Fórum - Téma


Homokinetický kloub 323F BA


Fórum 323 IV BA / BH Homokinetický kloub 323F BA

Informace o modelu: Mazda 323 / Familia / Protegé IV BA / BH



2008-05-26 21:05:35

Výměna manžety, popř. kloubu s poloosou, která zůstane v převodovce.

Zjistil jsem roztrženou vnější manžetu na p. HK. Kloub byl už při rejdu lehce slyšetl. Otřel jsem ho hadrem, naplácal vazelínu, projel-cvakání zmizelo. Tak jsem naznal že HK asi ještě není po smrti. Vydal jsem se do kvelbu, kde jsem koupil za 185,- manžetu se sponkama(Pascal) a za 30,-pitlík s vazelínkou. Du na to:

1. povolil jsem středovou matku (kolo na aute)- asi to bylo utáhlý ještě z fabriky -) dorvaný jak prase

2. hever, sundat kolo, kotouč, brzdovej třmen (přidělávám si ho drátem nahoru k pružině, aby se mi tam na hadici nemlátil, a tím jí neprasil)

3.na rameni jsem povolil dva šrouby, který drží čep, někdo prej povoluje i řídící čep, u mne nebylo třeba (nevim proč)

4. stahovákem jsem vytlačil z náby HKK, myslim, že by to šlo i kladivem, nebo gumovou palicí, ale opatrně, rany kloubu, potažmo do poloosy nejsou OK

5. teď to nejhorší, tenhle bod by šel nejspíš vyřešit i jinak (zajímalo by mě jak). Homokineťák je naraženej na poloose na tisícihranu. V posounu mu brání ségrovka, která je uvnitř kloubu a není vidět. Je potřeba jí přemoct. Řešil jsem to ranama kladivem. Levačkou jsem držel poloosu a pravačkou jsem bušil směrem k sobě do kloubu zevnitř, ten jsem měl opřenej na špalku ve vodorovině. Je to maso, ale nevzdával jsem to (existuje nějakej stahovák?). Je třeba mlátit do té části, která je přímo na tisícihranu (hvězda), chce to přesnost a s citem, páčto když se mrdne do klece s kuličkama, může to špatně dopadnout.

6. Je dole, vykydal jsem obsah kloubu - kuličky a dvě klece (pozor na to jak to tam bylo), vyčistil jsem starou vazelínu. Opotřebení minimální. Kdyby byla manžeta ruplá dlouho, byly by tam sračky-písek a tak. Opotřebení a vůle klecí, a ložisek a pouzdra by bylo zjevný - pak by byl dobrej novej (Pascal - dá se sehnat za 1500,- sada s ABS).

7. Poskládal jsem to zpět, dal vazelínu - blbě, je třeba jí tam dát až je HK zpět na poloose (pak se v tom člověk patlá). Nezapomenout nasadit manžetu na poloosu. Ségrovku jsem kleštěma zcvakl do menšího průměru, nasadil do drážky na tisicíhran poloosy. Nasadim kloub a bušim ho tam. Zas je třeba opatrnost (převodovka, pružiny v poloose) - druhou rukou přidržet. Lepší je na to gumová palička, páčto se neroznejtuje (nerozklepe) vnější šroubení HK. Svorky, přidělat to co se rozdělalo a je to. Středovou matku je potřeba dorvat, až na krev.

Rád uvítám připomínky a nějakou tu kritiku

2008-05-28 11:33:00

Musím ťa pochváliť, ja budem meniť ložisko a hádam časť z tohoto použijem aj ked ty si ho asi nevyberal ak tomu rozumiem . Tak sa pýtam, na tú časť z ložiskom je tam nejaký problém? Ked dám dolu kotúč, tak budem potrebovať sťahovák, aby som dal dole náboj, prípadne ložisko? Díki

2008-05-28 21:11:07

Ložisko v jsem ještě neřešil, ale to co ti trčí z náboje je homokineťák pokračující v poloosu. Ten je třeba z náboje vytlačit --) stahovákem, kterej je přichycenej na šteftech šroubama (ty co drží kolo) a v prostředku šroub stahováku (kterej utahuješ-vysunuješ) odtlačuje HK-poloosu. Ještě před tím máš sundanej třmen brzdy s kotoučem. Ložisko je tuším v náboji jedno (dvě řady vedle sebe) sichruje ho segrovka a pak je nějaká prachovka. Takže ASI vyndat prachovku, vycvaknout segrovku a z venku dovnitř ložisko jemně vyklepnout. A mám pocit, že jde celej náboj sundat a rozpůlit a všechno vykydat, ale neslyšel jsem o nikom že by to dělal.

Jo vzpomněl jsem si na Kačko mojí manželky. Hučelo ložisko v zadu (jsou tam dvě proti sobě kuželíková jehlová ložiska. Rozdělal jsem je- vnější OK, vnitřní zarezlý, nehybný, na provní pohled hnus. Na noc jsem ho naložil do nafty, pak rozhejbal. Chystal jsem se ho za nějakej tejden vyměnít. Ale od loňskýho září s tím jezdí a do teď není nic slyšet. Tim jsem jen chctěl říct, že všechno není hned na výměnu a vyhození jak se jeví.

2008-05-30 09:57:16

Pekné návody . Tak nejak som si to predstavoval, ale až teraz mi došlo, že to vlasne budem so sťahovákom ťahať za šróby. Neviem čo sú to štefty ? Predpokladám, že dačo čo mi prenesie silu so sťahováka na ašróby . Ešte otázka, krok 3. z tvojho prvého návodu som neplánoval robiť, pri ložisku to hádam netreba? Chvala.Máš u mňa . Moje koleso má vôľu, ložisko hučí cca pri 40km za hodinu, ale na 100km/h to ešte móže jazdiť.

chcem to meniť kôli tomu, že sa bojím, aby neodišlo dačo iné HKK a tak ďalej, to by bola škoda .

2008-05-30 18:43:12

šteftama myslim šrouby, který drží kolo. Kroku 3 se nevyhneš, jinak to nejde. Když už je špatný ložisko tak se v návaznosti na něm nic jinýho neposere, (asi nejvštší problém by byl, kdyby ti ložisko zatuhlo tak, že bys nepootočil kolem - extrém). Když je ložisko špatně hybný tak ti brzdí auto --) větší spotřeba.

Takže stahovák - a stahovák jako v akci. Vybavení mé autodílny je chudéÉÉ. Tam jak ukazuju nemám matku, protože ho v tomto stavu nenasadím úplně, brání mi v tom středová matka (nechtělo se mi jí povolovat). Nasadíš, utahuješ velkej šroub, vytlačuješ HK k autu. Jo a při tom všem plnej rejd.

2008-05-30 22:14:55

další možnost demontáže zarezlého hom. kloubu je že si u soustrožníka můžeme nechat vysoustružit do kulatiny stejný závit jako je na trnu hom. kloubu ale pouze tak hluboko aby když natočíme přípravek nadoraz tak aby mezi unašečem a vyrážecím přípravkem byla mezera cca 5 mm to je i vzdálenost o kterou bezproblémů chodí poloosa a nebudeme ji tudíž mlátit do převodovky. Po té vezmeme přiměřeně velké kladivo a zarazíme přípravek nadoraz k unašeči, ten pak stočíme, natočíme matici a utáhneme tak aby se kloub opět utáhnul do původního stavu, postup opakujeme dokud se kloub na drážkách zcela neuvolní. Neustále mažeme odrezovačem aby se natáhnul dostatečně do drážek a tím se uvolnil.

2008-05-31 09:21:14

a pokud byste neměli vůbec žádnou možnost demontovat kloub z náboje unašeče tak po vyvěšení spodního ramene z těhlice se dá poloosa vyhodit z převodovka a manžety vyměnit z druhé strany. Ovšem musí být kloub vpořádku.

2008-05-31 23:20:47

Tak to je pre mňa dobrá správa, že mi to ložisko nemmôže poškodiť ďaľšie veci , myslel som, že keď má vôlu tak nejaké prudké nárazy z vozovky by pre HKK nemuseli byť zrovna príjemné. Moja neznalosť vyplýva z toho, že väčšinou pochopým ako to funguje až keď to rozoberiem. V podstate neviem o ktoré skrutky sa jedná v kroku 3, ale predstavoval som si , že ide o to aby HKK mohol vísť a to som myslel, že nepotrebujem. Každopádne ložisko nebrzdí (citelne), takže to budem asi robiť dosť dlho postupne, lebo tolko starých skrutiek riešiť naraz a na ulici sa mi zrovna nechce. Myslíte, že by teoreticky ložisko odišlo aj preto, lebo bola slabo utiahnutá stredová matka, bola 2 krát zaisťovaná. To mohlo byť aj kôli tomu, že tam je dačo z vrakoviska, zdá sa mi totiž, že to celé rameno, je z iného auta .

2008-06-01 07:25:28

trojku zvládneš alespoň u mý jsou to dva dobře přístupný šrouby, Těžko říct co ti stim kdo dřív dělal, mohlo to bejt rozdělaný a nenamazaný, mohl se tam při montáži dostat bordel, špatný těsnění, nebo jestli tam máš simerink ze strany od převodovky.

2008-06-02 11:32:22

Asi som 100 rokov za opicami a všetci to vedia, ale toto je možno celkom praktický návod, práve na ložisko

http://www.nahradnediely....18&title=navody-a-montaze

2009-06-21 21:58:38

Nakoniec pre doplnenie, som to pri rozoberaní nedostal zo spodného čapu. Nie je to na skrutkách, ale narazené na ramene a všetko riadne zhrdzavená. Ale dobrá správa je že som to aspoň trocha vyčistil pod siemeringom a dal novú vazelínu. Ale čo najviac asi zabralo bolo vyčistenie a odhrdzenie čapov na brzde. Vnútorná platnička bola o 1mm viac zodratá, lebo jemne šúchala. Koleso sa nehrialo, ale asi to ničilo ložisko to fakt neviem. Po zložení to ešte dlho hučalo, ale stále sa to zlepšovalo a po 3000 km mám pocit, že je to OK.

2009-10-20 17:12:55

Pánové, mám dotaz: u Demia mi teď vyměnili pravý kloub a levou poloosu, protože kloub vydával strašné zvuky a levý čep byl špatný. Ale náhradní poloosa stála asi 7000,-Kč, z druhovýroby! Levý kloub už je při plném rejdu slyšet taky a ke všemu se z těch míst na terénních nerovnostech (tj. na normální pražské kočičí dlažbě) ozývají stašné rány. A prý když je špatný jeden čep, bude i druhý... Neporadíte mi, kde zkusit sehnat levnější kvalitní náhradní díly, konkrétně levý kloub a pravou poloosu, protože v servisu se mi o nějaké s vylisování čepu určitě nebudou snažit? Srdečné díky!

2012-12-27 23:32:56

Nazdar chlapi,chci se zeptat jestli je poloosa v převodovce jen takže se dá vysunout nebo je tam nějaká sajgrovka,nebo tak něco? A v náboji ten HK drží teda taky sajgrovka,jak jsem pochopil jo? A ještě k tý 3. ty 2 šrouby drží spodní čep,že jo? Já to totiž udělal obráceně,odšrouboval jsem ty 2 šrouby,který držej tlumič.Vadí to? A ta sajgrovka,co je v náboji je teda někde jakoby zevnitř v kloubu? Děkuju Zdeněk

2013-01-17 17:07:27

Jo, sou tam segrovky, teda spis jen takove perka aby to drzelo pokupe, nijak stahnout nejdou, musis poloosu vyrazit a HK taky...


Odpovědět