Články


Chemické ošetření motoru ANO / NE

55 komentářů 2015-01-15 Přečteno: 3 661x

Je použití speciálních přípravků na dekabonizaci motoru to správné? Funguje to?

Úvodem tohoto článku bych chtěl všechny čítající upozornit na to, že obsah článku je psaný na základě vlastní zkušenosti. Veškeré informace zde uvedené se týkají opravy mého vozu a pouze bych rád vyvedl z omylu odpůrce chemikálií na výplachy motorů, aditiv a dalších těchto přípravků na oživení motoru.

Popíšu hezky od začátku celou věc, proč jsem se rozhodl pro tento zákrok až po konečný výsledek resuscitace mého motoru.

Jak to vlastně začalo?

Začalo to tím že jsem koupil auto které spotřebovávalo více oleje než benzínu. Spotřeba byla tak úděsná že jsem se rozhodl pro jiný motor z havarovaného auta. Motor nový měl najeto o dost více než můj stávající a vzhledem k informacím které mi poskytl prodejce jsem ho vlastníma rukama do auta namontoval s důvěrou že spotřeba oleje bude nulová.

Problém byl na světě. I po tom co jsem motor vyměnil, olej se strácel pořád i když né v takovém množství a tak nezbývalo nic než dolévat a dolévat. Oproti původnímu motoru byl výkon větší a já myslel že toto jsou ty správné kiloWatty - mýlil jsem se!

Jelikož mi došla trpělivost, připravil jsem se na nejhorší, a to na výměnu pístních kroužků.

Porada před výměnou pístních kroužků

Po několika vyměněných interních zprávách s místním odborníkem jsem neviděl jinou možnost než nechat motor komplet přetěsnit (olej se neztrácel vytékáním ale spalováním) vč. nových gufer ventilů a pístních kroužků. Spotřeba oleje která přesahovala 2,3 litrů na 100 km mne také vedla k další výměně motoru. Po opakovaném přečtení rad které jsem získal, padlo rozhodnutí k tomu že motor nechám generálkovat u motorářské firmy byť cena hrubě přesahovala cenu "nového" motoru. Co tedy dále?

Po dalších několika konverzacích jsem přistoupil na poslední možnost která by mohla pomoci alespoň trochu omezit spotřebu oleje než našetřím nějakou tu kačku na generální opravu. Člověk kterému naprosto ve všem co se týče Mazdy plně důvěřuji, přišel s nápadem na "chemoterapii" která by mohla motor oživit. Nevěděl jsem do čeho jdu a i přes negativní recenze na internetu k těmto zákrokům jsem souhlasil protože jiná možnost nezbývala.

Příprava na chemický výplach motoru

Po domluvě jsem se rozhodl zakoupit tyto přípravky (níže zmíním) které by mohli (ale nemuseli) pomoci a tak jsem dostal možnost chemii koupit. Nicméně po rozložení plánu v hlavě mě napadla varianta ta, že by mi to mohl (prozatím nejmenovaný) člen klubu udělat u něj v dílně. Domluva jasná, hurá přes celou republiku k němu.

Návštěva profesionála

Cesta nebyla ani tak dlouhá ale mohu říct, že jsem na vzdálenost asi 270 km dlouhou, spotřeboval více jak půl náplně oleje což dělá nějakých 2,1 litrů.

Po přijetí na dílnu jsem se ihned pustil do očumování a nedočkavého sledování práce znalých rukou na výsledek, přičemž jsme stihli probrat dalších asi tisíc věcí ohledně aut.

Celý postup vypadal takto

Auto postavené na motnážní jámě jsem si ze spoda prohlédl zatím co mistr nachystal přípravky na měření tlaků a další vymoženosti kde nechyběla ani mikrokamera a další.

První věc v plánu bylo změření tlaků jednotlivích válců a nahlédnutí do spalovacího prostoru skrz otvor pro svíčku. Tlaky se měřili postupně a jejich výsledek byl:

Tlaky byly nestabilní  a hned po natlakování docházelo k jejich ztrátě. Díky vpuštění trocha oleje do spalovacích prostorů jsme zjistili že tlaky nemizí přes gufera ventilů ale přes pístní kroužky

 

Po změření tlaků a zhodnocení výsledku byl dolitý motorový olej opět do plna a začalo se s rehabilitací.

První přípravek který byl nalit do motorového oleje se nazývá BG 109 (Compression Performance Restoration) a je od firmy BG z USA. Je to celkem driják pro motory a zápach z plechovky byl více než extrémní! Samozřejmě existují i další a také větší agresiva k výplachům. Jestli jsem správně pochopil, toto je taková zlatá střední cesta. 

Přípravek byl v motoru 15 minut s tím že každých zhruba 5 minut bylo potřeba zvednout otáčky na nějakých 2000 ot. /min. na dobu asi 10 vteřin. Abych pravdu řekl, dým který vyprodukoval motor z výfuku byl až moc silný a tudíž jsme museli vyvětrat celou dílnu. Prostě bolehlav jak .....

Ihned na to se olej vypustil jak z motoru, tak z olejového filtru.

Další krok byl ten, že se do motoru nalila nová náplň oleje Platin 10W-40 API SL (byl určený pouze pro druhou fázi výplachu) a do něj se nalil velice šetrný čistič Motul Engine Clean který je podle mistra mechanika spíš určen pro běžnou údržbu nebo spíš když někdo přetáhne interval výměny oleje. Při vypouštění oleje s tímto přípravkem padali do připravené nádoby na olej i hrudky které vypadali jako kameny. Nejspíše to byli usazeniny z mazacích kanálů mezi blokem a hlavou. Po kontrole kamerou naznal odborník že spodní část motoru je v pořádku. Zde bych dodal ještě informaci, že tato procedůra není jednorázová a účinek se nemusí dostavit ihned. Je dosti pravděpodobné že účinek bude poznat až po ujetí vyššího počtu kilometrů. 

Tento přípravek byl v motoru 10 minut a potom byl ihned vypuštěn s olejem. Olejový filtr byl vyhozen (ekologisky zlikvidován) a zbytek oleje byl z vany odsán injekční stříkačkou aby ani kapka v motoru nezůstala. I při tomto procesu byl vidět velký dým z výfuku, tentokrát ale černý jako u dieselu. Vypuštěný a odsátý olej byl opět černý jako bota ale už se to zdálo být lepší.

Po celkovém vypuštění se do motoru nalil už jen koncový olej který jsem si na doporučení koupil Total Quartz 5W-40, nasadil se nový filtr a šlo se na kontrolu úspěšnosti. Čekání na výsledek bylo katastrofálně dlouhé i když samotná očista netrvala tak dlouho, proto jsem řešil pořád nová témata ohledně auta a dalších věcí.

 

Měření tlaků - to ukáže celý úspěch

Po vyčištění motoru jsme byli příjemně překvapeni stálostí tří ze čtyř válců. Ten čtvrtý by to chtělo ještě trošku poladit ale na to se půjde až časem protože může až po ujetí nějakého toho počtu kilometrů povolit sám a vše bude v pořádku. I tak budu příští výměnu oleje řešit stejným způsobem, se stejným odborníkem a taky na stejném místě. Takto vypadali tlaky motoru po celé procedůře:

 Tlaky byly již stabilní a neklesaly (pouze 2. válec by chtěl ještě jednu očistu). Po opakovaném změření tlak na 2. válci klesl z 218 na 215 asi za 5 vteřin.

 

Po skoro celém příjemně stráveném dni a prvním projetím auta jsme ještě zašli na super oběd, já byl poctěn tím že jsem se mohl nechat svést v pokladu který bych bral všema deseti, a také tím že jsem dostal darem několik nevyužitých dílů pro moji radost jménem Mazda.

 

Před rozloučením jsem ještě podrobně prohlédl nový přírustek, pokecal o kráse a pomale se s několika fotkami v telefonu chystal na cestu domů a první zkoušku chování chemicky ošetřeného motoru. 

 

Pocit z prvních kilometrů po úspěšném výplachu

Už po pár ujetých metrech byl vysoce znatelný rozdíl, a to ten, že motor jakoby vstal z mrtvých a čekal až ho trochu protáhnu. Můj až škodolibý úsměv pokračující až domů byl tím co jsem nikdy předtím nezažil a já se radoval z o dost většího výkonu a daleko nižší spotřeby. Kroutící moment byl znovu nalezen, rychlost až neuvěřitelně rychle stoupající nahoru a tah v celém rozsahu otáček jsem nikdy u tohoto auta nezažil. Přál jsem si aby cesta byla 3x tak delší.

Informace které jsou pro mne rozhodující:

  • Po každé předchozí výměně byl olej ihned po prvním nastartování černý jako úhel (po výplachu je pořád jako nový).
  • Myslel jsem že mám v autě 84kW ale mýlil jsem se (teď mám teprve těch 84kW).
  • Do této procedůry bych tomuto zázraku nikdy neuvěřil (nikdy bych to nikomu nedoporučil a neudělal) teď mám opačný názor a všem to doporučuji!
  • Cena za tento výlet je zlomek toho co jsem utratil za oleje, aditiva do nich a další, čím jsem se snažil toto opravit. Nekonec stačí jen super dílna, šikovné ruce a velmi dobrý kamarád který je ochotný se vašemu miláčkovi věnovat.
  • Důležitá informace: Tato procedůra není vhodná pro všechny motory a pro všechny stádia spotřeby oleje. Před tímto krokem je potřeba vyhodnotit skutečný stav vašeho motoru a teprve poté rozhodnout zda tato "svěcená voda" pomůže. V opačném případě může dojít k většímu stupni poškození vašeho motoru!!

Na závěr bych chtěl dodat, že moje auto jede k nepoznání o 100% lépe i když ještě nějakou tu kapku spotřebuje. I kdyby tento stav takto zůstal (nezůstane samozřejmě) tak i tak jsem velice spokojený a znovu pozitivně naladěný Mazdař.

To nejdůležitější jsem chtěl nechat na konec a to je to, že bych strašně rád veřejně a ještě jednou chtěl poděkovat místnímu profesionálovi jménem "MAX6" za obrovskou pomoc, pozvání na příjemnou návštěvu, věnování se mě a mému mazlovi kterého dokázal znova zvednout ze země. Mám nesmírnou radost z toho že jsem ušetřil za bezhlavé nápady jak vyřešit můj problém s olejem a taky konečně vím jak vypadá opravdový výkon mého motoru. Děkuji moc! 

Diskuze o článku Nové téma

Témata # Autor Poslední příspěvek
Chemické ošetření motoru ANO / NE 55 Magnetto Magnetto
1 let, 2 měsíců Chemické ošetření motoru ANO / NE

Foto galerie


Články