Články


TŘI JAPONSKÉ KRÁSKY

6 komentářů 2008-08-26 Přečteno: 5 041x

MAZDA MX-5

I kdyby byl jediný hezký den v roce,stojí za to prožít jej v příjemně hravém a technicky precizním roadsteru Mazda MX-5
Kultovní japonec už 18 let nese prapor klasických roadsterů.Mazda MX-5 nabízí jako bonus špičkovou techniku,tuhou karoserii,obratnost,bezpečné jízdní vlastnosti a pružné motory.Třetí generace (2006) se sice už dočkola i verze se skládací střechou z pevných dílců v barvě karoserie,ale radím ušetřit 90000kč na benzin a užít si intenzivnější akustické i vizuální zážitky s textilní střechou.Osoby nad 190cm ocení víc místa nad hlavou ,lehkou střechu natáhnete nebo složíte jednou rukou i bez uvolnění bezpečnostního pásu.Stačí odjistit,zatáhnout a centrální přezkou fixovat k okennímu rámu.
V silném dešti ani v myčce nepronikla žádná voda,kvalita se pozná i podle začistění pryžových profilů.Nevýhody plátěné střechy?Rychlejší stárnutí textílie a vyšší aerodynamický odpor : cx= 0,39,pevná má cx=0,37.Ve 150km/h má textil o 0,3l vyšší spotřebu.
Tuhá karoserie s mohutným středovým tunelem má všechna kola s víceprkovým zavěšením,motor podélně a pohon zadních kol.Podle momentálního zatížení osciluje zatížení náprav kolem ideálu směrové stability.Po vypnutí standartního stabilizačního systému DSC si pohrajete se snadno kontrolovatelnou přetáčivostí zádě,trakce nemá i díky diferenciálu se zvýšenou svorností chybu.Spolehnout se můžete na plynule zabírající kotoučové brzdy s kotouči o průměru 290/280mm.Nezaregistroval jsem odskakování kol ,ani na výtlucích odpružení nekazí dojmy z jízdy přílišnou tuhostí.
K lahůdkám patří práce s řadící pákou,rychle a přesně se míhající v krátkých drahách.Motor je mazdovsky extrémě pružný (snese i šestku při 60km/h) a točivý,na dvojku se rychle vyhoupne přes 6000ot/min. Na 1100kg výkon 118kW plně stačí,podvozek by ale snesl i víc.Ostrou jízdou si auto řekne o 9 litrů,spořivou budete jezdit okolo 7,5l.Nejdostupnější verze MX-5 (1.8i Challenge od 691000kč) s vyčerpávající výbavou láká,větší jízdní zážitky ale nabízí dvoulitr.Ani jeho cena přitom ve srovnání s konkurencínení přehnaně vysoká.

MAZDA 3

Testy japonského bestselleru nové generace probíhají na plné obrátky-současný model oslavil již páté narozeniny a menší omlazovací kúru absoloval už loni.Nyní se proslýchá,že ho očekává další facelift,i když tentokrát má být jen minimální.Výměna nynějšího modelu za úplně nový se očekává až koncem roku 2009.V každém případě to platí o produkci určené pro Evropu a Ameriku.Japonci v souladu s tradicí spatří novou mazdu Axela(tak se jmenuje tento automobil na japonském trhu)o něco dříve.Čím nás potěší nová Mazda 3 ve srovnání s dnešním modelem?Ideový přístup k budoucí "trojce" sme měli možnost ověřit na příkladu Mazda 2.Japonci pokračují v úspěšné kooperaci s mateřským koncernem Ford,pokud jde o vývoj podvozku.Snaží se o odlehčení a zároveň zpevnění karoserie díky promyšlenému využití progresivních superpevných druhů oceli a rovněž si dělají nárok na vlastní pohonné jednotky.Nicméně nelze asi očekávát absolutně novou podlahovou plošinu.Ta současná,na níž je postavena nejen Mazda 3,ale také Ford Focus a Volvo S40,je opravdu vynikající.A rezervy její modernizace jsou opravdu nevyčerpatelné.Pokud jde o motor pro "nadupanou" verzi MPS,v tomto případě není všechno jasné.Současná "empéeska" ukrývá pod apotou 2,3litrový přeplňovaný agregát s přímým vstřikováním paliva o výkonu 191KW (260koní) kombinovaný se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou.Jestli to dopadne tak,jak výrobce slibuje,totiž že v příští modelové řadě bude vybaven systémem přímého vstřikování paliva také 2,5litrový motor,pak proč by spolu s turbínou nemohl zaujmout místo současně pohonné jednotky?K takovému motoru by pak ještě patřila převodovka se dvěma spojkami a už by to bylo úplně ideální.

MAZDA 6

Mazda 6 první generace liftback s motorem 1.8 ujel 100000km bez jediné poruchy,nebylo zapotřebí ani měnit žárovku.Nevídaný výkon zajistil mazdě jasné prvenství v dlouhodobě testovaných aut.Nyní je v prodeji od 1.března 2008 druhá generace tohoto skvělého vozu.Do konce července se pro něj rozhodlo 273 zákazníků,což znamená šesté místo mezi vozy střední třídy (1.Octávia,2. passat, 3.A4, 4.mondeo, 5.BMW3), v červenci samotném pak přeskočil v prodeji mnichovana.
Koktejl verzí nabízí "šestka" dost bohatý- tvoří jej tři karoserie,čtyři motory,pět specifikací.Na druhou stranu jen dieselový motor lze mít ve všech úrovní výbavy,zážehové motory jsou spojeny vždy jen se dvěma.Při pohledu do ceníku vás ale hlava bolet nebude,absolutně nedražší verze vyjde totiž na 824900kč.Pod touto sumou vás čeká pestrá sbírka verzí až k základní osmnáctistovce s výbavou CE.A ta stojí parádních 609900kč!Za takovéhle peníze se dnes dá pořídit úplně nový rodinný nebo manažerský model s ESP,šesti airbagy,klimatizací,aktivními opěrkami hlavy,litými koly,elektricky ovládanými okny (s funkcí one touch) i zrcátky a slušným audiem,které přehrává MP3.Jak se u českého importéra stává tradicí,za liftback se připlácí 15000kč a za kombi dalších 15000kč.
Úplná nirvána to ale není- základní 1.8 nabízí stále jen pětistupňovou převodovku,diesel 2.0 MZR-CD/103KW zůstává osamocený.Mazda zatím nenasadila žádnou módní šetřící technologii (start-stop,hybrid...)Japonští konstruktéři sázejí na masově použitelná a pokud možno jednoduchá řešení.Místo přídavných systémů,jejichž dlouhodobou spolehlivost prověří až čas,se rozhodli pro pořádnou odtučňovací kúru,podobně jako u mazdy 2.A tak bezmála pětimetrové auto váží pouhých provozních 1355kg (sedan 1.8) a to je počítáno i se 75kg řidiče.Podobný účet by z váhy vyjel nejednomu o třídu menšímu autu.A jak známo kdo šetří má za tři.Tudíž pozitivní efekt by to mělo mít na nižší spotřebě,lepších jízdních vlastností a lepší ovladatelnosti.V případě liftbacku je rozdíl 120kg v neprospěch turbodieselu.Liftback má splývavou záď,stejné vnější rozměry jako sedan,je ale praktičnější i líbivější.Dvoulitrový motor můžete mít ve výbavě TE (mj. dešťový senzor,litá 17"kola,tempomat,sklopná zrcátka,měnič na 6cd,kůží obšitý volant a hlava řadící páky,automatická klimatizace) nebo TEplus (+50000kč - audio Bose,bixenony,bluetooth hands free).Sedadla jsou výborně anatomicky tvarováná se snadnou údržbou,místa je dostatek i vzadu i v podélném směru i nad hlavou .Slavnou reklamu na "motor který neslyšíte" by měl dovozce oprášit,protože to platí beze zbytku.Motoru nevadí vyšší otáčky.Jen si musíte pmalu zvykat na slabší odhad vnějších obrysů auta.Řazení je velmi přesné ,jízdní vlastnosti doslova lehkonohé.Co konstruktéři slibovali to splnili.Díky nízké hmotnosti se mazda proplétá uličkami a zatáčkami s naprostou lehkostí.Je znát ,že přední kola nenesou balvan v podobě těžkého a více vibrujícího turbodieselu.
Zatím nejvýstížnější komentář na šestku byl na návštěvě u největšího dealera VW.Na parkovišti prodejci zákazníkům halasně chválí výhody "tedeíček v šestiválci" a jemně ševelící mazdy za zády si všimly až při zavření dveří.Po obligátních hláškách abych z "rozsypaný rejže a šikmoočky" přesedly do "něčeho pořádnýho" jsem zaslechl o poznání méně hlasitou větu: "sakra,vždyť tahle mazda vypadá a jezdí skoro jako Lexus! Za volantem Mazdy 6 se v následujících měsících rozhodně nudit nebudu...
Článek vytvořil Kuqi a Diakon, text převzat časopisu Autotip a Autohit

Diskuze o článku Nové téma

Témata # Autor Poslední příspěvek
Tři japonské krásky 6 Diakon Kuqi
8 let, 9 měsíců Tři japonské krásky

Foto galerie


Články