Fórum - Téma


Jak správně používat klimatizaci v tomto


Fórum 6 GG / GY Jak správně používat klimatizaci v tomto

Informace o modelu: Mazda 6 GG / GY


1  2  3

2015-08-17 23:08:19

To je právě asi to co úplně nechápu, mám klimatizaci zažitou jako něco co je potřeba jen v létě když je vedro a není mi jasné jaktože větrák na plný kule neodrosí přední okno ani v tom konkrétním režimu. Btw k čemu je teda to nastavení teploty při vyplém AC resp. funguje to vůbec nebo prostě jen pouští vzduch z venku?

2015-08-18 09:13:19

tieffp: v obvodu klimy je vysoueč, tady je zodpovězeno, proč klima odrosí dříve. jinak klima jen v zimě je blbost, píšu to snad po sté, je třeba jí pouštět i v zimě, krom rychlejšího odmlžení skel na jaře nezjistíš, že je zadřená, chladící směs obsahuje mazivo.

2015-08-18 09:32:42

Díky za vysvětlení!

2015-08-18 11:33:16

tieffp:

Ještě něco málo z teorie. Český výraz klimatizace je patvar. Samotnou podstatu celého zařízení je potřeba hledat v jeho anglickém názvu - AIR-CONDITION. Když si jej doslova přeložíte, znamená to stav nebo "kondice" vzduchu. To znamená, že celé zařízení kontroluje průběžně stav vzduchu který je na vstupu a výstupu zařízení. Ze zjištěných rozdílů pak nastavuje vnitřní parametry tak, aby výstupní vzduch měl stav který je požadován (status na displeji AC). Mezi procesy které klimatizace využívá tedy jsou

  • odvlhčení vzduchu (devaporizace) - proto bývá v létě pod autem kaluž vody z klimatizace - kondenzát
  • chlazení vzduchu
  • ohřívání vzduchu (tam se ale míchá teplo od motoru s vnějším vzduchem + čištění)

Snad to takhle pomohlo

2015-08-18 12:12:47

hanocri: Asi trošku rozumíš klimatizacím :D

Mám na tebe dotaz: umí autoklima topit tak jak to umí nástěnná v domě? Protože mě otec tvrdí že mu to s klimou topí rychlej(Roomster)....

 Magnetto  
2015-08-18 12:42:00

petapr: Klimatizace funguje stejně jak na studeno tak na teplo.. Pokud ji použiji na vytopení auta, ano, topí rychleji a efektivněji. Proto je na např. na ukazateli (nastavovacím kolečku) možnost 30°C

2015-08-18 12:44:11

u mnohých aut jsou ke klimě kratší hadice, než k topení, takže se tam teplá voda dostane rychleji.

 Magnetto  
2015-08-18 12:45:19

radomiláček: Správně

2015-08-18 12:53:31

radomiláček: Moc nechápu co si mám představit pod kratší hadicí ke klimě než k topení???

Magnetto: těch tvých 30°C mají i auta bez klimy, takže bych to fakt nepřiřazoval této funkci :D

Jinak o tom že klima vysušuje vzduch i v zimě vím(je-li zapnutá), jen si nemyslím, že díky klimě fouká dřív teplejší vzduch.

2015-08-18 12:55:17

petapr: neřekl bych že rozumím, ale měli jsme dobrého cvikaře na VUT na termodynamiku....

Co tvrdí otec je nesmysl. Klimatizace funguje pořád (stejně jako lednice) na principu tepelného Rankien-Clausiova cyklu, to znamená, že pořád jako by chladí. Otázkou jen je, jaký je na výstupu poměr chlazeného vzduchu z klimatizace a přisávaného - odpadního tepla. V případě auta je odpadní teplo to teplo z motoru. Důležitý je především teplotní gradient (rozdíl teplot uvnitř automobilu a venkem).

Když si v létě nastavíte vnitřní teplotu na 21°C a venku je 35°C, je jasné, že klimatizace, aby uvnitř automobilu dosáhla dané teploty, musí zákonitě foukat chladnější vzduch, aby překonala teplo "deroucí" se dovnitř. Bude tedy foukat klidně i 15°C, jen aby co nejrychleji uvnitř dosáhla teploty 21°C.

Naopak v zimě, když je venku -16°C a na klimě si dáte 21°C, stačí aby klimatizace přimíchala do výstupu více odpadního tepla a je na 21°C hned.

Proto se taky třeba u naftových aut (naftový motor má nižší účinnost spalovacího procesu) nedoporučuje hnedka v zimě po startu zapínat klimatizaci, protože tím odebíráte motoru teplo, které potřebuje pro to aby získal provozní teplotu. Motoru pak trvá delší dobu než se zahřeje.

 Magnetto  
2015-08-18 12:57:54

petapr: V tom případě nechápu proč se ptáš na takovou otázku, když nestojíš o odpověď a sám ji vyvracíš. To, že jsou kratší trubky je jedna věc a druhá, že médium které je podtlakem hnané v trubkách klimatizace má daleko lepší schopnost vést jak chlad tak teplo. Myslím že toto je normální logické myšlení a ověřit ho lze tím, že pojedu v létě bez klimatizace - jen s puštěným větráním na studeno... Auto bude foukat i tak teplý vzduch.

// Hanocri má samozřejmě pravdu a já to popsal jen zjednodušeně.. Jelikož nejsou trubky a hadice nijak izolované od motoru, je jasné že se rychleji ohřejí... ale asi jen ověřuješ znalosti jiných členů

2015-08-18 13:08:12

Dobře, zeprám se jinak,asi se moc nechápeme. Nechám-li vypnutej motor a budu pohánět externě klimakompresor(vnitřní větrák....) tak to bude chladit to je jasné, ale bude i topit? To znamená že VYTVÁŘET teplo a ne jen ho míchat s teplem od motoru??

Podle Hanocri jak jsem pochopil tak ne(i můj názor) a podle Magnetto a mého otce ano a nejspíše i podle RadoMiláček.

Magnetto: Co si mám představovat pod tímto??? "ale asi jen ověřuješ znalosti jiných členů"

Myslím si že se slušne ptám,tak nevím.......

 Magnetto  
2015-08-18 13:38:02

petapr: Nemyslel jsem to zle ale oponuješ něčemu, na co se vlastně sám ptáš.

Asi takto:

1. Pokud bude vypnutý motor, klimatizace nebude fungovat. Nebude tedy vyměňovat teplo za chlad a tudíž po pár okamžicích bude foukat z větrání teplý vzduch jelikož nasaje teplo od motoru.

2. Pokud je klimatizace zapnutá stejně jako nastartovaný motor, bude foukat studený vzduch nebo teplý vzduch. Je to o tom co si nastavíš a jen pro informaci - Když nastavíš, že chceš 20°C, klimatizace za jízdy bude foukat dalekou chladnější vzduch aby co nejrychleji ochladila prostor auta. Pokud dojde k tomu, že vnitřní teplotní čidlo zaznamená, že je uvnitř vozu 20°C, začne klimatizace odpočívat a pomale pouštět stejnou 20°C teplotu do auta.

3. Klimatizace funguje na základě podtlaku a tlaku. Je v ní medium které na sebe váže teplo a to vyměňuje ve výměníku při cestě přes vysoušeč. Když klimatizaci nechám zapnutou a jedu někam, po nějaké chvíli a otevření kapoty vidím a cítím, že trubky (alu) od klimatizace jsou ledové. Pokud klimatizaci nechám vypnutou a po nějaké době jízdy otevřu kapotu, trubky budou horké [čili přesný opak].. Proč jsou horké? Protože na ně působí teplo od motoru.

Celý tento cyklus funguje podobně jako například chladnička. Tam je vlastně i stejný (spíše podobný) princip kdy ten výměník na zádech lednice je teplý ale i přesto je uvnitř chládek...

4. Proč je auto rychleji zahřáté? Není. Pouze zpomalíš (jak píše Hanocri) dobu kdy se motor ohřeje na provozní teplotu..

5. Proč tedy je v kabině rychleji ohřátý vzduch s klimatizací. Protože pokud je venku zima a pustím klimatizaci na nejvyšší stupeň teploty, naváže na sebe (trubky) teplo od motoru a tím se rychleji ohřeje vzduch do kabiny. Pod kapotou je po úplném zahřátí motoru na provozní teplotu dost horka aby se to ohřálo a navíc, teplota cirkuluje rychleji díky klimakompresoru. V případě že bude venku větší zima než dokáže klimatizace vyrobit, bude naopak topit ale tak to je asi jasné.

Rada na závěr. Pokud je venku mínusová teplota, doporučuji dát větrání na maximum, teplotu na minimum a klimatizaci nechat vypnutou. Foukání na okna rychleji odmrazí led / sníh a auto začne rychleji topit.

Z vlastní zkušenosti když ráno v zimě vyrážím do práce, dám foukání na studeno, klimu nechám vypnutou, dám sílu větráku na max. a zapnu si vyhřívání sedaček. Motor mám během mála minutek zahřátý a můžu valit do práce.

Zamysleme se: Když vaříš v koloně, co uděláš? Pustíš klimu aby jsi neroztekl nebo raději topení na max. aby motor nevyvřel a nezkroutila se hlava??

Snad je to dost pochopitelné. Myslím že ovládání klimatizace je stejně tak rutinní operace jako používání stěračů.

2015-08-18 15:02:52

magnetto: Pěkná odpověď, pár věcí je pro mě novinka. Ale prostě já tu nevidím odpověď na moji otázku na kterou se ptám od začátku:

umí autoklima topit tak jak to umí nástěnná v domě?-Tam není v zimě teplo od slunce...

Nechám-li vypnutej motor a budu pohánět EXTERNĚ klimakompresor(vnitřní větrák....) tak to bude chladit to je jasné, ale bude i topit? To znamená že VYTVÁŘET teplo a ne jen ho míchat s teplem od motoru??

Ale asi to nechme být ať to tu nezaplácáme ještě víc, protože klimatizaci umím používat stejně jako stěrače.......

 Magnetto  
2015-08-18 15:25:05

petapr: To se tedy na mne nezlob, ale očividňe jsi trochu mimo mísu. Klimakompresor jen těžko poženeš externě a klimakompresor je trochu více jiná věc než je větrák chlazení. Klimakompresor je poháňen motorem a spolupracuje s řídící jednotkou. To že ho chceš namontovat do bytu je trochu blbost a taky už jsem nad tím přemýšlel. Je to nereálné. To raději kup nástěnnou klimu za 20 tisíc.

Nějak jsem vydedukoval že ji chceš namontovat jinam než do auta ale třeba se taky mýlím.. Sorry ale myslím že je se vyjádřili dost. Opouštím toto téma.

Re: Asi si to pleteš s nezávislým topením. Jistě vím jednu věc a to je ta, ze klimatizace s vypnutým motorem prostě nefunguje

2015-08-18 15:43:05

magnetto: Poslal bych ti zprávu, ale jaksi to nejde že??? Takže ti musím napsat sem=tím přidám práci adminovi, protože to bude muset promazat, ale nevím jak jinak ti odpovědět.

Když už o mě tvrdíš, že jsem mimo, tak si napřed přečti co jsem napsal, tím myslím "umí autoklima topit tak JAK TO umí nástěnná v domě" ne že chci použít autoklimu doma.

Mě jde jen o to jestli OKRUH klimatizace VYTVÁŘÍ teplo, už to chápeš?

NEzávislé topení si nepletu-to nemyslím, to v Roomsteru nemá.

 Magnetto  
2015-08-18 15:47:09

petapr: V pohoďe, já také nevím všechno ale i tak se snažím poradit. Já jsem myslím jasně napsal, že klimatizace pokud má cirkulpvat teplý vzduch, musí ho někde navázat. Nevím o klimatizaci, která by měla spirálu či topné těleso, které by medium přihrávalo. Pokud klima musí uďelat teplo, využívá teplou vodu od motoru.

Promiň, pochopil jsem to až teď

2015-08-18 15:48:06

doufám, že to zase někdo nepochopí špatně, ale pokud budu mít roomstera s klimou a druhého bez, tak je možné, že ten s klimou topí dříve. jak bylo již napsáno, klima umí použít teplo z motoru, pokud je nastavena vyšší teplota, a hadice, které vedou teplou vodu od motoru ke výměníku tepla, tak prvně vedou "kolem" klimy. takže než se to celé prohřeje, tak u klimy je taková ta první zatím jen vlažná voda rychleji, než u toho výměníku a proto se může zdát, že auto s klimou chladí rychleji, než to bez ní.

 Magnetto  
2015-08-18 15:53:31

radomiláček: Už jsem to pochopil.. Myslel tím, zda má klimatizace přihřívání třeba topným tělesem... Roomster se nedá srovnat s Mazdou a bůh ví, co koncern montuje do svých vynálezů

2015-08-18 15:59:35

je pravda, že jsem v životě potkal pár aut, kde doopravdy topné tělísko bylo. ale typy už po mě nechtějte


Odpovědět

1  2  3