Články


TURBO

2006-11-15 Přečteno: 5 070x


Turbo slavilo 100 let od svého vynálezu

Je tomu již sto let, co turbodmychadlo spatřilo světlo světa. Švýcarský konstruktér Alfred Büchi si ho nechal patentovat v roce 1905. Přestože se turbodmychadlo začalo hojně používat až v posledních letech, provází vývoj automobilů a letectví od svého počátku.
Pro příznivce faktů lze uvést celkově čtyři důležité roky. Tím prvním je rok 1962, kdy bylo turbodmychadlo poprvé nasazeno v civilním, sériovém voze. Jednalo se o Chevrolet Corvair Monza a Oldsmobile Jetfire.
Dalším důležitým rokem je rok 1974, kdy se turbodmychadlo poprvé objevilo ve voze Porsche, což je někdy považované za první vůz s turbodmychadlem na světě, protože předchozí nasazení v amerických vozech nemělo, z důvodů velkých a častých poruch, dlouhé trvání.
Třetím významným rokem byl rok 1978, kdy se turbodmychadlo poprvé objevilo společně s naftovým motorem. Tato kombinace si našla místo v Mercedesu 300SD.
Posledním významným datem je rok 2005, kdy opět Porsche, jako první použil u benzínového motoru turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek, tedy obdobou toho, co je dnes běžné u naftových motorů.

K.____________zdroj :internet























mluvíme li o tlakovém plnění, nesmíme opomenout také kompresor.

nevýhodou přeplnovaných motoru náporem, je fakt že učinné plnění začíná defakto až při vysoké rychlosti, kdy je překonán atmosferický tlak



ohromné sání je v okamžiku přetlaku vlastně jakýsi zasobník který dávkuje více vzduchu než je motor sám chopen nasát, obdobě jako turbo.



třeba jen tak na zkoušku si mužete o víkendu než bude oběd nacpat turbo do auta :-))

Diskuze o článku Nové téma


Foto galerie


Články