Články


Jemné laky na Mazdách - jak o ně co nejšetrněji pečovat

4 komentářů 2015-03-31 Přečteno: 4 780x

V tomto článku se s Vámi podělím o osobní zkušenosti v péči o náročné a měkké laky, které jsou náchylnější k poškození. K nádherným autům patří i dokonalý a neporušený lak s hlubokým leskem, aby dal vyniknout ladným křivkám karoserie a auto si udrželo svou atraktivitu. Mimo to, lak neplní pouze estetickou funkci, ale je důležitý i pro ochranu karoserie před korozí.

Jak asi všichni víme, Mazdy - především novější modely - mají od výroby měkký a velice tenký lak, který se snadno poškodí. Například u velmi žádané a atraktivní barvy Red Soul je krycí vrstva čirého laku silná jen cca 20 mikronů, což je opravdu velice málo, když si vlastně uvědomíme, že 1 µm = 1×10−6 m.

Prakticky vzato, lak je tenčí než lidský vlas. Takovýto lak nejen, že není vhodné leštit abrazivními leštěnkami a pastami, ale už vůbec se nehodí na renovaci, pokud zmatní nebo bude poškozený od  hologramů či škrábanců....

I přesto existují možnosti, jak se s touto úspornou technologií lakování z výroby vypořádat a udržet lak auta v dokonalé kondici a zánovním stavu, aniž by to bylo časově nebo finančně náročné.


Jak tedy postupovat, aby i tato slabá vrstva laku vydržela dlouhodobě krásná a neporušená?

Nejlepším řešením je vždy prevence a šetrné zacházení. To platí především při umývání auta - právě při něm se lak nejčastěji poškozuje - především mechanicky od nekvalitní houbky a abrazivních nečistot, které ulpí na jejím povrchu a poškrábou lak, a také od agresivních přípravků (šampóny, čističe aj.), které lak i další materiály více či méně narušují.

Asi největším zlem jsou kartáčové myčky, které mohou výrazně poškodit i odolnější typy laků a na povrchu zanechají hologramy, někdy dokonce i jemné škrábance. Je třeba si uvědomit, že kartáče v automatických myčkách mohou být sice nové nebo jen málo opotřebované, ale aby auto vyjelo z myčky co nejčistější, hledí se především na účinnost mycího procesu, nikoliv však na šetrnost k laku a dalším materiálům auta. Navíc přes tyto kartáče projde obrovský počet aut, která jsou znečištěná od všeho možného a drobné abrazivní částečky, které ulpí na kartáčích, pak fungují jako dokonalý šmirgl.... Stačí jedno jediné umytí auta v takové myčce a na laku zůstanou nevzhledné hologramy, někdy i škrábance.

!! Pozor na nabídky mytí aut v autorizovaných servisech - tam vám za "odměnu" mohou auto protáhnout právě přes kartáče a nestačíte se pak divit. Takže doporučuji tuto službu zamítnout, pokud jste dosud myli auto pouze ručně a máte-li zájem o to, aby zůstal lak v bezvadném stavu.

Bezkontaktní/práškové myčky
Jedná se sice o šetrnější způsoby mytí aut, než je tomu na kartáčových myčkách, ale je třeba si uvědomit, že pokud má být auto rychle bezkontaktně umyto a vyjet z myčky co nejčistější, musí se použít hodně ostrá chemie, což neprospívá laku ani plastům, které pak mají tendenci blednout. Je rovněž otázkou, jak se bude tato agresivní chemie časem projevovat v dutinách a škvírách, kam při mytí zateče... Prášková chemie nikdy nedokáže umýt auto tak, aby byl výsledek srovnatelný s kvalitním/profesionálním ručním mytím. Zejména mastnou špínu nelze práškem umýt dokonale, což je často vidět především na bílých a světlých autech. I na tmavších lacích zůstává jakýsi "povlak", který je pak nutné doleštit ručně. Vosk, který nabízejí myčky ve svém programu, rovněž neposkytuje kvalitní ani trvanlivou ochranu laku. Nicméně pro běžné a nenáročné uživatelé může být tento způsob umývání přijatelný a jak bylo napsáno výše, bezkontaktním mytím nedochází ke vzniku škrábanců na laku.

Já osobně doporučuji pouze ruční mytí, ale i zde platí jisté zásady:

Příprava a opláchnutí karoserie

  1. nešetřit na množství čisté vody, důkladný oplach auta před mytím je zásadní
  2. mytí auta kvalitní wapkou je dobrá volba, přesto tlak vody nesmí být příliš silný a je třeba ho vhodně nastavit, v opačném případě může dojít i k lokálnímu poškození laku - od drobných prasklinek až k odlupování - může dojít k oddělení čirého laku od metalického nebo barevného pigmentu
  3. zaměřte se na důkladné vypláchnutí nečistot ze skulinek, velmi pečlivě vyčistěte všechny spáry kolem oken a lišt - drží se tam špína
  4. umývání provádějte vždy od přídě a horních dílů směrem k zádi a dolů – spodek auta je vždy špinavější a obsahuje více nečistot, které lítají od kol. Kola mýt až nakonec.
  5. pro konečný oplach je lepší vystříkat karoserii větším množstvím vody, wapka sice pracuje s velkým tlakem, ovšem s minimem vody, která by ty nečistoty vždy spolehlivě odplavila.
  6. auto umývejte vždy ve stínu

Ruční mytí

  1. nejlepší zkušenosti mám s měkkou houbou z mikrovlákna (je zde velmi slušný poměr ceny/kvality/ trvanlivosti a údržby takové houbky) nebo mycí rukavicí s dlouhými a jemnými vlákny. Právě taková vlákna dokážou držet špínu a drobné abrazivní částečky daleko od laku a tím nedochází k jeho poškozování během mytí.
  2. udržujte mycí houbu stále čistou - k tomu je ideální mít po ruce dva kbelíky s čistou vlažnou vodou ( kolem 40°C) - v jednom houbku vždy properete a zbavíte nečistot a po vykroucení ji namočíte v druhém kbelíku s čistou vodou  a pokračujete v mytí. Vodu v kbelících vždy obměňujte.
  3. opět doporučuji umývat auto s co největším množstvím vody
  4. z nepřístupných míst a skulinek lze usazené nečistoty účinně odstranit měkkým štětečkem - toto je zásadní zejména před zamýšleným leštěním a voskováním auta
  5. vždy umývejte nejprve horní a přední díly karoserie, které byly méně znečištěné. Jako poslední se umývají prahy, dolní část zadního nárazníku, zahnuté lemy blatníků a kola + pneumatiky.
  6. je třeba rovněž věnovat péči vnitřním lakovaným částem auta - rámu kolem dveří, kapoty a zavazadelníku - opět jsou to místa, kde se zdržuje hodně abrazivních nečistot.
  7.  mějte k dispozici alespoň 2 houbky  - není vhodné mýt jednou a toutéž houbkou silně znečistěná kola nebo prahy a pak ji používat na lak kapoty nebo okna!!

Čistá voda nebo chemie?

Již více jak 16 let umývám auta pouze čistou vlažnou vodou. Jde to bez problému a je to rovněž šetrnější k životnímu prostředí. Klíčem k takovému mytí je účinná konzervace laku a dalších materiálů, kterou provádím 1-2x ročně za použití kvalitního vosku. Na takto ošetřeném laku se špína nedrží a snadno se umývá, navíc vosk obsahuje lubrikanty, které dokážou propůjčit laku kluznost a dokonalou hladkost, takže houbka při mytí po laku krásně klouže, aniž by bylo třeba použít jakýkoliv další přípravek. Samotná voda lak ani další materiály auta nepoškozuje a zároveň nenarušuje ani ochrannou vrstvu vosku - ta se díky tomu udrží na laku velice dlouho. 

Kdysi jsem zkoušela různé autošampóny a jiné čističe (vesměs dražší značkové výrobky), ale nejednou jsem se setkala s nevalným výsledkem - vlivem jejich agresivity k laku a dokonce i problémy, které mne přiměly zůstat pouze u mytí vodou. Asi nejhorší zkušenosti jsem měla s šampóny obsahujícími vosk nebo leštící složky - objevovaly se fleky na laku i oknech, vrzající stěrače při kontaktu s oknem, blednoucí a flekaté plasty, dokonce v jednom přípradě se zhoršoval chod el. oken vlivem narušených vodících lišt... Tudíž pohodlná práce při mytí a vysoká účinnost různých šamponů jsou vždy něčím vykoupeny a přinášejí i mnoho negativ.  Navíc zdrcující většina autošampónů výrazně narušuje a odstraňuje konzervační vosk, který má za úkol lak dlouhodbě chránit.

Zásadně nedoporučuji používat jakékoliv saponáty a čističe určené pro domácnost, pro lak a materiály auta jsou naprosto nevhodné.

Po umytí vždy důkladně vysušit

Jakmile je auto umyté houbkou, znovu ho opláchněte větším množstvím vody a nechte chvilku odstát. Pokud je lak kvalitně zakonzervován  voskem, většina vody steče sama a na vodorovných dílech po ní zůstanou jen sražené kapky. Opět připomínám, že je nutné umývat i oplachovat auto vždy na stinném místě!
Zbytek vody je ideální vytírat vlhkou švédskou utěrkou  - osobně používám co největší gramáž i velikost, aby měla dostatečnou savost, ale zároveň musí být velmi měkká a hebká.  Pokud vlákna tyto vlastnosti již ztrácejí, je lepší použít novou utěrku. Při vytírání auta mám k dispozici kbelík s čistou teplou vodou, v níž hadřík pravidelně properu a následně ho co nejvíc vykroutím. Tak postupně vytřu celé auto a postupuji zase od předních a horních části karoserie směrem dozadu a dolů.

Proč je nutné auto vytřít?

I čistá voda obsahuje rozpuštěné minerály, které po odpaření vody zanechávají na laku viditelné stopy. Důkladným vytřením tomu zcela zamezíte. Zároveň pomocí vlhkého hadříku snadno odsajete vodu i ze skulinek nebo z míst, kam stéká.

Důležité zásady, jak zabránit trvalému poškození laku

Organické nečistoty, jako je hmyz nebo trus ptáků a pryskyřice ze stromů, je třeba z laku odstranit co nejdřív. Jejich rozklad způsobuje vznik agresivních látek, které naleptávají lak a ten zmatní. Pokud je ponecháte na laku delší dobu, může být poškození i hlubší a pak už se takové místo jen velmi obtížně povede vrátit do původního stavu. Právě lak na Mazdách obsahuje méně tužidel a je náchylnější k reakcím s takovým druhem nečistot. Částečně lze lak ochránit pomocí tvrdých, skelných nebo keramických vosků, ale toto řešení je vždy jen dočasné. 100% ochranu dokážou zajistit pouze polepy z fólií.

Dekontaminace, leštění a konzervace laku

I přes pravidelné a pečlivé mytí zůstávají na laku odolné nečistoty, které nelze odstranit ani účinnými šampóny. Jedná se například o zbytky asfaltu, pryskyřic, stopy po nárazech hmyzu nebo polétavé rzi. Většina těchto neduhů není pouze vidět, ale poznáte je i na dotek, když po laku přejede dlaní. Agresivní látky mohou navíc způsobovat na nechráněném laku i oxidaci jeho horní vrstvy a ta následně ztrácí lesk. Dokonale čistý a "zdravý" lak je hladký s hlubokým leskem a když po něm přejedete dlaní, nesmíte slyšet "šum".
Proto se provádí tzv. dekontaminace laku, kdy pomocí vhodných přípravků ( čističe laku, claye, některé druhy leštěnek)  z něj odstraníte všechny nežádoucí látky. Při této mechanické očistě laku je nutné dbát na to, aby prostředek, kterým dekontaminaci provádíte, byl udržován v čistotě a z laku odstraněné částice se opětovně neotíraly o lak. Já osobně provádím dekontaminaci pomocí měkkého hadříku, na který nanesu trochu vosku ( ten používám na kompletní péči o exteriér auta - čištění + leštění i konzervaci) a hadřík průběžně otáčím, aby byl při kontaktu s lakem vždy čistý.

Leštění jemného a měkkého laku doporučuji dělat spíše ručně a za použití ultrajemných přípravků (nanobáze a leštěnky určené pro nové a zánovní laky). Důvodem je velmi tenká vrstva čirého laku, který by se při používání brusných past a účinnějších leštěnek velice rychle vydřel a znehodnotil. Opakované strojní leštění pomocí brusných past u tohoto typu laku je spíše hazard.

Konzervace laku je rovněž velice důležitá a pokud je účinná a trvanlivá, lak nejen, že neztrácí svůj nádherný lesk, ale dlouhodobě a výrazně je usnadněna i jeho veškerá údržba. Vždy platí, že pokud se lak umývá snadno a šetrně, zamezí se tak vzniku drobných poškození. Pak není nutné ani časté a náročné leštění laku.

V jednoduchosti je krása a já tuto filozofii zastávám (nejen) v péči o auta. Když jsme před cca devíti léty kupovali Mazdu a říkala jsem si, zda je možné i ten jemný a choulostivý lak udržet dlouhodobě v bezvadném stavu při snadné a časově i finančně nenáročné péči, bez použití celé řady drahých přípravků, tak jsem se přesvědčila, že to opravdu jde bez problémů.

Tak mnoho zdaru při údržbě autíček a čím jak nejméně starostí přeje Doris O.

Diskuze o článku Nové téma

Témata # Autor Poslední příspěvek
Jemné laky na Mazdách - jak o ně co nejšetrněji pečovat 5 divinusuno doris
7 měsíců, 11 dnů
Jemné laky na Mazdách - jak o ně co nejšetrněji pečovat
Jemné laky na Mazdách - jak o ně co nejšetrněji pečovat 1 Machbuster

Foto galerie


Články