Články


Návod - Jak si "podomácku" tónovat skla fólií.

35 komentářů 2015-01-04 Přečteno: 5 453x

Tónovací autofólie aneb, jak si udělat vlastnoruční polep autoskla

V první řadě bych chtěl úvést pár informací které je nutno vědět před tím, než se pustíte právě do této úpravy.

Existuje velké množství firem, které se tónováním a nejen touto modifikací zabývají. Právě prodejci autoskel Vám tuto úpravu mohou provést avšak za jakou cenu? Vyplatí se to finančně na Vašeho mazlíčka? Zkusím tyto a další otázky formulovat do jednoho článku aby si každý kdo touží nebo teprve zatouží po této úpravě mohli vybrat způsob.

Vzhledem k tomu, že existuje několik variant a druhů fólií, nejprve si rozdělíme jejich typy.

V tomto článku je stručně popsané zatmavení skel fóliemi, nikoliv pokovením.

Rozdělení autofólií

ASWF - (obsahuje 7 variant propustností světla) životnost této třídy se odhaduje na 7 a více let. 

HP - (obsahuje 5 variant propustností světla) životnost se této třídy se odhaduje na 7 a více let.

CARBON - (obsahuje 5 variant propustností světla) životnost i u této třídy se odhaduje na 7 a více let. Tato třída se vyznačuje kvalitou, srovnatelnou s fóliemi 3M.

(tyto fólie nabízí k montáži jedna Pražská nejmenovaná firma)

Výhody autofólií

- Pokles teploty v interiéru vozidla

- Ochrana interiéru díky zatmavení

- Vozidlo má jiný vzhled

- Více soukromí ve vozidle

- Pokud dojde k nehodě, sklo se nerozdělí na malé střepy ale zůstane pohromadě díky fólii.

Jakou fólii vybrat?

Na zahraničním i našem trhu lze vybírat z několika provedení barev, propustností světla a druhů. Samozřejmě každá není stejná a proto od kvality a barvy se také odvíjí jejich cena. Dalším faktem je také zákonem nastavené hodnoty těchto fólií.

Na co se zaměřit?

Vzhledem k tomu že máme nastavené nějaké hodnoty které je nutno dodržet, je potřeba řádně promyslet určitá fakta před koupí fólií a jejich montáží.

- Fólie musí splňovat nějaké normy v podobě homologace.

- Nelze tónovat přední skla v hodnotách vyšších než je povolená norma.

- Nelze tónovat celoplošně čelní sklo (mimo protislunečního pruhu na horním okraji skla).

- Fólie nesmí v žádném případě snížit výhled řidiče z vozu (proto jsou nastaveny určité normy zatmavení).

- Fólie vybírat podle použití. (typ vozu, cena, kvalita, výrobce, stupeň zatmavení).

Udělat si sám  nebo zvolit profesionální servis?

Tuto otázku si každý musí zodpovědět sám. Rozdíl oproti těmto dvěma možnostem je pouze v kvalitě odvedené práce, časové náročnosti a také ve zručnosti. Pokud je člověk alespoň trochu šikovný, zvládne to i sám. Jak se říká, vyzkoušet se má všechno.

Jak se vlastně tento text stal článkem?

Po návštěvě jednoho ze zdejších uživatelů který přijel s nápadem že obnovíme jeho stávající fólie na sklech jsem se rozhodl že to také vyzkouším v rámci nějakého testu levných fólií.

V první řadě jsme zjistili několik důležitých poznatků které níže popíšu.

Na co si dát pozor a jak se připravit?

Než začnete s touto montáží, je potřeba dodržet několik bodů.

1. Lepení fólií je zdlouhavá a přesná práce - je potřeba vyhradit si na ní dostatek času.

2. V zimním období se velmi špatně aplikuje - nejlepší teplota pro tuto práci je v pokojové teplotě.

3. Prostředí kde se aplikace odehrává, musí být absolutně bezprašné až sterilní (v rámci možností) - z toho plyne kvalita.

4. Demontáž samotných skel - Po několika pokusech jsem naznal, že daleko snažší a přesnější je aplikace na samotné sklo. Pokud instaluji fólie na sklo v rámu dveří (netýká se zavazadlového výka a alternativních skel vozu), fólie se špatně nasazuje a ještě hůře upravuje její tvar.

5. K této práci je potřeba několika pomůcek - jedna z nich je například ulamovací nůž nebo postřikovač...

6. Pomocník - každá další ruka se cení. Práce s tenkou fólií není žádná sranda - postačí i přítelkyně které nakonec přiznáte že jí to jde lépe než vám.

Samotný postup - test jedné z nejlevnějších fólií, které se dají sehnat

V první řadě je dobré koupit tolik fólie kolik budeme skutečně potřebovat + samozřejmě něco navíc. Ne každému se to povede na poprvé. Já zvolil fólii v černé barvě s propustností světla 15% (čili zatmavení je 85%) koupené ve velmi známých autodílech o velikosti 300 x 75 cm. Další co si musíme nachystat před touto operací je nějaké to příslušenství a pomůcky.

Dalším krokem je, zvolit si správné místo na montáž. Já volil byt a vzhledem k tomu že vlastním dvě stejná auta, skla jsem demontoval, polepil (zkušebně) fóliemi s tím plánem že skla budou mezi auty prohozená.

Pokud jste zvolili stejnou cestu (montáž na samotná / demontovaná skla), je potřeba tyto skla pořádně očistit a odmastit. Já jsem použil sprchový kout, jar a obyčejnou houbičku na nádobí. V některých případěch je dobré mít v záloze drátěnku a ředidlo nebo technický benzín. Při mytí skla je nutné dávat veliký pozor na to, aby se sklo nerozbilo. Tyto skla jsou vyráběna tak aby při nehodě praskla a vysypala se na stovky kousků. Sklo je sice tvrdé ale také křehké takže pozor na nárazy při mytí.

Po umytí a odmaštění je potřeba tyto skla řádně vysušit a vyleštit. Pokud to půjde, vyhněte se hadrům které pouští mikročásti, přípravků na klasická domovní skla (okena) a také papírovým ubrouskům. Sklo musí být bez jakékoliv částečky prachu!

Další krok je pořádně zkontrolovat umytí a vyleštění skla. Já však narazil na problém který by byl fatální v případě že bych ho neodstranil. Nějaký dobrák kdysi svařoval poblíž auta a nesmyslně "zaprskal" vnitřní stranu oken.. Tyto otřepy jsem musel odstranit drátěnkou. Podařilo se i bez poškrábání.

Příprava na nanesení fólie obnáší to, že si fólii naměříme na podobnou délku a šířku jako je sklo a necháme kladnou toleranci zhruba 5 - 10 mm přes okraj. Díky tomu můžeme po nanesení fólie správně nastavit její pozici. Dodržíme standardní pravidlo "dvakrát měř a jednou řež", v našem případě vezmeme raději nůžky.

Fólii máme tedy naměřenou a nastříhanou. Teď je potřeba vyzkoušet zda jsme to provedli dobře. Přiložíme fólii a zkontrolujeme zda nám vznikl i nějaký ten přesah.

Vše je v pořádku. Nyní si připravíme "pumpičku" nebo-li rozprašovač. Já použil tu od oživovače pneumatik. Řádně ji vypláchneme, naplníme plnou vlažné vody a přidáme zhruba 1 - 2 kávové lžičky saponátu (v mém případě již zmiňovaného jaru). Doplňuji, že je potřeba promíchat tyto dvě složky ale ne do takové fáze kdy nám bude z rozpračovače stříkat pěna.

Před samotným nanesením ještě zkontrolujeme čistotu povrchu skla a případně znova otřeme od prachu. Doporučuji sklo položit na měkký podlad aby jsme se vyhnuli poškrábání vnější strany skla a aby se nám sklo zbytečně nepohybovalo. 

Naneseme směs saponátu a vody na sklo tak aby nebylo sklo celé zalité vodou jako kluziště po rolbě, ale tak aby vypadalo jako právě přinesené z deště (viz. foto).

Některé fólie je potřeba pracně oddělit od ochraného průhledného filmu. U tohoto kroku jsem nadával jako čert. Žena s nehty to má snadnější, tak jí to svěřte a pochvalte ať potom tolik nenadává na to že jste zašpinili celou koupelnu.

Fólie je nyní oddělena od ochraného filmu a můžeme ji pomale za pomocí druhé osoby nalepit na sklo (spíše položit na mokrý povrch skla). Doporučuji pokládat z jedné strany na druhou stejným postupem jako instalace ubrusu na stůl.***

Fólie je položena a vznikly nám velké vodo-vzduchové bubliny pod ní. To je v pořádku. Připraveným roztokem nastříkáme ve stejném (i větším) množství povrch položené fólie a díky ním nám půjde po fólii lehce tlačit vzduch ven. Největší bubliny odstraníme dlaní směrem od středu ke kraji skla. Voda nám bude krásně vytékat z podfólie a tím získáme vyhlazení povrchu. K fóliím také patří plastová stěrka (údajně většinou) kterou najdete v balení s fólií a také žiletka (tu prozatím schováme). 

Bubliny máme skoro vytlačené, teď přijde na řadu stěrka. Tu si pokud možno zabalíme do jedné vrstvy hadry a jezdíme s ní po fólii tak dlouho, dokud nevytlačíme veškeré bubliny. Na obrázku vidíte jakým směrem bubliny vyhlazovat aby jste předešli protržení fólie. Na fólii tlačte jen s citem. Pokud je pod ní ještě voda, bude vám na ní plavat a sklouzne se do nepožadované pozice. Pokud s fólií pohnete nebo pod ní najdete nějakou nečistotu, je možné fólii "odlepit", nečistotu odstranit a znova za pomocí nástřiku nalepit (opakovat postup).

Nyní jsme veškeré bubliny vytlačili a můžeme ořezat připravenou žiletkou přesahující část fólie kterou jsme si nechali jako rezervní. Fólie by měla být ukončena zhruba 1 mm od okraje skla z toho důvodu aby se nemohla sloupnou při úplném zavření okna. Stejně tak by neměla přesahovat sklo ani v bočních stranách. Díky tomu by těsnění okna mohlo fólii při stahování oken poškodit.. Ten 1 mm je dostačující. Ořezání okrajů do konečné podoby můžete provést až po konečném zaschnutí před montáží do dveří.

Podle druhu fólií necháme schnout v pokojové teplotě asi 12 - 36 hodin. Je to z toho důvodu že lepidlo na fólii reaguje na sklo a také vyschne neviditelný vodní film mezi sklem a fólií. Po řádném vysušení fólie krásně drží a je možné sklo instalovat zpět do dveří.

 

Určite dejte pozor na to, aby jste vnitřní stranu fólie (tu která bude ze strany interiéru) nepoškrábali při vytlačování bublin nebo při montáži skla do dveří.

-

Dejte poroz na to, aby jste fólii nalepili na správnou stranu skla. Fólie se lepí z vnitřní strany skel.

-

Pozor na přesah fólie při přípravě. Je nutné zanechat alespoň minimální přesah, aby jste mohli správně napasovat na sklo. Je lepší kousek odříznout než vyhodit a dělat znova. Fólie se nedají napojovat!

-

 U práce se žiletkou si dejte obzvlášť záležet. Není totiž jednoduché takovým nástrojem uříznout fólii rovně.

-

Tento článek je zaměřený na neprofesionální instalace samolepící fólie na autoskla, nikoliv na fólie k potažení karoserie či fólie s nutností nahřátí při instalaci. Tento článek je pouze ukázkou, "Jak si udělat sám".

 

***Jako dobrý postup považuji i to že sprchovou vanu vypláchneme, napustíme vlažnou vodou a poté do ní ponoříme sklo. Pokud se rozhodneme pro tuto možnost, je práce jednodušší v tom že fólii vlastně pokládáme do vody na sklo a tím jakoby fólie nad sklem plave (mezí ní a sklem je daleko více vody). Poté je dobré sprchovou vanu vypustit a za mokra vodu z podfólie začít vytlačovat. Toto je druhá varianta pokládání fólie kterou jsme vyzkoušel. Výsledek stejný ale méně pracnější.

Zde máme konečnou podobu toho jak úspěšná byla naše práce. Myslím že i když jsem použil ty nejlevnější prostředky a fólie, výsledek je ohromující a pro běžný provoz dostačující. Chtěl bych také dodat že výsledek u prvního polepeného skla bude vypadat jinak než u posledního (pokud tedy toto děláte poprvé). U mne je to spíš otázka naučení se s levnějším materiálem a poté přechodem na větší kvalitu. Celková doba práce včetně demontáže skel ze dveří byla zhruba 6 hodin + jedna noc k vytvrzení a vyschnutí fólií.

Diskuze o článku Nové téma

Témata # Autor Poslední příspěvek
Návod - Jak si "podomácku" tónovat skla fólií. 35 Magnetto kouluss
4 měsíců, 6 dnů Návod - Jak si

Foto galerie


Články