Články


Nová Mazda 2

2007-10-21 Přečteno: 6 855x

Nová Mazda 2 - report


AUTOR: 323.Hans.626 (Honza)


Dámy a pánové, dovolte mi malý report z dnešní předváděcí jízdy... jinými slovy jsem uchvácen, ale nepředbíhejme.

Jak jistě všichni víte, nová M2 navazuje na svoji nepříliš obchodně úspěšnou předchůdkyni, která se vyráběla spolu s Fordem Fiesta na stejné podvozkové platformě ve španělské Valencii. Už samotný fakt, že výroba nové dvojky byla přesunuta do japonské Hiroshimy, je pro nás, příznivce těchto skvělých vozů, velmi potěšující zpráva.

Začnu designem, který je zajisté velmi povedený. Zpočátku sice vše vypadalo na fotografiích poněkud diskutabilně, po prvním letmém seznámení jsem usoudil něco zcela jiného. Jinými slovy, opodál stojící exempláře Mazd 3, 6, Tribute, či BT50 vedle nové dvojky poněkud zešedly. Dokonce se mi dostaly informace, které uvádějí, že pro tvůrce nové dvojky je její design natolik povedený, že na jeho bázi by mohla vzniknout i nástupkyně řady 3 BK. Každopádně design koresponduje s firemní filozofií "Zoom-Zoom" čili vstát si a hrát... ano řekl bych, že design je stejně povedený, jako byly kdysi modely 626 GE či 323 BA. Určitě chytí za srdce. Totéž platí o poněkud futuristické přístrojové desce, která je mohutná, tudíž působí dojmem o třídu většího auta, než ve skutečnosti je. Upřímně řečeno jsem měl zpočátku trochu strach z novátorsky pojatého řešení v podobě kontrolky na chladící kapalinu (než se motor zahřeje, svítí modrá kontrolka chladící kapaliny) počáteční strach se ovšem rozplynul, neboť je to docela sympatické řešení. Velmi povedeným dojmem působí i palivoměr. Otáčkoměr by však mohl být v porovnání s rychloměrem větší, hůře se z něj odečítají údaje.



Co se týče prostoru vevnitř je opravdu královský... vzhledem k mé výšce tohle opravdu oceňuji. Škoda jen trošku menšího zavazadelníku (viz dole). Samostatnou kapitolou jsou jízdní vlastnosti vozu. I přesto, že vůz nemá víceprvkovou zadní nápravu, působí podvozek (mmj tato podvozková platforma, kterou Mazda vyvinula se má stát základem pro novou Fiestu, čili už ne naopak) velmi sebejistě, hravě, dá se na něj rychle a snadno zvyknout. V jistých momentech působí hravým dojmem, skoro jako motokára, což je trošku nadneseně řečeno. Běžnému řidiči naprosto postačí. Řízení (volant je potažený kůži již ve standardu u všech verzí) je skvělé, informativní, bez chyby. Brzdy jsou účinné i přesto, že na zadních kolech nalezneme pouze bubny, nepůsobí ani jedovatým ani houbovitým dojmem, známým zejména z vozů koncernu. Samozřejmostí u všech modelů je i brzdový asistent (EBA), elektronický rozdělovač brzdných sil (EBD) a pochopitelně i ABS. Řazení je velice přesné, připomínajíci větší modely 3 a 6, s příjemně krátkými drahami a řadící pákou, která padne perfektně do ruky, navíc lépe dosažitelná na přístrojové desce.




Pokud budu mluvit o výbavě, opět se dostávám do velice silných stránek tohoto nového modelu. Už v základu nás bude rozmazlovat airbag řidiče a spolujezdce, již zmiňované ABS, EBD a EBA, centrál na dálku se skládacím klíčem (naštěstí menším než u vozů koncernu), immobilizér, automatická aktivace světel, posilovač řízení a spoustu dalších drobností. Já měl to štěstí vyzkoušet si výbavu TE, která čítala i automatickou klimatizaci, což je v této třídě dosti neobvyklá záležitost. Výbava tohoto modelu je tedy opravdu na vysoké úrovni.



Ano motor jsem si nechal až na konec... a pravda je dost o čem psát. Začnu asi tím, že je úžasně tichý, na volnoběh opravdu není skoro vůbec slyšet Surprised) Jezdili jsme se zážehovou třináctistovkou (zdvihový objem 1349ccm, výkon 63kW při 6000ot/min, max krouťák 122Nm/3500ot/min), což je střed nabídky. Papírové hodnoty jsou lehce nadprůměrné, ovšem pocity z jízdy je vždycky něco jiného. Na začátek bych řekl, že se docela rychle ohřívá, což se hodí na kratší vzdálenosti. Dobře táhne odspodu (dáno točivým momentem položeným v nižších otáčkách), vyšší otáčky má samozřejmě rád jako každá jiná mazda. Tudíž doporučuju hodně vytáčet Surprised) Jenom trošku chybí ona výraznější výkonová špička, kterou známe z jiných motorů, jinak dynamika je více než slušná, vzhledem k objemu, třeba v porovnání s mým bobíkem 1.3 55kw... To všechno má na svědomí opravdu malá pohotovostní hmotnost (955kg).. No schválně, kolik podobně vážicích malých aut v této třídě nalezneme. Vsadím se, že je lze spočítat na prstech jedné ruky. Ani spotřeba dle papírových údajů nevypadá zle, naopak dá se celkem rozumně jezdit okolo 5,5l/100km. Co dodat... pro milovníky papírových údajů tu mám maximálku 168km/h a zrychlení z 0-100 za 12,9s... čemuž se myslím dá věřit.

Pokud bych měl mluvit o záporech (ano je jich málo) zmínil bych asi absenci krytu motoru zespodu, dá se předpokládat, že se bude zespoda motor snadno zanášet nečistotami. Vzhledem k tomu, že kryt motoru nemá ani Fabia II v základu, neviděl bych to jako zásadní prohřešek. Jenom mě to poněkud překvapilo. Dalším záporem se může jevit malinko menší zavazadelník... ale přeci jenom je to malé auto, především do města, že. Nemůžeme chtít zázraky... Ano dá se říct, že nová Mazda 2, překonává předchůdkyni ve všech směrech a má nejlepší předpoklady stát se jedním z z nejlepších malých aut. Otázkou však zůstává, jak to přijmou čeští zákazníci, zvyklí na Fabie a spol... Nad tím bych asi nerad polemizoval, to přenechám jiným. Mno necháme se překvapit...


AUTOR: 323.Hans.626 (Honza)









Diskuze o článku Nové téma


Foto galerie

Mazda 2

Toto je článek o modelu Mazda 2


Články