Články


Opravy laku na náraznících

22 komentářů 2007-07-28 Přečteno: 28 214x

Opravy laku na náraznících

Přední nárazník bývá nejvíce exponovaným dílem auta při možném poškození a i při běžném provozu dostává pořádně zabrat. Nejednou jsem řešila větší či menší poškození od kamínků nebo dokonce větví či jiných nebezpečných předmětů na cestách. Protože mám ráda věci zcela v pořádku, postupně mě donutilo naučit se, jak to solidně opravit. V tomto článku se s Vámi podělím o své zkušenosti a postup při opravě laku.

Postup při opravě poškozeného místa

1. Je třeba připravit podklad pro lakování. Pokud poškození zasahuje až pod základovou barvu a narušuje i plast nárazníku, je třeba ho důkladně srovnat a vyhladit. Poškozené místo se přebrousí vodním smirkem a srovnají se případné nerovnosti včetně narušeného okolního laku. Brusnou (matovací) pastou bez přídavných mazacích složek se protáhne přebroušení okolního laku až do místa, kde bude končit zástřik nového laku.Poté je třeba vše důkladně odmastit nejlépe technickým benzínem. Prohlubně nebo vrypy se srovnají nejlépe dvousložkovým tmelem, existují i speciální tmely určené přímo na plasty. Namíchaná směs je zpracovatelná poměrně krátkou dobu díky působení tužidla, takže je třeba postupovat rychle. Stěrkou se primárně uhladí nanesený tmel a často už po cca 30 minutách ho lze brousit vodním smirkem. Optimální teplota pro práci je 20 – 30°C.Osvědčil se mi smirek s hrubostí 600-800. Drobné nerovnosti pak doladí plnič, který lze sehnat i ve spreji ve specializovaných prodejnách. Po jeho vytvrdnutí se opět dané místo přebrousí, ale už jemnějším smirkem (800-1200) a je třeba, aby plnič zasahoval o něco málo dál, než bylo poškození. Broušením se ztenčuje okolní lak a zůstaly by pak jemné nerovnosti nebo mírná prohlubeň.



2. Před lakováním opět celou plochu podkladu odmastím technickým benzínem. Lakování je možné provádět jen za minimálně 20-25°C v naprosto neprašném a bezvětrném prostředí. Okolní díly je třeba důkladně zakrýt a zapáskovat s řádným přesahem okolní lak, kam dosáhne zástřik.

Podkladová vrstva – základ - je vhodné přibližně volit podle odstínu laku auta, lépe se pak překryje barevným pigmentem. U metalických laků se pak nanáší od místa poškození na všechny strany barevný pigment a postupně se ubírá až skoro k místu, kde bude končit zástřik bezbarvého laku. Stříkání se provádí střídavě různými směry, tzn. ne jenom horizontálně, ale i vertikálně, aby částice barevného pigmentu co nejlépe vytvořily pravidelnou strukturu metalízy. Několik tenkých vrstev je vždy lepší, než jediná hrubá. Totéž platí o bezbarvém laku, nanáší se v několika tenkých vrstvách a úměrně se ztenčuje k místu ukončení zástřiku.


Vše je třeba provádět za tepla, hodně se mi osvědčilo zahřívání stříkaného místa a posléze naneseného laku teplým vzduchem. Lak nestéká a rychleji zaschne.Vrstvy pigmentu i laku se nechávají proschnout jen několik málo minut a nanáší se hned další, aby se vše dobře spojilo. Bezbarvý lak by neměl být aplikován později, než 30 minut po nanesení poslední vrstvy barevného pigmentu, osobně toto provádím cca 5-10 minut po zaschnutí poslední vrstvy barvy.


3. Rozleštění nového laku je možné provádět až po důkladném vytvrdnutí, to jest alespoň po 24 hodinách od jeho aplikace, kdy se ještě může trochu seschnout. Rychlost tvrdnutí laku je závislá na přidaných tužidlech a též druhu použitého laku. Používám barvy na bázi akrylu, které nejsou ředitelné vodou. Zasychají a vytvrdnou velmi rychle. Důležitá je i teplota okolního prostředí, proto je ideální toto provádět v létě nebo ve vyhřívaných prostorách. Osvědčily se mi spreje od Motipu a taktéž přímo v lakovnách namíchané laky.
Rozleštění v místech přechodu, kde byl ukončený nový lak, provádím nejprve jemným vodním smirkem (1500-2000) a pak brusnou pastou 3M. Částečně se přebrousí i původní lak a protože ty originální jsou velmi tenké, je třeba být při broušení opatrný. Nakonec se celé opravené místo po pár dnech převoskuje.




Pokud se přelakovává surový plast, musí se na něj bezpodmínečně použít „změkčovač“, což je reaktivní látka , jež modifikuje povrch plastu pro nanášení laku. Jinak s velkou pravděpodobností po čase popraská a sloupe se. Často to vidím na amatérsky nastříkaných náraznících a není pak nic horšího, jak odstraňovat zbytky popraskaného laku z celého dílu. Změkčovač je možné sehnat i ve spreji, je to čirá kapalina s ostrým zápachem. Zasychá velmi rychle. Použila jsem ji i na plasty v motorovém prostoru pod akrylové barvy, které bez problému odolávají i vyšším teplotám. Výjimkou je speciální syntetická barva, určená přímo pro obnovení původní černé struktury plastu, kterou je možné použít i bez základního nástřiku změkčovače.

Diskuze o článku Nové téma

Témata # Autor Poslední příspěvek
oprava laku na narazniku 22 cuir Smisek23
5 let, 2 měsíců
oprava laku na narazniku

Foto galerie


Články