Články


Proměny interiéru

9 komentářů 2006-12-14 Přečteno: 16 022x

Úpravy vzhledu auta


PROMĚNY INTERIÉRU




Už několik let se zabývám vizuálními úpravami aut, takže se v tomto článku s Vámi podělím o nápady, jak vcelku jednoduchým a i cenově přijatelným způsobem změnit a oživit interiér nebo další části auta. Veškeré úpravy, které zde budou popsány, jsou vratné a lze je kdykoliv beze stopy vrátit zpět do původního stavu nebo změnit.


Oživení interiéru Mazdy6 pomocí fólií s imitací mramoru - motiv "Galaxy"

Polepy interiéru / exteriéru

Existuje několik možností, jak změnit původní vzhled plastových dílů palubní desky. Mi se hodně osvědčilo použití barevných samolepících fólií, které lze v bohatém sortimentu zakoupit ve specializovaných prodejnách , nebo i na komerčních internetových stránkách věnovaných tuningu. Tyto tapety mají mnoho dobrých vlastností – jsou odolné vůči otěru, vodě, nečistotám , snadno se čistí a udržují, nemění barvu ani neztrácejí lesk a vydrží mnoho let. Práce s nimi není složitá, lze je snadno stříhat nebo řezat, výborně drží díky kvalitnímu lepidlu a dají se i dost tvarovat, díky čemuž se krásně přizpůsobí různým tvarům.


Původní a nová podoba interiéru téhož auta

Jak na to?


Takže v první řadě je třeba vybrat vhodný odstín fólie, která pak ozdobí díly palubní desky. Dělají se v různých provedeních, vzorech a barvách: karbon, titan, mramor, dřevo, lesklé nebo matné barevné fólie, nebo třeba imitace kůže či na dotyk příjemné semišové tapety. Všechny jsou samolepící, tudíž k jejich umístění na plastové díly není třeba žádné lepidlo. Pro polepy dílů palubovky jsou vhodné tenčí tapety, protože se daleko snadněji tvarují a přizpůsobí podkladu.





Detailní pohled na polepy madel dveří

Dalším krokem je výroba přesných šablon podle dílů. Toto je nejdůležitější část práce, protože na jejich přesnosti bude záviset i finální výsledek. Na jejich výrobu se mi nejvíce osvědčil karton nebo tvrdý papír. Díly je třeba přesně poměřit a pečlivě překreslit. Je vhodné použít ohebné měřidlo, aby nedocházelo ke zkreslením v zaoblených místech. Poté se nakreslená šablona pečlivě vyřízne/vystřihne a zkusmo přiloží k dílu, zda je přesná. Protože mnohé díly jsou zaoblené, je vhodné použití právě tvrdšího papíru, který je ohebný a může se snadno vytvarovat. Pokud je šablona přesná, překreslí se její tvar na rub samolepící fólie – pozor na správné otočení šablony, je třeba ji otočit zrcadlově, jinak bude díl vyříznutý z fólie přesně naopak! Většina fólií je na rubu opatřená silikonovým papírem, který zakrývá lepící část a na tento papír lze snadno psát tužkou. Nakreslený tvar je třeba velmi pečlivě vystřihnout a opět před lepením přiměřit k dílu, zda je přesný. Vždy je lepší, když vyříznutý dílek je o něco větší, než aby někde chyběl, po nalepení lze přesahy celkem snadno odříznout jemným ostrým nožíkem (výborný je ten s tenkou odlamovací čepelí).





Polep v imitaci leštěného titanu na palubní desce Nissanu Primera zcela změnil charakter původně potemnělého interiéru při zachování elegance a decentího stylu auta

Před samotným nalepováním je důležité povrch plastových dílů palubovky dokonale odmastit a zbavit všech nečistot a prachu. Dále je potřeba připravit si fén a slabě navlhčený hadřík BEZ vláken (vhodná je švédská utěrka). Menší díly lze nalepit snadno celé najednou. Před přilepením se opatrně stáhne silikonový ochranný papír ze zadní strany fólie (nechá se přilepený jen kousek, kde to bude třeba přidržet mezi prsty) a celý dílek se pomalu přiloží co nejpřesněji k připravenému místu na palubovce. Vždy se musí přilepovat od středu, aby případné bublinky vzduchu byly vytlačeny ke krajům. Pozor na smítka a zrnka prachu, nesmí pod fólií zůstat, byly pak vidět jako nerovnost. Proto je vhodné povrch před lepením nebo i v jeho průběhu očistit vlhkým hadříkem, který tato smítka na sebe nalepí. Když je fólie nalepena a vše pěkně lícuje, je důležité ji pořádně prohřát teplým vzduchem, aby se lepidlo dokonale aktivovalo a přilnulo k povrchu a fólie ještě lépe přizpůsobila tvaru dílu. Někdy je třeba fólií zahřívat i v průběhu nalepování, protože se teplem tvaruje a také trochu natahuje. Dokáže se přizpůsobit i docela komplikovaným tvarům a záhybům.

Větší díly se lepí po částech, silikonový papír se nestáhne najednou, ale jen pro konkrétní nalepovanou plochu. Pozor na dotek prstů, lepidlo se tím znehodnocuje. Opět je třeba postupovat od středu dílu k okrajům a vytlačovat případné bublinky vzduchu. Zahřívání je zde nutností stejně jako uhlazování lepené fólie vlhkým hadříkem. Postupně se stahuje i ochranný papír z fólie, ale pouze pro tu plochu, která se zrovna nalepuje. V případě, že fólie není nalepena přesně a je třeba ji upravit, není problém ji odlepit a opětovně nalepit zpět, ale velmi opatrně. Ve finále je třeba opět celý díl důkladně prohřát a uhladit. Pokud pod fólií zůstaly bublinky vzduchu, lze je odstranit opatrným propíchnutím tenkou jehlou.



Je možné použít různé motivy

Po skončení práce je třeba ponechat v klidu zatvrdnout lepidlo na fóliích a alespoň jeden den tyto díly nenamáhat ani neumývat a zvláště neaplikovat různé ochranné nebo leštící spreje na plasty – jsou mastné a mohly by narušit adhezi v obvodu polepených dílů. Za tuto dobu fólie dokonale přilne k povrchu a lepidlo je stabilní a odolné. Vydrží i vysoké teploty nebo mrazy a taktéž už bude odolná při čištění nebo ošetřování plastů v interiéru.




Pokud by bylo třeba v budoucnu fólií odstranit nebo změnit za jinou, dá se bez problému odlepit pomocí horkého vzduchu, aniž by zůstal narušený povrch dílů pod ní. Mám už takto upravený interiér ve svém autě několik let a dodnes to vydrželo bez problému a beze změn. Dokonce jsem použila i zrcadlovou fólií na vnitřní kliky a v motorovém prostoru i jiných částech auta a i zde to vydrželo v pořádku.

Vylepšení v motorovém prostoru


Kromě interiéru jsem použila fólie i v motorovém prostoru a na dalších místech, kde jsem se mohla přesvědčit o trvanlivosti a odolnosti tohoto materiálu. V tomto případě se jedná o zrcadlovou tapetu, která je na rozdíl od těch ostatních mnohem hrubší a její tvarovatelnost omezená. Pro její větší odolnost bylo třeba zalakovat hrany v místech řezu bezbarvým lakem, protože tuto speciální fólií chrání velmi tenký bezbarvý film na jejím povrchu a v řezu se samozřejmě poruší. Časem by se tak mohl okraj fólie znehodnotit. Použila jsem ji i na klikách v interiéru, kde i přes pravidelný dotyk a namáhání stále bezvadně drží i vypadá.


V motorovém prostoru jsou jí obloženy některé díly a nádobky a dokonce vydržel i nápis na části vzduchotechniky před motorem. Práce s tímto materiálem není náročná, avšak zde není možné tapetu odlepit a nalepit zpět, třeba při nepřesném nalepení napoprvé. Při odlepování se fólie může často nenávratně zdeformovat a vzniklé zlomy nevypadají hezky. Zároveň je třeba při nalepování perfektně vypudit bublinky vzduchu, protože by po zahřátí udělaly pod fólií puchýřky, které však přes relativně silnou fólií nelze odstranit propíchnutím jehlou, jak již bylo popsáno výše. Velmi krásného efektu lze dosáhnout obložením vnitřní části kapoty, kdy se v ní bude odrážet motor jako v zrcadle.

Použití těchto fólií je rozmanité a záleží jen na fantazii každého z nás...







Diskuze o článku Nové téma

Témata # Autor Poslední příspěvek
Tapeta a horko 9 Brudra doris
4 let, 10 měsíců
Tapeta a horko

Foto galerie


Články