Články


Péče o lak automobilu

94 komentářů 2007-10-05 Přečteno: 27 061x
Na článku se pracuje

Péče o lak automobilu

POZN. Tento článek již není aktuální. Několik let už pracuji s přípravky, které jsou určené pro profesionální detailing. Připravuji si vosky přesně na míru laků, které mi umožňují dosáhnout nejlepší možné výsledky.

Kdo má zájem o to, aby lak jeho vozu byl ve skvělé kondici a vypadal krásně, musí jeho péči věnovat pravidelně chvíli času a znát trošku know-how celého postupu práce včetně vhodnosti výběru vosků a přípravků. Pečlivě opečovávaný lak může automobil vizuálně značně omladit a též zajišťuje důležitou ochranu kovových dílů karoserie. Během několika let, co pečuji o svůj vůz, jsem vyzkoušela řadu přípravků a postupů práce, z nichž se mi některé velmi osvědčily. O tyto informace se s Vámi podělím v tomto článku.


Základem úspěchu je šetrné ruční mytí. Osobně používám jen vlažnou vodu a měkkou houbku. Pro vytření dosucha se mi pak osvědčila houževnatá švédská utěrka a ve finále jelenice. Lak se nikdy nesmí čistit nasucho. Vůz by se měl umývat pravidelně, osobně ho čistím jednou týdně, ale v zimě by se měla sůl odstranit co nejspíš, podobně jako v létě zbytky rozdrcených těl hmyzu na předních částech auta. Dlouho usazené nečistoty se pak nejen hůře odstraňují, ale některé mohou i trvale narušit glazuru laku, který navíc ztrácí lesk.
Po umytí a vysušení přijde na řadu voskování, které provádím dvakrát do roka – vždy před zimou a na jaře. Pro tento účel si míchám směs z vosků a přípravků, jež dohromady vytvoří na laku velmi účinnou ochrannou mikrovrstvu po mnoho měsíců a zároveň oživí lak a zajistí jeho nádherný hluboký lesk.

Voskování nových laků

Nevyžaduje vosky s brusnými částicemi. Kromě toho jsou originální laky současných vozů velmi tenké a jejich častým leštěním pomocí vosků s brusnými částicemi by se tato vrstvička brzy ztenčila na kritickou mez. Pro dokonalý výsledek používám směs vosků a dalších přísad, neboť ty z obchodů mají buď jen krátkodobý ochranný efekt nebo nedokáží šetrně zajistit vysoký lesk laku. Směs je též uzpůsobena dle ročního období, protože v zimě je třeba hlavně dokonalá konzervace proti soli, kdežto v létě i ochrana před sluncem.

Zasýchající vosk na bocích karoserie Mazdy 6

TIP: Pro zimní směs používám tvrdý vosk(Hard wax), barevný leštící vosk podobného odstínu, jaký má lak vozu (například Turtle Wax color magic nebo Sonax) ve vzájemném poměru cca 1:1 a dále do směsi přidávám trochu silikonového a teflonového oleje (na 100ml směsi postačí kávová lžička každého). Pro letní období je ve směsi větší množství barevného vosku, vůči tvrdému je ho dvojnásobek. Oleje přidávám ve stejném množství, jak bylo výše uvedeno. Vhodné je použití vosku s tmavším odstínem barevné pigmentace, než má lak auta.


Podobnou recepturu měl vosk finského výrobce Korrek, jenž vydržel na laku cca půl roku a dokázal ho nádherně vyleštit. Byl natolik odolný, že bylo problém ho vyprat z hadříku, který jsem používala k jeho aplikaci.


Obrázek vpravo: Tyto vosky a přípravky používám pro míchání směsi na konzervaci a leštění laku

Voskovaní a renovace starších laků


Starší laky už mohou nést stopy drobných mikroskopických škrábanců vzniklých umýváním nebo nešetrným zacházením, takže zde je vhodné použití leštícího vosku a nebo profi leštící pasty například 3M, která ač účinná je dosti šetrná. Pracuji s ní už řadu let, osvědčila se mi zejména při rozlešťování přechodů nově nanesených laků k dokonalosti. Dokáže vyleštit nejen zašlý lak a drobné škrábance, či odstranit zažraný brzdový prach z elektronů, ale umí zrenovovat i plastové nebo čistě kovové díly, jako je například víko motoru aj.

TIP: Pro zimní období míchám směs v poměru 1:1:1 (tvrdý vosk, barevný vosk a leštící složka – například Turtle Wax Platinum) a přidám opět nepatrné množství silikonového a teflonového oleje. Pro letní období je poměr ve prospěch barevné složky, tvoří polovinu celé směsi. Pro zašlý nebo jemně poškrábaný lak použiji místo leštícího vosku přímo profi leštící pastu a ve stejném poměru, jak jest uvedeno výše ji přidám do směsi. Vše je třeba důkladně promíchat a pokud možno brzy spotřebovat. Vosky nebo namíchaná směs nesmí projít mrazem!

Technika voskování


Voskování by mělo být prováděno v dobře větraných prostorách, kde je minimální prašnost a nepronikají tam sluneční paprsky. Voskování laku na přímém slunci za horkého letního počasí je nevhodné, stejně tak jako leštit lak v mrazivém počasí. V prvém případě by vosk nešel z laku odstranit/vyleštit a nebo jen velmi namáhavě s výslednými šmouhami a v druhém by při mrazech mohly vznikat ve vosku sraženiny či krystalky ledu, které by mohly lak poškrábat. Pro aplikaci vosků používám velmi měkký hadřík složený do více vrstev, docela se mi v tomto směru osvědčily papírové utěrky. Ty používám i pro finální leštění. Nanášení vosku provádím od předních a horních dílů směrem dozadu a dolů. Je třeba ošetřit i špatně přístupná místa, vnitřní lakované části karoserie a vhodné je takto pečovat i o litá kola.



TIP: Na hadřík vždy nanesu jen trochu vosku a ten pak krouživým pohybem dlaně opatrně a hlavně rovnoměrně nanáším na lak. Stačí nanést jen tenkou vrstvu vosku, ale o to důkladněji se roztírá až do chvíle, kdy začíná bělat a zasychat. Chci-li odstranit drobné škrábance, trochu více přitlačím a dané místo takto ošetřuji až do chvíle, kdy se objeví první náznak lesku na laku. Případně postup opakuji.



Nanášení vosku je třeba věnovat značnou pozornost a opravdu si dát záležet.Od toho se pak bude odvíjet výsledek a trvanlivost ochranné vrstvy. Je-li vše uděláno, jak má být, vydrží chránit lak i více jak půl roku. Přítomnost ochranné mikrovrsty se pozná podle kapiček vody, jež na něm vytvářejí jakoby perličky a nedrží se na něm v souvislé vrstvě.



Finální leštění laku

Jakmile je navoskováno vše, nechávám směs vosků a přípravků na laku dostatečně zaschnout, někdy i několik hodin, aby se dobře molekulárně navázala a dlouho na laku vydržela. Nakonec suchým a měkkým hadříkem jemně vyleštím zaschlý vosk a ve finále ho ještě přeleštím jelenicí, získá tak dokonalý hluboký lesk. Z plastových nebo pryžových dílů mohu zbytky vosku odstranit vlhkým hadříkem, případně tyto díly naimpregnovat přípravkem na plasty nebo silikonovým olejem. Vypadají pak jako nové.

TIP: V letním období, kdy je lak zejména na předním nárazníku často znečištěn rozdrceným hmyzem, používám pro ochranu laku na těchto dílech vosk s větším množstvím silikonového oleje (cca dvojnásobek). Lak se díky tomu snadněji čistí.




Práce je hotova, lak získal krásný a hluboký lesk a i barva ožila.

Takto ošetřený lak stačí umývat už jen vlažnou vodou bez jakékoliv chemie. Nečistoty půjdou dolů mnohem snadněji, neboť ochranná mikrovrstva dobře odpuzuje cokoliv. Pro lak i další materiály použité na autě je takové umývání šetrnější.

Péče o lak dokáže udělat opravdu hodně, na fotografii níže je téměř 18 let starý vůz s více jak 300.000km na tachometru.
Lak tohoto stříbrného Nissanu už několik let pečlivě ošetřuji výše popsaným způsobem a je jak nový.



Diskuze o článku Nové téma

Témata # Autor Poslední příspěvek
Péče o lak automobilu 94 zhortom doris
1 let, 19 dnů Péče o lak automobilu

Foto galerie


Články