Články


Mazda-auto, co neuslyšíte

2011-03-03 Přečteno: 3 630x

Lidé, co si mysleli, že po svržení atomové bomby v japonské Hirošimě nic nového nevznikne, se krutě mýlili. Právě tam totiž dodnes sídlí jedna z největších automobilek světa, Mazda.

Mazda a Matsuda

Automobiloví nadšenci, co v současnosti obdivují převratné vozy Mazdy MX-5 a Mazdy RX-8 se kromě budoucnosti jistě zajímají o minulost oblíbené značky. A Mazda má jednu z těch nejzvláštnějších. Slovo "mazda" znamená v avestánštině "velká moudrost" a její zakladatel, Japonec Jyujiro Matsuda ji roku 1934 pojmenoval na počest perského božstva. Přitom taky vlastní rodiny, název ale od založení 1920 zněl Toyo Cork Kogyo Co., Ltd.

Cesta do světa

Od tříkolové dodávky Mazdago z třicátých let vývoj mířil ke dvoudveřovému osobnímu vozu Mazda R360 Coupe z roku 1960. První slavnější se však stala čtyřdveřová Mazda Carol roku 1962, která se díky oblibě ve světě začala vyrábět ve velkých sériích. Autem, které vyniklo díky Wankelovu rotačnímu motoru se stal typ Cosmo Sports 110S. To už japonská automobilka toužebně vyhledávala cestu do světa. A zadařilo se jim, export do Evropy přišel roku 1967 a do USA až 1970.

Oblíbenkyně Západu

Lidé na Západě si od roku 1977 pořizovali především typy Mazda Familia (323) a Mazda Capella (626). V osmdesátých letech se produkce díky oblibě Mazdy jako moderního a rychlého auta zněkolikanásobila. Takže se roku 1987 uvedla do provozu továrna v americkém Michiganu, kde firma spolupracovala se značkou Ford. Nastaly slavné časy. Velký průlom přišel, když se na autosalonu v Chicagu poprvé představila Mazda MX-5, pozdější firemní hit.

Sportovní úspěchy

Po mnoha menších úspěších a neúspěších byla Mazda přibrána i do světa motorového sportu. V roce 1991 vítězí vůz Mazda 787B ve 24hodinovém závodě v Le Mans. Odborníci se dlouho dívali pod její kapotu a divili se, že motor je tak málo opotřebován. Wankelův motor s rotačním pístem v té době nebyl díky vysoké spotřebě oleje oblíbený, přesto nové využití ekologičtějších surovin a technologických poznatků situaci vylepšilo. Po nějakou dobu bylo ale jeho používání na závodech zakázáno.

Motor RENESIS, pády a vzestupy

Když se v roce 2003 objevuje první výrobní verze Mazdy RX-8, vyhraje její motor, pojmenovaný nově jako RENESIS v letech 2003 a 2004 v soutěži "Motor roku". V roce 2005 byla představena zcela nová verze světově nejprodávanějšího roadsteru Mazda MX-5. Od té doby udělala Mazdě problémy světová ekonomická krize a její spojení s americkými automobilkami v okolí Detroitu. Velcí asijští konkurenti jako Toyota, Nissan, Kia nebo Daewoo Mazdu trochu upozadili, ale bůh Mazda podle všeho neprodá svou kůži lacino a bude se rvát.

Prototypy. Jak budou vypadat auta za deset let

Chystá taky mnoho vychytávek, které na nás zapůsobí skoro až mimozemsky. Jako vždycky u potměšilých Japonců. Mazda vždy byla moderní vývojářská firma, která chtěla být na špici zájmu. Na autosalónech tak představovala typy aut, které se však často dostaly do výroby až za mnoho let. Přitom se musí firmě přiznat, že se vždy zajímala o ekologii a jak tvrdí konstruktéři, chtěli "prohloubit harmonii k prostředí, vzduchu a zemi"ářčáář. Nákladnost spotřeby motorů to uklidní jistě taky. Jak tedy nové typy Mazdy mají vypadat?

Mazda Nagare

Nagare znamená japonsky proud, což je synomymum toho, jak by mohlo vypadat auto v roce 2020. Technici studovali působení přírody, jak vítr tvoří písečné duny nebo jak láva teče ze sopky. Vrchní designér firmy Franz von Holzhausen si všiml, že přírodní pohyby oslovují lidský mozek a dokážou vytvořit symbiózu člověka a funkčností. Tvar sporťáku tak dává netypické vlastnosti. Přístup do auta umož dvojice dveří, které se otevřou jako motýlí křídla. Koncepce zavěšení kol v co největší vzdálenosti od sebe zase přinese výbornou ovladatelnost. Řidič sedí v autě uprostřed a má maximální přehled o dění na silnici a v okolí.

Mazda Taiki

Jde o koncepci prý "neviditelnou" pro vzduch. Detaily nového vozu chtějí připomínat japonské "létající kapry se stuhami" a vymykat se evropskému designu. Potahy sedadel se tak sjednotí do proudící linie a kaligrafické motivy jsou jakoby nanášené metalickou barvou. Přístrojová deska LED diody, které se hýbou do rytmu otáček motoru RENESIS, s propojením na řidiče. Podle všeho se ale nejedná o Upíra z Feratu. Rozhraní HMI usnad ještě více komunikaci řidiče s palubním počítačem. Další technologie sjednotí audio a systémy bezpečnosti do jednoho ovládacího panelu.

Mazda Kabura

Výraz "kabura" u samurajů označovala první střelu, co zahájila bitvu. Výkonný vůz budoucnosti má vypadat jako ona. Futuristický vzhled nese rozmáchlé křivky, skleněnou střechu a nízký profil. Tradiční uspořádání sedadel 2+2 je nahrazeno rozmístěním podle vzorce 3+1. Řidič tak mít přední část jen pro sebe. Materiál sedadel je z regenerovaného koženého substrátu. Materiál se vyvinul s ohledem na udržitelnost a recyklaci. Tak se jistě ušetří prostředí, ale i peníze u kupujících a při výrobě.

Jak prodat ideu

U firmy Mazda je sympatické, že stále rozvíjí nové nápady. A vytváří nové typy aut, i když ekonomika lehce kolabuje. Jisté je, že motory, design a umístění prvků v interiéru i exteriéru si budou dělat podle vlastního pohledu. Asi je to jiná moudrost asijského božstva Ahura Mazda, který se dívá víc ke hvězdám. I když musí i dobře prodat, zoom-zoom.

Diskuze o článku Nové téma


Foto galerie


Články