Články


Máte správné obutí na zimu?

1 komentářů 2016-10-14 Přečteno: 801x

Blíží se zima a stejně jako na jaře, začíná sezona bláznoství o přezouvání pneumatik a v případě těch co neskladují i vybírání a kupování nových / použitých pneumatik. Nové i použité pneumatiky jsou dnes v módě kupovat i s disky a to jak plechovými standardními, tak z lehkých slitin. Ceny za komplet jsou totiž v mnoha případech výhodnější než cena za pouhé nové či starší penumatiky. Spousta z nás kteří tuto skutečnost řeší vždy na poslední chvíli totiž vybírá ze zbytků a mnohdy i z nižší kvality. Druhá strana zase kvůli ceně a ta třetí již skladuje zimní obutí v garáži - je tedy nejvíce připravená.

Osobně spadám do katehorií dvou a to druhé a třetí. Nyní vlastním 5 sad obutých kol a předávám informaci všem, kteří shání, prodávají či teprve budou shánět zimní obuv pro svého dvoustopého člena rodiny.

Kola ocelová a z lehkých slitin

Jak a z čeho vybírat?

Na výběr je opravdu ale opravdu obrovské množství různých pneumatik i kol. Kola bych určitě rozdělil standardně do dvou kategorií a to na kola z lehkých slitin a plechová lisovaná kola. Pneumatiky jsou samozřejmě kategorie sama o sobě ale i tak je roztřídíme na klasické zimní, letní a celoroční. O typech jako jsou "run flat" a podobně se bavit nebudeme stejně jako o výhodách různých značek apod.

- Kola z lehkých slitin jsou opravdu ve většině případech váhově lehčí než kola ocelová. Celkově jsou vzhledově přijatelnější a díky výběru z obrovské nabídky i nevšední oproti stereotypním ocelovým diskům které jsou až na pár rozdílů úplně totožné. Tyto kola ze slitin tzv. ALU kola nebo "liťáky", "elektrony"... jsou vhodná především na letní sezonu kdy nejsou vystavovány vlivům mrazu, soli, písku a marastu jako takového kdy nejvíce trpí právě ochranný lak který není moc odolný a v případě některých značek vůbec. Alu kola jsou určitě nespočetněkrát hezčí a rozhodně souvisí s příslovím "kola dělají auto".

- Kola ocelová tj. nazvané "plecháče" jsou dle mého úsudku vyráběny v dnešní době pro zákazníky kteří kupují vozy v nižší cenové kategorii, užitkové vozy a také jako kola na zimu aby člověk nezničil zmiňované alu kola. Osobně si nedokážu představit že bych znovu nasazoval "plecháče" na zimu a tak jsem raději udělal investici do ALU se zimními pneumatikami (viz. předchozí článek). Tyto kola jsou většinou vyráběné z dvou kusů které jsou svařením spojeny a jsou ošetřené základovým lakem v černé barvě. Lak by měl mít daleko větší odolnost zimním vlivům a také neumětelstvím kdy se stane i profesionálovi, že najede profilem na patník a kolo odře. Ano, toto se tává často ale na ocelových kolech to tolik nebolí a hlavně to není tolik vidět. Výhody si napíšeme níže ale rozhodně tyto "tuctové" typy kol nejsou mým favoritem na zimu a už vůbec ne na léto. Někdo si dává tu práci s přípravou i těchto kol na zimu, jiný je má již ozdobené korozí v barvě "RAL 8004" měděné - hnědé.

Výhody plechový disků

  • Pořizovací cena je nižší než pořizovací cena kol z lehkých slitin
  • Kola jsou "tuctová" a mezi zloději oblíbená asi jako letáky ze supermarketu. Na autě tedy zůstanou dokud je koroze nezkonzumuje.
  • Na ocelové disky je oproti alu kolům možnost nasadit velice oblíbené a módní poklice které seženete všude. I na parkovišti.
  • Odolnost těchto kol proti nárazům o patníky, a nerovnosti vozovky je větší a škody po této skutečnosti měnší. 
  • Ocelové kolo lze v rámci mozností opravit kladivem a vrátit částečně jeho tvar. U alu kol toto možné není a v případě, že je nutná oprava, připravte se na cenu v mnoha případech vyšší než cena nového kusu (kola).
  • Plechové disky jsou vždy zapsané v technickém průkaze vozidla (nebudeme-li se tu hádat o rozměru) jako standardní výbava.
  • Kol je strašně moc a proto v případě poškození je možné lehce sehnat totožné.
  • Pro lidi zabývajícím se tuningem měnších aut typu VW Polo z roku 1993 apod. jsou tyto řádky zavádějící a tyto kola milují. Ano, existují i firmy které kola převařují na jiné ET a tím dokáží udělat kola která vám lezou až nesmyslně z blatníků (viz. obrázek). Stejné platí i pro majitelé veteránů a aut bez větší hodnoty (Škoda Favorit, Felicia...)

Nevýhody plechových disků

  • Obyčejný, okoukaný, levný a také standardní vzhled.
  • Jsou vyrobená z ocely a proto v místě sváru a celkově podléhají korozi stejně jako jablko hnilobě.
  • Zátěž pro vozidlo. Většina těchto kol je v rozměru 14" daleko těžší než kola slitinová v rozměru 19".
  • Tento fakt neberu jako nevýhodu protože jsem se s ním setkal pouze jednou zde na klubu ale i přes odolnost těchto kol je možné že prasknou ve sváru nebo jinde.

Z celého srovnání vyplívá, že jsou daleko výhodnější prakticky i cenově oproti alu kolům. Skutečný názor si udělejte sami.

Nejdůležitější parametry (rozteče)

Jedna věc je vybrat správné kola pro své auto a druhá věc je mít správné rozměry / rozteče a ty mít pořád v hlavě.

Nebudu popisovat co znamená šířka disku v palcích (to najdete v mém předchozím článku) ale spíše bych chtěl upozornit na rozteč náboje tj. rozteč šroubů. Je to jednoduché.

Každý výrobce vozu má jinou rozteč šroubů. Jeden má kola pro šrouby čtyři, jiný pro pět apod. Někteří výrobci sdílí stejné rozteče s jiným výrobcem stejně jako například koncern. Auta značky VW a tedy koncern jak uvádím mají stejné rozměry. My jako majitelé japonských aut máme stejné rozměry zase s některými japonskými značkami například HONDA.

U starších vozu naší značky (kdo by něvěděl, je to MAZDA :)) jsou například u Mazda 323 rozteče šroubů jako 4x100 a u silnějších motorizací nebo větších aut jako Mazda 626 rozteč 5x114.3 která se mimochodem používá dodnes a více častěji.

Na příklad u značky BMW je nejstandardnější aktuální rozměr 5x120 a u Škody a vozy koncernu zase 5x112.

Co znamenají tyto údaje vám hned vysvětlím obrázkem. Ještě než se k tomu dostanu, upozorňuji, že rozteč šroubů není jediný důležitý údaj při vybírání kol. Ještě tu máme rozměr ET (ale ten nebudu popisovat ač je podmínkou v technickém průkazu) a středového otvoru a ten například u Mazdy 6 GG / GY a dalších je 67,1 mm. Tento rozměr také uvidíte na obrázku. V praxi to znamená, že pokud na své auto budete chtít dát kola například z novějšího modelu se stejnou roztečí šroubů, nemusí pasovat středový otvor a tedy kolo není možné použít.Jsou dva případy (vzor Mazda 6 GG příkladem)

  • Průměr náboje na mém voze je 67,1 mm ajá bych chtěl použít kola z Hondy která má stejnou rozteč šroubů ale menší středový otvor (konkrétně 65,3) - mohu jej použít? >>> NE! Bohužel ne, protože na středový otvor náboje nenasadíme kolo.
  • Průměr náboje na mém voze je 67,1 mm a já bych chtěl použít kola značky ALESIO které mají odpovídající rozteč šroubů ale otvor je 69,3 mm - mohu jej použít? >>> ANO! Bude ale zapotřebí použít vymezovacích kroužků které upraví velikost otvoru v kole.

(jak jste si všimli, napsal jsem u prvního přikladu že to nejde avšak reálné to je. Jak toho dosáhnout? Tak že si pořídíme podložky pod kola, v našem případě delší šroubové "štefty" a nasadíme kolo. Nejsme však tuning klub a tak beru v potaz montáže a možnosti klasických smrtelníků)

Pneumatiky

Toto je kategorie zcela jiná a je závislá nikoli na výhodách ale spíše na typu, velikosti, ceně, výrobci a také parametrech. V krátkosti zkusím přiblížit všem neznalým celou věc.

Pneumatiky pro tento článek rozdělím na pouhé tři kategorie a to zimní a letní + bonusově celoroční

- Letní pneumatiky jsou jak všichni víme určeny pro jízdu v období jara až podzimu. Jsou vyráběny z jiné směsi než pneumatiky zimní a také mají ve velké většině případů úplně jiný vzhled a dráhu vzorku (dezénu). Oproti zimním pneumatikám mají jiný minimální rozměr dezénu. U letní pneumatiky je minimální hloubka dezénu 1.6 mm a u zimní jsou to rovné 4 mm pod které by něměla hloubka klesnout. Tyto pneumatiky jsou vyráběny stejným způsobem ale s jinou směsí která je tvrdší oproti zimní. Později se zahřívají a také daleko lépe drží na vozovce oproti používání zimních pneumatik v letním období. Na výběr je větší počet rozměrů a také typů.

-Zimní pneumatiky jsou už podle názvu určené pro jízdu v zimním období které je sporné s počasím (nebudu rozebírat svůj názor na legislativu a podmínky použití zimních pneumatik) a také by měli být lépe přilnavější k vozovce na náledí, sněhu, dešti v chladném počasí a dalších milionech případů kdy by jste je měli mít obuté na svém autě. Spousta lidí jezdí na těchto pneumatikách i v létě což je stejná hloupost jako jezdit na letních v zimě. Pneumatiky zimní jsou jak jsem psal výše z daleko měkčí směsi a proto se v teplém počasí při dlouhodobém používání více opotřebovávají. Je to poznat například ve slunečném počasí a teplotě 35°C kdy projíždíte prudkou zatáčku a slyšíte jak vám povrch silnice pneumatiku doslova "žere". Dle všelijakých testů a zkoušek jsou zimní pneumatiky opravdu účinější v zimě oproti letním - myslím že jsme si to všichni vyzkoušeli ale zase je to závyslé na typu, výrobci a také ceně.

-Celoroční pneumatiky jsou jak vyplívá z názvu určená pro provoz v letním tak i zimním období. Jsou vyrobeny opět stejným způsoběm ale za použití opět jinačí směsy. Osobně je mám na jednom ze svých aut a je pravda že v létě se chovají jako letní a v zimně jsem s nimi ještě nejel :) Rozhodně však bude co srovnávat a výhody z těchto pneumatik vidím pouze v tom, že pokud je nezlikvidujete za letní sezóny, můžete je použít i v zimě (pokud splňují hloubku dezénu). Nevýhoda je, že pořizovací cena je daleko vyšší než za zimní pneu ale nižší než pořízení nové zimní a letní sady zároveň. Za sebe mohu říci jen to, že nechápu proč tedy nevyrábějí pouze tyto celoroční a nevykašlou se na sezónní obuv. Nejspíš by neměli takové kšefty a to ani pneuservisy.

Rozhodně tedy za sebe doporučuji používat pneumatiky určené pro konkrétní období čímž se vyhnete mnoha následkům ať jde o pokutu v zimě za letní pneu, nehodě kdy zimní pneumatika nedokáže zastavit na rozpáleném asfaltu či zbytečně větší spotřebě vozu v letním období na zimních pneumatikách.

Rozměry pneumatik a z čeho vybírat

Každý kdo vlastní nějaké to vozidlo by měl vlastnit i technický průkaz vozidla nebo-li slangově "velký techničák". Nezáleží na tom, co máte zrovna na autě za kola nebo pneumatiky - podle nich totiž nemůžete kupovat ani kola, ani pneumatiky. Rozhodující je to, co máte v technickém průkazu. V jistém případě lze na základě splnění jistých kroků nechat do technického průkazu alternativní kola nebo rozměr penumatik zapsat ale ve vetšině případů to nelze a tak spousta lidí na toto kašle a jezdí na tom co je nebo co se jim líbí. Toto se potom nelíbí Policii a už vůbec ne pojišťovákům v případě nehody - i když ji nezaviníte.

Na pneuatikách najdeme hned několik rozměrů a vezmeme je hezky popořadě. Vycházet budeme například z mého vozu Mazda 6 GG pro ilustraci.

205 / 40 R 17 88V

-205 znamená, že tato pneumatika je 205 mm široká

-40 znamná. že je profil pneumatiky vysoký ze 40-ti % oproti šířce. Pro vysvětlení to znamená, že je vysoká 82 mm (205:100x40)

-R jedná se o pneumatiku s radiálním vedením výztuže (dříve byli i diagonální a ty už se nevyrábí - více na internetu)

-17 znamená, že jde o průměr disku na který je určená a to v palcích. V textu tedy jako 17"

-88 znamená údaj tátěžového nebo také nosnostního limitu kdy v tomto případě je maximální zátěž na jednu pneumatiku 560 kg (přední náprava by teda něměla být tížena váhou větší něž 1120 kg). Doplním, že pneumatiku s nižším zátěžovým indexem nesmíte použít. S vyšším ano ale jízda může být méně pohodlná.

-V toto písmeno je vyjadřující index rychlostní. Dle tabulky lze dohledat, že tato pneumatika je určená do maximální rychlosti vozidla 240 km/ h a tedy pro normální vozy běžných řidičů dostačující.

Příklad:

Mám na voze momentálně kola o velikosti 17" a pneumatiky s rozměrem 205 / 40 R 17 88V. Nyní bych chtěl na tyto kola koupit nové pneumatiky o rozměru 205 / 40 R 17 84H - mohu je použít?

Odpověď: 

Tento fakt musím ověřit dle technidkého průkazu, kde vidím, že jsou pneumatiky o rozměrech 205 / 40 R 17 zapsané ale co ten rychlostná a zátěžový index? V technickém průkaze je napsáno 205 / 40 R 17 87H a to znamená, že nemohu tyto pneumatiky použít. Sice bych byl nucen na těchto nových pneumatikách jezdi maximální rychlostí 210 km/ h ale hmotnostní index udaný výrobcem vozu mi to nedovoluje. Budu tedy muset sehnat pneu s minimálním indexem zátěže 87 a více.

 Označení DOT nebo-li datum výroby pneumatiky

Opět sám za sebe zastávám pravidlo, že je den z mnoha nejdůležitějších znaků na pneumatice je datum výroby nebo-li oznašení DOT XXXX. Právě tento údaj nám říká, kdy byla pneumatika vyrobena jak je tedy stará.

Spousta lidí o tom neví ale i dnes se dá na e-shopech i prodejnách zakoupit nová přitom stará pneumatika. Je to tím, že spousta skladových zásob je nevyprodaná ať už díky ceně, značce či levnější konkurenci a tak se vesele prodává v roce 2016 pneumatika vyrobená v roce 2012. Toto není trestný čin a je na každém jestli tuto pneumatiku koupí. Za mne říkám ne! Utratit 950 Kč za pneumatiku starou 4 roky nebo 1100 Kč za pneumatiku vyrobenou v loňském roce? Obě jsou nejeté a úplně nové - jaký je v tom rozdíl kromě ceny?

Výroba pneumatiky je daleko levnější než koncová cena u vašeho prodejce. Není tedy důvod kupovat nové pneumatiky dřívějšího data výroby a tím mít na ročních pneumatikách (najeli jednu sezonu) datum pět let starých které v případě prodeje po jedné sezoně neprodáte tak výhodně jako tu stejnou která také najela jednu zimu a je vyrobena před rokem. Nedávejte šanci prodejcům kteří nakoupili staré pneumatiky a teď je "výhodně" prodávají. Výhodně znamená třeba o 5% než tu stejnou ale vyrobenou letošního nebo předešlého roku.

Toto je největší problém e-shopů. Pneumatiku objednáte přes internet a dopravce vám ji doručí. Vy si je necháte v pneuservise nazout na kola a jezdíte spokojeně. Příští rok se rozhodnete koupit jiná kola na které pasovat tyto pneu nebou a budete je chtít prodat s tím že mají jednu sezónu. Přijede kupující a vy potom bude za největšího blbce a lháře, podvodníka, idiota... že prodáváte šest let staré pneumatiky které vydáváte za jedno-sezónní.. Znám několik takových příkladů a také e-shopů kde se toto děje. Jen jeden z nich má na svém webu u produktu napsán údaj DOT a datum výroby. U ostatních se budete jen těžko domáhat náhrady a navíc budete uargumentováni tím, že výrobce jim takové pneumatiky posílá a oni s tím nic nenadělají. Doporučuji tedy vždy před objednáním apelovat na informaci ohledně stáří pneumatiky a v případě výše popsaného nebrat. Stejně tak když jsou vám doručeny doručovatelskou firmou, nejsou zabalené v igelitu a můžete tedy údaj DOT zkontrolovat a nepřevzít.

Co vlastně tento údaj říká?

Ne vždy jedné straně pneumatiky je na bočním profilu uveden tento údaj (viz. obrázek) který obsahuje čtyři číslice a ty rozdělíme na dvě a dvě.

V příkladu uvedu označení DOT 2411 - Nepřijatelné v roce 2016 protože jsou vyrobené 24. týden roku 2011

Další příklad je DOT 3715 - Ano, tyto pneumatiky jsou vyrobeny v 37. týdnu roku předešlého a to 2015

Jak jste poznali, první dvojčíslí znamená týden v roce a druhé jak jinak než samotný rok. Pokud jsou tyto čísla nevyhovující nebo jinak upravené (s tím už jsem se také setkal že byli za tepla přeražené), rozhodně je neberte!

Životnost je u pneumatiky sporná a rozhodujících je samozřejmě hned několik faktorů jako styl užívání, skladování, steřelost... a další tisíc. Na použité ale i nové pneumatice pozná steřelost každý a čím je pneumatika starší, tím je pomyslně tvrdší a méně spolehlivá. Nechtějte vidět co zbylo z pneumatik 15-let starých zn. Pirelli po mé jízdě na Masarikově okruhu :)

Je libo nějaký ten bonus? Anketa vhodná do příslušné diskuze k článku

Nejsem milionář abych kupoval každý rok nové pneumatiky ale toto je velmi důležitá věta

NIKDY NEKUPUJTE PROTEKTOROVANÉ PNEUMATIKY!!!

Správně! Stejně jako někteří z vás mají odpor k násilí, zelenině, cigaretám nebo třeba polským výrobkům které stojí opravdu za hovno (za to slovo si uděluji ban na 24 hodin), jsem já absolutní odpůrce a alergik na pneumatiky protektorované tj. "protektory".

Jistě jste si všichni už všimli gumo-kovových obručí u krajnice které odpadli z kamionů nejen polských ale i tuzemských a třeba i zapříčinili nehodu na dálnici s následnou smrtí či poškození cizího majetku. Toto stejné se může stát i vám kdy si v nejméně očekávané době jako před Vánocemi zničíte auto nebo nedejbože zdraví kvůli šetření na nesprávných věcech. Protektory jsou mimochodem v dnešní době pořád velmi laciná záležitost a v praxi vypadající jako stará opotřebovaná pneumatika kterou někdo hodil do lesa a jiný ji našel a opravil - udělal na ní novou "fasádu" v podobě nového nekvalitního dezénu (to je ta obruč kterou vidíte u silnic v tom lepším případě). Může se také stát, že pneumatiky které jste nechali před několika lety v pneuservise znovu koupíte v provedení protektor a znovu za ni zaplatíte. Ano, je to zlé ale je to realita. Proto říkám, nekupujte tento odpad a pokud bude nějaký pochod proti tomu, dejte vědět. Rozhodně budu stát v čele! Tyto pneumatiky vidíme nejčastěji v obchoďácích jako BAUMARKT, BauHaus, Kaufland apod. Já bych tuto pneumatiku nedal ani na přívěsný vozík který slouží jen pro zahradní účely a vyvážením nepořádku.

Shrnutí článku celkově

Omlouvám se všem které tento článek pohoršil či urazil třeba z toho důvodu že obdivujete "plecháče", ale jak jistě většina z vás ví, své články nikde nekopíruji ani nekupuji. Je to pouze shrnutí mých vlastních znalostí a zkušeností které mám nebo měl někdo z mých známích. V článku jsou obrázky zapůjčené z různých webů abych vám ke každému bodu přiblížil situaci názorně. Prosím tedy všechny čtenáře aby brali případné chyby ve článku jako nedostatek toho, že nemám čas to po sobě 20x kontrolovat. Věřím že někomu pomůže a pokud se vám líbil. Nechte určitě svůj názor v  příslušné diskuzi kterou nyní otevírám.

Je nás hodně kteří se spálili nebo teprve spálí. Proto tady smolím co jde už asi 2 hodiny :)

Tento článek je bez souhlasu autora zakázáno kopírovat!

Diskuze o článku Nové téma

Témata # Autor Poslední příspěvek
Máte správné obutí na zimu? 1 Magnetto

Foto galerie


Články