Fórum - Téma


2.0 turbo DI 74 kW - jaké jsou tlaky ve


Fórum 626 GF / GW 2.0 turbo DI 74 kW - jaké jsou tlaky ve

Informace o modelu: Mazda 626 GF / GW



2012-12-17 21:12:03

Zdravím, mám výše uvedenou Mazlinku a řeším dost zásadní problém. Nestartuje v zimě. Teda ona nestartovala už i v létě, ale tam jsem si poradil nacpáním pořádné dávky paliva přímo do válců přes přídavné tlačítko. Teď se mi problém vrátil a ani ten můj "sytič" při, řekněme, minus 5ti stupních nepomohl.

Postupným vylučováním možností jsem se dostal až k tomu, že jsem dnes nechal přeměřit tlaky ve válcích a naměřili mi hodnoty 15, 16, 15, 14 (netuším čeho, ale technik říkal, že normální tlaky jsou 18,8). Asi to tedy budou atmosféry, protože vycházel z kompresního poměru, který někde vyčetl a ten byl právě 1:18,8.

A teď moje otázky na vaše zkušenosti - především prosím uživatele dieslů:

Jaké jsou ty normální tlaky? (přišlo mi, že si technik nebyl moc jistý)

Je možné, že snížení tlaků na hodnoty okolo 15ti se projeví tím, že ani za teplého motoru si bez "sytiče" motor ani neblafne?

PS: Ptám se hlavně proto, abych se ujistil, že případná nemalá investice do generálky motoru bude mít žádoucí výsledek.

2012-12-19 15:42:13

Tak drobná aktualizace - už jsem zjistil odpovědi na svoje otázky dalším studiem manuálů a návštěvou firmy, která dělá generálky motorů.

Normální tlak jsem vyčetl z manuálu a je 2893 kPa, tedy skoro 29 pokud se bavíme v kontextu předchozích čísel. Minimální tlak je z manuálu 2599 kPa, tedy 26. Vzhledem k tomu, že tam mám okolo 15ti, tak ani nebylo překvapením, když mi v servise řekli, že neschopnost nastartovat tím nízkým tlakem určitě bude. Tolik k mým předchozím otázkám - třeba to někomu pomůže při řešení podobného problému.

A jen pro úplnost uvádím, že servis odhadl opravu motoru i s výměnou rozvodů na 40 000.

2012-12-20 00:17:44

Něco podobného jsem zažil u kamionu taktéž to začalo hůř startovat až to nechytlo vůbec Ale to už tachometr ukazoval cca 1 250 000km - "mechanik : nafta se nevznítí slabé tlaky" Tak by mě zajímalo kolik měla najeto km vaše Mazda ? Děkuji

2012-12-20 05:20:59

Těžko říct - teď má na tachometru asi 306 000. Když jsem ji před rokem kupoval, tak měla nějakých 297 000, čemuž jsem celkem i věřil. Teď už se kloním k názoru, že to muselo být o trochu víc.

2012-12-20 08:30:08

Tak na diesel 306t km je nic - co se válců týče. Máti má Astru 1.7TD 360t km a stále to jezdí... Asi vám zapomněli nějaké km přiznat Každopádně se generálka neoplatí za ty peníze, to bych koupil raději bouračku a přehodil motor... Tak ať se zadaří

2012-12-20 15:08:43

Mazdarek...Tak tie tvoje tlaky su fakt na srot. Prekruzkovanie by snad pomohlo, ale netusim co tam vsetko ten mechanik zaratal, ked to spocital na 40 tacov

Ja mam tiez tento motor, vlastne predoslu vykonovu verziu (66 kW), tiez som mal slabsie tlaky. Vsetky valce sme namerali na 22, vraj mali mat 27-28. Neviem doteraz, ake jednotky, myslel som si ze snad bary ... V lete to akotak startovalo, v zime uz boli problemy, parkrat to ak skapalo po starte. Motor sa nakonec zadrel, kupil som druhy bez turba a cerpadla za 9 tacov. "Novy" motor sa preskladal a jazdime naparadu.

2012-12-20 16:51:03

To byla dost profi firma a chtěli to udělat z gruntu. Z toho co říkali si pamatuji výbrus, rozvody (ty jsem chtěl já), 4 nové písty, zabroušení ventilů a sedel a ještě určitě spoustu dalšího. Tvrdili mi, že pokud to takhle moc netlakuje, tak se to musí stáhnout hodně, a že to pak už nejde dohnat kroužkama. Proto ty nové písty.

Z tvého textu plyne, že čerpadlo jsi nechal původní. Je to skutečně tak? Pokud ano, tak to muselo být těmi tlaky. To je pro mě důležitá informace, protože dnes jsem se bavil s jiným mechanikem (podstatně levnějším) a ten mi tvrdil, že to musí startovat i s 15ti bary. Nakonec jsme se dobrali k tomu, že by v lednu začal nejprve repasí čerpadla, a pak by až případně dělal písty (jen kroužky a možná zabrousit ventily). Z tvojí zkušenosti mi připadá, že čerpadlem to nebude.

2012-12-20 21:03:13

Tvoje tlaky su fakt zle a moze to byt pravda, ze to na kruzkoch nenazenes. Ked sa kruzky obrusia, zalepia apod, pri kompresii zacne uchadzat tlak pod valce, teda do priestoru nad olejovou vanou. Ked odsrobujes viecko, ktorym nalievas olej, bude ti tade fucat (pri nastartovanom motore). U tohoto motora je strata tlakov dost casta...

S 15-timi cislami (nie som si isty ci su to bary; ak normalnu atmosferu stlacis 18,8krat, tak to budu necele 2 bary) v zime nenastartujes, jedine ze by si nejakym sposobom predhrial motor, snad potom...

Ja som s cerpadlom problemy nemal. V tvojom pripade by som pre istotu nechal skontrolovat cerpadlo, ci vie vyvinut dostatocny tlak nafty pri vstreku. Ak by boli piesty cerpadla zodrane, nebude ti dobre rozprasovat naftu, budes mat slaby vykon, vysoku spotrebu a dymivost. Sadze ti potom definitivne zas.eru motor a dovi-dopo... Podla tych tvojich tlakov zrejme niekto silne zanedbal vymenu vzduchoveho filtra... a ak bude cerpadlo v haji, tak udrzbu vobec. Lacna nafta nemusi byt nekvalitna, ale to sa zial nepozna vzdy hned. BTW, aky mas voz (model)?

2012-12-20 22:18:23

Nejprve zkusím uvést na pravou míru jak je to s těmi tlaky:

1 atmosféra = 1 bar = 100 kPa (přibližně) - viz wikipedie, heslo tlak

Z manuálu, který je tady na stránkách jsem se dočetl kompresní poměr 18,8 a hned vedle kompesní tlak 2893 kPa. To si vysvětluji laicky tak, že se ten vzduch ve válci stlačí a ještě tam nějaký další vzduch i s palivem foukne tlakové čerpadlo anebo spíš tak, že u toho stlačování neplatí ta linearita, kterou jsem tam ještě donedávna taky automaticky předpokládal. Přiznám se, že se mi ty děje v plynech nechce studovat, a tak prostě beru jako fakt, že ten normální kompresní tlak je 2893 kPa, tedy skoro 29 barů.

Výše napsané neber, prosím, jako povýšené poučování - jen se snažím odstranit nejasnosti, abychom se bavili ve stejných číslech.

S tím víčkem jsem to hned běžel vyzkoušet (ještě teď mám černý kroužek od oleje na dlani ) a tak trochu to z něj "pufá". Takže to tam opravdu někde podfukuje.

Co se ale týká výkonu, tak od spodu mi to sice netáhne, ale po sepnutí turba to jede slušně.

Spotřeba je celkem v normě (do 7mi litrů dlouhodobý průměr).

A dým z výfuku jde jenom dokud se motor neohřeje - konkrétně šedo-bílý dým.

Nechat si přeměřit přímo tlak, který je schopné vyvinout čerpadlo je dobrý nápad, mrknu se po někom, kdo to v okolí dělá - pak bych věděl jistě, zda je třeba ho repasovat nebo ne.

Model mám kombi, resp. station wagon (aspoň myslím, že se to tak značí).

2012-12-23 00:40:38

Na zaciatok: 1 bar = 100000 Pa = 100 kPa (presne), 1 atm = 101325 Pa = 1,01325 bar (tiez presne);

Teda mas 626, pravda?

OK, takze pri kompresii vzduchu bez preplnovania bude vzduch nasaty do motora, dajme tomu pri standartnom tlaku, ktory sa rovna hodnote jednej atmosfery, staceny 18,8 krat bude skoro 2 MPa (v predoslom prispevku som chybne napisal 2 bary, co je 10x menej ), teda priblizne 20 barov. To by platilo, keby islo o izotermicky dej, teda teplota by zostala konstanta. Lenze, realita je taka, ze pri kompresii sa vzduch vo valci zohreje na skoro 600 stupnov. To vyvolá nelinearny narast tlaku ako si spomenul. Takze vysledok je pri spravne fungujucich piestoch/valcoch, ze sa ma dosiahnut tlak skoro 29 bar (tu presnu hodnotu som nikdy nepoznal, dik za info). Zostatkovy objem, do ktoreho sa stlaci vzduch, by sa mohol zratat zo zdvihoveho objemu valca (499,5 ccm = 1998 cmm x 1/4) a z kompresneho pomeru, takze by to mohlo byt asi 28,1 ccm, spolu so zdvihovym je potom celkovy objem nad dolnou uvratou piesta 527,6 ccm. Ked tento objem pri kompresii ciastocne uchadza cez kruzky, zakonite dojde k nizsiemu konecnemu tlaku a teplote, to je kazdemu jasne. Lenze v zime, ked je motor echt studeny, musi sa prekonavat znizena teplota/tlak vo valci, vysoka viskozita oleja (stazeny pohyb piesta) a neraz aj nizsia kapacita akumulatora. V pripade tvojich tlakov a kombinacii so zimnym obdobim je skoro nemozne nastartovat. BTW, neskusal si sledovat vyfuk pocas jazdy, ako ci ti (ne)zadymi ked pridas plyn pri zatazi ci naprazdno? Samosebou, na to treba kamosa v druhom aute... . Som si isty, ze tvoja spotreba je trochu vyssia aj ked mas 74 kW. Podla mna by si vedel jazdit aj za 6,5 L. Ale kaslat na ten polliter, otazka je ako ti sadze zacernili motor a vyfuk/EGR... Ak ti sadze zacnu robit hrudky v oleji a dostane sa ti to do kanalkov, si v . Zavaris motor, myslim ze presne toto sa stalo mne.

2012-12-23 01:07:09

Aha, aby som nezabudol: to turbo ta asi zachranuje, ale motor asi musis trochu viac tocit...

2012-12-23 09:17:44

Jojo, souhlas - to moje "přibližně" znamenalo, že tam je někde drobná nepřesnost, ale nic, čím by stálo za to se zaobírat

Jasně, 626. Nějak jsem si neuvědomi, že tahle informace není v nadpise článku, a že se ten motor dával i do 323.

Zkusil jsem to nakonec spočítat jako adiabatický děj (ten je tomu asi nejblíž). Sice nevím kolik atomů má průměrná molekula vzduchu, ale pro odhad mi to stačilo. Po stlačení mi vyšly tlaky, které výrazně převyšovaly 29 Barů (tuším cca 45 - 60). Z toho usuzuji stejně jako ty, že tam bez problémů může být 29 Barů, tudíž, že hodnota 29 z návodu není pomýlená.

Myslím si, že mi z výfuku jde kouř jen pokud je motor studený. Nicméně je pravda, že jsem neměl příležitost podívat se zvenku při akceleracii pod zátěží ani bez zátěže - časem to zjistím. Co by to znamenalo za problém? Špatné spalování? Tedy nízkou teplotu ve válcích? Tedy špatnou kompresi?

Tu spotřebu jsem včera počítal ze záznamů o tankování a je za poslední rok těsně pod 6,4 litru, takže tady bych problém nehledal. Původně jsem to hodil trochu od boku a nechtěl jsem to podstřelit.

Díky za varování, zavařit motor fakt nechci. Plán je teď takový, že po vánocích zkusím dotlačit technika do utěsnění válců (kroužky, ventily?, těsnění), a pak se teprve uvidí, zda dělat to čerpadlo. Přeji pěkné svátky.

2012-12-23 16:44:18

Ja mam Premacy, aj tam montovati DITD . Co sa tyka pracovnych cyklov, ten je trochu komplikovany. Spociatku je izotermicky, pri vyssich tlakoch je uz adiabaticky ; keby bol iba adiabaticky, boli by tie tlaky take vysoke, ako ti vysli vo vypocte. Urcite najdes nejake obrazky na tuto temu... OK, ked to teda slabo tlakuje, malo sa aj zohreje vzduch vo valcoch a potom nafta skor tleje, spalovanie je nedokonale, zacnu lietat sadze. Ked ich pohlti olej, nedaju sa odfitrovat - su take jemne. Prave preto lahko robia zhluky a potom mozu upchavat motor. Toto je dovod, preco naftakom treba menit olej pravidelne a pri vyssich zatazeniach aj castejsie (10 tis. km). Samotny olej je takmer neposkodeny. Sadze robia aj spinave vstreky a opotrebovane podlozky, mnohi z tohoto fora sa uz presvedcili...

Drzim palce

Pekne svatky, vela relaxu a pohody zelam vsetkym z klubu!


Odpovědět