Články


Recenze - Brzdy EBC

2013-07-15 Přečteno: 5 687x

Jak všichni vidíme, tak brzdy jsou tady na fóru poslední dobou velmi žhavé téma. rozhodl jsem se tedy, že se s vámi podělím o zkušenosti s brzdami od firmy EBC, které jsem si zvolil pro svou Mazdu 6. 

firma EBC

Nejprve něco o samotném výrobci. Jedná se o anglickou firmu vyrábějící brzdové komponenty do celého světa. Své výrobní závody má striktně pouze ve Velké Británii a Spojených Státech. EBC má ve svém výrobním programu obrovskou škálu různých výkonostních řad brzdových komponent brzdy aiamidové, keramické nebo karbonové atd. Vyrábí brzdy pro osobní automobily,  motocykly, nákladní  vozidla, brzdy pro vojenské aplikace, pro větrné elektrárny a další.

Brzdové Kotouče

Kotouče jsou jednou z nejdůležitějších komponent brzdovvé soustavy EBC tedyvyrábí několik řad kotoučů s různými vlastnostmi. zvlášť se budu věnovat vyšším než základním řadám kotoučů.

 

- TurboGrooved Rotors:                                                                                                                             

    - jedná se o kotouče s drážkami a důlky, které podporují správné chlazení destiček, odvod nečistot a emisí vniklých bržděním a v neposlední řadě drážky udržují povrch destiček rovný. Na rozdíl od kotoučů vrtaných tak v případě důlků a drážek není takové nebezpečí že kotouče prasknou.

     - Tyto kotouče jsou doporučovány sportovněji založeným řidičům. Při otáčení vyššími rychlostmi vzniká vzhledem k tvaru drážek lehký aerodynamický svist připomínající turbínu. Mě osobně tento zvuk nevadí právě naopak podle mě podporuje pocit sportovní jízdy.

 

- USR Slotted Rotors:                                                                                                                                  

   - zde se jedná o již z výroby na černo natřené drážkované kotouče. Nátěr zabraňuje pozdější korozi. Drážky plní stejnou funkci jako drážky a důlky u TG kotoučů

      - Tyto kotouče se vyznačují velice tichým projevem, a proto jsou velmi vhodné pro řidiče luxusních aut a řidiče, kteří mají rádi ticho.

 

- BSD Blade Sloted Discs:                                                                                                                         

  - tyto nově vyvinuté kotouče jsou vyrobeny z oceli s příměsí karbonu lépe odolávající teplu a tlaku a jsou proto určené pro nejvyšší zátěže

Brzdové Destičky

Destičky jsou opět velmi důležitou součástí brzd a jejich kvalita a schopnost fungovat v krizových situacích může velmi ovlivnit jak situace dopadne. Budu se opět věnovat vyšším řadám destiček Ultimax destičky odpovídající kvalitou běžným destičkám vynechám.

- GreenStuff Pads :                                                                                                                                       

      - Jedná se o brzdové destičky vhodné pro automobily do 200koní s dlouhou životností a jak výrobce uvádí o 15% lepším brzdným účinkem než mají běžné destičky. Tyto destičky bych doporučil řidičům bez nějakých extra sporotvních ambicí případně pro řidiče SUV atd.

- RedStuff Pads :                                                                                                                                          

  - Destičky RedStuff jsou vlajkovou lodí firmy EBC. Jedná se o polokeramické destičky určené pro vozidla i s vyšším výkonem (nad 200koní) s udávaným brzdným účinkem o 30% lepším než u běžných destiček. Redstuff se díky své tvrdé směsi  vyznačují velmi nízkou prašností a nižším opotřebováváním kotoučů (výrobce garantuje, že kotouče vydrží 2x déle než obvykle) Tyto destičky jsou vhodné i pro sportovněji založené řidiče ne však ještě pro plné závodní využití.

 

- Yellow Stuff Pads:                                                                                                                                    

      - Destičky YellowStuff jsou na aramidové bázi a Jedná se o destičky, které ještě stále odpovídají normám pro silniční využití (brzdí i za studena), ale Yellow stuff destičky se nezaleknou ani ostrých závodů a mají velmi dobrou výdrž i při extémním zatížení. Pro řidiče závodníky jsou YellowStuff jasná volba.

- Orange Stuff a Blue Stuff Pads:                                                                                                             

         - tyto řady destiček jsou již pouze pro závodní využití a je nutno je pro správnou funkci pořádně zahřát. Pro běžný provoz nejsou homologovány.

Vlastní zkušenost 

Pro své auto jsem zvolil kombinaci TurboGrooved kotouče a RedStuff destičky. Zároveň s výměnou brzdových komponent doporučuju nechat i vyměnit kapalinu a pořádně nechat vyčistit a rozhýbat veškerou brzdovou mechaniku.

Po výměně brzd následoval samozřejmě určitý čas nutný pro správné zajetí brzd. Výrobce u RedStuff destiček varuje, že to vzhledem k jejich tvrdé směsi může trvat poněkud déle než je obvyklé, ale když tohle překousnete tak se vám brzdy odmění. Úplně prvních pár kilometrů se nesmíte leknout výrazného hučení protože destičky mají na povrchu takovou abrazivní vrstvu, která urychluje správné srovnání kotouče s destičkou. tohle hučení (hlavně při dobržďování) trvalo ale jenom nějakejch 20-40km. Postupem času během několika set kilometrů se brždění stále ztišovalo.

S autem jsem se poté vydal na dlouhou dovolenou (skoro 3000km) během které se vystřídala celá škála situací: Jízda po dálnici, jízda po běžných okreskách, popojíždění v koloně, táhlé sjezdy z hor, sjezdy serpentinami, náhlé tvrdé brždění z důvodu předjíždějících karavanů na dálnici atd. Ve všech těch to situacích si brzdy vedly na jedničku a nikdy neměly  ani při delší nebo opakované zátěži tendenci vadnout i přes to, že jsem měl plně naložené auto (4 osoby + plný kufr tj. dohromady cca 450kg) 

Nakonec jsem ještě udělal na jedné místní nevyužívané komunikaci zátěžový test a několikrát po sobě jsem brzdil z více jak 120kmh rychlosti na tvrdo téměř na nulu a brzdy opravdu stále držely svou výkonost i při takovém zahřátí, kdy už začínaly smrdět naopak se nástup brzdného účinku dostavoval ještě rychleji, na rozdíl od brzd originální kvality, které jsem měl předtím, které již po několika takových bržděních vykazovaly vadnutí a delší brzdnou dráhu.

V říjnu se ještě opět chystám provětrat koníky pod kapotou do Mostu na okruh, tak jsem zvědav jak si povedou EBC tam, le předem z toho mám dobrý pocit. Určitě ještě podám report jak si tam vedly.

Celkové Hodnocení

 

Celkově jsem s brzdami EBC velmi spokojen jsou to opravdu dobré brzdy za rozumnou cenu.

Oproti originálním brzdám je to opravdu jiná třída a o nějakejch starlinech se nedá ani mluvit. Na brzdách se nevyplácí šetřit, ale i kvalita se dá sehnat aniž by ruinovala rozpočet.

Objednával jsem si je tady od MAX6 a je na něj opravdu spolehnutí jako vždy. Komunikace s nim je vždycky bezproblémová a dodání všech dílů bylo fakt rychlý. Určitě se nikdo nebojte na něj obrátit a to nejenom s brzdama.  

(http://www.mazdaclub.cz/forum-tema/ebc-brakes-71487)

Diskuze o článku Nové téma


Foto galerie


Články