Články


Ochrana auta před korozí II.

1 komentářů 2009-06-16 Přečteno: 35 579x

Ochrana auta před korozí II.

Část druhá

Odstranění koroze a její dlouhodobé omezení

Koroze na vnějším plášti karoserie


Nejčastější příčiny vzniku koroze bývají dány poškozením ochranné vrstvy laku (oděrky, nárazy kamínků, popraskání laku vinou deformace plechů karoserie apod.) nebo dlouhodobým zdržováním vlhkosti a nečistot v proliscích či záhybech. Poškozený lak je potřeba co nejspíš opravit alespoň zatřením barvou a lakem, aby obnažený plech karoserie nebyl delší dobu vystaven působení korozívních faktorů. Pro opravy drobných poškození, například od nárazů kamínků, je vhodná tzv. retušovací tužka. Nejlepší zkušenosti a výsledky lze dosáhnout s konvenčními akrylovými barvami, vodou ředitelné barvy jsou pro tyto opravy nevhodné, protože se z opraveného místa postupně vytratí během umývání nebo voskování auta. U metalických barev je vždy potřeba použít ještě čirý krycí lak, bez něhož jsou ochranné vlastnosti čistě jen metalického pigmentu skoro nulové.




Na fotkách jsou zachycená totožná místa karoserie dvou aut stejné značky avšak od různých majitelů. Jedná se o zadní lemy a prahy u vozu Nissan Primera. Preventivní vystříkání dutin a pravidelná péče o lak i uvnitř části karoserie dokážou opravdu hodně, což se po několika létech provozu může projevit takto markantní odlišností.


Pokud se na povrchu karoserie již objevila koroze, je důležité ji dokonale odstranit. Jedině tak lze zajistit, že po opravě se již znovu neobjeví ani po delší době. I nepatrné pozůstatky oxidace budou pod novým lakem nadále pokračovat v narušování okolních části materiálu a dříve či později se na povrchu opět objeví rez. Opět apeluji na včasném zásahu, čím dříve se provede oprava, tím lépe, protože oxidace kovu postupuje poměrně rychle zejména za vyšších teplot a napáchá pak daleko rozsáhlejší škody, jejichž odstranění je náročné a nákladné, než by tomu bylo v počátečním stádiu.
Pro odstranění koroze je vhodné použití vodního smirku – broušení se provádí klasicky ale za přítomnosti vody, která se na broušené místo stříká. Je třeba postupovat opravdu důkladně a pečlivě, aby po vybroušení nezůstalo na opravovaném místě ani nepatrné množství rzi. Koroze se nevyznačuje pouze klasickým červeným zbarvením, ale vytváří i tmavé – skoro černé stopy v kovu, které je potřeba odstranit též. Po vybroušení do zdravého kovu se celé opravované místo vysuší a odmastí (technickým benzinem nebo nitroředidlem) a připraví pro lakování.


Mám osvědčený tento postup a přípravky:
Jako první vrstvu používám antikorozní základ určený přímo na holý kov, jedná se opět o výrobek od Motipu a nebo v případě, že bylo opravované místo více poškozeno a je tam pravděpodobnost hlubšího napadení korozí, je účinnou alternativou výrobek DINITROL RC 800 – stabilizátor rzi, eventuelně DINITROL RC 900. Tyto výrobky bez přídavku rozpouštědel aktivně přeměňují rez v pevný lesklý přelakovatelný film. Tento film nadále zabraňuje přístupu vzduchu a vlhkosti k povrchu a tím znemožňuje vznik další koroze.


Přípravky Dinitrol pro zastavení koroze

Následuje nástřik plničem (eventuelně přetáhnutí dvousložkovým tmelem), aby se vybroušené místo navýšilo a po vytvrdnutí plniče přebrousilo a srovnalo s okolím. Pro tento účel používám akrylové plniče výše uvedených značek, pro větší opravy je vhodnější právě dvousložkový plnič např. DINITROL 6715. Broušení provádím opět vodním smirkem, avšak jemnějším, obvykle 600-800 a pro dokonalé a jemné vyhlazení ve finále používám i 1200.

Nyní už přijde na řadu příjemnější část práce, kdy se opravované místo lakuje, obvyklý postup je základní podkladová barva podobá odstínu laku auta, pak pigment (metalíza/perleť) a nakonec bezbarvý lak. Lokální oprava laku se řeší tzv. zástřikem, aby nový lak co nejlépe splynul s okolím a oprava nebyla znatelná.

Koroze podvozku


I zde je samozřejmostí pečlivé odstranění koroze. Po odmaštění je vhodná aplikace antikorozního základu nebo ještě lépe stabilizátoru rzi (viz výše) a následně aplikace trvale pružného nástřiku s antikorozními účinky, ať už se jedná například o zmíněný Motip Stonechip nebo výrobky Dinitrol (např. DINITROL 447 Protec Super). Po vyzrání barvy je vhodné ještě ve finále podvozek nebo konkrétní opravené místo opatřit nástřikem ochranného voskovitého filmu ( např. DINITROL 4941). Tímto postupem se mi povedlo docílit dlouhodobé ochrany, která zajistila, že máme auta bez koroze.


Koroze vnitřních části karoserie


Koroze uvnitř dutin je pro odstranění velice náročná a ne vždy se ji povede úspěšně zamezit. Zpravidla ji lze jen zpomalit. U některých aut je bohužel špatně vyřešen odvod vody například z prahů, takže se pak zdržuje dlouhou dobu nejčastěji v zadní části před lemy zadních kol. Toto byl klasický problém např. u první generace Nissanu Almera , kde byly skoro u všech těchto aut zkorodované zadní části prahů. Přitom stačilo v této části prahu za přepážkou tvořící spojení dílů udělat zespod malý otvor podobně, jako jsou z výroby udělané otvory pod přední a střední části prahů z obou stran, aby voda mohla odtékat. Je důležité dbát i na dobrou průchodnost těchto otvorů (jsou i vespod všech dveří nebo zavazadelníku) a kontrolovat, zda nejsou zanesené nečistotami. Jinak svoji úlohu nebudou správně plnit a zdržující se voda bude v dutinách způsobovat korozi.

TIP: Pro eliminaci načaté koroze v dutinách je vhodnou alternativou použití již zmíněného Dinitrolu RC800 – stabilizátor rzi, který zamezí jejímu dalšímu šíření. Následně pak zakonzervovat celý vnitřní prostor vzlínavým voskem s antikorozní účinností, viz první část článku.



Jednou z dalších příčin koroze je špatné nebo nedostatečně trvanlivé spojení dílů karoserie (typickým příkladem jsou zadní lemy blatníků), kde se vinou nevhodných posypových materiálů zejména v zimním období tento spoj naruší a dovnitř pronikají agresivní látky, voda a nečistoty. Ty pak uvnitř mezi plechy způsobují narušení jejich povrchu a následně rezavění. To zpočátku není vidět. Během delší či kratší doby se však na povrchu vnějšího pláště ukážou puchýřky a to už je pozdě, neboť vnitřek bývá v pokročilém stádiu koroze. Existuje účinný způsob ochrany, který se mi osvědčil a spolehlivě funguje:


Polyuretanové tmely a lepidla Dinitrol

TIP:Vnitřní části lemů a jejich hrany jsem opatřila nátěrem polyuretanového tmelu/lepidla, který celé toto místo hermeticky uzavřel, takže dovnitř již nemá šanci nic proniknout. Zmíněný tmel je trvale pružný, má dokonalou adhezi k podkladu a je odolný vůči agresivnímu prostředí. Lze ho i přelakovat. Na lakovaný povrch je možné použít transparentní neutrální silikon, klasický nedoporučuji vzhledem k jeho kyselosti. Silikonový tmel vytváří nejen pružný ochranný film, ale je stále mastný, takže odpuzuje vodu i další látky.




Použití neutrálního silikonového tmelu pro ochranu lakované části lemu blatníku

Pro aplikaci těchto tmelů je vždy důležité pečlivě připravit podklad, aby byl suchý, čistý a odmaštěný. Zasýchání tmelů trvá několik hodin, doporučuji však ponechat v klidu alespoň jeden den.


Ochrana lakovaných míst proti oštěrkování


Ne vždy je hrubý ochranný nástřik vhodný právě kvůli jeho charakteristické struktuře na lakované části karoserie, jako jsou prahy, lemy blatníků, hrany dveří aj. Zde je zajímavou alternativou použití transparentní ochranné fólie Carshields. Tyto fólie je vhodné použít na nový nebo nepoškozený lak, kde se takto vytvoří velmi odolný film, který vydrží i nárazy kamínků a chrání podklad dokonce i před odřením a samozřejmě i korozí. Částečně se takové fólie používají už i ve výrobě, kde se jimi opatří nejvíce exponovaná místa na prazích nebo hrany lemů zadních blatníků, kde obvykle narážejí kamínky odlétávající od předních kol. Nalepení fólie vyžaduje určitý cvik a praxi, aby nezůstávaly pod ní bublinky vzduchu nebo smítka. Není problém takto ochránit i lak na celé karoserii, především přední partie auta, kde však doporučuji přenechat práci profesionálům.



Pozn. Uváděné výrobky a jejich značky jsem osobně vyzkoušela a proto je zde i zmiňuji pro příklad použití, avšak na trhu je mnoho dalších kvalitních produktů různých značek, které mohou zajistit dosažení stejného výsledku. Osobně kupuji výrobky Dinitrol vzhledem k tomu, že je používají i profesionálové, na jejichž doporučení a pozitivní reference jsem je začala používat i já. Jsem s nimi velice spokojená.

Doufám, že Vám moje postřehy a rady budou nápomocné k dosažení plné spokojenosti a dlouhodobě bezvadného stavu Vašich vozů.




Diskuze o článku Nové téma


Foto galerie


Články