Články


Návod na tlumení vozu v domácích podmínkách

7 komentářů 2016-01-30 Přečteno: 1 617x

Tlumení vozu v domácích podmínkách aneb, jak na to

Začal bych tím, že popíšu základní fakty této upravy a proč ji vlastně provádět. Je pravdou, že to nemůže dělat ten, kdo nemá hudební sluch nebo člověk který používá auto k přepravě dřeva.

Po dlouhém přemýšlení jsem se do tohoto projektu pustil na vlastní pěst stejně jako do lepení okenních fólií které tedy mělo podle mne pěkný výsledek (viz. starší články)

K čemu je to vlastně dobré?

Jak všichni víme, hlasitá hudba v autě je dnešním trendem nejen mladých lidí kteří neslyší ve spojení hlučného výfuku z Číny vlastního slova, natož houkající sanitku, ale i těch, co si chtějí dopřát kvalitní hudbu která není doprovázena vibrujícími plechy a plasty vozu. Ať se jedná o hudbu nebo celkově o hluk v kabině vozu, nejlepší řešení je vytlumení v co největší míře. Touto úpravou se vyhneme jak vybracím způsobených převážně špatnými řešeními a montovaním vozidel již od výroby, či těch co způsobí montované audio. Tady je ve většině případů ten kámen úrazu. Tlumení vozu podstupují nejen lidé vyžívající se v hlasité hudbě ale i ti, co tráví většinu času za volantem a jsou obtěžováni hlukem z exteriéru například od kol, motoru či větru ve vyšších rychlostech.

No, dost hodnocení ostatních. 

Já tuto úpravu zvolil z toho důvodu, že jsem nedávno pořídil dost hlasitý přírustek ve formě subwooferu v boxu s externím zesilovačem (viz. moje fotogalerie). Jelikož není moje auto stavěné na takový tlak který vniká v nákladovém prostoru a dále v celém autě, musel jsem všechny šrouby na které nikdo celých 15 let nesáhl, ručně poutahovat. Problém však nebyl jen ve šroubech ale také v samotném řešení celého auta které vibruje jako stará Tatramatka. Plasty i plechy které je možno "zatížit" materiálem určeným k tomuto účelu přestanou po vytlumení vykazovat sebemenší náznaky pohybu a tím vznikne jak hrobové ticho v kabině za jízdy, tak studiová kvalita hudby v samotném prostoru vozu, kdy vlastně proměníme celou kabinu v jednu velkou ozvučnici. Dost kecání. Nyní vysvětlím vlastními slovy něco o používaných materiálech a samotné úpravě.

Materiály které jsou určeny k tlumení

Tuto kategorii rozdělím na několik vrstev aby jsme měli nějaký přehled o tom, kde a co použít.

Akustická pěna: slouží jako pomyslený usměrňovač či lépe nazváno jako akustický pohlcovač, který mění "zmateně" rozházené proudy a vlnění zvuku na uspořádané. Nevím jak to lépe definovat, nicméně snad obrázek řekne více. Doplním, že tato pěna nebo-li lidově řečeno "molitan" je vyrobena s perforací v podobě jakýchsi výstupků podobné těm ve schránce na vajíčka. Pěna je ve většině případech (liší se od výrobce a ceny) nehořlavá a nesající vodu. Jak jsem již napsal, liší se to typem od typu s tím, že pro použití na různých místech nelze právě například díky savé vlastnosti použít každou pěnu na trhu.

Zvuková izolace: Tento materiál se používá k eliminaci hluku z vnějšího prostředí, kdy jsou pro nás nežádoucí zvuky například od pneumatik nebo od špatně řešeného výfuku. Stejně tak i od hluku způsobeného větrem a projíždějícími vozidly. Tento materiál mohu pro představu přirovnat k podložce pod myš která by byla podlepena oboustrannou páskou - takto měkký materiál je v tloušťce či pro rýpavé lidi "síle" přibližně 4 - 8 mm. Toto je samozřejmě závyslé na výrobci a konkrétním použití. Podobný avšak ne stejný materiál se používá i k tlumení kapoty motoru (z vnitřní strany samozřejmě) a dalších míst v autě jako před a za protipožární přepážkou či podlahy a střechy vozu. Tyto materiály umí fungovat i jako tepelný štít například v zavazadlovém prostoru nad výfukem který prohřívá plechovou konstrukci. Tyto materiály jsou nazvané jako "termoaukustické".

Antivibrační materiál: je vlastně takový samolepící "asfalt" pokrytý vrstvou hliníkové fólie, kde samotnou sílu této fólie určuje cena, výrobce a způsov použití. Tento materiál po instalaci zpevní, resp. zhutní plechové i plastové části vozu a tím eliminuje jejich vibrace. Podle použití je dobré vybrat správnou sílu tohoto materiálu, protože čím je jeho síla větší, narůstá jeho hmotnost a také je složitější jeho instalace do nerovných ploch a jeho tvarování. Dle mého názoru je vhodné použít například do dveří sílu materiálu od 1,8 mm do 2,2 mm. Další větší síly materiálu je vhodné použít na rovné plochy jako podlaha a střecha vozidla.

Těsnící páska: je téměř stejný materiál jako těsnění oken, kdy z jedné strany máte hezky měkkou a hladkou fólii a z druhé strany samolepící vrstvu. Osobně jsem použil tuto pásku k okopírování otvorů pro reproduktory a tím oddělil jejich dosedací plochu od samotného plechu dveří. Jednoduše řečeno - reproduktor jsem posadil do měkkého. Tyto pásky se prodávají v různých délkách a šířkách, kdy je v lze snad koupit jen jako "klubíčko" ale nikoliv odvinutím z cívky jako třeba kabeláž z Bauhausu. Cena tohoto materiálu není nijak vysoká a pohybuje se řádově v několika desítkách korun. Rozdíl mezi tímto těsněním a těsněním na okna, až na šířku nikde nevidím. Tuto variantu jsem použil pouze na zadních dveřích.

>> více na internetu

Tlumící pasta: S tímto materiálem nemám žádné zkušenosti ale i tak se podělím alespoň o informace které jsem vyčetl z internetu. Tato pasta je konzistencí podobná husté krupičné kaši a používá se na "vylití" či lépe řečeno "vytření" plechů dveří a nejen těch. Má nejspíše stejné výhody jako zvuková izolace  antivibrační materiál v jednom. Údajně použitím této pasty získáme lepší kvalitu  zvuku, snížíme vibrace a minimalizujeme vnější hluk pronikající do interiéru vozidla. Hmotnost je nejspíše vyšší než samotné pláty avšak osobně vidím jako největší výhodu v tom, že tuto pastu dostaneme i tam, kam nelze či jen s velkou námahou umístit pláty. Jelikož je to hustější tekutina, dostaneme ji bez problému i do míst jako za výztuhu dveří či do dutin kterých není na voze málo. Další informace které jsem vyčetl jsou, že po použití této pasty je doba schnutí dlohá zhruba 10 hodin a při instalaci do dvěří je potřeba dveře demontovat plus následně položit na stranu. Na střechu je tedy podle mne nepoužitelná. Tuto pastu nelze po vytvrzení odstranit!

>> více na internetu

Co udělat před samotným tlumením?

Rozhodně doporučuji postupovat s rozvahou byť tlumení auta není zásah který nelze vzít zpět. Ono nic není zadarmo a hlavně není moudré u takových úprav (a snad ani u jiných) šetřit. Pokud se tedy rozhodujete, zda tuto úpravu podstoupíte, mrkněte a nezapomeňte na jisté kroky před samotnou montáží. Tuto kapitolu rozvedu na dvě části.

- Důležitá věc: Výběr správného materiálu pro tlumení vozu

- Důležitá věc: Mám prostory pro provedení této úpravy či svěřím tuto práci odbarníkům?

- Důležitá věc: Mám dostatečný rozpočet na kvalitní materiál a úpravu ve větším rozsahu než jen kastlík u spolujezdce?

- Důležitá věc: Správný výpočet potřebného materiálů

- Důležitá věc: Dostatek času a dobrý prostor pro tuto úpravu jsou základem slušně odvedené práce

- Důležitá věc: Celou úpravu provedu v domácích podmínkách. Mám zkušenosti s demontáží částí vozu?

- Důležitá věc: Má pro mne vůbec smysl tuto úpravu provádět? Využiji ji ve svém voze?

- Doporučené: Vozidlo s rozsáhlou korozí není nejspíše vhodné tlumit. Tlumící materiál nenahradí ani neopraví shnilé či chybějící části karoserie.

- Doporučené: Pokud se provádí taková úprava, je potřeba zvážit, zda jsem schopen provést takovou míru práce, aby měla tato úprava nějaký smysl. Pokud nemám ve voze autorádio, není třeba této úpravy. Píšu to proto, že například jen samotné vytlumení střechy bude dobré jen k eliminaci hluku od krup nebo deště. Hudbě tato pouhá úprava nepřidá a jsou to zbytečně vyhozené peníze.

- Doporučené: Bylo by dobré zjistit před samotnou úpravou nějaké informace ohledně tlumení a nejít do toho jako já "naslepo". Ono chybami se člověk učí ale já zastávám pravidlo, že chyby které udělali lidé předemnou nemusím opakovat.

Doporučené: Sjednocení nějakého toho nářadí minimálně základního k rozebrání a demontáži dílů vozu. Je pak hlupost hledat půl dne šroubovák nebo imbus abych byl schopen sejmout obložení například dveří :)

Před samotnou operací

Je dobré se na všechno připravit, proto beru jako krok číslo dvě (krok číslo jedna je nakoupení materiálu) nachystání veškerého potřebného vybavení. Minimálně počítejte s běžným nářadím jako šroubováky, ulamovací nůž, ostré nůžky, vysunovací metr, rukavice a textílie. Dalšími důležítými složkami bude dobré světlo a nějaká ta svítilna, krabička na šroubky aby jste nedopadli jako já při výměně motoru hledající šrouby v kanále, trávě a po kapsách, odstraňovač mastnoty (například technický benzín či líh) a taky něco, čím tlumící materiál vtlačíte do karoserie. Já použil rukavice ale doporučuji váleček k tomu určený nebo podobný.

Nezapomeňte, že instalace tlumícího materiálu je konečná a horko-těžko vratná. Není žádná sranda sundat dvě minuty nalepený materiá z plechu natož dva roky starý v případě poškození některé z vnitřní součásti dveří. Ono pokud se stane, že se vám například rozbije stahování okna, není problém vyříznout servisní otvor ale šroubky a konektory zapatlané od lepidla (speciální lepící vstvy která nejde jen tak z rukou smýt a z oblečení už vůbec ne) moc dobře oddělit od sebe nepůjdou. Navíc se tato vrstva táhne jako smůla a je to horší než originální hmota držící původní igelit mezi tapecírungem a plechem dveří.

Další kroky si již předvedeme v popiscích a obrázcích. Jelikož bych nerad dostal pěstí za chyby při montáži, schovám svůj obličej tak, aby nebyl vidět na fotkách :) Tím se vyhnu tomu, že do fotek na kterých jsem, nebudete v případě nezdařené úpravy podle mého návodu házet šipky, střílet nebo něco horšího :)

Krok 1 - Demontáž obložení dveří nebo-li tapecírungu

Krokem číslo jedna je pomocí připraveného nářadí demontovat obložení dveří. Já prováděl tuto úpravu na vozidle Mazda 323F 5. generace nebo-li "BJ" s tím, že jde o starší auto, kde má nová hudba rozvibruje každý plech a vlastně vše, co v autě je.

Jako první je potřeba demontovat všechny viditelné části jako klika pro otevírání, madlo pro zavírání, trojúhelníček z vnitřní části proti zpětnému vnějšímu zrcátku a další viz. fotky. Je dobré, dát si pozor na drobné kusy jako plastové zácvaky a držáky samotného tapecírungu které moc nevydrží. Většinou je po demontáži madla a všech viditelných šroubků potřeba trhnout tapecírungem směrem k sobě od spodní strany zase viz. foto. Všechny šrouby a díly si nechte na jednom místě aby jste je pak nehledali. Doporučuji dělat prvně jednu stranu a poté druhou.

Krok 2 - Demontáž ochranné fólie vydávající se za tlumení a očistění zbylého lepidla

Toto lepidlo ač je staré dva měsíce nebo dvacet let je stejně nepříjemné a táhne se při odtrhávání igelitu jako smůla. Igelit který vidíte na obrázku je po tlumení k ničemu a tudíž ho můžete libovolně strhnout a zahodit. Z vlastní zkušenosti píšu, že čím je větší zima, tím lépe ho lze strhnout i s lepidlem. V opačném případě to bude hodně nepříjemná žvýkačka. Doporučuji při odstraňování lepidla použít mrazící sprej, který se nastříká právě na tu gumu a sundáte ji hezky. Já bohužel sprej neměl u sebe a proto jsem využil pochmurného a chladného dne. Zbytky lepidla samozřejmě na autě zůstanou ale není to tak tragické a hlavně, materiál kterým tlumíte dveře, obsahují toto stejné lepidlo - krásně to k sobě přilne :)

Upozorňuji, že toto lepidlo nelze z šatů odstranit! Nedělejte to v saku ale použijte nějaké staré oblečení a rukavice.

Krok 3 - Čištění povrchů kde bude tlumící mateiál umístěn

Za nějakou dobu co je vozidlo v provozu, se pod tapecírung a do samotného prostoru dveří dostane prach a nečistoty. Po odstranění lepidla a krycího igelitu v předchozím kroku je potřeba vzít velký čistý hadr a technický líh k odstranění nečistot z vně dveří. Není úplně nutné odstraňovat každou mikroskopickou nečistotu ale zaměřit se nejvíce na rohy a málo přístupná místa kde bude tlumící materiál instalován. Pokud jezdíte pravidelně na mycí linku jako já, budete mít plech dveří z vnitřní strany "zalepený" od vosku s prachem - tato směs musí pryč.

Krok 4 - Příprava materiálu

Nyní jsme se dostali k přípravě materiálu a pomale k samotnému lepení. Z vlastní zkušenosti doporučuji mít alespoň jeden celý kus (plát) tlumícího materiálu jako rezervní, protože se může stát to, že vám připravený kus ocitne na zemi kde nabere kamínky a nečistoty. Stejně tak jej budete potřebovat i v případě, že se vám slepí lepící stranou jako izolepa a to už nedáte od sebe - nyní je pak tento kus k ničemu a budete ho muset odstřihnout u postiženého místa. Tím o kus přijdete. Já zvolil cestu "přeplátování" což znamená, že jsem dva velké kusy nalepil do dveří (více v dalším kroku) a zbytek jsem dotvořil pomocí menších kousků umístěných vedle sebe či na sebe.

Krok 5 - Postup instalace (základní)

Jdeme na samotnou instalaci tlumícího mateiálu kde budeme tlumit dvě části dveří. Jedna z nich je vnitřní strana vnějšího plechu dveří a druhá je plechový prolis mezi tapecírungem a vnějším plechem. Proč se tlumí i ta vnitřní strana nebo-li ten prolis? Protože potřebujeme aby reproduktor hrál do pomyslné ozvučnice tj. bedny. Tím tlumícím materiálem zajistíme, že bude celý prostor ve dveřích kde je umístěna mechanika zámku a stahování okna uzavřena a zpevněna antivibračním materiálem. 

Postup:

1. Jeden velký plát nejlépe o tvaru obdelníku a rozměrech přibližně 15 x 40 cm jsem nalepil hned nad výztuhu (rámovou trubku dveří chránící proti bočnímu nárazu) s tím, že jsem nechal místo od krajů zhruba 8 cm abych mohl doplátovat i málo přístupná místa kolem zámku dveří a v místě pod zrcátkem (orientačně).. na to navazuje další krok.

2. Nyní jsem zvolil další plát o zhruba stejném rozměru který přišel do stejného místa ale pod výztuhu. Bylo potřeba nejdříve demontovat polystyrenovou výstelku či co to je, abych mohl druhý plát umístit. Drží na plastových zácvacích a není složité ji demontovat bez poškození. Tím jsem zabezpečil to, že jsem měl asi 50% dveří a jejich vnější plech hotový. Nyní bylo potřeba doladit zbylá místa uvnitř dveří. Pro informaci napíšu, že jsem měl vše změřené na přibližné rozměry aby se nestalo, že musím už z odlepeného materiálu od folie znova stříhat kusy které se mi do dveří nevejdou. Tady jsem počítal plus / mínus na dva centimetry a pod výztuhou jsem nechal minimální místo abych vymezil vůli mezi lepidlem (továrním) které drží (spíše drželo) vnější plech k výztuze. Jelikož je lepidlo už zaschlé a odlepené, plní jen funkci tlumiče plechu dveří například při kopnutí do nich.. Ono nevím jak to lépe vysvětlit ale snad fotografie řekne více.

3. Po nalepení dvou větších plátů jsem zjistil, že ten spodní pod výztuhou je asi 3 cm daleko od úplného dna dveří tj. toho místa, kde jsou dveře svařeny a kde to krásně u většiny aut rezne.. Ano, je to správně protože tudy utíká voda která proteče skrze těsnění u okna a poté přes práh ven z auta odtokovým kanálem. Díky tomu, že jsem nechal tento prostor holý, nebude mi tlumící materiál dělat puchýře a nebude se tam držet voda. Tento prostor mám v plánu zatřít antikorozní barvou a gumovým nátěrem pro preventivní ochranu před korozí.

4. Nyní je potřeba doplnit zbylá nevytlmená místa. Na to jsem použil zmiňovaného plátování a nastříhal si materiál na menší kusy. Snažil jsem se vše tvarovat tak, aby mezi nimi nebyli žádné mezery a když už tak 1 mm od sebe protože čím méně tím lépe. Dále bych ještě vysvětlil, proč je na některých fotografiích vidět, že jsem lepil kusy i přes sebe. Je to z toho důvodu, že tím vznikne daloeko větší vrstva 2x tolik než samotná síla materiálu a tím se plech ještě více zhutní. Toto jsem prováděl na malých mezerách aby bylo opravdu co nejvíce plochy vytlumeno. Ono v konečné fázy to má opravdu efekt.

5. Okraje pod oknem a z boku dveří. Tyto místa jsou špatně přístupná a za zámek jsem ruku moc nedostal. Kam to šlo, tam jsem materiál nalepil ale i kdybych dnes odřízl vnější plech, je na něm vidět že jsem nechal volné okraje pod lištou okna, od nejnižšího místa ve dveřích a z boků kolem zámku a krokovače dveří. Tam se opravdu dostat nešlo nebo alespoň ne tak, abych byl schopen materiál řádně přitlačit k plechu. Celkově je tedy vytlumeno na jedny dveře asi 85% celého vnějšího plechu z vnitřní strany.

6. Nyní je potřeba umístit akustickou pěnu. Tato pěna by měla být umístěna po celé ploše vnějšího plechu stejně jako tlumící materiál. Já však koupil pouze jeden plát této pěny abych jej mohl rozdělit na 4 stejné kusy. Jeden kus na jedny dveře. Ono tato pěna má jistě efekty které jsou potřeba při tlumení dveří ale já jeden kus asi o rozměru 25 x 40 cm nalepil do spodní části dveří za reproduktor. Samozřejmě že kdybych tím vylepil celé dveře, bude to nejlepší ale když vezmu v potaz že jeden tento plát pěny byl dražší než dva pláty STP materiálu, stačí to tak jak jsem udělal. Pěnu jsem použil zn. GLADEN

7. Pěna je nalepená a jdeme na utažení šroubů držících mechanizmus stahování okna a demontáž kabelů. Šrouby jsou zkontrolované a dostatečně dotažené. Nyní je potřeba sundat zácvaky konektorů a konektory odpojit aby jsme mohli vytvořit pod nimi zvukovou stěnu. Po vytvoření této "stěny" se konektory vrátí na své místo. Proč sundávat konektory z vnitřního plechu? Protože tím je nemusíme oblepovat, nemusíme pracně vymýšlet jak nalepit materiál kolem kabelů vedoucích ze dveřního prostoru a stejně tak i táhlo pro otevírání dveří. Fotky řeknou více. Vřele doporučuji vyfotit dveře před demontáží konektorů a jejich zácvaků. Ono je pak těžké hledat otvory pro zácvaky pod tlumícím materiálem a dávat je dle paměti na původní místo. 

8. Konektory jsou dole a můžeme se pustit do tlumení. Jako první jsem zvolil zaplnění největších otvoru v plechu. Ustřihl jsem větší přibližný plát jako na fotce a zalepil servisní otvory. Tyto otvory jsou největší zlo z toho důvodu, že mají efekt stejný jako kdyby jste udělali do reprobedny vašeho domácího kina díru > tím se okamžitě ztratí efekt ozvučnice. Otvory jsou zaslepeny a nyní je potřeba doladit zbylé místa. Opět jsem použil metodu plátování kterou jsem nejvíce uplatnil na tvorbu otvoru pro táhlo otevírání a kabely vedoucí skrze tlumící materiál. Ano, je vidět že otvor pro táhlo je vetší než by mělo být ale má to jistý důvod - táhlo nemá jen horizontální pohyb ale i vertikální s tím, že pokud je klika namontována a zatáhneme za ní, táhlo dělá pohyb do strany - tím jsem vyloučil poškození tlumícího materiálu. Ono vezměme to takto: To že jsem nechal otvor pro táhlo o velikosti 2x 3 cm je o dost lepší než původní otvory v plechu které zasahovali asi 75% celého plechu. To, že nechám jen takto malý otvor nemá vůbec žádný vliv na zvuk ani na vibrace. Naopak to bude sloužit jako takový malý woofer stejně jako prostor mezi sklem a lištou nebo odtokovými kanálky v nejižším místě dveří (mám tam 2 nebo 3 podlouhlé otvory). Nikdy nezaručíme plnou vzduchotěsnost prostoru ve dveřích. Jak je vidět na fotce, vytvořil jsem různé tvary materiálů abych zaplnil co nejvíce místa. Je dobré přitom přemýšlet a rovnou po nalepení prorazi šroubovákem díru na umístění konektorů. Tím se vyhneme hledání přesných míst.

9. Dveře jsou hotové a nyní se pustíme do místa pro reproduktor. Jelikož se jako podložka pod něj používá výše zmiňované těsnění podobné tomu na okna (to jsem někde vytratil a našel až když jsem to měl hotové), použil jsem kusy materiálu STP které jsem dost amatérsky ale účinně nalepil po obvodu otvoru pro reproduktor. Ten jsem ihned na to našrouboval na své místo. Prosím, nezapoměňte reproduktor před upevněním připojit ke kabelu! Ono je pak blbost znova rozebírat celé obožení (tapecírung) kvůli takové chybě. Dveře a práce na nich je téměř hotová a já se pouštím do vytboření děr pro konektory. Jelikož jsem si označil místa kde jsou původní díry, není problém jej najít a šroubovákem propíchnout materiál. Nyní mohu vše vrátit na své místo.

10. Po otestování kroku táhla otevírání a tím zjištěno, že se nijak nedotýká otvoru pro něj jsem přistoupil k opětovné montáži obložení. Tady jsem zjistil, že polystyrenová kostka nesmyslně umístěná na tepcírungu musí pryč. Je nalepena nějakým lepidlem podobného stoleřskému - je potřeba do kostky dvakrát tupě udeřit a upadne. Nic není potřeba obrušovat nebo řezat.

Rozhodně po nalepení plátů uhlaďte celou plochu a zatlačte materiál pořádně do plechu. Není na to potřeba velké síly ani nářadí - postačí rukou aby materiál krásně přilnul k plechům a tudíž se v budoucnu neměl šanci odlepit. Ono pokud máte najké lepší osazení reproduktoru, samotný tlak v prostoru ještě materiál přitlačí ale berte to tak, že při bouchnutí dveřmi vám alespoň plát neodpadne.

Krok 6 - Postup instalace (shrnutí a na co dát pozor)

Není to vůbec složitá operace ale je potřeba ji dělat pořádně. Proto jsem zde vypsal nejdůležitější fakty které je dobré si pamatovat.

- Materiál musí být dobře přilepen ke dveřím a ty musí být odmaštěné a zbavené nečistot a prachu.

- Kusy materiálu volte z rozvahou protože pokud se vám slepí lepící stranou k sobě, už jej neodlepíte a tím jej znehodnotíte.

- Kabely musí být krásně oblepené aby bylo co nejméně míst kudy by "profukovalo" z vniřního prostoru pod obložení dveří. Tím se zabezpečí co nejlepší efekt samotného tlumení.

- Pokud chcete ještě nějakým způsobem upravit dveře před samotným uzavřením prostoru, doporučuji ošetřit (i preventivně) vně dveří v dolní části kde je kanálek pro odvádění vody nějakým gumoasfaltovým nátěrem jako se používá na podvozky. Tím se vyhnete budoucí korozy a nebudete muset za rok sundávat tlumící materiál aby jste reznoucí dveře opravovali.

- Šrouby a matky držící mechanizmus ve dveřích (stahování okna a zámek) je dobré zkontrolovat a následně dotáhnout. Pokud zjistíte, že vám po vytlumení něco mlátí ve dveřích, bude nutné opět sundávat tlumící materiál.

- Konektory sundávejte s opatrností! Pokud ulomíte zácvak který konektor drží v plechu dveří, konetor nebude držet a bude vibrovat. 

Krok 7 - Opětovná montáž součástí a konečná kontrola

Nyní je potřeba opačným postupem instalovat obložení dveří a následně kliku a madla. Jelikož je u BJ a nejen u tohoto auta umístěný konektor pro nastavení vnějšího zpětného zrcátka pod obložením, zkusil jsem nejdříve zda funguje jeho naklápění. Poté jsem ještě vyzkoušel správné zapojení reproduktoru tím že jsem pustil rádio a taky správné zapojení komponent ve dveřích tím, že jsem zapojil ovládání oken před instalací tapecirungu. Vše fungovalo, šrouby (tři) které drží zrcátko jsem dotáhl (byly teda dost volné) a namontoval zpět obložení dveří.

Celkové zhodnocení práce

Na to, že jsem něco takového dělal poprvé, myslím že je to celkem velký úspěch! Zvuk je i po přidání basů do předních dveří o 200% lepší a celkově není cítit ani žádných vibrací. Stejně tak není slyšet ani hluku z exteriéru a projíždějících aut, dveře jsou pocitově při otevírání a zavírání hutnější jako když bych zavíral masivní dveře u třídvéřového auta. Jsou sice těžší o přibližně 2 kilogramy ale spíš to bude tím, že jsou opravdu zpevněné. Je to prostě rozdíl a ten pozná i lajk při zaklepání na tlumené a netlumené dveře...

Na jedny dveře jsem vynaložil asi 70 minut čisté práce a dva pláty materiálu STP + 1/4 akustické pěny (v rozměrech je to STP 50 x 80 cm a pěna 25 x 40cm).

Práce probíhala při venkovní teplotě cca 11°C což je pořád přijatelné jak pro člověka tak pro materiál. Samozřejmě by bylo lepší dělat to v garáži :)

Vytlumené mám zatím jen přední dveře (levé i pravé) a zavazadlový prostor ale o tom až jindy. Nyní se chystám na zadní dveře, na celou podlahu a strop. Rozhodně to má velký efekt a měli by to dělat už při výrobě vozu v automobilce.

Celková doba práce: 5 hodin (přední levé a pravé dveře)

Celková částka za materiál: 1762 Kč

Materiál zakoupen: www.ahifi.cz (vřele doporučuji protože ví co prodávají)

Účinnost práce: 200% rozdíl k lepšímu!

Děkuji za shlédnutí článku a věřím že bude alespoň jednomu uživateli sloužit jako návod při vlastním tlumení auta.

Článek je tvořen na několik etap, proto prosím, neřešte gramatické nebo technické chyby v textu.

O tomoto článku můžete diskutovat v příslušné diskuzi kde jsem schopen zodpovědět všechny dotazy ohledně mé práce. Rozhodně prohlédněte všechny fotky pod článkem - ve článku jsem nepoužil všechny fotografie z galerie.

Tento článek je vytvořen výhradně pro MazdaClub.cz a autor si vyhrazuje právo na kopírování.

2016

Diskuze o článku Nové téma

Témata # Autor Poslední příspěvek
Návod na tlumení vozu v domácích podmínkách 7 Magnetto Magnetto
3 měsíců, 19 dnů
Návod na tlumení vozu v domácích podmínkách

Foto galerie


Články