Články


Podomní obchodníci

7 komentářů 2008-10-30 Přečteno: 3 453x

Podomní obchodníci aneb lidé bez etiky

Našel jsem na netu tento zajímavý článek, ve kterém je vtipně popsaná schůzka s domovním prodejcem, kterých určitě máme všichni plné zuby. Tzv. "nutiči" jak jim říkám mi totiž lezou opravdu na nervy a ani si je do domu nepouštím a hned je ženu že nic nechci, ale chápu, že starší lidé jim snadno naletí a oni se pak smějí jak zase vydělali. popravdě to není zase až tak výnosné povolání a jen pár vyvolených se na tom uživí, ostatní spíše zkrachují a jdou po čase od toho. každopádně to jsou lidé bez etiky, lhostejné a nemorální a proto jsem vás tímto příspěvkem chtěl před nimi varovat.

Pravda o podomních prodejcích a postřehy ze skutečné “seance”, která se dealerovi vymkla z rukou.



Vše začalo nevinným telefonátem. Jednoho krásného dne nám zavolala naše sousedka a poprosila nás, zda by k nám nemohla přijít s nějakým pánem, který by nám ukázal něco moc zajímavého. Ihned jsem pojal podezření, že tu něco nehraje. Po krátkém a marném zdráhání z tety vypadlo – Vysavač s čističkou vzduchu. Tak jsem se ji zeptal, zda se mohu do pána pořádně opřít. Dostal jsem svolení a to mi stačilo. (Jo, možná se ptáte, proč říkám sousedce teto. Prostě ji tak říkají naše děti, tak ji přece nebudu říkat strejdo.)

Než se podíváme, jak “seance” probíhala, napíši něco o způsobu tohoto prodeje a též o tomto zázračném výrobku. Pro mnohé z vás to nebudou zajisté nové informace, ale proč si to nezopakovat.

Dealer a jeho vystupování
Musíme si uvědomit, že tito dealeři jsou specielně vyškoleni, jak zapůsobit na svou potenciální oběť. Proto se mnoha lidem s nimi tak těžko “bojuje” a nakonec podlehnou jejich umě skrytému nátlaku. Dealeři jsou vždy pečlivě upraveni (až na výjimky) a stále usměvaví (to vím pouze z doslechu, protože u nás tomu tak nebylo). Snaží se vystupovat navenek příjemně, snaží se být nepřetržitým zdrojem informací, snaží se, aby se zákazník dostal ke slovu jen při jednoduchých odpovědích (většinou ano/ne) na jeho manipulativní otázky. Jejich klíčovým tématem, ke kterému své fabulace směřují, je zdraví zákazníků a jejich rodiny. Jedním slovem - vystupování dealerů je neetické.

Nabízený vysavač
Nejprve musíme říci, že vysavač funguje, či-li vysává. Co je však zarážející, je jeho cena. Nám byl nabízen tuším za 77.000 Kč (Nejdřív snad až 119.000, ale pak to nějak záhadně spadlo). Na naší planetě naleznete vysavače, které pořídíte za zlomek této sumy, a svou práci odvedou lépe, což dokázaly nezávislé zkušebny. Že tento vysavač není žádný zázrak, odhalil například test spotřebitelského časopisu Stiftung Warentest. Jo, a abych nezapomněl, výrobek je vlastně prezentován hlavně jako čistička vzduchu. Ale když jsem porovnal parametry kvalitních čističek vzduchu a tohoto multifunkčního přístroje, tak jsem se jenom usmál a myslel si své.

Nezodpovězené otázky
Nevím, zda je tento neetický způsob prodeje v ČR znám výrobci zařízení.
Záhadou mi je rovněž, proč je prodejní cena přístroje v USA několikanásobně nižší než u nás (samozřejmě po přepočtení kurzem).
Z internetových diskusí lze získat informace i o spokojených zákaznících, nespokojení, dle předpokladů, převažují. Otázkou zůstává, jaký je poměr těchto dvou skupin.

Jak jsem odrovnal dealera.
Zde v bodech nastíním, jak probíhala hlavní linie seance a přepíšu zkráceně některé repliky mezi dealerem a zákazníkem. Jak jsem již psal, dealer vypadá a snaží se působit jako nejslušnější člověk pod sluncem. Protože jsem si však uvědomoval, jaký je ve skutečnosti a neustále jsem myslel na zástupy podvedených zákazníků, byl jsem rozhodnut nenechat na něm nit suchou.

Takže už když dealer přišel a podal mi ruku, tak jsem mu ji trochu více zmáčknul, abych ho už na začátku varoval, že tady to jednoduché mít nebude (ruku podává vždy osoba společensky významnější, tak nevím co si o sobě borec myslel, mě by ani nenapadlo mu ji podávat, on navíc svou packu vystřelil i k ženě, což je z hlediska etikety neomluvitelné)

Abych ho dále znejistěl, předběhl jsem ho v naučeném úvodu a spustil: "Tak pane, pojďte dál. Již se na Vás celý den těšíme. Jsem člověk, který se rád baví, tak spusťte a snažte se nás nezklamat!"

Na úvod nám nabízel dárek za náš čas. Dárek je dobré odmítnout, jinak se v podvědomí dostáváte do role dlužníka, aniž si to třeba uvědomujete. On se však nechtěl nechat odmítnou, neustále tvrdil, že je to za náš čas, který mu věnujeme. Už mě tím vnucováním dárku začínal vyloženě nebavit, tak jsem mu řekl následující: "Pane, jak jsem Vám říkal, rád se bavím. Když půjdu do cirkusu, musím za to zaplatit, tady to budu mít zdarma. Takže mě stačí, když se budete ve vašem výstupu snažit a nejsme si nic dlužni. Takže si ten dárek schovejte a spusťte!" Tím jsem se mu také snažil naznačit, že jsem si plně vědom teatrálnosti výstupů takovýchto dealerů.

Dealer před vámi čaruje s předváděným vysavačem, lampičkou a hadříky a snaží vzbudit dojem, že žijete ve strašném nepořádku. Tady stačí jenom říct, že stejný výstup s obdobnými výsledky jste schopni udělat téměř s jakýmkoli vysavačem, což je pravda, a on to samozřejmě ví. Neustále nám tvrdil: "Náš vysavač je jediný na světě, který funguje!"
Stačilo na to říct: "No vidíte, a to se mi na Vás nelíbí, vždyť Vy lžete. Ještě bych se Vás chtěl zeptat. Víte, podle mne existují dvě skupiny dealerů. Jedna, která ví, že nemá pravdu a snaží se za každou cenu prodat. Pak tady je druhá, co tomu všemu věří. Kam patříte vy?"
"Já tomu věřím."
"A jéje!"

Ať se dealer pustil do čeho chtěl, neměl šanci situaci ovládnout. Tak třeba když sebevědomě spustil:
"Není to jen čistička vzduchu a vysavač koberců. Tento přístroj je multifunkční. Vyčistí sedací soupravy, matrace, podlahy, okna, umí zahubit roztoče v peřinách. Nafoukne Vám hračky. Tento přístroj Vám UKLIDÍ CELÝ BYT."
"Ne, to není možné, to není vysavač, to je zázrak", odpovídám překvapeně.
"Ale ano, mám ho 15 let, vím o čem mluvím.", dodává.
A já potichu a rozvážně, abych navodil tu správnou atmosféru: "Tak víte co? Vyzkoušíme si ho. Opatrně vstaneme, Vy ho zapnete, nenápadně se schováme za dveře a za půl hodinky se vrátíme a podíváme se, jak uklidil celý byt."
"Eee."

Také jsem se snažil vysvětlit dealerovi co znamená poměr cena/užitná hodnota. Tento parametr nebyl schopen pochopit. To si nedělám legraci, zkrátka nechápal, co to vůbec vyjadřuje.

Dealer si chce nechat předložit stávající zákazníkův vysavač, aby předvedl za pomoci svého kejklířského umění, že je v podstatě k ničemu. A to ať už máte jakýkoliv. Vypadalo to asi takhle:
"Můžete mi ukázat Váš vysavač."
"Teoreticky mohu. Ale proč bych to dělal? Nejdříve si musíte uvědomit, proč jste vlastně přišel. Buď nám tady chcete prezentovat tento zázrak, anebo provádíte sčítání vysavačů domácností České republiky. Tak víte, co vlastně chcete?"
A dal pokoj s naším vysavačem.

Ještě toho bylo hodně, ale nebudu dále natahovat článek. Prostě se přiznám, po tom, co jsem si zjistil, co jsou tyto prezentace zač, jsem mu chtěl dát jasně najevo, co si o tom myslím. Už od začátku ho doprovázela nejistota, snažil se ovládat, leč výsledek této snahy se s postupem času vytrácel. Na konci již používal dokonce sprostá slova. "Todle je k.r.a nejlepší vysavač na světě. Tak si tomu nevěřte, když nechcete. Já ho mám 15 let, a ani jednou sem nebyl nemocnej! Hodně mých nejlepších kamarádů ho má. Celá rodina. Všichni zahodili léky!"
"A berle!"
A to byla poslední kapka, víc nevydržel.

Na konci ještě volal na "ústředí", kde musel asi nahlásit začátek a konec prezentace. Do telefonu se také zmínil: "Tak jsem se právě dozvěděl, že prodáváme šmejdy." Což opět lhal. Nic takového jsem mu nikdy neřekl a ani v tomto článku to netvrdím.

Ještě bych chtěl dodat. Víte, já jsem takový roztržitý a nějakým nedopatřením prostě došlo k jedný nepěkný věci. Já se tedy přiznám, co se mi stalo. Než k nám dealer přišel, tak jsem si nahrával děti, jak recitují básničky. No, je to moc roztomilé. Potom najednou zazvonil ten člověk a já, blbec, zapomněl to nahrávání vypnout ...

Záměrně neuvádím jméno zázraku, neboť měl prostě smůlu, že k nám přišel tento jako první. Kdyby to byl reprezentat jiné značky a třeba i jiného druhu "zařízení", dal by se napsat článek obdobný. Prostě přijde podezřelý člověk s vysavačem, nebo dekou, nebo hrnci, nebo já nevím s čím za desetitisíce a zahraje divadlo. Jasně, ty "zázraky" fungují, s vysavačem vysajete, dekou se přikryjete a i v tom kastrolu bramboru uvaříte. Ale proč si raději nekoupit kvalitní obdobný výrobek v klasickém obchodě, který pořídíte za zlomek ceny? Testy nezávislých laboratoří hovoří jasně.

A rada na závěr: Nikdy nekupujte to, co nechcete.

Diskuze o článku Nové téma

Témata # Autor Poslední příspěvek
Podomní obchodníci 7 Diakon dopr
8 let, 4 měsíců
Podomní obchodníci


Články