Fórum - Téma


Jak na rezavé podběhy?


Fórum Technický koutek Jak na rezavé podběhy?



1  2

2010-09-04 09:26:53

Tak jsem zjistil, že mám na své Mazdě trochu dost rezavé podběhy (lemy to naštěstí ještě nechytly). Poradíte někdo, jaký technologický postup zvolit na opravu? Počítám, že bude potřeba to vybrousit na kov a něčím nabarvit. Nemám ale s ničím zkušenosti, takže hledám rady zkušenějších.

doris  
Doris
2010-09-04 10:05:59

Psala jsem o tom články, najdeš tam odpověďi na své otázky.

http://www.mazdaclub.cz/article_detail.php?id=37

http://www.mazdaclub.cz/article_detail.php?id=36

2010-09-04 11:15:47

Díky, super články. Jenom se chci zeptat, co používáš místo toho silikonu za tmel. Někde v nějakém tvém příspěvku jsem četl, že se ti moc neosvědčil, protože není trvanlivý.

Jinak ta rez, kterou jsem nafotil, je samozřejmě pod tím koberečkem zespodu podběhu. Auto jsem koupil staré, lemy jsem dobře prohlížel, protože ty jak kvetou, je to nanic, ale tohle jsem bohužel přehlídl, protože jsem neměl možnost ty koberečky oddělat. (Na první pohled mi ale přišly, že jsou na korozi jak dělané, nechápu, jak to japončíci mohli takhle blbě vymyslet.) Doufám ale, že když to není prorezavělé mezi plechy, že by to snad ještě mohlo jít nějak zakonzervovat, aby to chvíli vydrželo.

doris  
Doris
2010-09-04 12:43:38

Používám nyní polyuretanový tmel, ten je velice trvanlivý a výborně drží. Dělá ho i Dinitrol. Silikonový tmel je též dobrý ale na namáhané plohy v exteriéru je přecejenom slabší.

Jinak ty koberečky u M6 jsou jeden velký omyl, drží se v nich vlhkost a špína včetně agresivních látek, auto samotné je pěkné, ale jeho trvanlivost velice chabá. Místy zcela chybí ochranný nástřik nebo lak. Není to stavěno na naše cesty, které se v zimě solí.

2010-09-04 17:20:24

Moc se do toho neopírej až to budeš brousit. Já se opřel a nestačil se divit že jsem byl durch a nakonec to končí velkou profi opravou.

2010-09-05 18:48:36

Než se do toho pustím, ještě bych se zeptal na pár drobností. Budu opravovat podběhy, nemáš nějaké zkušenosti s použitím odrezovače předtím, než to přetřu stabilizátorem rzi? A případně ve finální fázi s tlumexem nebo něčím na bázi asfaltu?

doris  
Doris
2010-09-05 19:47:31

Odrezovač je zbytečný, pokud použiješ ten stabilizátor rzi. Umí rez slušně zaizolovat a chemicky přeměnit. Jednu věc měj ale vždy na paměti - čím víc té koroze odstraníš, tím lépe. Samozřejmě s přihlédnutím k jejímu rozsahu, protože někdy, když už je skoro naskrz, tak tam je potřeba díl vyvařit nebo vyměnit. Ono ideální je vybrousit rez až na zdravý kov, toto je nejjistější řešení, aby se znovu neukázala po čase. Stabilizátor rzi používám spíše tam, kde mám špatný přístup pro broušení a nebo jsou tam nepatrné pozůstatky původní rzi, které už dál nejde moc brousit. Silně zkorodovaný povrch takové přípravky neřeší. Maximálně proces koroze zpomalí, ale nezastaví. Tolik mé zkušenosti.

No a na podklad zbavený koroze a dokonale odmaštěný třeba technickým bezinem pak můžeš použít antikorozní základ (akrylová báze) a na tento pak pružný pryskyřičný /asfaltový nástřik. Před zimou je vhodné na podvozek aplikovat antikorozní voskovitý nástřik, který ho bude dlouho chránit před agresivním prostředím. Tento nástřik je dále nepřelakovatelný.

2010-09-05 21:27:57

Moc díky za ochotu. Můžu ještě poprosit o nějaké tipy na vyzkoušené přípravky, které použít na jednotlivé vrstvy, které se dají koupit v rozumném balení pro domácí použití? Bohužel moc se v tom nevyznám, tak ať nekoupím blbě.

doris  
Doris
2010-09-05 21:41:40

Já používám hlavně Dinitrol, jsou to profi výrobky. Koukni sem, tady nakupuji Dinitrol, mají i produkty pro domácí použití:

http://www.a-c.cz/cz/sortiment/f111.htm

Jinak slušné výrobky dělá i Motip, z této značky používám třeba antikorozní základ, plniče a akrylové barvy/laky.

2010-09-06 18:15:31

Tak jsem po dnešku zjistil, že vybrousit rezavý plech až na kov tak, aby tam žádná rez nezůstala, je utopie. Rez je na každém místě jinak "zažraná", takže tam chtěnechtě zůstanou rezavé důlky v místech, kde je vrstva rzi silnější. Mimochodem, nemáš nějaký tip na to, jak brousit rezavé lemy zevnitř, když tam nejde ani pořádně vidět, ani se tam nedá pořádně dostat?

Takže na to asi po vybroušení aplikuju stabilizátor rzi DINITROL 900, doufám, že to pomůže aspoň na chvíli. Jaký je potom další technologický postup? Po tom stabilizátoru rzi se to dá ještě odmastit benzínem a celé přetřít antikorozním základem, na který pak přijde pružná vrstva (nejspíš DINITROL 445), nebo na ten stabilizátor už se dá ta pružná vrstva rovnou?

2010-09-06 22:03:04

je to tak rez se obrušuje hodně špatně protože na různých místech je v různé hloubce a to nemluvím o těch místech kde se žádnou bruskou nedostaneš ale postačí ti i ta nejlevnější pískovačka a kompresor a rez jde krásně dolů i z nepřístupných míst a pokud použiješ tlakový tryskač jako používám já tak je to ještě o hodně lepší a rychlejší bohužel do dutin se nedostaneš ani s pískovačkou ale ty se dají dost dobře vystříkat voskem

doris  
Doris
2010-09-07 07:33:55

Tak tak, Renda má pravdu a vystihnul vše podstatné. Rez z nepřístupným míst nejde snadno odstranit, pokud skutečně není rozsáhlá, účinně pomůže chemie - třeba zmíněný stabilizátor, který ji uzavře a zastaví. Osobně jsem rozsáhlou rez na autě dosud opravovat nemusela, protože jsem ji zachytila včas. Nicméně pokud tam byly pozůstatky, vždy jsem to ošetřila právě tím stabilizátorem, jistota je jistota. Nechá se to zreagovat, případně se to stříkne ještě jednou až materiál vytvoří tmavou jakoby sklovitou vrstvu z pozůstatků koroze. No a pak následuje už klasická příprava podkladu pro lakování - zbytky stabilizátoru odstranit hadříkem, odmastit technickýcm benzínem, pak antikorozní základ + plnič (u hladkých ploch), barva a lak, na podvozek samozřejmě pružný nástřik a nakonec antikorozní nástřik viz výše.

2010-09-07 08:10:50

No, tak pískovačku nevlastním a solidní kompresor k ní asi nebude zrovna malá investice kvůli opravě dvou podběhů. Nedá se to někde nechat udělat za rozumné peníze? Měl jsem vždycky zato, že se pískují (resp. tryskají) jenom samostatné součástky, protože jinak by se to abrazivo mohlo dostat i kam nemá - třeba do motoru, nebo by to omlátilo i to co nemá - třeba zdravý lak.

Ještě k tomu pružnému nástřiku na podvozek - ten se nanáší přímo na antikorozní základ, nebo se na antikorozní základ napřed ještě dá nějaká barva a lak a teprve potom nahoru ten pružný nástřik? Omlouvám se, že se ptám na takové detaily, ale dělám to poprvé a z toho předchozího příspěvku to není úplně jasné.

doris  
Doris
2010-09-07 08:29:34

Aplikuje se přímo na antikorozní základ nebo zdrsněný lak (například spodky prahů). Jinak jsou samozřejmě firmy, které Ti to opraví, ale je lepší, jak si to můžeš průběžně kontrolovat. Dle vlastních zkušenosti totiž vím, jak to mnozí "profíci" odrbávají a udělají to často jen tak na oko, pod krásným novým nástřikem nebo lakem není vidět, jak podklad (ne)připravili. Viz oprava zadních lemů na M6, kde některým majitelům už po pár měsících od opravy opět začala rez vylézat.

2010-09-07 08:38:53

Jasně, myslel jsem jenom jestli je možné si to otryskání nechat někde udělat (nejlíp na počkání) a pak si to zatřít sám, aby byla možnost si zkontrolovat, jestli ten podklad udělali pořádně.

Jinak jaký používáš antikorozní základ? Od každé značky jich je několik různých typů, tak jsem se chtěl přeptat na konkrétní výrobek, se kterým máš dobré zkušenosti.

doris  
Doris
2010-09-07 08:47:29

Mi celkem vyhovuje základní nástřik od Motipu, jinak beru vše v lakovně/prodejně pro lakýrníky - je to právě ta firma A-C color, co nabízí produkty Dinitrol. Taky nabízejí antikorozní základ.

http://tuning.autodoplnky...a-barva-obsah-b-s28352665

2010-09-08 15:35:25

co se týče toho pískování, tak ta pískovačka se dá dost dobře směrovat, takže když si dáš pozor opískuješ jen to co potřebuješ a pokud je plochy kterou potřebuješ opískovat hned vedle plochy kterou pískovat nechceš, dá se to olepit páskou případně speciální folií, tak že skutečně neopískuješ nic co by si nechtěl jináč pokud to nepotřebuješ mít opískované za pár sekund postačí i malý jednopístový kompresorek na 220 s 25l vzdušníkem, jen budeš muset častěji čekat než se ti vzdušník natlakuje, pro to pískování ti stačí 4 bary musíš si ale hlavně dávat pozor na oči chce to brýle podobné jako potápěčské, nebo ještě lépe kuklu, jináč se určitě najde někdo kdo ti ty krytické místa opískuje, klidně i já pokud to nemáš ke mě daleko

2010-09-08 19:52:54

Dík za nabídku, do Břeclavi to mám nějakých 80 kiláků, takže to by šlo. Akorát nevím, jestli se to dá fakt risknout na vnitřní stranu lemů - jestli to abrazivo nemůže obouchat i metalízu zvenku blatníku třeba těmi vibracemi při nárazech nebo tak něčím. A jestli se fakt nemůže dostat někam, kam nemá - třeba do motoru nebo do ložisek. Máš s tím ty nebo někdo jiný nějakou zkušenost? Nerad bych víc pokazil než opravil.

2010-09-08 20:05:55

motor i ložiska máš utěsněné navíc ti pískování funguje akorát na díly nebo plochy které jsou přímo proti trisce takže na motor se ti tak akotát napráší podobně jako se ti na něj práší při jízdě a počítej s tím že ty opískované plochy se musí hned stříknout minimálně základem jináč když cestou dom projedeš kaluží nebo zmokneš ten holý kov začne okamžitě korodovat

2010-09-09 10:53:59

Teď jsem ještě při broušení zjistil, že na pravém lemu zadního blatníku mám ty dva plechy, které jsou v lemu spojeny (plech vnější strany blatníku a plech podběhu) docela dost odsazene od sebe, takže mezi nimi je cca milimetrová mezera skoro po celé délce lemu. V ní je samozřejmě sajrajt, který jsem se snažil vymést. A teď řeším dilema, co s tím dál.

Asi tam bude už i trochu rez (naskrz prorezlé to ale není). Radili byste tu škvíru spíš zalepit nějakým polyuretanovým lepidlem, nebo ji nechat tak a jenom ji vystříknout nějakým voskem nebo olejem, aby to nerezavělo dál? Trochu se bojím do té škvíry stříkat odrezovač nebo stabilizátor rzi, protože obojí obsahuje kyselinu a bojím se, že když tam zbytky zůstanou, kyselina tomu pomůže a o to rychleji ten lem prorezaví skrz.


Odpovědět

1  2