Články


Drobné opravy laku svépomocí

2016-06-01 Přečteno: 6 101x

Vzhledem k častým dotazům, které mi píšete ohledně oprav drobných poškození laků, jsem se rozhodla napsat pro vás článek, kde shrnu své osobní zkušenosti a zdokumentuji postup, který se mi osvědčil. Jedná se o jednoduché opravy laku, které bez problému zvládne každý.

Nejčastější poškození laku vznikají od odletávajících kamínků nebo při nešetrném zacházení. Asi každý z nás se s tím už setkal a zejména u nových aut to obzvlášť zamrzí. Měkký a tenký lak, jaký je třeba na Mazdách, je velice choulostivý na poškození, ale podobné vady vznikají i na tvrdých lacích u prémiových značek. Na zaneřáděných cestách a zejména v zimním provozu se tomu nedá vyhnout; snad jen polep kvalitními fóliemi dokáže lak účinněji ochránit, ovšem i tento typ ochrany má svá pro i proti.

Proč je nutné poškozený lak co nejdříve opravit?

Kromě estetické funkce má lak za úkol především chránit kovové díly karoserie. Tvrzení, že auto má pozink a že to stačí, je jen slabou záplatou (pokud tam ovšem skutečně nějaký pozink je... - japonci v antikorozní ochraně dost pokulhávají a bohužel tento trend začíná postihovat i auta jiných značek, která se dříve honosila kvalitní antikorozní ochranou a oboustranným pozinkováním). Kamínek často prostřelí všechny vrstvy nástřiku až na holý kov a během krátké doby v tomto místě vzniká koroze. Zejména v zimě a s přicházejícím jarem, kdy bylo auto vystaveno několik měsíců působení soli, je nutné tomu věnovat zvýšenou péči a pozornost.

Kromě vzniku koroze, kdy tuto neuzná v případě reklamace ani autorizovaný prodejce (záruka se vztahuje pouze na prorezavění karoserie zevnitř-ven) a vina bude jasně na straně majitele, který zanedbal údržbu, budete pak muset řešit rozsáhlejší poškození - koroze se rozleze i pod okolní - původně ještě nenarušený lak, vytvoří v něm drobné puchýřky, lak se bude dál odlupovat a oprava pak bude tím pádem náročnější a často bohužel i s horším výsledkem...

V tomto článku se s vámi podělím o osobní zkušenosti při lokálních opravách laku pomocí retušovacích/zakapávacích tužek.

Tyto opravné barvy lze sehnat u autorizovaného prodejce, nebo nejlépe je nechat si přesný odstín namíchat v lakovně - šikovný lakýrník dokáže barvu trefit velice přesně a také ji částečně dopasovat i dle aktuálního stavu a pod-odstínu laku. Je třeba si uvědomit, že například jedna a tatáž barva může mít těch pod-odstínů hned několik. Originální opravné barvy bývají v současné době na vodou ředitelné bázi, tu je však nutné vždy přelakovat konvenčním bezbarvým lakem/ Clear varnish, který je neředitelný vodou. To platí i u nemetalických - pastelových barev, neboť u všech moderních sytémů lakování (kde je povinost používat ekologické - vodou ředitelné barvy), tvoří svrchní vrstvu právě čirý krycí lak. Bez tohoto laku nemá barevný pigment prakticky žádnou ochrannou funkci ani výdrž. Vodou ředitelné barvy jsou i po zaschnutí poměrně měkké a málo odolné, navíc klasické metalízy nebo perleti nemají ani lesk, ten opět udělá až čirý krycí lak na této vrstvě.

Pozor - u zakapávacích tužek, kde sada obsahuje i čirý krycí lak, nejsou v tomto laku obsažená adekvátní tužidla. Lak obsahuje pouze tužidla, která mu umožní zaschnout na vzduchu, ale ani po vytvrdnutí a vyzrání nebude odolný vůči chemikáliím, takže se snadno naruší organickými rozpouštědly a může časem i popraskat. V tomto ohledu je mnohem vhodnější zakoupit malý kelímek čirého laku přímo v lakovně a k němu si samostatně vzít odpovídající typ tužidla. To se pak s lakem smíchá v odpovídajícím poměru. Já si vždy trochu toho laku odliji zvlášť do víčka a k němu přidám pár kapek tužidla, je to O.K.
Další alternativou jsou 1K laky ve sprejích, které sice obsahují jen základní tužidla, aby při reakci se vzduchem mohly zaschnout, ale jsou hodně řídké a snadno se s nimi opravují i velmi malé oděrky s přesným výsledkem. Rychle zasychají. Stačí si malé množství takového laku odstříknout do víčka a pomocí štětečku nanášet, kam jest třeba.

Nástřik karoserie má několik vrstev:

Na kovovém nebo plastovém dílu je vždy základní nástřik/nátěr, což je funkční vrstva zajišťují dokonalou adhezi mezi kovovým respektive plastovým povrchem a následnými vrstvami nástřiku, může obsahovat antikorozní přísady a další (např. látky zajišťující lepší elasticitu). Je to velmi tenká vrstva silná jen cca 18-25µm. Následuje plnič cca 30-40µm, který srovnává drobné nedokonalosti a je podkladem pro barevný nástřik. Další vrstva představuje obvykle1-2 typy nástřiků barevného pigmentu, metalízy nebo perleti, je opět poměrně tenká, jen něco kolem cca 15-20µm. Horní vrstvu pak tvoří čirý lak, který to vše uzavírá a chrání a dává laku nádherný lesk ( vyjma matných nástřiků u některých modelů a exkluzivních značek). Jeho tloušťka je cca 30-50µm,někdy však i méně.

Pro připomenutí 1 µm = 1×10 −6 m

Pozn.: tloušťka jednotlivých vrstev origo laků se liší u různých výrobců aut. U opravených/přestříkávaných laků bývají mnohem silnější.

Lokální oprava poškozeného laku se týká pouze těch dvou horních vrstev, tedy barevného pigmentu a čirého laku.

Jak tedy svépomocí opravit drobné poškození laku s nízkými náklady, aby taková oprava byla funkční a zároveň příliš nenarušovala estetický vzhled laku?

1) Nemetalické barvy

Tyto je možné opravit s poměrně zdařilým výsledkem a s minimálním rozdílem v odstínu mezi opraveným a okolním lakem. Při použití konvenčních ( vodou neředitelných) barev není nutné následně používat i  čirý krycí lak - tyto barvy lze ještě stále sehnat, ale již nejsou podporovány vzhledem k ekologickýcm nařízením. U vodou ředitelné báze je to však nezbytné.

2) Metalické a perleťové barvy

I když použijete naprosto přesnou barvu, metalický ani perleťový pigment není možné přesně trefit a vždy se bude jevit jako tmavší nebo naopak světlejší. Podíváme-li se do receptury takovýchto barev, jsou v ní obsažena mimo jiné i speciální aditiva, která zajistí při nástřiku "ponoření" krystalků hliníku, slídy a nebo dalších efektových zrn do patřičné hloubky. Metalíza nebo perleť má díky tomu konstantní zrnitost i vzhled na celé ploše karoserie.  Pokud tuto barvu nanášíte štětečkem, pak není možné uspořádat zrnka přesně a opravená barva bude tedy vypadat trochu jinak.Čím světlejší a měňavější barvu má váš vůz, tím komplikovanější je oprava laku. U hodně tmavých odstínů se mi naopak dařilo dosáhnout lepších výsledků.

Jedná-li se o vícevrstvý barevný pigment (například Red Soul metalízu 41V), výrobce nabízí k opravě sadu obsahující dvě barvičky - obě jsou na vodou ředitelné bázi. Zde je nutné dokoupit i čirý lak, jinak oprava nebude mít dlouhého trvání.
Běžné opravné sady zakapávacích tužek obsahují lahvičku s barvou (metalíza/perleť, klasická barva), což je vodou ředitelná báze, a druhou lahvičku s čirým lakem - konvenční báze (ten je možné ředit origo ředidlem z lakovny nebo třeba nitroředidlem).

Na přiloženém snímku je opravený a finálně přeleštěný lak Red Soul, v němž bylo několik hubokých poškození.

3) Pokud je poškozena pouze čirá krycí vrstva laku nebo jen minimálně zasahuje do barevného pigmentu ( například u mělkých škrábanců), pak stačí poškozené místo pouze zatáhnout čirým lakem. Taková oprava může někdy vypadat dokonce i lépe a méně nápadně, než když se použije navíc barevný pigment pod lakem.

K opravám doporučuji zakoupit modelářské štětce, jsou kvalitní, jemné a lze s nimi nanášet i velmi malé množství barvy nebo laku s přesným a pěkným výsledkem. Naopak štětce v lahvičkách/zakapávacích tužkách z opravné sady jsou pro drobné opravy velmi nepraktické.

Používám klasické štětečky od fy Humbrol nebo Revell, které jsou vidět i na přiloženém snímku. Cenově jsou dostupné a vydrží hodně dlouho.


Lokální nástřiky poškozeného laku

Tento amatérský způsob opravy zpravidla nepřinese valné výsledky. Místo drobných "teček" zakápnutých barvou + lakem, budete mít na laku různě velké fleky s jinou strukturou a také odstínem barvy. Pod nástřikem se často nepěkně vykreslí i prohlubeň v místě, kde byl lak poškozený. Nástřik na malé ploše má smysl spíše u nemetalických barev a na více členitém povrchu, ovšem i tam bude viditelný a oprava nebude 100%. U metalických a perleťových barev tento způsob opravy nedoporučuji vůbec, neboť abyste dosáhli opravdu kvalitního výsledku, museli byste přestříkat větší plochu, často i celý díl + dělat rozstřik do okolních. Jinak je taková oprava vždy hodně vidět a značně narušuje vzhled laku.  

U tohoto typu oprav je navíc nutné zabrousit a následně rozleštit přechodná místa mezi novým a původním lakem, aby splynuly.


Postup opravy s názornými ukázkami


1) odmaštění povrchu a vyčištění  (například pomocí technického benzínu)

Na přiložením snímku je vzorek klasického červeného laku (vlevo) a vícevrstvé metalízy Red Soul 41V (vpravo), na nichž jsem udělala několik poškození simulujících nárazy od kamínků a zářezy až do základu = "na kov".



2) k opravám používám nejen zakapávací tužky, ale rovněž i originální barvy s autentickým odstínem ze spreje. U Red Soul se mi osvědčila modelářská barva TS-95, kterou vyrábí Tamiya pro svůj model Mazdy MX-5.

Tyto barvy si odstříknu do víčka a nanáším několik jemných vrstev  pomocí štětečku; jednotlivé vrstvy nechávám několik minut zasychat, než nanesu další. Poslední vrstva nesmí přesahovat nad čirý lak, ale musí být těsně pod jeho povrchem. Zaschlou ale ještě nevytvrdnutou barvu zahladím pomocí voskového papírku - používají se na rubu samolepek jako krycí film. Vodou navlhčený papírek přiložím voskovanou stranou k laku a prstem toto místo jemně uhlazuji.



3) nanesení krycího laku - opět je vhodné nanášet slabší vrstvy a postupně přidávat další, než najednou nanést velkou kapku, která vytvoří "kopec".
Poslední vrstva musí nepatrně přesahovat nad okolní lak, protože po zaschnutí a vytvrdnutí se vždy trochu seschne. Po zaschnutí (dokud je ještě lak poměrně měkký), je opět vhodné ho trochu uhladit voskovým papírkem a zatlačit do ranky.

4) za pár dnů, až lak dostatečně vytvrdne, zkontroluji výšku jeho vrstvy a případně přidám další, aby v opraveném místě nebyla prohlubeň. Opět mohu lak zahladit přes papírek, dokud je lak ještě mírně tvárný. Při teplotách kolem 20°C to může být cca 15-20 minut po nanesení laku.

5) pokud uvažujete o dokonalém srovnání laku s okolím, pak je nutné opravené místo a okolí opatrně srovnat vodním smirkem (2000 a jemnější) a vyleštit leštící pastou. Tento typ opravy však doporučuji pouze těm z vás, kteří mají s broušením a leštěním laku praktické zkušenosti.


Pozor - přebrousit cca 30µm silnou vrstvu čirého laku až na pigment jde totiž opravdu velmi rychle a čekala by vás pak nákladná oprava v podobně přelakování větší plochy nebo dokonce i celého dílu. Proto dobře zvažte, zda není lepší ponechat nepatrnou nerovnost v laku, než riskovat jeho přebroušení.

Dokončeno - lak byl jemně srovnán a rozleštěn, následovalo ošetření voskem:

Na závěr doporučuji ošetřit lak kvalitním voskem, aby měl stejnoměrný lesk a byl chráněný před nepříznivými vlivy počasí a provozu. Voskování auta (zahrnuje dekontaminaci laku, jemné přeleštění a zakonzervování) je vhodné provádět 2x do roka - vždy před zimou a na jaře + alespoň 1-2x navíc ošetřit přední část auta, kde často narážejí kamínky a také hmyz.

Pamatujte, že dokonale hladký lak je zároveň odolnější před nárazy kamínků, které mají tendenci se po laku spíše sklouznout a nenadělají na něm tolik škody.

Mnoho zdaru a minimum problémů při péči o auta přeje všem

Doris Obručová

Diskuze o článku Nové téma


Foto galerie


Články