Články


Spotřeba oleje - jak s tímto bojovat aneb nekonečný problém

22 komentářů 2016-04-16 Přečteno: 1 676x

Nekonečný boj se spotřebou oleje - téma které není nikomu cizí

Hodně z nás, nejen Mazdařů a nejen zde na klubu, spojuje nejen láska k těmto vozům ale také problém který se tu denně omývá a to je spotřeba motorového oleje. Jistě si všichni majitelé starších vozů ale i ti co koupili vůz mladší avšak ve špatném stavu položili otázku, co je lepší s tímto problémem udělat a jak postupovat. Osobně se s tímto problémem potýkám od samého začátku, kdy jsem svoji první Mazdu koupil a přišel na tento klub. Ti co mne znají ví své a ti nový uživatelé kteří s tímto problémem na klub přišli nebo teprve přijdou, budou mít vše o tomto problému na jednom místě - zde v tomto článku.

Prosím tedy všechny, aby brali na vědomí to, že veškeré řádky zde uvedené jsou jen a pouze z vlastní zkušenosti což myslím že mám obrovskou. Pusťme se tedy do toho.

Prodat, odvézt na vrakoviště, čekat na konec nebo opravit?

Toto jsou otázky které si kladou všichni s tímto problémem kteří neví jak svůj motor opravit, jak tento problém řešit či jim byla poskytnuta předběřná cenovka absoulutně neúměrná práci či někdo vypustil z úst jako rádoby chytrák co se v tom asi vyzná nejlépe. Realita je však úplně jiná a nějak jsem si i sám vyzkoušel jak je to ve skutečnosti.

Pokud auto prodám, koupí jej jiný člověk který se tu později objeví zase bude hledat odpověď na tuto otázku. Pokud auto odvezu na vrakoviště, nemusím nic opravovat a ani řešit. Kupováním ojetin nebo dokonce nový aut které za nějakou dobu opotřebuji a poté zlikviduji na vrakovišti vůbec nic nevyřeším. Tady je potřeba jednat.

Jak to vlastně začalo?

Na konci roku 2013 jsem koupil svoji první Mazdu 323F BJ a také vůbec první vozidlo této značky které bylo od pohledu v krásném stavu když pominu pát oděrek v laku, pomačkaný pravý práh pod dveřmi a středně težké koroze na zadních lemech blatníků. Auto pochází z AAA Auto kam jsem šel původně pro předem vybraný krám Fiat Stylo. Za označení Fiatu krámem se omlouvám klubu Fiat ale beru to tak, že to auto tam stojí ještě teď a myslím že se ani nikdy neprodá z toho důvodu že je to opravdu vyláhrovaná troska. Koupě Mazdy v AAA vůbec k dnešnímu dni nelituji a i přes problémy které jsem tam zažil jsem naprosto spokojený a auto bych tam šel koupit znovu protože už vím jak na ně. Asi nebudu v článku popisovat jak jsem krok po kroku postupoval s reklamací ale podělím se o mém v té době "novém" ojetém voze.

Po přivezení Mazdy domů byla prvním krokem výměna oleje za nový. Jako mechanik si toto udělám sám a tak se ocitám na tomto klubu abych zjistil, jaký olej to vlastně do mého auta přijde. Naštěstí jsem narazil na velice ochotné lidi a to dnes nemusím vůbec tajit že to byl MAX6 a Radomiláček donedávna jako super admin a Max pořád jako MASTER klubu. Na základě rady jsem koupil olej o viskozitě 5W-30 a to si myslím a pokud si dobře vzpomínám byla značka Castrol. Dnes když se podívám do manuálu, tak tento typ oleje tam opravdu je. Olej jsem vyměnil a na úplně čistý papír formátu A4 napsal první servisní úkon při stavu tachometru 108 207 km. Ještě bych rád doplnil informaci, že jsem v této chvíli o Mazdě jako takové něvěděl vůbec nic - ani to že má nezávislé zavěšení či nějaký ovladač na kontrolu trakce a podobné vychytávky které jsem z předchozí značky neznal.

První problém byl na světe!

Hned druhý den jsem kontroloval, zda není pod autem kaluž a kolik je vlastně na olejové měrce v motoru. Všechno bylo v naprostém pořádku a já se vydal na svoji první cestu do práce. Po takových asi třech cestách jsem na silnici směr zaměstnání potkal na silnici kolegu který jel celou cestu za mnou a po zastavení mi oznámil, že auto je nejspíš neopatřené katalizátorem, prorože dým za mnou připomínal lokomotivu. Ihned na to jsem šel zkontrolovat hladinu oleje a zjistil že po celkovém nájezdu asi 150 kilometrů chybí asi 50% náplně kterou jsem osobně kontroloval den po výměně oleje. Závada byla již na světě a to asi ta nejhorší co může auto potkat - motor K.O.

Nezbývalo než začít řešit tento problém doléváním oleje o jiné viskozitě (10W-40) a hledání způsobu jak toto reklamovat. Problém neustal a tak jsem byl nucen zajet do AAA Auto začít reklamovat. Při tahanici o spravedlnost jsem nakonec musel na popud samotného přijímacího technika v AAA zajet do autorizovaného servisu Mazda pro oficiální vyjádření o spotřebě oleje v mém motoru a následnou předběžnou cenu kolik bude generálka stát vč. dílů a práce. S tímto dokladem jsem se vrátil se slzami v očích do AAA a tam začali dohady o tom, jak reklamaci vyřešíme. Díky tomu že jsem měl jakýsi certifikát o záruce na skryté vady, bylo mi řečeno, že dostanu směšnou částku 10 000 Kč za které mám nakoupit díly potřebné k genrálkování motoru, doklad od dílů přinesu a ten mi bude proplacen. Takto jsem učinil a nakoupil díly jako pístní kroužky, těsnění, gufera ventilů, olejový filtr a další. Při návštěvě AAA a přinesení dokladů jsem zjistil, že mi bude ze všech dílů proplacena jedna položka a to, pístní kroužky. Díly v hodnotě asi 12 000 Kč jsem měl doma ale spravedlnost žádná. Po další asi měsíční tahanici kdy má údajně AAA Auto 30-denní čas na vyjádření dle jejich nějakého vnitřního nesmyslného zákonu jsem se už vytočil a navrhl, že koupím motor nový a nechám si jej v hodnotě 10 000 Kč vyměnit. AAA na to přistoupilo a já jel koupit motor "nový" do Českého Brodu za pro mne v té době ještě cizím týpkem Zdeňkem Vajnerem. Motor jsem od něj koupil stejného typu a navíc z havarovaného vozu na přední část. Auto tedy nebylo odstavené z dovodu zničeného motoru ale kvůli havárii. Cenovka nádherná a tak další krok byl, jak vyřešit výměnu. Jelikož jsem automechanik, vzal jsem to na vlastní bedra a rozhodl jsem se motor vyměnit sám vlastními silami - jenže kde vezmu doklad o výměně? Naštěstí mám dost známích a tak hledám toho nejlepšího kdo bude ochoten napsat za úplatek doklad o výměně. Za krátký čas jsem jel ještě s původním motorem do AAA kde jsem odevzda paragony a následně mi byla vyplacena v krátkém čase celková částka 10 000 Kč na můj účet.

První operace mého vozu

Našetřil jsem nějakou tu kačku, vzal přítelkyni, kamaráda z práce a půjčil Ford Transit do kterého jsem nový motor naložil a jelo se k babičce měnit. Co se dělo a jak se dělo najdete v mém profilu mezi fotkami. Motor se podařilo vyměnit a i když tedy delší dobu stál nehybně, nastartoval na první otočku. Tady bych ještě upřesnil, že motor pocházel z dobrých rukou a hlavně jsem na něj dostal dobrou recenzi od samotného Zdendy který mi jej prodal. Motor jsem si přivedl na barák k babičce kde má krásný prostor v průjezdu a je tedy možnost zavěsit kladkostroje na vytažení motoru z kastle. Výměna samotného motoru, odstrojení původního a nastrojení nového trvala asi 20 hodin čisté práce kdy asi 5 hodin celého času trvalo vyřešení problému jak povolit středových matek (zarezlích a osekaných) kol a následné vytažení poloos z převodovky. Naštěstí byl však na telefonu odborník MAX6 a Radek který mi poskytli alespoň takovou podporu. 

Výměna motoru proběhla v pořádku a motor nastartoval první otočení a já byl spokojený, že mám zase vyřešený problém. Starý motor byl měněn při celkovém nájezdu 114 000 kilometrů za motor s nájezdem cca 200 000 km přičemž ten nový byl v lepším stavů (viz. níže)

Druhý problém byl na světě!

Jelikož motor který byl nově v mé kasli stál delší dobu stál nehybně, vyschl v horní části tj. hlavě a tím steřeli gufera ventilů. Motor tedy jel o 100% lépe ale i přes to jsem zaznamenal úbytky olejové náplaně tentokrát oleje o viskozitě 10W-40. Vinu jsem nikdy neházel a ani házet nebudu na Zdendu který mi jej prodal ale na to, že motor opravdu delší dobu stál. Zde však musím Zdendu pochválit, že i přes nepoužívání motoru byl v extrémně dobrém stavu a hlavně, byl zakonzervovaný jak se sluší a patří. Co se týče špatného stavu hlavy, olej se musel již v malém množství ztrácet předchozímu majiteli před tím, než auto naboural.

Já však nezahálel a osobně navštívil místního odborníka Maxe který se mému mazlovi celý den věnoval.

Druhá operace mého mého vozu, tentokrát něžněji

U Maxe jsem po předchozí domluvě zaparkoval na montážní jámě a jen sledoval jak pracují šikovné ruce. Přijel jsem na chemické čistění motoru za pomocí předem připravených chemikálií které měli udělat dekrbonizaci a následný výplach všech dutin v samotném motoru. Toto se podařilo a já i s vyměněným olejem valil domů. Rozhodně jsem poznal že je něco jinak a čištění pomohlo jak mohlo. O tomto čistění jsem napsal již před nějakou dobou článek kde se dočtete jak celý proces probíhal. 

Co však bylo na tomto nejhorší? Bylo to pouze dočasné řešení a oddálení samotné generální opravy motoru při které se bude muset repasovat hlava motoru a také vyměnit pístní kroužky. Mohu řící, že před příjezdem k Maxovi jsem používal olej 10W-40 a po odjezdu od něj zase 5W-40 kdy byl tento olej nalit do motoru čištění a výplachu. Bohužel toto řešení vydrželo jen nějakou dobu a olej se i tak ztrácel. Sice to nebylo až tak razantní ale pořád nevydržela jedna náplň na 10 000 km. Byl jsem tedy nucen přejít zpět na viskozitu 10W-40 a nechat to prozatím tak. Na základě rad ať motor točím co můžu a tím uvolním další kusy karbonu které zustali v motoru jsem tak učinil ale výsledek žádný. Musel jsem tedy až do teď dolévat jak blázen a jen čekat kdy mi v levé zatáčce problikne kontrolka mazání.

Jak šel čas

Celou dobu až do přítomnosti přemýšlel na generální opravou celého motoru kterou bych si chtěl provést sám jenže finance mi to nedovolili. Věděl jsem, že cena bude tak vysoká a navíc po rozebrání mého stávajícího motoru mohu přijít na extrémní poškození motoru, že budu naštvaný a nakonec to zase složím a tím mi zbydou zase díly co koupím. Mezitím jsem to tedy odložil stranou a začal na autě řešit další provozní věci jako jsou brzdy, alternátor, nějaké ty další úpravy apodobně. Generálku jsem tedy odkládal co nejdál to šlo a mezitím studoval každý díl který je v konkrétním motoru, každý konkrétní ořech na golu který budu potřebovat až na samotné generálkování dojde a taky co může být za problémy. Všechno jsem se tzv. doučoval za běhu a jako poslední test motoru který spotřebovával olej se vydal na městský okruh v Brně. Motor přezil a já se zase vrátil do toho, že motor v Mazdě je nezničitelný - tudíž generálka ještě počká. Dolévání, dolévání a dolévání mi pořád říkalo ať se do toho pustím a tak jsem se před asi třemi měsíci fakt rozhodl, že do toho jdu ať se děje co se děje. Zajistil jsem si finance, napsal nákupní seznam co budu potřebovat a naplánoval si dovolenou. V garáži mám motor který byl původně v mém voze a tak jsem využil hlavy motoru kterou jsem jel spolu s gufery na ventily nechat repasovat.

Přípravy na generální opravu

Generální oprava není jako výměna svíček nebo přezutí pneumatik na počkání a při ní se již nedá couvnout když navíc auto na kterém ji provádíte potřebujete na cestování minimálně do zaměstnáníl, proto jsem dbal na co nejlepší přípravě a také plánu podle kterého se musím po celou opravu řídit. 

Hlava motoru byla z mého původního sejmuta a odvezena do motorářské dílny na repas. Původní domluva byla, že hlava bude připravena o týden později a já už měl naplánovanou dovolenou. U firmy Granex.cz jsem nakoupil vše potřebné od těsnění pod hlavu až po rozvodovou sadu, spojku a pístní kroužky a jel pro hlavu. První problém byl však na světě a já se dozvěděl, že vačky mají vydřená pouzdra! No, plány v tahu a dovolená k ničemu. Svoji hlavu však nestrácím a tak dávám pokyn k pokračování na hlavě motoru kdy bude následně po výměně gufer a ventilů zbroušeno i uložení vaček a na samotné vačky navařen materiál. Tím se zvětší průměry a jak na vačce tak na jejím uložení a vše bude zase v pořádku. Výměna všech komponent v hlavě, tlaková zkouška, ostření vačky a vymezení vůle ventilů a srovnání hlavy je samozřejmost a tak po nějakých dvou měsících si v posunuté dovolené jedu pro ni. Auto naložené nářadím a díly, nic nebrání k cestě směr genrálce. Tu jsme provedli zase u babičky v průjezdě kde jsme měli možnost nadělat nepořádek a také nechat přes noc vše jak je. Na nic se nemuselo spěchat.

Generální oprava motoru

Všchno jsem si musel předem připravit a naplánovat protože autem kterým jsem tam přijel jsme museli opět odjet a něbylo možné připustit jedinou chybu. Při příjezdu se udělala pořádná inventura všech dílů a nářadí, vše se muselo dát na dostupné místo a hlavně se muselo začít. Měl jsem připravené jak speciální nářadí na výměnu kroužků tak na samotné povolení ojnic kdy v případě, že bych se na to nepřipravil bych byl dost překvapen z chybějících speciálních tisícihranových ořechů na ojnice a držení klikové hřídele ale i z imbusového ořechu který je potřeva pro montáž hlavových šorubů. Za speciální nářadí které nesmí chybět v žádné garáži považuji i monentový klíč nebo stahovák pístních kroužků. Na absenci takového nářadí doplácejí nejvíce tzv. rádoby tuneři kteří si utahují hlavu golou a pak se diví že jim podfouklo těsnění pod hlavou nebo prošla ojnice skrze blok motoru.

Generální oprava - den 1.

Tak jsme se pustili do vytažení motoru z kastle a tím si vlastně zopakovali stejnou práci která se na stejném místě provedla před rokem kdy jsme měnil motor za motor. Všechno co zavazelo muselo ven a nebylo toho málo. Akumulátor, airbox, cívky, chaldič a další šlo jako první, poté přišlo na odpojování hadic a kabeláže v motorovém prostoru která byla hozena na sklo pod stěrač u řidiče a tedy nepřekážela. Tady bych chtěl upozornit, že první úkon při odpojování kabláže je kabeláž přímo uchycená na motoru a ovládá jak vstřikování paliva tak podtlakové ventily a obsluhuje servo s klimatizací. Dále kabeláž po uvolnění z držáků musíme označit aby jsme věděli v případě stejných konektorů kam který patří a pustíme se do odpojení kabeláže startéru, alternátoru a čidel tlaku oleje kde tento svazek vede přímo za motorem a tudíš musí člověk pod auto. Poté jsem vypustil všechny náplně a odpojil trubku od spojkového válce vyjmul chladič. Další byl na řadě servosystém a čerpadlo klimatizace které bych nerad odpojoval od tlakových hadic. Tyto komponenty byli pouze odejmuty od motoru a následně přivázané místo chladiče do čela nárazníku. Následovalo povolení kol, zvednutí celého předku na podstavce a vyjmutí poloos kdy toto je práce absoutně vysírající. Poloosy je potřeba doslava odrazit od předovky a za pomocí odkloněnení tehlice u které jsem nadával jako čert postavit poloosy za motor aby se nepříčili při vytahování motoru vč, převodovky. 

Už to mám několikrát absolvované a v neposlením případě u Pavla (uživatel BLAH) při výměně spojky kdy jsme motor nevytahovali ale v takto malém prostoru pouze museli odklonit převodovku od motoru aby jsme se vůbec ke spojce dostali..

Poloosy jsou odpojené, odkloněné od převodovky a nyní můžeme začít povolovat držáky motoru. Další krok bylo uchytit motor na řetěž kterým se bude motor vytahovat pomocí předem připraveného kladkostroje. Jakmile bylo toto za námi, motor se přizvednul a museli jsme sundat všechny čtyři držáky motoru aby jsme plně nastrojený motor vč. převodovky vytáhli z kastle. Podařilo se a ani to nebolelo. Nyní bylo potřeba motor zdvyhnout nad auto a nasadit zpět těhlice a kola abych mohl auto posunout o metr dozadu a následně motor pusti k zemi kde jej komplet odstrojím a převezu na dědův provizorní ponk k rozebrání.

Motor odstrojený od komponentů jako alternátor, stertér, sací trakt, svody výfuku, potrubý pro chlazení motoru, držáky motoru, spojky a dalších dílů. Přijel nám pomoci i jeden z nejlepších Mazdařů Eddy který se podílel na pomoci s přenášením motoru a dalších úkonech přičemž dle jeho vlastních slov toto viděl poprvé v životě. Musím však podotknout že on i má žena pomohli jak to šlo a tím se práce urychlila.

Motor je připravený k převozu a tak jej tedy nakládáme na rudl a vezeme na místo přes celý dvůr pod přístřešek kde je následně vyzvednut na připravený ponk. Nyní se začíná se sundáním rozvodů a povolením hlavy kdy je potřeba předem sundat vačky a všechny její držáky které musíme poskládat tak jak byli abych nemusel v případě že budu hlavu v budoucnu potřebovat aby bylo vše na svém místě. Hlava je dole. 

Dalším krokem bylo motor otočit vzhůru a sundat olejovou vanu, olejové síto a kryt klikové skříně. Nic potom nebrání vytažení pístů v motoru kdy je potřeba povolit ojnice zespodu a písty vytlačit směr hlava. Písty venku a nyní přichází okamžik pravdy ze kterého jsem mám nejvetší strach, kdy budou pístní kroužky totálně zapečené a stěny válce budou extrémě podřené a plné rýh.

Kámen těžší než spojkový přítlačný talíř mi spadl ze srdce když jsem zjistil že pístní kroužky jsou sice zapečené ale pohybující se a ty stírající tam již neplní žádnou funkci. Nejhorší se rázem stalo nejlepším a po nahlednutí do válce jsem zjistil že je na stěnách vidět ještě původní honování z výroby a stěny jsou absolutně nepoškozené ve stavu jako kdyby auto sjelo před týdnem z linky! Písty do noci čistíme a sundáváme pístní kroužky které praskali jako slané tyčinky. Tady bych rád ještě dopsal, že jsem zvolil pro čištění drážek právě kus starého pístního kroužku který je díky svému materiálu tvrdý a ostrý. Krásně to šlo a padali kusy karbonu.

Generální oprava - den 2.

Hned brzi ráno se pokračovalo s čištěním pístů a připravováním drážek pro nové pístní kroužky které byli následně nasazeny, zkontrolovány a vyfoceny. Poté se začalo s kontrolou ložisek na klikové hřídeli a ojničních ložisek. Vše jako u nového motoru. Nikde známky opotřebení a proto jsem nechal původní. Klikovou hřídel jsme měli v záloze vč. ložisek ale nedošlo k výměně. Myslím, že ta v motoru byla v lepším stavu než ta připravená a to je co říct. Motor byl netknutý a maximálně se na něm v minulosti dělal repas hlavy či jen vymezení vůle ventilů což jsem usoudil z popsaných vaček na plvodní hlavě která mne však už netrápila protože jsem měl nachystanou novou. Motorové dutiny se očistili, profoukali vzduchem vše se podle tabulek a správného postupu vložilo zpět do bloku motoru který se následně několikrát kontroloval pro správné umístění zámků a dalších vnitřností. Vše bylo před demontáží popsáno a seřazeno tak, aby se vše při montáži dalo na své místo. Nyní je potřeba moto složit, přetěsnit a nasadit nově připravenou hlavu na nové těsnění. To, že je motor netknutý jsem poznal podle originálního strojově nanášeného silikonu pod krytem klikové skříně a také podle nepoškozených šroubů (od ořechu). Vše dotaženo na předepsaný moment a začalo se montování rozvodů. Další krok byl nasadit olejový filtr a napuštění oleje který bude v této chvíli sloužit jako výplachový a zbaví motor nečistot které se do vnitřního prostoru motoru dostanou při rozebírání (tomuto nezabráníte a proto se musí výplach dělat i když jste ojniční ložiska a další díly očistili a řádně namazali. Pokud by bylo mezi ojnicí a klikou jen zrnko písku, nadělá to neplechy že by tomu člověk neuvěřil). Olej napuštěn (zvolil jsem 10W-40 rozlévaný a tudíž celkem levný protože v motoru byl asi 10 minut a vypouštěl se) a nyní je potřeba motorem pomale otáčer ve správném směru aby se promazali všechny jeho vnitřní díly. Toto jsme sledovali na hlavě kde jsme neměli víko ventilů a tedy kontrolovali správné promazávání vaček. Všechno v pořádku a nyní se nasazuje víko ventilů, poté co je "výplachový" olej vypouštěn a filtr vyhozen (filtr určený po pouhý výplach byl značky starline. Za normálních okolností bych jej do auta nedal).

Nyní je motor převezen na místo zpět v autu a kompletován o novou spojkovou sadu, převodovku a další komponenty. K věčeru je motor vsazen zpět do kastle a začnou se přípravy na jeho ukotvení v držácích. Zanecháváme činnosti a jde se spát. 

Generální oprava - den 3.

Motor je po předchozím večeru hned z rána opět osazen o další komponenty již v kastli a může se začít s připojováním kabelů a hadic + vrácení do původního stavu. Dlohou dobu trvá napuštění oleje do převodovky protože je hustý jak kaše, napuštění chladící kapaliny a v poslední řadě napuštení nové oleje 5W-40 který bude sloužit jako zajížděcí. Ten bude po nájezdu 2000 km vypuštěn a vyměněn vč. olejového filtru. Nesmím zapomenout na odvzdušnění spojkového systému. Probíhá poslední kontrola všech zapojení a také těsnosti celého motoru - vše je v pořádku. Následuje další nekolikátá kontrola a po ní další. Potom je auto vytlačeno před průjez na volné prostranství před dům a s hasičáky v ruce všichni čekají na výsledek. Osobně jsem si šel svoji práci nastartovat.

Výsledek byl takový, že motor nastartoval hned na první pokus a bez jakýchkoliv pazvuků či problémů se ihned po nasátí benzínu rozběhl jako nový přičemž nezapískal ani jeden řemen (jo, síla praxe). Motor jsme nechali běžet asi 2 minuty v tahu a poté nechali opět vychladnout. Tím byla práce hotová a následoval další kontrola těsnosti a zapojení všech komponent.

První cesta 50 km směr domov a pocit z genrálkovaného motoru

Nad očekávání nebyl motor v tak špatném stavu jak jsem čekal a vše proběhlo v nejlepším pořádku. Nenašli jsme jedinný problém a ani slabou chvilku při cestě domů. Opatřeni lahví s vodou jsme jeli směr domů a sledovali chování motoru po celou cestu. Po státních silnicích jsem se snažil co nejvíce řadit a tím měnit zatížení motoru aby si pístní kroužky a další díly co nejvíce sedli a tím proběhlo řádné zajetí. Nyní je motor opradu omlazen a je to znát jak na výkonu tak na zvuku motoru na volnoběh i v záběru. Spojka absolutně něco jiného a jízdní dynamika celkově úplně jiná což bylo první čeho jsem si všiml. To je úplně jiné auto a jsem nadšený. Nyní mám najetých 50 kilometrů rovných a z náplně neubyla jedna kapka oleje. Dokonce ani výfuková koncovka kterou jsem před odjezdem vyleštil jako indikátor dýmu a sazí je jako nová! Mám z toho dobrý pocit a zítra se vydám na delší cestu pro správné zajetí motoru.

Shrnutí

Tuto práci nemůže děla každý a i přesto dnes mohu říci, že škola do které jsem chodil mne dost naučila. Stejně tak i tento klub kde jsem zjistil snad vše co šlo od doby co jsme si svoji první Mazdu koupil. Těm co motor spotřebovává olej rozhodně doporučuji to samé a to v nejbližší době než nastane tak fatální poškození kdy v nejhorším případě motor udřete a opravit již nepůjde či bude oprava tak nákladná že se nevyplatí. Abych pravdu řekl, není to pro mne první generálka ale taky ne každodenní chléb. Ono ze špatný zkušeností u předchozích aut kde byli ovality pístů a zničené spalovací prostory jsem měl obavy sahat do vlastního motoru a to vlastně provádím takto velký zásah do motoru typu FP/FS podruhé v životě.

V případě zájmu jsem schopen vyčíslit celkové částky za díly pro prováděnou opravu. Věřím že motor vyrdží co nejdéle a v poslední větě bych chtěl poděkovat těm, kteří se podíleli na tomto zákroku.

Magnettka - manuální pomoc, obstarávání kafíček a celkově podpoře. I po finanční stránce.

Eddy - manuální pomoc, psychická podpora a věnovaný čas.

Babička a děda - obstarání azilu, stravy a poskytnutí prostoru.

Granex.cz - poskytnutí kvalitních dílů mimo nabídku za luxusní ceny  

Diskuze o článku Nové téma

Témata # Autor Poslední příspěvek
Spotřeba oleje - jak s tímto bojovat aneb nekonečný problém 22 Magnetto Magnetto
2 měsíců, 10 dnů
Spotřeba oleje - jak s tímto bojovat aneb nekonečný problém

Foto galerie


Články