Fórum - Téma


Meziplyn


Fórum Technický koutek Meziplyn




2011-09-15 22:13:27

Chci se zeptat pokud jste nekdo odbornik, nebo to mate zjisteno od odbornika, vim ze u dnesnich prevodovek je meziplyn temer k nicemu, ale ted jsem cetl nazor ze dnesni prevodovky se meziplynem nici (nebo ze jim proste skodi), tak by me zajmalo co je na tom pravdy.

A prosim nespamujte te tu prispevky jako meziplny k nicemu a proc a ho delat atp.

aby nedoslo k nedorozumeni meziplynem myslim proces kdy vyradite pustite spojku "brnknete" o plyn a pak zase zaradite, pry snad existuje i nejaka jina varianta?

2011-09-15 22:49:18

Meziplyn je v prostatě taková příprava převodovky pro následující kvalt. Dám příklad: jedu na 3.kvalt na 3000ot/min nějakou rychlostí. Kdybych chtěl touhle rychlostí jet na 2.kvalt měl bych na motoru 4500ot/min, na 4.kvalt bych měl při této rychlosti 1500ot/min. Takže když chci za dané situace z trojky podřadit šlápnu na spojku, vyřadím do neutrálu, pustím spojku a plynem vrknu na cca 4500 ot/min, tím jsem roztočil kola 2.kvaltu tak, že při dané rychlosti když tu dvojku zařadím bude rozdíl v otáčkách hřídele (hnaného kolama auta) a kola 2.kvaltu minimální a hladce zapadne. Při řazení nahoru se 2x vymačkává spojka ze stejného důvodu, jen otáčky nechceme zvýšit, ale snížit.

Pokud máme synchronizovanou převodovku (prakticky všechny osobáky - novější i starší) tuhle práci zesynchronizování otáček příslušného ozubeného kola s hřídelí, kam se připojuje, děje automaticky a nemusíme se starat. U nesynchronizované převodovky (hodně staré osobáky, náklaďáky , autobusy, ...) to musíme udělat mezyplynem.

Takže závěrem, u nových aut je to zbytečný, pokud neuděláme prasácký meziplyn nevidím ani důvod proč by se měly synchrony ničit, ale je to zbytečné. U trošku starších vozů mezyplyn pomůže i když je převodovka synchronizovaná (čím menší rozdíl otáček ozubených kol musí synchron vyrovnávat tím lépe), většinou pak jdou ty kvalty snáz a rychleji.

Mohu říci, že řadit s nesynchronizovanými převodovkami je docela alchymie a jde hodně o přesnost, ovšem dá se to zvládnout natolik, že leze řadit i bez spojky (jednou jsem takhle jel karosou 80km když mě odešlo ovládání spojky a lidi kromě nestandartních rozjezdů na startér nepoznali vůbec nic ). Ale pokud jedete v synchronizované převodovce nějaké bezmyšlenkové brnknutí o plyn před dalším kvaltem nemá absolutně význam, má to význam jen v některých případech a jen když se to umí.

2011-09-16 20:19:55

Jenda_2107 pokud v profilu máš správně ten věk tak smekám, myslím že takhle popsat řazení s meziplynem v tvém věku moc lidí nezvládne, takhle bych to čekal o někoho z nás starších co jsme dělali autoškolu na V3Skách kde se jináč řadit nedalo

2011-09-16 20:26:00

Opravdu smysluplná a podle mě perfektní odpověď. U traktoru taky spojku používám více méně na rozjezd a pak řadím bez spojky, hlavně podřazovíní mě tak jde lít než se spojkou. A žádný cukání a broušení zubů, stačí jen poslouchat motor a jde to. Řazení v tahu už je horší, to je spojka třeba

2011-09-19 22:29:06

Věk mám v profilu správně. A taky jsem začínal na UAZu a na všemožných humpoláckých strojích a když jsem i opravoval pár převodovek .. pak člověk pochopí souvislosti. Podle mě by na starých autech měli začínat všichni (hlavně co se velkých aut týká), proto se mi zrovna nelíbí, že do autoškoly na náklaďáky se musí dávat vozidla s ABS, atd. Kdo se naučí jezdit s V3S-kou, už zvládne všechno a neskutečně tím získá na zkušenostech. A zkušenosti získané z podobných strojů, když se uplatní i v nových autech, hned ten náhled na řízení je úplně jiný, naučí to mimo jiné úplně jinak předvídat spoustu situací, ...

2011-10-09 12:34:04

I u nových aut mi meziplyn při podřazování nepříjde bezvýznamný. Po tom podřazení se přeci může rychleji pustit spojka, když tam není takový rozfíl v otáčkách, ne?

2011-10-09 12:57:11

a ty doážeš rychleji 2x slápnout a pustit spojku přitom brnknout o plyn a mezitím nejdřív dát neutrál a porom zařadit niší rychlost, to všechno zvládneš rychleji než když jdeš na spojku jednou a podřadíš jedním pohybem ? to asi ne co?

2011-10-09 13:50:02

http://www.autotube.cz/ro...davat-meziplyn-video.html

2011-10-09 15:31:46

Vida, tak nejsem jedinej magor kterej podřazuje s meziplynem v brždění. Na to opravdu musí být dobře postavený pedály. Třeba na mojí 626-ce to jde, ale takhle si hraju fakt jen když si jízdu hodně užívám nebo na slalomech.

2011-10-11 19:40:39

tiez pri podradovani "brnknem" na pedal plynu, je poznat rozdiel podradovania s "medziplynom" a bez.

2011-10-12 10:38:40

Co pamatuju, před lety jsem měl na testování Toyotu RAV4 4x4. Tušim že to byl 2litr a ten si mrskal meziplyn sám Dost jsem na to čuměl, ale ve výsledku se to chovalo při žazení jako cokoliv jinýho. Jinak umět řadit bez spojky může člověka i slušně zachránit. Na prvním autě mi odešel hydraulickej válec na spojce a chytil mě slepák zárověň-mobil jsem tehdy nevlastnil-nějak jsem dojet musel -no parkovat tak ale nejde-na to jsem už přemluvil partu opilejch francouzů, co mi to zastrkali do řady

2011-10-12 18:54:10

ono v podstatě dnešní automaty v kamionech si taky podřazují s meziplynem automaticky. On to není automat v pravým slova smyslu, je to klasická převodovka kde jen řazení a spojku ovládá automatika.

2011-10-13 20:50:36

Když potřebuju fakt výrazně zrychlit, tak tam ten meziplyn přes neutrál šoupnu.. Ale chci se zeptat, jestli brnknutí o plyn při podřazování bez puštění spojky na neutrálu má nějakej smysl..? Třeba na mašině se taky dává takovejhle "falešnej" meziplyn, protože tam to přes neutrál logicky nejde, a i přes to, to vrknutí plynem má smysl .

2011-10-13 21:16:27

lamela je stale v spojeni so zotrvacnikom aj s pritlacnym tanierom.

vytlacenie spojky je iba odlahcenie. vies to otestovat tak, ze na zdvihaku pri 150 ot s vytlacenou spojkou sa ti roztocia / budu mat tendenciu sa tocit kolesa... tak ist aj na neutrali.


Odpovědět