Fórum - Téma


Čím ošetřovat , konzervovat, napatlat ..


Fórum 6 GG / GY Čím ošetřovat , konzervovat, napatlat ..

Informace o modelu: Mazda 6 GG / GY



2011-02-04 15:10:47

Zdravím všechny mazďáky. Mám dotaz na zkušenosti majitelů M6, čím ošetřují spodek a dutiny na svém voze. Vím že se to zde již probíralo, ale komplexní odpověď se hledá těžko. Na jaře se chystám opět udělat veškeré dutiny, ale jak jsem tak koukal na spodek, rezne to kde se dá, a tak se ptám - čím ošetřit jednotlivé díly na spodku? I ty, které jsou tepelně hodně namáhané, části v motoru atd. Nechci aby se to po projetí dvou kaluží smylo...Díky za vaše názory, zkušenosti a postřehy. Karel

2011-02-04 15:35:40

No soudruzi v japonsku někde udělali chybu ale můj názor je takový že když už ti to chytlo rez,tak nějaké vystříkávání dutin je jen ztráta času a hlavně peněz,jediná rada je koupit něco kvalitnějšího

2011-02-04 16:22:49

No řekl bych že v tomto směru jsou dva hlavní názory pokud už rez vypukla:

1) Rez odstranit na čistý kov a potom ošetřit - tak jsem to udělal já přípravky dinitrol podle metodiky doris (problém je v tom že pod autem ta rez nejde ze všech míst odstranit takže ti tam vždycky někde něco zbyde) (momentálně čekám jak to bude vypadat na jaře)

2) někdo říká že se má ošetřovat i na rez tak jak je - čemuž osobně moc nevěřím - taky říká že pokud se i do zrezlého kovu bude jakkoliv zasahovat že to rez akorát urychlí i přez patlání.

Jedno je ale jasné: pokud ta rez už propukla tak je prakticky nemožné jakýmikoliv zásahy jí zastavit. Dá se akorád zpomalit a stojí to neuvěřitelné množství námahy, úsilí a času. Peněz samozdřejmě taky.

Je to dle mého názoru ten nejhorší nepřítel co auto může mít. Škoda že tak skvělý auto má zrovna tenhle neduh.

doris  
Doris
2011-02-04 16:36:04

Asi tak, pokud už to je zrezlé, oprava je nákladná, pracná a s nejistým výsledkem, pokud se koroze zcela neodstraní. Vyloženě záleží na daném stavu a rozsahu koroze, je-li povrchová, dá se odstranit a trvale zastavit, je-li však hluboká a jde zevnitř karoserie, tak to moc nadějné na kvalitní opravu není. Já mám na toto jediný názor = prevence.

Jinak taky neuznávám názor, že do rezavého kovu by se nemělo zasahovat, to je akorát způsob, jak to nechat zhnít úplně a koupit si pak jiné auto..... Vždy je lepší zamezit přístupu agresivních látek a kyslíku ke zkorodovanému kovu, než ho nechat tak. Sečteno a podtrženo vybrousit rez co nejvíc, použít chemii pro její zastavení a izolaci a pravidelně kontrolovat a ošetřovat. Rozhodně se koroze zpomalí a nebude se výrazně šířit dál. Pokud se oprava provede skutečně precizně, lze korozi úspěšně zastavit i natrvalo. Pokud si projdeš mé články, napsala jsem v nich vše, s čím mám osobní zkušenosti včetně referencí na různé přípravky.

Jinak kvalitní přípravky a nátěrové hmoty dokážou jen asi polovinu úspěchu, podstatná je kvalita a pečlivost práce.

Konkrétně u Mazdy 6 by bylo ideální krom konzervace dutin, podvozku a spojů karoserie - lemy, spodky prahů atd., udělat celolak dolních částí kastle. I když to asi zní šíleně, tak je faktem, že tenký a měkký lak na Mazdách je k ničemu a má minimální ochranné vlastnosti.

2011-02-05 17:22:16

Jen otázka, zdali jde o rez a nebo o korozi?

Vtip

Jinak - jediná a správný postup z chemického hlediska je zamezit přístupu kyslíku. To ej ovšem v kutilské praxi 100% nemožné. Pak pomlůže pasivace povrchu - v kutilské praxi rovněž 100% nemožné. Dá se ale pomoci. příspěvků na toto téma bylo už nespočet, ale jedna poznáma - opět z chemického pohledu: každý lak, nátěr, ochrana a pod. obsahuje kyslík. To je totiž tak, že ten se po natření povrchu "udrží" pod nátěrem. A v tom okamžiku je - viz jak píšu výše - obrana nemožná, protože rekace (oxidace Fe na Fe2O3 běží pořád dál). A to tím rychleji, čím je nižší pH okolí. Takže by nebylo marné zjistit si i to, jaká je reakce ošetřujících přípravků Pokud je pH nízké (dejme tomu pod 5,5 a méně), tak oxidace probíhá o hodně rychleji, k čemuž napomáhá vznik kysliny (vlhkjost ze vzduchu a přítomsot oxidů síry a dusíku) a vše se jen urychlý. Jinými slovy, ochranný nátěr není řešení a jde většinou (valnou většinou) o zpomalení jevu (ať jde o rezavění či o korozi .-) ). Tudíž pokud tento jev někomu vadí, má v podstatě jen jedinou možnsot - koupit jiné auto než Mazdu, protože ty mají korozi opravud silně. A jaké jiné auto to je ? Pár tipů bych sem dal, ale obávám se, že toto by tazatel nechtěl asi slyšet. Je totoiž potřeba dát na váhy na jedné straně rez a na druhé straně ostatné vlastnosti. A to by u těch aut, které rezaví proti Maudám minimálně a až za opravdu hooodně dlouý čas, mohlo znamenat, že sice bude auto, které nehnije (tak rychle a ochotně), ale má řadu jiných nectností, počínaje nejprvě vysokou cenou, pak drahým servisem a nakonec uněkterých horšími jídzními vlastnostmi.

Mazda a rez je dokonalá symbioza Kde si jsem tu psal svůj pohled na dílenské zpracování nové (2009-10) M6 a opravdu si nedělám iluze, že i této nové se rez vyhne.

Pokud by se mělo jednat o prevenci, jak píše Doris, tak by už musel udělat hned výribce na lince, tzn. ještě před tím, než auto opustí dílny, by měly být dokonale ošetřené všechny dutiny, aby kondenzující voda nemohla inicovat rez, exponované díly by musely být žárově pozinkovány (což tedy rozhodně nesjou a vzhledem k nákladů ani nikdy nebudou), elektorforezní ošetření není plně postačující, ale je lepší než nic, avšak nesjem si jist, zdali této technologie je u Mazdy užíváno. Prevence u auta po 2-3 letech je sice lepší než nic, ale proces už jede a to tím rychleji, čím více se střídají teploty )kondentace) a čím více se rajtuje v soli (HCl chutná každé železo

A nebo nesolit silnice a bude z 80% klid a mír. Ovšem to by výrobci a servisy přišli na buben a to je v dnešní ekonomicky nejisté době nežádoucí

A nebo to neřešit.

2011-02-05 18:35:42

Zdravím a díky za reakce. Asi je pravda, že ostatní užitné vlastnosti vozu - a já dofám že to vydrží i nadále - jsou odproti podceněné antikor. ochraně vynikající. Auto sice nebudu mít jako ze škatulky, bez rezavých místeček, která nestačím zakrýt popř. ošetřit, ale pokud bude vůz bez problému ještě pár let jezdit jako doposud, samozřejmě s určitým staráním se o něj, budu rád. Jak píšete, u jiného typu auta můžu být sakra v suchu - bez rzi, ale natruc je špatně něco jiného, motory atd. Doufám, že se za dva - tři roky nepropadnu v sedačce na silnici tou prorezlou dírou :) ... Bohužel, životnost není prvotní záležitost výrobce, u Mazdy jde o antikor. ochranu všeho ... snad alespoň vydrží bez větších zásahů jezdit. Starat se o ni budu vždy, pořád - i když možná marně budu stříkat litry všeho možného všude, kam to jen jde, abych trochu zpomalil toho rezavýho parchanta. Kdo ví, třeba vyhraju a za těch pár let budu ještě jezdit s oběma lemy , blatníky, podběhy, prahy..... :)

doris  
Doris
2011-02-05 20:02:35

3MPS: Skvělý výklad i vysvětlení!

Pokud se nepletu, tak i barva má tendenci do sebe absorbovat agresivní látky a určité procento vlhkosti - z chemického hlediska si nejsem jistá, jak jsou na tom nátěrové hmoty a akrylové laky používané na autech, ale v lodním modelářství jsem se o tom mohla nejednou přesvědčit, nakolik je lak odolný a dokáže ochránit podklad před působením vody, soli apod. Takže čistě teoreticky - extrémně jemný lak na Mazdách, jejichž kastle navíc nemá kvalitní pozink (pokud tam vůbec je), bude v takovém ohledu jen chabou izolací. Něco tomu pomůže konzervační vosk - agresivní látky a voda se na tom nebudou tolik držet, ale je to jen dočasná ochrana. Nové Mazdy mají snad ještě slabší lak , v showroomech je to spíš přehlídka " polomatných pomerančových slupek" než naleštěných vozů...., takže mám taky zato, že koroze bude opět slabou stránkou. I když lemy mají už udělané jinak, kdo ví, co to bude dělat po čase používání na našich solených cestách.

Rozhodně nové Mazdy nejsou auta na 15 a více let provozu, jsou to spotřebáky vyrobené s co nejnižšími náklady (šetří se na všem) tak na 5-7 let, pak to dát do šrotu a koupit nové, alespoň takhle to vidí výrobce a to nejenom u Mazdy. Výrobci potřebují stále prodávat nová auta a taky ND, aby přežili..... Otázkou je, jestli si pak majitel, který má po pár letech běžného provozu zhnilé auto, co vypadá jak 20ti letý neudržovaný polovrak, koupí další auto stejné značky, když se autorizovaný servis i výrobce staví k těmto problémům odmítavě a laxně......

2011-04-01 17:46:28

Mám otázku Doris??:Mám menší korozi na své druhé mazdě a chtěl bych to zkusit opravit.Pokud jsem to pochopil z těch všech článků tak to nejdříve obrousím na zdraví plech porom nanesu DINITROL RC 900 ten se předpokládám nebrousí že?A dále nanesu plnič DINITROL 6715 nebo stačí DINITROL 6110 ve spreji??Pak obrousím a nastříkám.Díky za odpověd Pavel

doris  
Doris
2011-04-01 19:19:39

Ahoj Pavle! Přesně tak, nejdůležitější je maximálně pečlivé odstranění koroze, pokud se povede až do zdravého, RC900 není potřeba, ono je to docela drahý přípravek. Jinak pokud ho použiješ, je to jistota. Přebytek RC900 po zreagování z kovu setři a na to by se měl dát nejlépe i antikorozní základ a až pak plnič a dále už klasické lakování.

2011-04-01 19:58:44

Jo, na zdraví! A´t žijem.

Jinak stejnou službu udělá jakýkoliv inhibitor koroze na bázi k. fosforečné, stojící tak 1/10 ceny Dinitrolu. A jako variantu na vrchní nátěr lze použít jakýkoliv dvousložkový lak na bázi PES, jde o to, že je potřeba zamezit (resp. omezit, zamezit tomu 100% nejde) přístup vzdušného kyslíku a vlhkosti (tedy moleklu vody). Jiank ta rez, co opravuješ, je jen povrchně opravená a do hloubky se nejde dostat, změny struklutry kovu jsou hluboké - řádově větší, než co si myslíš, že jsi už na zdravém materiálu.

Je to nekonečný boj, ve kterém vždy příroda zvítězí

2011-04-01 21:18:28

Souhlasím s 3MPS,boj s korozí ještě nikdo nevyhrál,já ale ano, kupuju auta kterým se rez vyhýbá obloukem

2011-04-01 23:33:57

Ahoj a máš Doris nějaky tip na antikorozní základ?takže ten plnič stačí ve spreji?

2011-04-01 23:34:59

Jo a jaký auta teda kupuješ který nemají korozi??

2011-04-02 07:36:15

Auty se zabývým asi 35 let. Když pominu své počátky na strojích Moskvič 408 a škoda 120, tak mohu konstatovat, že obecně mezi minimálně korozí trpící vozy patří:

produkce VW Group, Pežot, Citroen od roku kolem 2000. Exotické značky neberu v potaz, těmi tu stejně nikdo nejezdí.

Slušně na tom jsou kupodivu i Fiaty (s ohledem na stáří např. Fiatu Bravoa to jde), Alfa Romeo, BMW.

Naopka, co korozí trpí vysoce nadměrně, je Mazda, Renault (jak které, např. Mégane od roku 02 přibližně je kupodivu dost odolný), nová produzkce Mercedes Benz, Jaguar, Ford - starši produkce Focus z prvních let výroby, taktéž Mondeo 1.-3. generace do r. 2003/4, kde byl odstraněn probléms korozí lemů zadních dveří a 5. devří u kombi.

Sám musím zmínit i SUbaru, které prakticky netrpí na korozi kastle, ale zase i u nových aut najdete povrchovou korozi výfuku (i po půl roce).

Z praxe:

měl jsem 2x octavia 1,9tdi - na první, z r. 1997 jsem po 216.000km a pak, když jsem jí po 3 letech prodal a sledoval u kamaráda dalších asi 5 let, nenašel ani náíznak, natož pupen, taktéž moje druhá 1,9TDI, která byla z r. 2001 a prodal jsem ji předloni (tedy 8,5 roku) ani pupíneček nikde, dále P406/407/807/306 ani ň a to P406 má dnes najeto k 350.000km a nikod jí od mých dob vlastnoství nenavoskoval!! - nic nikde r.v. 2000-tedy po 11 letech.

Bohužel Superb (vlastnil jsem 2,5V6 z r 2003-listopadu) do roku 2009-byly pupeny pod madlem kufru - ale ten byl bouraný a opravovaný, takže voda zatékala opd kryt osvětlení SPZ.

Na obou svých Subaru Legacy (2,0R a 3,0RSpecB) z r.v. 2006 není nikde nic, ale výfukje prostě rezavý, nicméně sundal jsem plastové výplně u SPecB , abych se podíval na Bilstein tlumiče - a pod plasty vše jako nové!

Bohužel, i své Mazdy 3MPS jsem měl jistou nedůvěru ke kvalitě antikor. úpravy, konkretně lemů a silně bych doporučil je ošetřit , jinak to bude jkao u M6, které tím opravdu silně trpí (lze však nalézt kus, kde i po letech lemy chycené zatím nejsou).

Zvláštní kapitolou jsou Volva. S40/V50/S60/V70/XC70/90 od r. asi 2000, k tomu 850 trošku starší jsou špičkvé z hlediska koroze, ty snad nerezaví ai trochu, nebo jsem na rezavý kus zatím nenarazil.

2011-04-02 09:27:27

Opět souhlasím,vlastním už třetí Alfu 166ku,ta první byla z roku 99 naprosto bez koroze,podvozek po deseti letech jak u dvouletého auta,tu jsem prodal protože 190 koníku nic moc,proto jsem si koupil Mondeo ST 220 z roku 2004 ale zas ta\ koroze,tak jsem to dal pryč,jel jsem do německa měl jsem tam vyhlídlé čtyři BMW 4.0 V8 z roku 01 až 02 a všechny byly chycené rzy,abych nepřijel po prázdnu tak jsem dovezl Alfu 166ku 3.2 V6 241koníku a udělal jsem dobře,před měsícem jsem si koupil ještě jednu 166ku ala v naftě 2.4 JTDm 175 koníku obě naprosto bez rzy a jiné auto už nechci,jsm s tím nadmíru spokojen,perfektní podvozek s perfektním motorem a o dezignu mluvit ani nebudu


Odpovědět