Články


Použité disky a pneumatiky

19 komentářů 2016-08-17 Přečteno: 1 021x

Použité disky kol a pneumatiky - ANO nebo NE?

Stručně o tom, proč vzniká tento článek

Jak někteří vědí, poslední kus v mém vozovém parku je Mazda 6 první generace s motorem 2.3 a tudíž hezká limuzína. Kola dělají auto a tak nějaké sháním. 

Koupena byla na plechových discích a na nich obutých pneumatikách o rozměru 195/ 55 R15 a navíc přední pneumatiky nesouhlasili značkou se zadními. Naznal jsem, že nutně potřebuje nové botky v podobě alu kol a minimálním rozměru 16".

První sázka do loterie

Po krátkém hledání na internetu jsem našel krásné avšak lehce odřené disky značky DEZENT. 

Prodejce byl blízko a fotka mne přesvědčila v jejich nákup. První překvapení bylo ve chvíli kdy jsem podle navigace dojel na vrakoviště. Kola špinavá, stav však odpovídal fotografii. Cena vysoká ale odvezl jsem si je a začal shánět použíté ale funkční pneumatiky.

Pneumatiky o rozměru 205/ 55 R16 byly nalezeny, nazuty a vyvážená kola jsem vezl domů. Problém nastal ve chvíli, kdy jsem zjistil, že neodpovídá středový otvor v kole s tím co je na náboji a že potřebuji středící kroužky. Ptáte se proč jsem to neověřoval dříve? Protože mi bylo jasně řečeno, že kola jsou čerstvě sundaná z vozu Mazda 626 GF která má stejný středový rozměr jako Mazda 6 GG.

Další problém nastal ve chvíli, kdy jsem sháněl právě ty potřebné středící kroužky. Z rozměru 70 mm na rozměr 67.1 jsem kroužky sehnal ještě ten den kdy je měl jeden místní tuning shop skladem (nějaký blb je objednal ale nevyzvedl). Kola i pneu naprosto v pořádku a tedy auto krásnějšího vzhledu.

Druhá sázka do loterie

Po krátkém radování se z "nových" kol jsem naznal, že koupím kola ještě o jeden palec větší a samozřejmě širší. Hledání na internetu nebylo tak dlohé a já našel krásná (podobná těm stávajícím DEZENT) kola vč. pneumatik v rozměru 225/ 45 R17 značky ALESSIO.

Dva kusy byli dost odřené ale schopné provozu. Neváhal jsem a jel si pro ně přes půl republiky za jedním členem klubu. Co se týče ceny, ta byla absolutně neuvěřitelná až NEPOCHOPITELNĚ NÍZKÁ na to, jak málo byli disky poškozené odřeninami. Po dobré zkušenosti s prvním nákupem použitých DEZENTů jsem kola nijak nekontroloval a naložil. Bylo mi stejně jako u prvních kol řečeno, že pocházejí z vozu Mazda 626.

Problém nastal opět ve chvíli, kdy jsem zjistil rozdíl středového otvoru. Zde byl průměr v disku 69.1 a já potřeboval 67.1. Kroužky objednány a hurá na výměnu.

Nikdy více použitá kola!

Jsem rozhodnutý - nikdy více nekoupím použitá kola a to ani od členů klubu! Kola jsem opatřil velice drahými středícími kroužky které jsem si nechal poslat až z Hradce Králové a čekal na ně celý víkend. Po nasazení kol a prvních pár ujetých metrů jsem zaznamenal obrovské s jízdou neslučitelné pulsování celé karoserie a hlavně volantu. Rychlá jízda absolutně nepřípustná a tak se vydávám do pneuservisu s prosbou o vyvážení.

Nebudu se tajit, že jsem se v penuservise festovně na*ral!

Dvě ze čtyř kol byli po smrti a házivost byla tak obrovská, že i vyvažovačka která je přišroubovaná v zemi vibrovala jako stará TATRAMATka! Pánové technici se až udivili že jsem s tím dojel.

Na poškozené kolo číslo 1. padlo dohromady 270 gramů závaží pro OFFROAD vozy a na číslo 2. nějakých 140 gramů. Při pohledu na vibrující vyvažovačku a roztočené kolo bylo vidět jak jsou kola křívá.

Za obrovskou cenu jsem nechal kola vyvážit a nasadit zpět na auto. Nyní hledám dvě kola stejného typu nebo někoho kdo bude schopen disky vyrovnat.

Stručně o tom, jak zkušenost končí

Jsem poučen a potrestán. Nikdy více nekoupím kola která předem nenechám zkontrolovat v pneuservise. Díky pár kilometrům jsem zničil přední zánovní tyčky stabilizátorů které byli v naprostém pořádku (kontroloval jsem je při výměně brzd pár dní před koupí kol). Nyní mám objednané nové a zase 500 Kč přijde vníveč za moji blbost.

Neuvádím prodejce a v žádném případě se ode mne nikdo nedozví ani jméno na tomto klubu - vina je na obou stranách a to tak, že já kola nezkontroloval a důvěřoval, na druhé straně mi byl tento fakt s poškozením zatajen - z toho asi ta cena..

Bonus článku - na co si dávat pozor při koupi použitých kol a pneumatik

Jaká je cena nových vs. použitých kol

Pokud někdo věnuje chvíli času a podívá se na internetové obchody s alu koly, zjistí, že cena nového disku není až tak rozdílná oproti použitým (myslím bez pneumatik). Ve většině případů se dá pořídít hezká sada větších alu kol za cenu osi o 25% levněji než kola nová stejné značky. Jiné je to u prémiových či závodních kol které mají cenu jednoho kusu i 8000 kč a tedy celá sada nových alu disků vyjde na logisckých 24 000 Kč.

U běžných alu kol se cena za kus pohybuje okolo 1400 Kč - 2400 Kč a myslím, že za tuto cenu seženete opravu krásná kola. V tomto případě vyjde celá sada bez poštovného na nějakých 10 000 Kč a použitá sada stejného modelu na 8000 Kč (rozdíl jsou 2000 Kč a to je myslím malá částka za jistotu).

Kupujeme použité disky

Pokud kupujete kola které jsou z neznámého zdroje, je potřeba udělat patřičná opatření aby jste se vyhnuli problémům které výše popisuji. Je dobré koupit nebo půjčit si speciální měrku šroubové rozteče (na internetu za cenu od 120 Kč) kterou zjistíte zda odpovídá rozteč (rozteč kol se rozumí u Mazdy jako 4x100 nebo 5x114.3 u novějších a silnějších modelů), tímto se vyhnete tomu, že koupíte kola s jinou roztečí (například 5x120 které má třeba BMW, OPEL a další). Dále doporučuji upravené posuvné měřítko (tzv. šupleru) kterou koupíte i v plastovém provedení za pár korun a je oprati klasické o polovinu kratší - tím změříte středovou díru alu kola. U plechových disků postačí klasické posuvné měřítko. 

Co najdeme na samotném kole?

Originální a tím chci říct atestované a nikoli kopírované kola v Číně mají několik různých značek na vnitřní části samotného kola (u alu disků) a na vnejší straně (u plechových disků). 

- Text v podobě rozteče: Většinou je na kole vyraženo "114" a to znamená, že rozteč šroubů je 114.3. To že je do 5x114.3 vidíte podle počtu otvorů pro šrouby.

- Text v podobě šířky ráfků: Uvedeno jako "7", "7.5" či jiné a to znamená že disk má na šířku od patky k patce rozměr v palcích.

- Text v podobě výrobce: U originálních alu kol například pro Mazda 323F BJ je vyražené logo výrobce ENKEI který tyto disky vyrobil pro automobilku. U kol které nemají vůbec žádné označení výrobce nečekejte originalitu ale spíše levnou nekvalitní kopii.

- Text v podobě ET: Tento rozměr nebudu rozepisovat ale označuje (lidově) to, jak moc bude kolo zapuštené v blatníku. Tyto rozdíly je dobré vidět spíše na obrázku a pouze pro základ uvedu, že jsou v provedení kladného a záporného údaje.

- Text v podobě velikosti středového otvoru: U některých kol je uvedeno i jaký je průměr středového otvoru pro náboj kola. Díky tomu víte jaký středící / vymezovací kroužek potřebujete.

Vymezovací / středící kroužky a středové otvory

Jak jste zjistili, je potřeba mimo rozteče zajisti i správné usazení na náboj kola. Já koupil disky které měli průměr 69.1 mm a náboj mého auta má průměr 67.1 - rozdíl je tedy v průměru 2 mm a je nemožné jezdit bez zmiňovaného kroužku. Pokud kroužek nepoužijete a necháte vůli v otvoru, vymlátíte a poškodíte jak šrouby, tak otvory pro ně. V jiném případě vám bude celé auto vibrovat a házet za přítomnosti obrovského hluku. Absolutně nebezpečné jednání nemít tyto kroužky!

Kroužky seženete na internetu v celkem dost velkém výběru rozměrů i barev. Cena jednoho kroužky se pohybuje řádově kolem 35 Kč - 120 Kč dle rozměru a typu.

Pro ilustraci dodám obrázek kde vidíte tři základní avšak důležité rozměry kroužků.

Postup při koupi použitých kol

V první řadě nekupujte první kola která vám přijdou pod nos. Výběr je obrovský a každý den větší. Rozhodně hledejte a vybírejte!-

- Vždy si použitá kola přebírejte osobně a nikoli poštou - tím se vyhnete problému který bude při případné reklamaci a může se stát že nebude uznána. Vzhled kol oproti fotografii nejlépe ověříte na vlastní oči a i když koupíte kola dál od domu, nebudete litovat dopravy protože pokud budou poškozené a nesouhlasící s fotografií, ušetříte si starosti a částku za ně. Dopravu vám však nejspíš nikdo neproplatí.

- Vždy kola kupujte v době, kdy je otevřený nějaký pneuservis (nic nezkazíte když si předem nějaký najdete na internetu). Díky této radě se opět vyhnete problémům jako jsem měl já a v případě, že kola budou poškozená a tedy křívá nebo prasklá, zjistíte to na vyvažovačce. V pneuservisech nejsou hloupý a i vám poradí zda tyto kola brát či ne - samozřejmě že vám řeknou i svůj názor na cenu a zda mají takovou cenu.

- Vždy si před koupí ověřte, zda mají potřebné a správné rozměry jak středových děr, tak rozteče. Pokud koupíte například kola pro Mazdu 6 GG která má střed o rozměru 67.1 mm a kola budou mít otvor o velikosti 65 mm, jste nahraní a v 99% nejde nechat upravit kolo na soustruhu. Větší otvory jsou v pořádku ale nevyhnete se vymezovacím kroužkům.

- Vždy se zeptejte z jakého vozu pocházejí (netýká-li se to originálních kol pro konkrétní vozidlo) a zda na nich jezdil samotný prodávající (netýká se vrakovišť nebo bazarů s disky). 

- Nikdy neberte kola kde je poškození obvodu disku tak velké že jsou hrany místo kulaté tak hranaté! Vyhnete se následné opravě která není zrovna levná a také lakování po opravě. Ve velké většině případů jsou dvě kola poškozená více než zbývající dvě. Je to tím, že parkování pravou stranou k patníku není zrovna lehké a přiznejme si - kdo neopřel kola o chodník? Takto poznáte která kola jsou z levé a která z pravé strany.

- Nikdy neberte kola s vyšší cenou díky pneumatikám a obráceně. Pokud někdo řekne, že vám prodá kola za cenu pneumatik, je to v pohodě. Pokud někdo prodá kola vč. pneumatik za cenu kol a pneu jsou jako bonus "na dojetí" a od pohledu k ničemu, vyhnete se částce za vyzutí celé sady a také poplatku za recyklaci kterou platíte v pneuservise při nazouvání nových pneumatik. V tomto případě bych vzal prodávajícího do pneuservisu na výše zmiňovanou kontrolu házivosti a stavu + nechal na jeho náklady pneumatiky vyzut a zlikvidovat. Slušný prodávající s tím souhlasit bude.

Povolené rozměry pro daný automobil

Jak jistě všichni víme, je potřeba zkrášlit auto botkami které jsou pro dané vozidlo povolené. Je blbost rvát na Mazdu 121 kola která mají 19" nebo na Mazdu 6 kola která mají 13". Ani v jednom případě toto nepůjde. Jaké kola máte pro konkrétní vozidlo povolené zjistíte ve velkém technickém průkaze spolu s údaji jako ET, šířka ráfků a také rozměr pneumatik. Pokud zvolíte kola která sice budou pasovat ale nebudou zapsány v TP, riskujete hned několik faktů.

- Větší / menší kola v palcích: Pokud máte předepsaný typ a rozměr kol například 16" a dáte kola 17" velké, změní se jízdní vlastnosti a ve většině případů i výška vozidla. Je nepsaným pravidlem, že větší průměr kol vyžaduje větší šířku pneumatik a tak můžete doplatit na to, že se vám kola do blatníků nevejdou a bude řešit dotik s miskou pružiny... V opačném případě při použití kol moc malých riskujete, že kolo nedostanete přes brzdový třmen. Rozhodně volte kola s odpovídajícím rozměrem, či prokazatelně možným použitím na konkrétním voze. 

- Šířka disků a pneumatik: Toto je víceméně popsané o pár řádků výše a princip je stejný. Pokud dáte kola moc široká, riskujete hned dvakrát. Na jednu stranu to, že kola budou po nasazení dřít pneumatikou o tlumič nebo o část karoserie, na druhou stranu to, že budou moc vylezlé z blatníků. V prvním případě se dá tento problém fixovat použitím rozšiřovací podložek potřebné síly avšak u Mazdy je problém další - krátké štefty! U jiných výrobců jsou tyto úpravy jednoduché protože mají jako spojovací materiál použité šrouby. V případě, že potřebujete použít podložky pod kola, musíte šrouby koupit delší a to není na klasické například Octávie problém. U Mazdy jsou šroubové štefty a matky kdy pro použití podložek musíte udělat větší zásah do náboje a tyto štefty vyměnit za delší. 

Pozor! Při použití podložek se změní (dle rozměrů) jízdní vlastnosti! Na jednu stranu je lepší mít větší rozchod kola kdy auto lépe drží v zatáčkách, na druhou stranu zase ničíte díly nápravy a vedení kol. Ve většině případů je potřeba uděla i geometrii náprav a to stejné platí i při použití razantně větších či menších kol.

Kolem kol je daleko více faktů a faktorů. Je možné změnit i samotnou rozteč náboje, použít kola s univerzálními roztečmi, je možné kola alternativně zapsat do TP kdy musíte splňovat jisté předpoklady pro úspěšnou legalizaci.

Opatření pro klubovou inzerci (nově od 17.8.2016)

V případě, že se setkáte s neadekvátním inzerátem nejen na kola zde na klubové inzerci, kontaktujte prosím administrátora a nahlašte tento fakt. Pro upřesnění napíšu, že pokud jste se byli podívat například na kola z místní inzerce a neodpovídají stavu skutečnému, bude inzerentovi odstraněn jak inzerát, tak profil. Tato aktualizace není nijak spojena s mojí zkušeností a jako prevenci zavádím toto opatření pro členy klubu.

Tento článek je motivován vlastní zkušeností a vyhrazuji si právo na chyby v textu. Patřičná diskuze k tématu (článku) je nyní otevřena pro všechny kteří se chtějí podělit se svými zkušenostmi.

Diskuze o článku Nové téma

Témata # Autor Poslední příspěvek
Použité disky a pneumatiky (diskuze k článku) 19 Magnetto PavelS
2 měsíců, 10 dnů
Použité disky a pneumatiky (diskuze k článku)

Foto galerie


Články