Mazda 323 Familia Protegé BT-50 CX-5 CX-7 CX-9 Demio EX AUTO Furai Hakaze Ibuki Kabura Kazamai Kusabi Minagi MPV MX-3 MX-5 MX-6 Nagare NE-Mazda Premacy RX-3 RX-7 RX-8 Ryuga Sassou Senku Shinari Taiki Tribute Verisa Washu Xedos klub
Mazda 323 Familia Protegé BT-50 CX-5 CX-7 CX-9 Demio EX AUTO Furai Hakaze Ibuki Kabura Kazamai Kusabi Minagi MPV MX-3 MX-5 MX-6 Nagare NE-Mazda Premacy RX-3 RX-7 RX-8 Ryuga Sassou Senku Shinari Taiki Tribute Verisa Washu Xedos klub
Mazda klub
Registrace nového uživatele
Login Heslo
 



Mazda klub
RSS novinky RSS novinky

Článek - Podsvícení auta neony


Články


Podsvícení auta neony

Názory čtenárů

Podsvícení auta neony

Tuning vzhledu


Jednou z možností, jak efektně zvýraznit vůz v nočních ulicích nebo na tuningových srazech, je montáž podsvícení prahů a nárazníků. Tyto světelné prvky existují v různých provedeních, barvách a rozměrech (klasické neonové nebo LED trubice, bodovky aj.) a je na každém, pro kterou variantu se rozhodne. Lze sehnat celé sady obsahující čtyři neonové trubice o dvou různých délkách (2x120cm + 2 x 90cm), nebo je možné zakoupit tyto jednotlivě a délku zvolit podle potřeby.



Jak na to?


Pokud se rozhodnete pro montáž neonového podsvícení, je důležité prohlédnout si nejprve podvozek auta, neboť mnohdy jsou na něm díly, které omezí použití delších neonů (např. zadní tlumič výfuku). Nejčastější umístění neonových trubic je pod prahy a pod přední a zadní nárazník.



Podsvícení podvozku Nissanu Primera klasickými modrými neony

Některé starší sady, které obsahovaly startovací trafo, byly řešeny tak, že trubice musely být propojeny sériově a společně s trafem tvořily uzavřený obvod. Samotné trafo bylo stavěné na napájení všech čtyř trubic najednou. Při narušení obvodu často docházelo k poškození nebo i zničení trafa. Praktičtější jsou moderní sady, které neobsahují toto trafo (každá trubice ho má integrováno v sobě zvlášť), a díky tomu je každá napojena samostatně.Při poškození jedné trubice, ostatní i nadále svítí. Sady trubic z LED jsou oproti klasickým neónům odolnější a mají možnost nastavení různých světelných efektů, ale jejich osvit není až tak intenzivní. Sady obsahují veškerou kabeláž, elektronické doplňky a připevňovací prvky trubic k podvozku.


Před samotnou montáži trubic k podvozku auta je třeba přiměřit tyto k místům, kde je připevníme a označit si body pro upevňovací spony. Pro jejich uchycení jsem použila nerezové šrouby které jsem před našroubováním přetřela těsnícím tmelem, aby se kolem závitů nedostaly nečistoty a vlhkost, jež by mohly způsobit korozi. Každá trubice je uchycena 2 – 3 příchytkami k podvozku a je vhodné uzpůsobit je tak, aby bylo snadné sundat je dolů (nevlídné počasí, STK aj.). I spoje kabelů musí být dobře utěsněny před vniknutím vody a nečistot. Velmi vhodné jsou vodotěsné konektory, jejichž rozpojení brání pojistka. Velmi důležité je zajistit i to, aby se kabely nedotýkaly pohyblivých součástí podvozku a také výfuku. I trubice samotné musí být umístěny mimo tato místa a zároveň je třeba brát v úvahu ty části pod prahy, v nichž se vůz zajišťuje při jeho zvedání.



Uchycení neonové trubice pod předním nárazníkem

Po správném zapojení kabeláže (často bývá schématicky znázorněno v návodu při každé sadě), je třeba vhodně umístit vypínač nebo ovládací panel k neónům, aby byl snadno na dosah v případě nutností deaktivace. Nesmí se zapomenout ani na jištění proti zkratu. Sady obsahují krabičku s pojistkou (většinou 8A) , která je napojena na drátu ke kladnému pólu akumulátoru. Pokud je vše v pořádku rozsvítí se všechny neony najednou a svítí v celé své délce.


Pro zajištění větší provozní bezpečnosti a ochranu bočních neonů jsem po stranách každého přidala alu profil ve tvaru písmene „L“, který jsem zároveň oblepila černou fólií pro lepší vzhled. Samotné neony jsou též upraveny. Asi 30% z jejich plochy pokrývá po celé délce zrcadlová fólie, jež odráží mnohem více světla a rozptyluje ho do širokého kuželu. Tím je osvit podvozku ještě intenzivnější a efektnější. Celá instalace včetně těchto úprav mi zabrala necelý den práce.



Přidáním zrcadlových fólií se zvýšila intenzita a efekt neonového podsvícení. Strop auta nasvětluje černý UV neon.

Osvětlovací prvky v interiéru


Ač je podsvícení podvozku velmi efektní prvek v tuningu, většinu času trávíme v interiéru auta. I tam je mnoho možností úprav a zkrášlení nebo zvýraznění čehokoliv pomocí světelných prvků, jejichž montáž není nijak složitá. V obchodech nebo na komerčních internetových stránkách nabízejí široký sortiment těchto výrobků. Záleží jen na vkusu a výběru každého. Při úpravách vzhledu auta jsem se snažila vše barevně sladit a udržet decentnost a styl vozu.


Černý UV neon v interiéru

Zadní část interiéru jsem osvětlila černým UV neonem, jehož světlo působí velmi zvláštně na stropě auta. Je umístěný za zadními sedadly a o cca 20°nakloněný směrem dopředu tak, aby jeho světlo směřovalo právě na strop. Není vhodné, aby tento druh neonu svítil přímo do očí, ale takto umístěn je neškodný. Společně s ním je propojeno i osvětlení ruční brzdy, na jejímž povrchu je nalepený velmi tenký tvarovaný neon zasazený v chromovaném rámečku. U všech těchto výrobků doporučuji použití pojistky, není – li součástí v kabeláži a taktéž samostatný vypínač.



Vlastnoručně vyrobený neon z LED nasvětlující audio zástavbu

Kromě zmíněných neonů velmi často používám LED diody, jež mají velmi dlouhou životnost a vyrábějí se v různých barvách, velikostech a provedeních. Kromě hotových výrobků, které jsou nabízeny v obchodech, není složité si vyrobit své vlastní osvětlovací prvky přesně podle představ. Velmi efektně se LED jeví i ve spínačích a podsvícení palubních přístrojů. Použila jsem je ve všech spínačích místo původních žároviček. Je možnost sehnat hotové LED včetně patice s dimenzovanými odpory na napětí v el. sítí auta (ne vždy však přesně pasují a některé noname výrobky se brzy spálí), nebo uzpůsobit samotné LED do stávajících patic, kde je ale nutné přidat na (+) ( je to ten delší drátek u každé LED) adekvátní odpor (osobně ho vždy naddimenzuji). Při montáži je třeba dávat pozor na dvě věci: jednak jde o samotné umístění, protože většina LED nejsou rozptylky a svítí pouze dopředu – musí tedy směřovat přesně do té části v krytu spínače, která má být osvětlena. Druhá důležitá věc je správná polarizace, protože LED svítí pouze tehdy, je-li jejich (+) strana napojena k (+) v síti. Pokud je umístíme naopak, svítit nebudou.
Tyto LED diody jsou velmi pěkným světelným doplňkem a jejich požití je velmi rozmanité. Mám jimi osvětlené přihrádky v interiéru, audio zástavbu v zavazadelníku a dokonce bez problému vydržely v motorovém prostoru, kde nasvětlují při otevřené kapotě celý motor. Ani po několika létech se žádná z nich nespálila.
Použití neonů z LED v motorovém prostoru a zavazadelníku pro osvětlení audia



Foto galerie

Diskuze o tomto článku

Nové téma

Témata Příspěvků Autor Shlédnutí Poslední příspěvek

Nové téma


Články


Copyright © 2001-2014 www.mazdaclub.cz, Mazda klub. Všechna práva vyhrazena. Autorská práva & Pravidla Reklama

On-Line:   25
 Zdencek
 MazdaBrod
 motion
 SedyMrak
 Tresni
 Dejw21
 clusoe
 zed
 Wllk
+ 15 dalších





Odvoz odpadů
Praha


RadoMiláče..
(? let)

Ostrava
MazdaBrod
(? let)

Český Brod
zed
(34,6 let)

Zlín
SedyMrak
(33,4 let)

Bratislava
Wllk
(? let)

Tresni
(33,1 let)

Zdencek
(? let)

motion
(? let)

Praha
clusoe
(31 let)

Dubnica nad Vahom
Dejw21
(34 let)

Frýdek Místek