byla vidět jen pod mikroskopem, aby sis nepředstavoval nějaký milimetr velký kus

2011-02-24 20:24:16

Nevidím, kolik má motor najeto reálných km. Je možné, že problém přichází od pístních kroužků (prasklý či zapečený). Spotřeba oleje jak píšeš, by tomu mohla nasvědčovat. Nehledě na to, že bude mít vliv na lambda sondu a následně katalyzátor. MOžná by bylo jednodušší přestat lít olej a nechat zkontrolovta válce/písty/kroužky. Ve výsledku se to to jistě vyplůatí, protože jednak olej stojí nemálo peněz a následně si akorát můžeš přivodit optíže s lamdou a katalyzátorem = další nemilé výdaje, nehledě na fakt, že bílomodrý hulán za autem nemá tu pravou image.

2011-02-24 20:52:09

Při udávaný spotřebě oleje bych se s tým nezabýval a auto ,nebo motor kopl do škarpy. Tolik mě nežral ani žigul a to byl mrtvej... Jakákoliv oprava takovýho rozsahu se u starýho auta podle mě nevyplatí... /Použítí jiného druhu oleje pomůže,ale neudělá zázraky. mrtvýho koně nevzkřísí... koně je třeba vyměnit...

2011-02-25 17:28:28

No já se tomu koňovi napřed podívám na vnitřnosti a pak uvidíme. Třeba ještě půjde zachránit.

2011-03-02 11:26:56

urcite pujde ja sem menil krouzky, gufera ,rozvody stalo me to na mazdu 626gf 2.0L 85kw plus vselijake tesneni16200 obetoval sem to a vyplatilo se motor stichl olej nepapa a vykon se podstatne zvisil.

2011-03-02 20:26:58

Díky za povzbuzení. Já si taky myslím, že ju zachráním Bohužel su už minimálně pátý majitel a ti předchozí majitelé se o ni evidentně nestarali. Pomalu, jak budou peníze, tak ju dám dohromady a věřím, že mi pak bude dobře sloužit. Všude hájím japonské auta, tak nesmí zklamat

2011-03-02 22:40:39

cože?? 16200 to si dělal komlpet generálku? já na MX3 1,6 DOHC měnil sem rozvody, písty,kroužky,komplet těsnění a vyšlo mě to na 8000 pro Ronyho sem sehnal kroužky a sadu těsnění cca za 5500

2011-03-03 18:40:35

nechal sem davat nova gufera plus brus palice 3000a nejaky drobny dal komplet rozvody asi tak 5500 krouzky a tesneni 5000 novej olej castrol+filtr cca500 a mas hned 14000tis a prace 2200 to taky neni zadna hruza. v pdstate mas pravdu mala generalka! kdyz neco udelat tak poradne!

2011-03-03 20:48:31

no to všechno sem samozřejmě taky dělal a navíc sem dával nové písty a to mě všechno vyšlo ani ne na polovic

2011-03-04 17:50:03

No jo no když na mx3 je taky jina cenova kategoryje dilu než na 626gf

2011-03-04 21:29:22

no právě že ani o moc jiná néni sada kroužků+sada těsnění pro celý motor cca 5000 rozvody cca 1500 i s prací by si to měl odemě minimálně o 5000 levněji

2011-03-04 22:00:43

Pro ondreje: Jen pro info, sada pístních kroužků originál u Mazdy na 626 GF výjde na 9000 kč. U "neoriginálního" dodavatele výjde na 2500 kč. Když jsem se byl v Mazdě ptat na ceny případné generálky a odcházel jsem odsud, tak se mi chtělo brečet Renda mi pak ale zavolal, kolik by to stálo jinde a hned se mi zvedla nálada!

2011-03-04 22:03:31

Ale jinak, ondreji, i kdyz te to vyšlo dráž, tak důležité je, že autíčko slouží a vše je o.k. Já doufám, že to moje dopadne taky tak

2011-03-24 18:49:54

Tak jsme ten motor rozdělali a jsou špatné stírací kroužky. Neplnily tam už prakticky žádnou funkci. V oleji byly i po výměně vzduchového filtru spirálové špony, ale nenašli jsme tam kromě těch kroužků nic vydřeného. Kamínky už v oleji nebyly a motor jde líp v nízkých otáčkách, tak ta výměna vzduchového filtru nebyla zbytečná. Na spotřebu oleje to ale žádný kladný vliv nemělo. No a taky jsme zjistili, že je volný rozvodový řemen a obě kladky jsou vyčvachtané. To mi bývalý majitel tvrdil, že je dělal ve 160 tkm. Teď má najeto 200 tkm! No a ten "pán" z olejářské firmy nakonec sám řekl, že hustější olej by spotřebu oleje snížil, ale jen třeba o polovinu. No a slyšel jsem takový názor, že tím hustějším olejem bych si mohl zvětšit vůle v motoru a že už bych tam pak nemohl znovu nalít lepší olej. Tak jsem radši přestal experimnetovat a podívali jsme se tomu na střeva Jo a ještě jeden názor od odborníka od olejů (aby bylo o čem diskutovat ) - prý když jsou pístní kroužky příliš volné v drážkách, tak se rozkmitají, působí jako pumpa a nasávají olej do spalovacího prostoru !?

2013-09-24 16:54:53

rony: no myslím, že tě zklamu. sice filtr a hladina oleje atd. je jen část skládačky. ovšem jestli ti žere 1L oleje na 600 km, je motor KO . respektive kroužky a těsnění ventilů. mluvím z vlastní zkušenosti, protože i mě to kouřilo při studeným motoru a žralo to olej - 1L/1000km. zkoušel jsem kde co, včetně různých keramických přísad do motoru apod. nakonec se mě naskytl generálkovanej motor, takže jsem to za 12.000 kč vyměnil a je klid. vzhledem k tomu, že jsem měl v plánu i rozvody, tak jsem na tom zase až tak netratil. takže unovu opakuji, pokud to při startu kouří a žere olej cca 1L/1000km nepomůže nic jiného než výměna kroužku resp.generálka motoru a pak se o to starat. protože tohle je důsledek předchozích debilních majitelů , kteří kašlali na výměnu olejů, na hladinu oleje, nebo to přivařili a pod. doporučuji pak i nějaké aditivum Metabond bo tak něco, a starat se o olej, pak je to nezničitelný motor.


Odpovědět

1  2  3  4