Články


Filtrační vložka sání K&N aneb „Má to vůbec význam?“

24 komentářů 2012-09-23 Přečteno: 7 746x


Autor článku a testu Max6, za všechny děkujeme :)

 

Na každém fóru,na každé diskusi se vedou velmi vášnivé diskuse a debaty zdali tato vložka má vůbec význam z hlediska výkonu. Jelikož já sám jednu tuto vložku od firmy K&N vlastním, tak mě zajímalo jestli moje auto s touto vložkou má větší výkon jak uvádí firma K&N a všichni její distributoři. Co to vlastně s mým autem dělá ? Není to jenom placebo efekt drahého produktu a všudypřítomného marketingu ? Nikde na internetu jsem se tohle nedočetl a ani sám výrobce u vložek do originálních vzduchových boxů tuhle odpověď na mojí otázku neměl. Nezbývalo nic jiného než obětovat pár českých korun a jít to na vlastním autě proměřit.

 

Podrobnosti testu:

 

Zkoušený automobil:

            Mazda 323F BJ 6 generace 2.0i Sport rok výroby 2003

            v době testu najeto 169 344km

 

Motorizace:

            typ FS, řadový 4 válec

            1991ccm

            16 ventilů DOHC

            kompresní poměr 9.7:1

            vrtání x zdvih - 83mm x 92mm

            výkon motoru 96kW (128.64HP, 130.56PS) při 6000ot./min.

            točivý moment 171Nm při 4500ot./min.

 

Úpravy na automobilu:

a) zvyšující výkon

- laděné odlehčené svody výfuku OBX-R

- odstraněn první katalyzátor v důsledku jiných svodů

- přesnější řídící (první) lambda sonda OBX

b) snižující výkon

- litá 17“ kola AEZ Tidore Dark s váhou jednoho disku bez pneu 10Kg

 

Zkoušená vložka č.1:

            MaxGear Air Filter

            označení AF-9964 (26-0376)

            stav při testu – nová, nepoužitá

            průměrná cena vložky v ČR 300Kč

            průměrná životnost 20 000km

 

Zkoušená vložka č.2:

            K&N Air Filter

            označení 33-2134

            stav při testu – použitá, najeto 53000km, vyčištěná a naolejovaná (K&N Recharger Filter Care Service Kit)

            průměrná cena vložky v ČR 1300Kč

            životnost udávaná výrobcem 1 000 000mil – 1 609 344km

            průměrně ujeté kilometry mezi čištěním 25 000km (výrobce za jistých okolností umožňuje interval čištění až 50 000mil – 80 467km)

 

 

Zkušební prostředí:

            CAMP Performance

            Moto COM Test – systém pro měření motorů

            Teplota okolního vzduchu 20°C

            Teplota chladícího obvodu motoru během obou testů 83,5°C

            Tlak v pneumatikách

 

Samotný test:

 

Jako první přišel na řadu nově namontovaný papírový vzduchový filtr MaxGear.

Výsledek:      výkon motoru 96,8kW (129.712HP, 131.648PS) při 6227ot./min.

                        točivý moment 168,5Nm při 4715ot./min.

Tento výsledek může považovat za referenční, jelikož použitý filtr byl stejného materiálu jako se používá u nových automobilů Mazda.

 

Hned po něm byl nainstalován použitý,ale vyčištěný vzduchových filtr K&N.

Výsledek:      výkon motoru 98,5kW (131.99HP, 133.96PS) při 6241ot./min

                        točivý moment 173,11Nm při 4346ot./min

 

Rozdíly mezi prvním za použitý papírového filtru a druhéhým měření za použití filtru K&N činí 1,7kW (2.278HP, 2.312PS) a 4,61Nm.

Dalo by se říct že se jedná o minimální rozdíl a to hlavně z pohledu výkonu motoru. Pokud vezmeme v úvahu váhu automobilu (dle TP 1230Kg provozní) je navýšení výkonu o 2 koně absolutně zanedbatelné. S navýšeným točivým momentem by se už dalo počítat při nějakém normálním zatížení automobilu. V tomto případě už by drobná změna v chování auta znát byla.

 

Při prozkoumání grafu křivky z dynamometru je zřetelné, že nedošlo ani k vyhlazení křivky. Křivka výkonu je stejně vyhlazená za použití obou filtrů a výkonový propad v okolí 5300ot./min. zůstává nezměněn. Při pohledu na křivku točivého momentu se situace opakuje jako v případě výkonové křivky a vyhlazení ani zmírnění propadu v okolí 2700ot./min. se nekoná.

 

Nějaká slova na závěr ?

Jsem rád, že jsem si nechal proměřit výkon auta, ale výsledek mne vůbec nepřekvapuje. Tyto filtry beru pouze jako doplněk k ostatním a více důležitým úpravám. Osobně si myslím,že za použití většího motoru,který ke svému chodu potřebuje větší množství nasávaného vzduchu bude nárůst výkonu oproti běžným papírovým filtrům větší. Bohužel větší motor zpravidla znamená větší hmotnost stroje a tudíž je rozdíl v chování opět zanedbatelný. K&N filtry jsou dobré z důvodu,že dokáží propustit více vzduchu do motoru,ale pokud sám motor více vzduchu nepotřebuje tak by člověk mohl usínat s pěkným pocitem nad-dimenzovaného sání. Společnost K&N samozřejmě upozorňuje,že její filtry mají lepší filtrační schopnosti než papírové a drobné smítka nemají šanci se při dobře udržovaném filtru dostat do motoru. Tuto schopnost bohužel nedokáži objektivně posoudit, protože nikdy nenastanou absolutně stejné atmosferické podmínky, už jen z hlediska prašnosti v ovzduší. Pokud se do svého auta kouknu dál za filtr,tak je prostor čistý a to mi stačí.

 

Diskuze o článku Nové téma

Témata # Autor Poslední příspěvek
Filtrační vložka sání K&N aneb „Má to vů 24 Bobsik doris
5 měsíců, 3 dnů
Filtrační vložka sání K&N aneb „Má to vů

Foto galerie


Články