Články


Nákup ojetého vozidla ve velkém autobazaru vs. v malém vs. od soukromé osoby

2015-09-15 Přečteno: 255x
Na článku se pracuje

Úvodní část bych nazval "měřítka" hodnocení, které v článku použiji. 

Předem bych chtěl všechny případné kritiky varovat, že článek je psán z mého osobního pohledu, který je ovlivněn jednak tím, že jsem celý život pracoval spíše v menších obchodních firmách a za každou vydělanou korunu jsme se museli prát. Naši zákazníci vždy museli dostat nadstandartní služby. Takže to co vadí mi a kritizuji to, nemusí vadit jinému a může se zdát jako malichernost, prosím, mějte to namysli. Kolem aut se pohybuji cca od roku 1986 a borci, co mě učili auta opravovat, ne měnit díly!!!, už jsou dávno po smrti, takže patřím k tzv. staré škole a  to je další věc, která ovlivnila můj názor.
Všechny zde popsané zkušenosti mám od svých známých, se kterými jsem byl osobně, nebo doložené důkazy. Nikoho nebudu jmenovat, což jistě pochopíte. 
V celém článku se budu snažit o co největší objektivnost, netvrdím, že se mi to podaří na 100%, ale snažit se budu, ač se mi některé věci budou přiznávat těžce :D

       Trocha historie

Se strejdou, který mne jako první učil auta opravovat jsme často chodili prohlížet ojetiny známým, zda jsou v pořádku. Počátkem devadesátých let se začaly u nás objevovat ve větší míře autobazary. Tehdy nákup nejen nového, ale i ojetého auta, zvláště zahraničního, byl pro kupující velkým svátkem. Nebylo výjimkou, že auto kupovala celá rodina, maminka v šatech, tatínek v obleku, já se strejdou v pracovním :D A podle toho vypadal i prodej aut. Pohodová atmosféra, prodejci obvykle z řad automechaniků. kteří se fakt vyznali,  i když  to vše bylo ovlivněno tehdejší dobou, tedy touhou po co nejrychlejším zisku, podvody atd. 
I když auta byla často svařená z více vraků, dokonce jsem našel případ, kdy si borci dali práci s tím, že "zavařili" kulový čep řízení, no ono to nejde zavařit, ale když se tam udělá pořádná kupa svarů, chvíli to drží a pak se to vyklepe :D , ale při koupi nikdo nic nepozná, vydrží to odhadem ze Švýcarska na cca Česko Rakouské hranice, a jinak podvodně na nich zvýšená hodnota, obvykle jste dostali relativně kvalitní služby a i dobré informace. Ani nevím, zda napsat, že doba na nákup ojetiny byla lepší, nebo horší, než dnes, každopádně bylo to jiné a neslo to jiné rizika. 
Netrvalo to dlouho a objevil se u nás první větší autobazar.
Nakupuje se hlavně po známostech, podle inzerátů v novinách, nebo inzertních novinách, jezdí se bazar od bazaru. 

      Kolem přelomu tisíciletí

Situace se trochu dle mne uklidnila, již tu bylo dost ojetin prodaných u nás jako nových s komplet historií, prodejci si uvědomili, že prodávat svařence nebude tak lehké, jako předtím. Na trhu již řádí první velký prodejce, hádáte správně, jsou to áčka. K áčkám v samostatném odstavci. Ekonomice se daří, rozšiřuje se nabídka bankovních produktů na nákup ojetin. Prodeje stoupají. V tu dobu lidé čím dále častěji narážejí na právní formulace, které neznali, na finty atd. Uplatnit reklamaci bývá těžké. Stále Vám auto prodávají znalci. Nakupuje se stále podle tištěných inzerátů, ale ve velkém i podle fotek na netu, kupující ušetří spoustu peněz.

       Současnost

Kvalita prodávaných aut jde nahoru, často bazary nevykoupí cokoliv, co jim někdo dotáhne na laně, často se auta prodávají tak, jak byly vykoupené, jen jsou umyté, vysáté apod, často prodejci nevymění ani žárovku. V menších bazarech stále narazíte na lidi z oboru, ale ve větších jsou už většinou špičkově vyškolení prodejci, kteří o autech ví asi tolik, jako komár o teorii relativity.  Smlouvy a prodejní praktiky jsou tak složité, že by si člověk měl s sebou brát právníka a psychologa zároveň. Auta si předem lidi tipují hlavně na internetu.

      Zkušenosti s velkými bazary od "pravěku" po současnost

V ČR máme dva velké prodejce ojetin - AAA Auto a AutoEsa. 
AutoEsa moc nemohu komentovat, nějak se mé cesty se známými za nákupem vozu tomuto bazaru vyhýbaly, ani nevím proč, ale nikdy neměli nic vhodného, takže přímo u nich jsem moc zkušeností nenabral. Dokonce se mi do ruky ani nikdy nedostala jejich smlouva. Což je škoda, protože pokud se koupilo, tak kupující nechtěli poskytnout. Stačilo jim zhodnotit stav a zbytek koupě byl na nich samotných. 
AutoEsa prodává auta komplet a velice důkladně vyčištěná, fakt precizně. Což mi osobně trochu vadí, pokud nekupuji auto přímo od majitele, rád v autě najdu "stopy" po bývalém majiteli, které mi něco o něm řeknou. Možná se Vám to nebude zdát, ale dá se tak poznat hodně. Na druhou stranu, abych byl objektivní, musím napsat, že je velice příjemné sednout do takto vyčištěného vozu a nese to s sebou i nějakou tu úsporu min. času a možná i peněz, netvrdím, že si to nezapočítají do ceny. No a v neposlední řadě, kdo shlédnul díl topgearu, kde koupené ojeté auta svěřili firmě, která v nich hledala biologické stopy........ myslím, že to rozvádět nebudu. :p

AAA Auto, neboli áčka Vám auto také vyčistí, dokonce tomu nebylo tak dávno (současnou situaci jsem nestihl zjistit, když tak doplním), kdy jste kupovali auto za nějakou částku, ale v rohu toho "plakátu", co visí na zrcátku, je malým písmem napsáno, že si musíte připlatit cca 5.000 za přípravu vozu na prodejní plochu. Ta se přičte obvykle nakonec a málokdo si toho všimne. Ale když mi cca před rokem žena jako dárek zaplatila profi vyčištění komplet auta za mnohem nižší cenu, tak výsledek byl o mnoho levelů lepší, takže kdyby to šlo, což nejde, uvítal bych auto nepřipravené a o "pětku" levnější.  Od určité ceny auta se ale dá ukecat neplacení tohoto poplatku, abych byl férový.
Ale vemu áčka postupně, od doby, kdy začaly u nás působit. Původně prodávali jen v Praze a postupně rozšiřovali síť výkupních center. Všechna vykoupená auta tedy sváželi do Prahy. A tehdy jsem tam byl poprvé. K přelomu tisíciletí bylo ještě daleko. Všichni prodejci se v autech fakt vyznali. Nidky jsem nepocítil nějaké obchodní finty, které by na mně zkoušeli. Ochota na maximu. Smlouvy neoplývaly šílenými formulacemi, takže se u nich i dalo celkem nakupovat. Ano, teď si říkáte, že už tehdy měli svou pověst. To je pravda, ale osobně jsem v devadesátých letech v áčkách vybral několik desítek aut svým známým a známým známých a ještě jejich známým..... :D a krom jednoho případu, kdy byl ale problém spíše v tom, že i přes má upozornění si kamarád koupil pro sebe malé auto, což byla vina jen jeho, jsme nikdy s žádným autem neměli problém. Dodnes si detailně pamatuji jeden z prvních nákupů v Praze, kdy kamarád chtěl Felicii combi. Když jsem vyřadil 14 aut, byli prodejci lehce zoufalí, ale pak přistoupil jeden, že ještě nemají na ploše včera vykoupenou "voňavku". Byl to poslední kombík, kterého jsme neviděli :D a byl to ten pravý a ještě před pár léty s ním kamarád jezdil.  Prostě bylo to obobí, a platí to i dnes, kdy prostě v áčkách musel kupovat opatrně. Ale měli aut na ploše více, dostetek času, pro peníze do banky Vás bez keců odvezli, ani se nepokoušeli Vám říct, zda si nemůžete vzít taxi apod. Což dnes se Vás zeptají :( Takže vybrat se dalo. A pokud mám být objektivní, musím napsat i zamyšlení o těch vraždách, co prý prodávali. Je třeba vzít v úvahu to, že áčka od začátku prodávaly ročně více aut, než jiné bazary, takže je jasné, že negativních zkušeností bude více, než u bazaru, který prodá auto za měsíc. Ke všemu takový bazar bude více zajímat média, na malém bazaru si moc nesmlsnou. No a také je třeba počítat s tím, že lidi, pokud věděli, že jejich auto je špatné, tak se ho prvotně snažili udat právě v áčkách s vidinou, že tam si toho nevšimnou, jelikož tam mají frmol. Nemluvě o tom, že ve své době měli auta nejlevnější, jestliže prodávali felicii o 20.000 levněji, než ostatní, je třeba z něčím počítat. A mnoho kupujících, kteří si pak stěžovali, kupovali právě tyto auta. Když jste si vybrali určitý model auta, obvykle první nejlevnější inzeráty byli z tohoto bazaru a to byly ve většině případů právě ty vraždy, kvůli kterým měly a mají ačka svou pověst. Netvrdím však, že i v přiměřené ceně vzhledem k trhu nějaké ty vraždy neprodali. A tu pověst mají i z jiných důvodů, toto bylo odůvodnění technického stavu vozidel.Tolik na obranu áček. 
Od roku 1998 do roku 2010 jsem byl 4x na pohovoru v áčkách. Během té doby se jejich hodnoty velice změnili. Nikdy jsem tam nebyl s tím, že bych skutečně nastoupil, ale zkusit se to musí, že? :D Při prvním pohovoru jim šlo hlavně o znalosti aut. Při druhém už chtěli slyšet, co by člověk při prodeji řekl, při třetím se nezajímali o technické znalosti, šlo jim jen už o znalosti modelů a o přehled cen a scénka s prodejem auta už nebyla jen jedna a při posledním pohovoru se zeptali jen na octavii a zkoušeli mě, jak bych auto prodal. Proč to píši? Chci tím poukázat na to, jak se změnili jejich požadavky na prodejce. Od odborníka přes auta až po super prodejce, co pozná jen oktávku od jiných aut a troufám si říct, že v provozu nepozná Octavii III od nového Rapida :D :D :D 

Diskuze o článku Nové téma


Články